Publiksiffror

sandstream

Guest
Sen ska vi tänka på alla som genom SH tagit licens och börjat köra. För min egen del hade det inte ens varit lite aktuellt om jag inte läst Racingforumet på Sporthoj.com. Jag läser ingen annan svensk mc-relaterad sida regelbundet, HMS sida är jag inne på max en gång i månaden (min hemmaklubb) och SVEMO:s hemsida har jag nog besökt fyra gånger i höst - alla dessa med Supermotoreglementet som mål. SH besöker jag minst en gång om dagen. Var skulle jag helst ha officiella RR-nyheter och diskussionsforum? Lätt fråga att svara på.
Inte helt oväntat håller jag med och instämmer, speciellt angående det första. Hade det inte varit för SH hade jag aldrig provat att köra bana vilket senare ledde till att jag började tävla.

Ett alternativ vore att Svemo satsade mer på www.roadracing.se och gjorde det till den naturliga samlingsplatsen för svensk RRs utövare, funktionärer, publik etc. Vet att sajten nämndes i senaste Svemo-protokollet men inte vad det ska leda till i praktiken.

Den grundläggande frågan är ju om Svemo vill få en aktiv mötesplats för de aktiva eller om det ska fortsätta som idag med nära på noll input från de aktiva.

Även om många RR förare ibland läser på SH så är det många som inte varken har tid eller lust att diskutera. Problematiken är således inte informationsflödet, det är snarare så att det är för få som ror båten...
Är man aktiv RR-förare och varken har tid eller lust att läsa info om sin egen sport är det bara att beklaga. Hur svårt kan det vara att masa sig in på ett forum (det forum där man vet att all relevant info finns, dvs 1 forum och inte utspritt på flera andra) en gång i veckan tex?
Har man inte tid med det kan man gott skylla sig själv när man står i depån och undrar varför alla andra i klassen har gröna nummerbottnar tex.

Last edited:

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Det stämmer att inte alla förare är aktiva på SH genom att skriva men det finns väldigt många som man träffar i depåerna som faktiskt läser det som skrivs utan att själva skriva något.
Bara för att jag anser att vissa saker skulle kunna göras enklare, kunna standardiseras osv betyder det inte att jag inte hyser respekt för de som ser till att vi kan träna, tävla osv.
Men där har du ett problem till och det är att jag personligen uppfattar en del som idag är aktiva inom en del klubbar som att de ständigt diskuterar med taggarna utåt.
Du tror inte att det kan att ha och göra med just för att det skrivs och inte förs en IRL diskussion? Det är lätt att tolka bokstäver fel,det är lätt att tolka in känslor som inte finns där.. osv.. det är mycket lätt att hamna i en förklarandeposition som kan upplevas som "taggar utåt"

Men vissa komentarer du skrivit som att tappa lusten att hjälpa till för man inte får gehör för sina idéer är som skrivits innan var jäkla taskigt skrivit.
För om alla som jobbar med detta och inte får respons skulle tappa sugen då blev det verkligen ingenting av någonting.
Någon måste faktiskt kratta, måla osv osv...

Jag personligen kör inte ens bana så egentligen har inte någon klubb ngt att ge mej, medans jag har massor att ge en klubb jag vill se RR i Sverige så jag jobbar aktivt på det på olika sätt.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Sen ska vi tänka på alla som genom SH tagit licens och börjat köra. För min egen del hade det inte ens varit lite aktuellt om jag inte läst Racingforumet på Sporthoj.com. Jag läser ingen annan svensk mc-relaterad sida regelbundet, HMS sida är jag inne på max en gång i månaden (min hemmaklubb) och SVEMO:s hemsida har jag nog besökt fyra gånger i höst - alla dessa med Supermotoreglementet som mål. SH besöker jag minst en gång om dagen. Var skulle jag helst ha officiella RR-nyheter och diskussionsforum? Lätt fråga att svara på.

Just detta har SH verkligen hjälpt sporten med, men anledningen till att du läser på HMS sida en gång i månaden men dagligen på SH är att på HMS sida så diskuteras det ingenting.

Man läser HMS sida för att få information/fakta och eftersom det inte händer saker på den sidan dagligen så behöver man inte heller läsa där varje dag.

På SH så diskuterar man olika saker och det pågår ständiga debatter om allt möjligt, dock är det ibland svårt att sålla vad som verkligen gäller eftersom det spekuleras en massa vilket är ofrånkomligt på ett forum.

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Visst är det så men jag tänkte på alla dom som INTE är här. ..ska man tvinga hit dom?

Ja.

Det är inte ett problem, det är en möjlighet. Jag är påtvingad en tidning nu som jag de tre senaste månaderna inte ens har öppnat, kunde jag inte fått läsa all den relevanta informationen från den här istället? Kunde man inte tänka sig att den som publicerar nyheter på klubbarnas officiella hemsida tar sig fem minuter till och lägger upp en ny tråd på Sveriges största mc-forum, i en del endast avsedd för licensierade förare? Eller ber någon göra det åt dem? Har man redan skrivit nyheten så tar det en minut att starta en ny tråd - copy&paste och sen "Lägg till" och saken är biff.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Är man aktiv RR-förare och varken har tid eller lust att läsa info om sin egen sport är det bara att beklaga. Hur svårt kan det vara att masa sig in på ett forum (det forum där man vet att all relevant info finns, dvs 1 forum och inte utspritt på flera andra) en gång i veckan tex?
Har man inte tid med det kan man gott skylla sig själv när man står i depån och undrar varför alla andra i klassen har gröna nummerbottnar tex.
Eller så läser man i reglementet vad som gäller och nöjer sig med att träna och tävla eftersom det är just det man i huvudsak vill göra.

Det är ju inte alla som vill förändra/förbättra, det är många som bara gillar läget och är glada ändå.

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.

Tyvärr är det så att många trådar spårar ut då det blir vilda gissningar och speulationer allt som oftats i dom olika trådarna och som ett fleratal har tröttnat ur på och därav heller inte läser dom trådarna eller här på SH.

Swedie är duktigt på att lägga ut viktig information på första sidan eller en tråd som låses direkt där man då enkom kan få information vilket är mycket bra.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Mej veterligen så brukar du ibland mecka under ERF och hjälpa till under Sydskånesemse har bankörningar så jag förmodar att du precis som många andra här drar dina slutsasatser hur saker och ting är genom att sitta och läsa vad folk tror/tycker/spekulerar.

Vad gör du för att sporten ska drivas framåt??
Du förmodar fel. Hur kom du fram till det förmodandet förresten? Genom att sitta här och läsa vad andra tror/tycker/spekulerar?

Lär dig också skilja på sak och person.

Last edited:

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Du förmodar fel. Hur kom du fram till det förmodandet förresten? Genom att sitta här och läsa vad andra tror/tycker/spekulerar?

Lär dig också skilja på sak och person.
Som jag skrev tidigare så kan det lätt bli missförstånd. Jag borde naturligtvis fomulerat det som en fråga: Jag undrar vad du gör förutom: mecka under ERF och hjälpa till under Sydskånesemse bankörningar?
Aktiv i ngn klubb som arrangerar tävlingar? Gör ngt praktiskt inför tävling?
Eller bara har åsikter i största allmänhet utan att veta alls egentligen hur det går till rent praktiskt att få en tävling att gå ihop med folk och ekonomi?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Som jag skrev tidigare så kan det lätt bli missförstånd. Jag borde naturligtvis fomulerat det som en fråga: Jag undrar vad du gör förutom: mecka under ERF och hjälpa till under Sydskånesemse bankörningar?
Aktiv i ngn klubb som arrangerar tävlingar? Gör ngt praktiskt inför tävling?
Eller bara har åsikter i största allmänhet utan att veta alls egentligen hur det går till rent praktiskt att få en tävling att gå ihop med folk och ekonomi?
Jag har verkligen ingen anledning att redogöra mina förehavanden för dig. Men jag låter dig veta när jag tycker att det är något som angår dig. Ok?

Skilj på sak och person.

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Jag har verkligen ingen anledning att redogöra mina förehavanden för dig. Men jag låter dig veta när jag tycker att det är något som angår dig. Ok?

Skilj på sak och person.
Tror du verkligen att spydiga svar leder till konstruktiva saker?
Det finns som sagt en annledning till att fleratalet RR förare inte finner någon annledning till att besöka detta forum.

sandstream

Guest
Du tror inte att det kan att ha och göra med just för att det skrivs och inte förs en IRL diskussion? Det är lätt att tolka bokstäver fel,det är lätt att tolka in känslor som inte finns där.. osv.. det är mycket lätt att hamna i en förklarandeposition som kan upplevas som "taggar utåt"
Jo, det tror jag du har helt rätt i. Problemet är att vi nog måste vänja oss vid att mindre och mindre sköts IRL och mer och mer via nätet, speciellt när det är så stora avstånd mellan medlemmarna i klubbarna. Det är lite skillnad om den lokala innebandyklubben ska ha årsmöte, då bor de flesta i närheten.
Ja. Det är inte ett problem, det är en möjlighet...
:nicka
Tyvärr är det så att många trådar spårar ut då det blir vilda gissningar och speulationer allt som oftats i dom olika trådarna och som ett fleratal har tröttnat ur på och därav heller inte läser dom trådarna eller här på SH.
Det där tycker jag är lite fjantigt, dvs att en del är lite fina i kanten och inte vill befatta sig med en tråd för att ett par stycken har olika åsikter och diskuterar dem.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Det där tycker jag är lite fjantigt, dvs att en del är lite fina i kanten och inte vill befatta sig med en tråd för att ett par stycken har olika åsikter och diskuterar dem.

Det handlar inte om att vara fin i kanten, men trådar här på forumet har en tendens att snabbt övergå i personangrepp och pajkastning mot den som har en avvikande åsikt. Konstigt att vissa väljer att stå utanför såna trevligheter:confused:

sandstream

Guest
Det handlar inte om att vara fin i kanten, men trådar här på forumet har en tendens att snabbt övergå i personangrepp och pajkastning mot den som har en avvikande åsikt. Konstigt att vissa väljer att stå utanför såna trevligheter:confused:
Men då får väl tex moderatorn styra upp så att det blir trevligt för alla.

Sen är det lite skillnad på en tråd om svensk RR och en om hurvida Butter ska klassas som dvärg eller kort.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Men då får väl tex moderatorn styra upp så att det blir trevligt för alla.

Sen är det lite skillnad på en tråd om svensk RR och en om hurvida Butter ska klassas som dvärg eller kort.

Klart att vi kan strama upp nivån, men det måste väl vara enklare att skippa personangreppen från början? Det är trots allt vuxna mäniskor vi pratar om, man måste ju kunna diskutera utan att ta till dumheter för att argumenten tar slut?

sandstream

Guest
Klart att vi kan strama upp nivån, men det måste väl vara enklare att skippa personangreppen från början? Det är trots allt vuxna mäniskor vi pratar om, man måste ju kunna diskutera utan att ta till dumheter för att argumenten tar slut?
Självklart. Tycker nivån är rätt bra för det mesta men en del kanske vill ha det ännu stramare.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag har lite funderingar.

* Vi försöker göra roadracing.se till en bra sajt. Men har också ibland frågat folk här på forumet vad man vill läsa om. Tyvärr blir det ganska tyst då.
Passa på att skrik till vad ni önskar på sajten.

* Att depån ser ut som hej kom o hjälp mig ibland håller jag också med om.
Men är folk positivt inställda till att strama upp och ha ordning? Hoppas det, för det behövs verkligen. Även alkoholkonsumtionen kan ju diskuteras...

* Hoppas inte att våra juniorer stryker på foten när det är SM-helger trots att de är B-förare. De är viktigast!

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Jo, det tror jag du har helt rätt i. Problemet är att vi nog måste vänja oss vid att mindre och mindre sköts IRL och mer och mer via nätet, speciellt när det är så stora avstånd mellan medlemmarna i klubbarna. Det är lite skillnad om den lokala innebandyklubben ska ha årsmöte, då bor de flesta i närheten.
:nicka
Man kanske kan ta upp med sin klubb att ha ett medlemsmöte i samband med en tävling/träning så kan dom som har långt iaf få vara med på ett möte och kunna ventilera sina tankar och idéer?
Hur man ska lösa det rent praktiskt då det är mycket att göra och kanske kort om folk men om alla hjälps åt så kanske det går.
Olika åsikter kan vara bra men som sagt när det blir mer eller mindre personliga påhopp och sura miner IRL så avstår nog folk att både läsa och kommentera.
Och läser man denna tråd så är det få aktiva förare som tycker ngt och en del som tycker utan att veta alls hur saker och ting funkar när det ska roddas ihop tex till en tävling.

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
@ matulda..

Det är nog ganska många som har åsikter och saker att tycka till om. Men det är som sagt inte så många som ens är inne på sporthoj och kollar, och av dom förarna som är inne här så skriver långt ifrån alla. Tråkigt nog.

I slutet av varje säsong skulle kanske klubbarna kunna skicka ut ett formulär eller helt enkelt fråga förarna vad dom har att säga om säsongen som gått. Vad som funkat och vad som funkat mindre bra. Sedan sammanställa detta och se om det finns enkla saker att åtgärda. :)

Kan tänka mig att det finns tillfälle att kunna ventilera sina åsikter som förare på en del möten osv. Men långt ifrån alla har möjligheten att kunna ta sig till sina klubbmöten.

/Sebastian

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
klipp klipp...

Varför inte utnyttja dagens teknik bättre och låta medlemmarna i klubben ha ett forum där de kan diskutera saker som rör klubben, träningar, tävlingar, regler osv. Diskussionerna kan vara grund till det som styrelsen behandlar och beslutar om.

klipp klipp...

Personligen är jag en bakåtsträvare när det gäller publika forum, tror det skulle ta för mycket tid i anspråk att scanna igenom trådar efter vettiga inlägg och under hojsäsong är tid en bristvara. Tror mer på det personliga mötet och enklast klarar vi väl av det genom att prata med varandra när det ändå är en träningskväll och alla är på plats? Vad är det som säger att vi inte kan prata med varandra även om inte är under ett utannonserat möte?

Förutom forum nyttjar vi den moderna tekniken i allt större omfattning, tex inför LMS SM sköttes stora delar av ekonomibiten från ett hotell i södra Tyskland.

sandstream

Guest
Personligen är jag en bakåtsträvare när det gäller publika forum, tror det skulle ta för mycket tid i anspråk att scanna igenom trådar efter vettiga inlägg och under hojsäsong är tid en bristvara. Tror mer på det personliga mötet och enklast klarar vi väl av det genom att prata med varandra när det ändå är en träningskväll och alla är på plats? Vad är det som säger att vi inte kan prata med varandra även om inte är under ett utannonserat möte?
Visst ska vi prata när vi träffas men personligen ägnar jag mycket tid framför datorn (pga jobbet) och har större möjlighet att diskutera saker på nätet än IRL.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning