Prototyphojar VS WSBK

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Hur mycket på en WSBK-maskin är eg. standard?

När jag ser nedanstående bild på Spies 09 så slås jag av hur lite som verkar vara standard?!

Det som på rak arm (utan att läsa reglementet) skiljer verkar ju vara,

- Ram
- Sving
- Fjädring

- Motorns innanmäte
- Elektroniken
- Fälgar

- Avgassystem
- Bakram
- Kåpor
- Bromsar inkl. hjulinfästningar.
- Clip-on inkl. reglage


Som jag ser nedanstående bild så är det enda likheterna mellan en R1 09 och Ben Spies fjolårshoj,

- Motorkåporna
- Skruvarna som håller fast motorkåprona (titan?)
- Utseendet på kåporna?

Ni som kan reglementet och det tekniska specifikationerna får gärna upplysa mig där jag har fel :tummenupp
 

Bifogat

  • stöd.jpg
    stöd.jpg
    187.8 KB · Visningar: 294

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Reglementet hittar du här.

Det enda jag minns ur huvudet är att ramen måste vara original samt att kåpor och avgassystem ska vara siluettlika. De ska se ut som original i formen samt ha lika många utblås och samma placering som original. Annars är det ganska fritt.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Sbk... Wsbk

Homologiseringsmaskiner, regeln 1988 till 2002 producerade några riktiga specialare. Nu kommer ju dessa "RR"/SP hojar inte fram till försäljning. Suzuki var väl den tillverkare som ej gjorde en SuperBike specialare, men så skördade de ej någon jätteframgång i SuperBike VM

Ducatis 1098R är väl en riktig specialare?
Nya Aprillian RSV4 med "R" som tillägg kanske.

Klart, nya 1000cc maskiner räcker väl till?

Men en Yamaha R1 med tillägget SP och endast gjord i 1000ex eller nya Honda Fireblade CBR1000RRA Limitted HRC Edition.

Visst hade Yamaha R1 ett år en SP-version med Öhlinare original
monterad, var det mer godis på den? Hur många ex gjordes den i World Wide.

Och Firebladen i Repsoldesign är ju limited Edition... men det är väl bara Repsoldesignen, eller?

Kanske kommer åter när världsekonomin återhämtar sig........ Toyman
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Inget är standard. Det franska GMT Teamet får sina ramar i delar från Yamaha och svetsar ihop dom själva. Belgarda Yamaha får sina färdigbyggda från yamaha.
Tanken på spies hoj är bara en dummy. Den riktiga tanken är i bakramen som är helgjuten i kolfiber. Enligt initcierade källor så är motorn flyttad i ramen på Spies hoj.

En intresannt detalj är att hojen som Teuchert vann IDM på har en aluminium färgad ram som ser likadan ut som Spies.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det gör ju att man verkligen funderar om WSBK på fullt allvar kan kallas för produktionsracing? Gränserna suddas i a f ut, kvar blir ju endast hjulbasmått om t ex motorns placering kan och får varieras.

Å andra sidan har väl RSV4 möjlighet till justering av motorns höjd redan som standard? Så att ge samma möjlighet till de övriga tillverkarna är måhända en eftergift för att inte äventyra konkurrensen under innevarande år?

Inget är standard...
... Enligt initcierade källor så är motorn flyttad i ramen på Spies hoj.

En intresannt detalj är att hojen som Teuchert vann IDM på har en aluminium färgad ram som ser likadan ut som Spies.
 
Last edited:

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Är det bara jag, eller ser inte fälgarna mindre ut på Ben's hoj? Framförallt bak.

Förmodligen är det en synvilla...

Hur som helst... Ben har en rätt porrig hoj alltså :D
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Är det bara jag, eller ser inte fälgarna mindre ut på Ben's hoj? Framförallt bak.

Förmodligen är det en synvilla...

Hur som helst... Ben har en rätt porrig hoj alltså :D

Racefälgar är 16,5 tum inte 17 som original!

Tycker även det är lustigt att i avgassystemet är den ena burken en dummy för att 4-1 system ger ett bättre flöde!

Är svingen också moddad?
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Racefälgar är 16,5 tum inte 17 som original!

Tycker även det är lustigt att i avgassystemet är den ena burken en dummy för att 4-1 system ger ett bättre flöde!

Är svingen också moddad?

aha... där ser man!

Varför kör man 16,5" på racehojar och 17 på "vanliga"?
 

Aghili Racing

Aghili racing..custom racebikes.
Gick med
15 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
HRC cbr 1000rr
wsbk

Racefälgar är 16,5 tum inte 17 som original!

Tycker även det är lustigt att i avgassystemet är den ena burken en dummy för att 4-1 system ger ett bättre flöde!

Är svingen också moddad?

Ja svingen är moddad, har mkt fler inställnings möjligheter,
KR, Febur, Magical heat,mfl tillverkar dessa svingar.
Kostar mellan 35-100.000kr +++ för en sving.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Ja svingen är moddad, har mkt fler inställnings möjligheter,
KR, Febur, Magical heat,mfl tillverkar dessa svingar.
Kostar mellan 35-100.000kr +++ för en sving.

Harris hade en Superbikesving från tidigt 2000-tal ute på eBay för nåt år sen, jag minns inte summan men det var en bra bit över 100 000. Men det var troligtvis samlarvärde på den också, har för mig den var till nån av de sista av 75o-eran. Men jag hittar inte tråden ens med hjälp av Google... :(
 

Cinquantadue

Il Campione
Gick med
21 May 2009
Ort
Långbrodal
Hoj
Rising Sun
Det gör ju att man verkligen funderar om WSBK på fullt allvar kan kallas för produktionsracing?


Vad skulle det kallas för annars? GP är det ju inte, då cyklarna - hur mycket man än modifierar dem - är baserade på gatmodeller.


Se på bilsidan; inte är det många likheter mellan WTCC bilarna och deras ursprungs modeller - men det heter fortfarande standardbilsracing. Just för att de är anpassade och ombyggda för att gå på bana och inte byggda "från scratch" för bana.
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Det gör ju att man verkligen funderar om WSBK på fullt allvar kan kallas för produktionsracing? Gränserna suddas i a f ut, kvar blir ju endast hjulbasmått om t ex motorns placering kan och får varieras.

Å andra sidan har väl RSV4 möjlighet till justering av motorns höjd redan som standard? Så att ge samma möjlighet till de övriga tillverkarna är måhända en eftergift för att inte äventyra konkurrensen under innevarande år?


Hjulbasen är kanske std men offset på gaffelkronorna får ändras alltså kan ex sving längden ändras.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag kan se en viss poäng i Din parallell med WTCC, men det finns även ett annat sätt att se på det:

* Ta ett stycke standardmotor
* Baka ihop med ett nytt elektronikpaket
* Tillsätt därefter en fritt modiferad fram- och bakram, en egenhändigt konstruerad sving
* Blanda nu i en ny styrkrona, utveckla nya dämpare, krydda efter smak med lite kolfiberkåpor
* Rör om i smeten och skaka väl

Detta recept ger... - En WSBK-hoj om det är en 1 000cc motor, men funkar ju också på en ...Moto-2? Det är väl närapå så att WSBK ändå känns lite mer "prototyp", fabrikanterna tvingas ändå leva med sin egen motor...

Jag vet att liknelsen haltar men tycker att en del av tjusningen med produktionsracing är att hojarna i alla fall påminner om de vi kan köpa över disk och att deras karaktär från kartongen kanske i viss mån även kan identifieras i tävlingssammanhang. På något vis kunde man ju hoppas att detta också borgar för att gatmaskinerna snabbt får del av den utveckling tävlingsteamen bedriver.

Därför kan jag tycka att i alla fall geometrierna borde lämnas orörda vad gäller så väsentliga delar som gaffelkrona, motorupphängning och ram.

Det må ju också vara fruktansvärt kostnadsdrivande för teamen att försöka göra sig gällande när man i princip måste ifrågasätta/konstruera om hojen från grunden?

Jag kan ju ha helt fel, vara oerhört gammalmodig (eller både och) men anser nog att skillnaderna mellan prototyp- respektive produktionsracing borde vara rätt tydlig. Eller så sitter vi med en serie om ett antal år?

Mina 2p

Vad skulle det kallas för annars? GP är det ju inte, då cyklarna - hur mycket man än modifierar dem - är baserade på gatmodeller...
 

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Jag kan se en viss poäng i Din parallell med WTCC, men det finns även ett annat sätt att se på det:

* Ta ett stycke standardmotor
* Baka ihop med ett nytt elektronikpaket
* Tillsätt därefter en fritt modiferad fram- och bakram, en egenhändigt konstruerad sving
* Blanda nu i en ny styrkrona, utveckla nya dämpare, krydda efter smak med lite kolfiberkåpor
* Rör om i smeten och skaka väl

Detta recept ger... - En WSBK-hoj om det är en 1 000cc motor, men funkar ju också på en ...Moto-2? Det är väl närapå så att WSBK ändå känns lite mer "prototyp", fabrikanterna tvingas ändå leva med sin egen motor...

Jag vet att liknelsen haltar men tycker att en del av tjusningen med produktionsracing är att hojarna i alla fall påminner om de vi kan köpa över disk och att deras karaktär från kartongen kanske i viss mån även kan identifieras i tävlingssammanhang. På något vis kunde man ju hoppas att detta också borgar för att gatmaskinerna snabbt får del av den utveckling tävlingsteamen bedriver.

Därför kan jag tycka att i alla fall geometrierna borde lämnas orörda vad gäller så väsentliga delar som gaffelkrona, motorupphängning och ram.

Det må ju också vara fruktansvärt kostnadsdrivande för teamen att försöka göra sig gällande när man i princip måste ifrågasätta/konstruera om hojen från grunden?

Jag kan ju ha helt fel, vara oerhört gammalmodig (eller både och) men anser nog att skillnaderna mellan prototyp- respektive produktionsracing borde vara rätt tydlig. Eller så sitter vi med en serie om ett antal år?

Mina 2p


Yamahan var i år fruktansvärt dyr att driva. En R1 värderades efter säsongen till över 200 000 Euro. Privat Yamahan som frallorna har CA 50 000. Man får inte flytta motorn infästning men man kan flytta den med exentriska infästningsanordningar samt att det är fritt att förstärka..

Superstock 1000 visar mer vilken hoj som är bra i grunden än Superbike även om det märkligt nog alltid är fabriksteamens junior team som vinner serierna och har högsta toppspeeden. Förra året på Monza hade Polita med SST Ducatin högre hastighet äm Biaggi på SBK Duccen
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Mmm, ungefär samma system som på RSV-4 då?

Vad säger Ni som tävlar om detta då? Tröskeln för att testa internationellt måste kännas ruskigt hög i takt med att kostnaderna för att vara konkurrenskraftig skenar?

Superstock är intressant, tyvärr söker sig ju de bästa chaffisarna (eller ibland kanske även de med bäst spons) uppåt i klasserna. Jag tycker iofs det är intressant med duktigt, teknikkunnigt folk som lyckas utveckla standardhojen så mycket det går inom ramarna för desigerns/ konstruktörens/ produktionsteknikerns/ ekonomens avsikt, beslut och kompromisser. Innebär väl modifierad elektronik, avgassystem, dämpare, chassigeometri (höjd bakdämpare/gaffelben) etc.

Utveckling kanske innebär ett steg tillbaka ibland?

/Roffe, motvallskäring

Yamahan var i år fruktansvärt dyr att driva. En R1 värderades efter säsongen till över 200 000 Euro. Privat Yamahan som frallorna har CA 50 000. Man får inte flytta motorn infästning men man kan flytta den med exentriska infästningsanordningar samt att det är fritt att förstärka...

...om det märkligt nog alltid är fabriksteamens junior team som vinner serierna och har högsta toppspeeden. Förra året på Monza hade Polita med SST Ducatin högre hastighet äm Biaggi på SBK Duccen
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
I vilket fall som helst kan alla vi sporthojsfantaster tacka WSBK för att tillverkarna lägger ned, i relation till storlek på kundsegment, otroligt mycket pengar och resurser för att nyutveckla, förfina och optimera våra älskade fart- och effektmonster. Utan WSBK är jag tveksam till att vi hade sett modelluppdateringar vart och varannat år, då vi sporthojsköpare trots allt står för en väldigt liten del av marknaden. Tänk om vi aldrig hade fått uppleva 200hk/175kg!!! :skrämd
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Tänk om vi aldrig hade fått uppleva 200hk/175kg!!! :skrämd

Vet inte av nån hoj som du lr jag kan gå o köpa i butik som har dom siffrorna. Har ingen aning vad som krävs för o komma dit men 100k kronor tror jag inte stoppar. Jag nöjer mig med mina 175hk på 200kg ist :tummenupp
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Vet inte av nån hoj som du lr jag kan gå o köpa i butik som har dom siffrorna. Har ingen aning vad som krävs för o komma dit men 100k kronor tror jag inte stoppar. Jag nöjer mig med mina 175hk på 200kg ist :tummenupp

Hehe, vafaaaaan, bara 175hk! Går ju inte!! :)

Skämt å sido, med 175 kg menade jag torrvikt, ocb kawa skyltade väl med 200hk för zx10r -09???
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top