Publiksiffror

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Elakt sagt. (och onödigt)

Sandstream skuttar in här som en glad hundvalp och försöker med lite glada tillrop.
Och vad får han? Skiten nerkörd i halsen.
Ok sagde man kanske inte lägger fram alla förslag så jovialiskt inlindat, men måste man arkebusera honom för det? Jag tycker debattklimatet stinker.

Räknas det som glada tillrop att påstå att alla som jobbar inom klubbarna inte är förändringsbenägna samt mot något som de flesta inte är?
Personligen tycker jag det är en förolämpning mot dem som faktiskt försökt fixa saker under flera år.. Som nordgrens tv-sändningar och Bike-bilaga, alla juniorsatsningar. Eller mitt och Janne C's samtal med Eventum för att se vad som skulle krävas för att fixa eventmarketing. Det krävs pengar, som är det som inte lösts ännu, it takes money to make money.
Jag har föreslagit att vi själva ska gräva i fickorna, men folk köper ju hellre två -tre set däck för 10kkr än exempelvis satsa dem på promotor. Folk ville ju knappt pröjsa ett par tusenlappar för TV heller när det väl kom till kritan.

Vill man föra en seriös debatt kanske man inte heller ska gå på som en buffel på dem som faktiskt jobbar åt samma håll, även om det är en svårlöst puck.
Tyvärr finns det knappt någon inom svensk RR som är proffs på promoting/marknadsföring/sponsorattraction, vare sig klubbar, enskilda förare eller andra aktiva.

Jag röstar självklart för en gemensam promotor, men inte vilken som helst och det ska självklart vara en långsiktig plan, inget ändras på ett år.
Dessutom, blir det lågkonjuktur ett par år kommer det bli betydligt färra utövare igen, vi är rätt konjunkturkänsliga..
 

Dr.Bike

Guest
Många saker som ploppar upp här kommer ju faktist vidare, endel gör det inte. Jag kan som vanligt bara svara för LMS (och jag tror INTE vi är bättre än någon annan klubb) Sandis driver ju sina frågor och tankar här och dom som läser här tänker väll till om det skulle vara genomförbart osv. Vissa saker går ju inte och då kan man ju inte bli sur över det. Tex Swetii brukar (de) ju gnälla över att JR (fick) får tid på A-helgen men vi ändrade ju oss inte för det, pga att vi tycker man ska sattsa på dom. Man kan inte lysna på en eller ett par röster på SH när man ska ta beslut, men man kan använda det som en termometer vad folk tycker.

björn

Klokt.

Och kan någon förklara för mig varför och hur statusen på tävlingarna anses gå ner om både A och B förare tillåts?
Ok jag kan förstå om B-race inte i sig drar publik på samma sätt, men har man kommit för att se A-förare i SM-klasser osv så skulle iaf JAG se ett par extra race som ren bonus "när man ändå pallrat sig iväg till en bana"
Ja man kan hitta för och emot på allt.
Men samtidigt kan man tycka att B-förana är morgondagens A-förare och det är väl roligt för dem att "få vara med" och inte skyfflas undan.
Jag hörde bara positivt om denna typen av upplägg när jag var nere på LMS-arrangemnanget i somras där det kördes rookieracing samt BoTT.
Ingen klagade där iaf såvitt jag kunde höra. Och att man körde två race samma helg var ju oxå en hit.
 

Dr.Bike

Guest
Räknas det som glada tillrop att påstå att alla som jobbar inom klubbarna inte är förändringsbenägna samt mot något som de flesta inte är?
Personligen tycker jag det är en förolämpning mot dem som faktiskt försökt fixa saker under flera år.. Som nordgrens tv-sändningar och Bike-bilaga, alla juniorsatsningar. Eller mitt och Janne C's samtal med Eventum för att se vad som skulle krävas för att fixa eventmarketing. Det krävs pengar, som är det som inte lösts ännu, it takes money to make money.
Jag har föreslagit att vi själva ska gräva i fickorna, men folk köper ju hellre två -tre set däck för 10kkr än exempelvis satsa dem på promotor. Folk ville ju knappt pröjsa ett par tusenlappar för TV heller när det väl kom till kritan.

Vill man föra en seriös debatt kanske man inte heller ska gå på som en buffel på dem som faktiskt jobbar åt samma håll, även om det är en svårlöst puck.
Tyvärr finns det knappt någon inom svensk RR som är proffs på promoting/marknadsföring/sponsorattraction, vare sig klubbar, enskilda förare eller andra aktiva.

Jag röstar självklart för en gemensam promotor, men inte vilken som helst och det ska självklart vara en långsiktig plan, inget ändras på ett år.
Dessutom, blir det lågkonjuktur ett par år kommer det bli betydligt färra utövare igen, vi är rätt konjunkturkänsliga..


Absolut inte.

Nu har jag inte läst hela tråden i detalj, men visst kan man läsa sandis inlägg med både röda och gröna glasögon.
Jag tror inte att det var avsikten att "alla är förändringsobenägna"
Även om man kan TOLKA det så.
Det är lite hur man vill läsa s.a.s

Det är ju alltid lätt i stridens hetta att man blir lite osaklig. Argumenten vässas inte alltid och en oskarp svepande kommentar blir olyckligt nedplitad, och kriget är i full gång.

Men visst har du rätt, man vare sig kan eller ska uttala sig svepande eller generalisera om "hur det är". Det är klokare att säga "jag UPPLEVER det såhär ur MIN horisont"

Men som sagt, ansvaret för en god debatt är båda parters, och att om nåt sånt uppretande och dumt sägs/uppfattas så MÅSTE man reda ut det direkt, och försöka förstå vad den andre eg. menade.

Visst låter jag enerverande snusförnuftig? ;)

Men det är enda vägen. OCH att alla visar respekt för den andres ord.
Annars blir det ju som i vissa trådar i OT-forumet.

Men som sagt - visst har du helt rätt, och det är toksvårt att debattera saker i text när man inte ser den andres minspel och ögon.

Jag t.ex ÄR alltid positiv, men LÅTER negativ på rösten, p.g.a att jag är född i gnällbältet...
Jag lovar: Det ÄR svårt att få folk att tro på en när man säger på seg släpig gnällig Västmanländska:
Jaa ä visste gla!
:D
 

sandstream

Guest
Jag hoppas verkligen inte att du tycker att lms styrs av några gammla rävar som vet allt, för då har vi misslyckats rätt kapitalt.
Nej, jag avsåg inte LMS.
Men sen är det ju så att rr-sverige aldrig kommer styras efter vad som skriks på sh. Då skulle vi ju hanmna rätt snett rätt fort.
Självklart inte men det är ändå det största forumet för aktiva RR-förare som jag känner till och att inte föra diskussioner här är egentligen rätt korkat. Här kan de som driver klubbarna, Svemo mfl få input direkt istället för att vi aktiva ska behöva läsa om beslut som togs för en månad sedan.

LMS tex försöker ju föra någon typ av debatt via sin e-postlista men det skulle vara mycket bättre om det fördes via ett forum där medlemmarna kunde diskutera förslag etc utan att behöva åka 25 mil enkel resa. Swedie skulle säkert kunna ordna underforum till det här forumet för tex LMS, ARC, HMS osv. Tekniken går framåt och det är enklare än någonsin tidigare att diskutera saker men det går lite trögt hos de flesta organisationerna.
Räknas det som glada tillrop att påstå att alla som jobbar inom klubbarna inte är förändringsbenägna samt mot något som de flesta inte är? Personligen tycker jag det är en förolämpning mot dem som faktiskt försökt fixa saker under flera år...
Vart skrev jag att ALLA inom klubbarna inte ÄR förändringsbenägna?
Du läste vad du ville läsa, inte vad som stod!

Och kan någon förklara för mig varför och hur statusen på tävlingarna anses gå ner om både A och B förare tillåts? Ok jag kan förstå om B-race inte i sig drar publik på samma sätt, men har man kommit för att se A-förare i SM-klasser osv så skulle iaf JAG se ett par extra race som ren bonus "när man ändå pallrat sig iväg till en bana" Ja man kan hitta för och emot på allt. Men samtidigt kan man tycka att B-förana är morgondagens A-förare och det är väl roligt för dem att "få vara med" och inte skyfflas undan.
Kan bara hålla med. Att värdera race i förväg beroende på om det är A- eller B-förare är bara larv. Tyvärr så finns det en ganska dominerande skola om vad som är racing och vad som inte är det, vad publiken tycker är sekundärt. Tänk dig bara tanken att någon skulle föreslå att tex NSBK, STK600, Rookie 600 och Rookie 1000 skulle köra tillsammans utan tvåtaktsklasserna. Jisses vilket liv det skulle bli (och blev om jag inte minns fel när en SH-kändis tog upp det som ett förslag).

Men visst har du rätt, man vare sig kan eller ska uttala sig svepande eller generalisera om "hur det är". Det är klokare att säga "jag UPPLEVER det såhär ur MIN horisont":D
Jag skrev så här:

Jag påstår INTE att klubbarna motarbetar en gemensam promotor som att det vore fakta. Det är en KÄNSLA jag får av att läsa såna här trådar där en del av debatörerna är aktiva ledamöter i sina klubbar.
Vill du kalla det skitsnack så är det upp till dig.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Elakt sagt. (och onödigt)

Sandstream skuttar in här som en glad hundvalp och försöker med lite glada tillrop.
Och vad får han? Skiten nerkörd i halsen.
Ok sagde man kanske inte lägger fram alla förslag så jovialiskt inlindat, men måste man arkebusera honom för det? Jag tycker debattklimatet stinker.

Sen - att det kanske inte GÅR att genomföra alla Sandis förslag, för att det saknas ekonomi, eller att det provats tidigare osv osv (jag känner igen alla dessa mönster från flera arbetsplater oxå, där man försökt att bedriva nån form av förändring)
Visst bygger alla motargument på fakta, och upplevda erfarenheter.
MEn nydaning brukar kräva "thinking outside the box" och ska man då relatera hela sin verklighetsbild till "så har det aldrig varit, så har vi aldrig gjort" ja då blir det svårt att få till nåt nytt i realiteten.

Jag förstår själva kärnproblemet, även om jag inte fattar exakt hur infrastrukturen och ekonomin går ihop.
Problemet är minst sagt komplext.

Jag själv klurar på en annan sak, det är att kunna hjälpa fram proffsiga talanger på sikt.
Som ett sätt att höja statusen. Från nåt som nån sa feta rookiesar med cigg i mungipan.
Målet är såklart att svens RR ska spira. Och att vi ska ha ett (eller två) namn i MotoGp. (avlägset? Orealistiskt?) Möjligt. MEn det måste vara målet.

Det finns TUSEN fighter att fighas innan det är en realitet, men jag ska iaf prova att slåss lite i mitt hörn.
Sandis är ung och het.
Ta tag i honom (med asbesthandskar) och rikta in honom mot någon/något efter att ni berättat hur hans energi kan användas bäst.
Skäll inte bara.
Då blir det bara internbråk som iaf inte svensk RR tjänar på i slutändan.
Använd energin framåt istället.
Å du Sandis kan lyssna lite mer på vad pojkarna och flickorna säger MELLAN raderna. Allt är inte bara agg och snömos.

Jag är idealist, och tror att alla kan bidra.
T.o.m en sån som jag.


Elakt sagt, javisst! Men har jag fel då? Entusiasm är lätt att ha om nån annan ska göra jobbet. Ingen har krävt att nån ska kratta sandfållor för att få komma med ideér, men att man på nåt sätt engagerar sej i sin klubb för att få nåt gjort är självklart. Är man inte nöjd med hur något görs i nuläget påverkar man där man kan påverka, dvs i sin klubb, inte genom att sitta och upprepa samma saker överallt på ett forum som inte har nån som helst makt.

Klokt.

Och kan någon förklara för mig varför och hur statusen på tävlingarna anses gå ner om både A och B förare tillåts?
.

Har du varit på en sm-tävling de senaste åren? Depån ser ut som ett zigenarläger. Svårt att tas på allvar av sponsorer med kalsonger hängande på tork på en hög däck.....
Egentligen har det mindre med licensklassen att göra än med förmågan att inse att det behövs lite snyggt och prydligt runt sej om man ska kunna visa upp sej för de enstaka sponsorer man lyckats locka till tävlingen.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Vart skrev jag att ALLA inom klubbarna inte ÄR förändringsbenägna?
Du läste vad du ville läsa, inte vad som stod!

Jag skrev så här:

Jag påstår INTE att klubbarna motarbetar en gemensam promotor som att det vore fakta. Det är en KÄNSLA jag får av att läsa såna här trådar där en del av debatörerna är aktiva ledamöter i sina klubbar.
Vill du kalla det skitsnack så är det upp till dig.

Du skrev även det här
Ska sporten växa och genererar mer inkomster till klubbarn och minska förarnas kostnader är min övertygelse att det måste till någon typ av samarbete mellan klubbarna på riksnivå. Tyvärr så verkar motståndet mot tex en gemensam promotor vara kompakt, min egen (och andras) lust att bidra med något ideellt arbete för RR-Sverige minskar därför.

Hur ska man uppfatta det? Du beskriver ett kompakt motstånd mot en gemensam promotor, när någon skriver kompakt motstånd uppfattar jag det som att de flesta alltså inte vill.. Några inlägg senare hänvisar du till ett beslut/nedröstning fattat i EN klubb runt 2000-2001.

Edit: Ska tillägga att jag håller med dig om att det behövs en gemensam promotor och att arrangemangen/depåerna styrs upp. Vilket nog de flesta håller med om. Vem/när/hur är de stora stötestenarna.

Ska vi ha snygga depåer krävs det att man inte överfyller depåerna, att strömmen funkar, att man föranmäler hur stort tält man har, att någon verkligen planerar uppställningen i depån, att förarna försöker fixa till både snygga hojar och depåer.
Det tas upp på varje so-möte, men likväl ser det i stort sett lika jävligt ut varje år.
Anledningen att jag tycker man ska splitta a och b, förutom att alla får mer bantid, är att det inte är schysst att kräva av nya b-förare att de ska komma med ett motorhome/trailer/asfräscht tält med golv etc på sina första tävlingar, det är inte därför man är där i början, man är där för att lära sig köra hoj, man kan tillåtas torka sina kallingar på däcktraven, att det är lite bortblåsta rustatält här och var etc, man klarar sällan att köpa allt man behöver första året/åren ändå. Sen när det är dags att köra SM så kan man kräva betydligt mer av förarna istället.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Elakt sagt, javisst! Men har jag fel då? Entusiasm är lätt att ha om nån annan ska göra jobbet. Ingen har krävt att nån ska kratta sandfållor för att få komma med ideér, men att man på nåt sätt engagerar sej i sin klubb för att få nåt gjort är självklart. Är man inte nöjd med hur något görs i nuläget påverkar man där man kan påverka, dvs i sin klubb, inte genom att sitta och upprepa samma saker överallt på ett forum som inte har nån som helst makt..

Ja och jo, det har du väl rätt i, men jag kan endast spekulera vari din och Sandis "verkliga" meningsskiljaktighet består.
Jag tror nog att ni egentligen står varann närmre än någon av er vill erkänna :)
Det tycks som att du hakar upp dig på att han sprutar idee´r från hemmet och inte "orkar åka de 20 milen var gång nånting skall diskuteras.
Sandis å sin sida tycker att mycket administrativt brus kan skötas just via dator med chatforum o.dyl.
Därmed inte sagt (nu spekulerar jag igen) att han för den skull inte är beredd att hugga i rent fysiskt när det behövs. (rätt uppattat sandis?)

Och såklart har du rätt, man MÅSTE träffas rent fysiskt för att lösa knutar och för att bedriva ett bra klubbarbete.
Men kanske inte jämt? Vissa saker går kanske bättre med dagens teknik?
(som säkerligen redan används idag skulle jag tro?)
Själv är jag med i ett par klubbar där datorn knappt gjort sin intåg ännu! Snacka om tungjobbat. (sorry för utviket)
Men som sagt en god mix av nya ideér och gammal traditionell klubbverksamhet är säkert en bra start.
Frågan är bara hur dessa andelar skall fördelas. Det är ju en diskussion i sig.

Sen är jag inte säker på att jag håller med dig om att detta forum inte skulle ha någon relevans i RR-sverige.
Självfallet inte som beslutande. Knappt ens som rådgörande.
Men likafullt finns många här, och precis som Björn.E säger, visst ger allt man läser en input. (Good or bad) Men som alltid: All publicitet är god publicitet. På nåt sätt.


Har du varit på en sm-tävling de senaste åren? Depån ser ut som ett zigenarläger. Svårt att tas på allvar av sponsorer med kalsonger hängande på tork på en hög däck.....
Egentligen har det mindre med licensklassen att göra än med förmågan att inse att det behövs lite snyggt och prydligt runt sej om man ska kunna visa upp sej för de enstaka sponsorer man lyckats locka till tävlingen.

Haha... :D Jodå! Många gånger. Och ja, depålivet kan väl med ett diplomatiskt uttryck kallas för: "brokigt"
Minst sagt.
Taikonläger och Beirut är andra epitet man kan tänka sig ja. :hihi
Men till många utövares försvar kan man väl säga att alla inte har råd med exklusiva jättebussar eller fina tält med stylade loggor och allt upplagt som värsta proffsteamen.
Å andra sidan har man ju sett fattiglappar som gör det bästa de kan med det de har och hela deras box andas proffesionalism i alla fall.
Ordning och reda kostar ju inget t.ex
Alla har alltså inte öga för hur dersa box ser ut i ett sponsorsperspektiv.
Och till yttermera visso finns ju de som verkar skita i det av olika skäl. Kanske för att de saknar sponsor? Men som helhet har du rätt, det kan bli bra mycket bättre på sina håll.
Där kanske du kan få teve att göra en RR-variant av "Gör om mig" ;)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Och såklart har du rätt, man MÅSTE träffas rent fysiskt för att lösa knutar och för att bedriva ett bra klubbarbete.
Men kanske inte jämt? Vissa saker går kanske bättre med dagens teknik?
(som säkerligen redan används idag skulle jag tro?)
Själv är jag med i ett par klubbar där datorn knappt gjort sin intåg ännu!

Visst är forum ett bra sätt att kolla tempen som Björn skrev tidigare, men det funkar inte att posta förslag på SH hur saker borde göras och sedan hoppas att "någon" tar tag i detta och för det vidare.

Vill man göra sin röst hörd på riktigt så kontaktar man sin klubb via mail, telefon eller om man har möjlighet så går man på klubbmötet.
 

Dr.Bike

Guest
Visst är forum ett bra sätt att kolla tempen som Björn skrev tidigare, men det funkar inte att posta förslag på SH hur saker borde göras och sedan hoppas att "någon" tar tag i detta och för det vidare.

Vill man göra sin röst hörd på riktigt så kontaktar man sin klubb via mail, telefon eller om man har möjlighet så går man på klubbmötet.

Så måste det fungera.
Var sak på sin plats!


God Fortsättning
 

sandstream

Guest
Du skrev även det här
Ska sporten växa och genererar mer inkomster till klubbarn och minska förarnas kostnader är min övertygelse att det måste till någon typ av samarbete mellan klubbarna på riksnivå. Tyvärr så verkar motståndet mot tex en gemensam promotor vara kompakt, min egen (och andras) lust att bidra med något ideellt arbete för RR-Sverige minskar därför.

Hur ska man uppfatta det? Du beskriver ett kompakt motstånd mot en gemensam promotor, när någon skriver kompakt motstånd uppfattar jag det som att de flesta alltså inte vill.. Några inlägg senare hänvisar du till ett beslut/nedröstning fattat i EN klubb runt 2000-2001.
"Verkar" är ju såklart min uppfattning och inte fakta.

Jag hänvisade till info jag fått angående ett nej till en gemensam promotor och där hette det att "klubbarna sagt nej till förslaget om en gemensam promotor". Efter R2s inlägg ändrade jag mig och skrev att jag trodde att detta skett mycket senare tidsmässigt än 2001.
Vill man göra sin röst hörd på riktigt så kontaktar man sin klubb via mail, telefon eller om man har möjlighet så går man på klubbmötet.
För så har det alltid varit och så ska det alltid förbli?
Varför inte utnyttja dagens teknik bättre och låta medlemmarna i klubben ha ett forum där de kan diskutera saker som rör klubben, träningar, tävlingar, regler osv. Diskussionerna kan vara grund till det som styrelsen behandlar och beslutar om.

När det gäller hur det ser ut i depån så beror mycket enligt mig på den arrangerade klubben. Om man som på tex Anderstorp bara får veta att man ska ställa sig längst bort så ställer man sig längst bort. Finns det inga vettiga markeringar för brandgator etc så blir det lite si och så med raka fina rader osv. Att skylla oordning på förarna är bara larvigt.

Att A-förarna skulle ha det så mycket snyggare än B-förarna är också lite larvigt eftersom det skiftar rätt rejält i kvalité mellan olika A-förare och mellan olika B-förare. Publiken är ju där för att se racen i första hand och tycker arrangören att B-förarna har dålig ordning och inte ska visas upp så placera dem långt bort då.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
För så har det alltid varit och så ska det alltid förbli?
Varför inte utnyttja dagens teknik bättre och låta medlemmarna i klubben ha ett forum där de kan diskutera saker som rör klubben, träningar, tävlingar, regler osv. Diskussionerna kan vara grund till det som styrelsen behandlar och beslutar om.

HMS har ett forum som nästan ingen skriver i, likadant med SVEMO, det största stället där det redan diskuteras RR är på SH.

"Problemet" är att varken motorklubbarnas styrelse eller SVEMOS styrelse inte är ålagda att sitta och läsa/svara på trådar på SH.

När jag skriver på SH så är det mina egna synpunkter om inget annat anges.

Att föra sin klubbs talan på ett öppet forum är väldigt svårt.
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Vad man inte får glömma bort är att SH är på intet sätt ett forum som representerar olika förares åsikter.
Om man kollar tex pollen vad olika människor gör inom sin klubb då är det 59!! st som tränar/kör RR av dom c:a 200 st som har licens som är aktiva här på SH.

Att sandstream känner/får mycket mothugg av dom som är aktiva inom sina klubbar under flera år och vet hur mycket jobb/tid det praktiska arbetet tar inte så konstigt.
Det motstånd han själv känner för att köra 20 mil och tappade sugar för att hjälpa till då man upplever en frustration att ingen vill lyssna på en kanske gör att en del känner att när denne förare själv lägger däckvärmarna på hyllan så finns heller inte intresset kvar.
 

sandstream

Guest
HMS har ett forum som nästan ingen skriver i, likadant med SVEMO, det största stället där det redan diskuteras RR är på SH.
"Problemet" är att varken motorklubbarnas styrelse eller SVEMOS styrelse inte är ålagda att sitta och läsa/svara på trådar på SH. När jag skriver på SH så är det mina egna synpunkter om inget annat anges. Att föra sin klubbs talan på ett öppet forum är väldigt svårt.
Folk är slöa och orkar inte surfa runt på diverse sajter när tex SH finns där de flesta nyheterna om svenks RR dyker upp. Varför inte prata med Swedie och kolla om han kan ordna underforum där man får logga in (som moderatorforum tex) och där klubbens styrelse etc kan diskutera saker med sina medlemmar. Jag är övertygad om att en sån lösning skulle vara mycket positiv för samtliga klubbar om intresset finns från deras sida.
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Jo, det gör han. Men han sätter också fingret på något som är ett problem. Vissa klubbar ger en tydlig känsla av att det sitter en "propp" någonstans i systemet som förhindrar ett glatt och livfullt flöde. Känns lite som att de som är satta att driva verksamheten framåt är trötta på hela skiten och helst vill slippa bli störda.

Edit: jag tycker dock att LMS verkar en framåt klubb. Så undviker vi det missförståndet :)
Mej veterligen så brukar du ibland mecka under ERF och hjälpa till under Sydskånesemse har bankörningar så jag förmodar att du precis som många andra här drar dina slutsasatser hur saker och ting är genom att sitta och läsa vad folk tror/tycker/spekulerar.

Vad gör du för att sporten ska drivas framåt??
 

sandstream

Guest
Vad man inte får glömma bort är att SH är på intet sätt ett forum som representerar olika förares åsikter.
Det är väl precis vad SH är. Här kan vilken förare som helst ventilera sina åsikter. Vad menar du?
Att sandstream känner/får mycket mothugg av dom som är aktiva inom sina klubbar under flera år och vet hur mycket jobb/tid det praktiska arbetet tar inte så konstigt. Det motstånd han själv känner för att köra 20 mil och tappade sugar för att hjälpa till då man upplever en frustration att ingen vill lyssna på en kanske gör att en del känner att när denne förare själv lägger däckvärmarna på hyllan så finns heller inte intresset kvar.
En lite korrigering bara, jag har ca 50 mil T/R till min klubb (ett ganska normalt avstånd för de flesta i Stockholms-området).
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Det är väl precis vad SH är. Här kan vilken förare som helst ventilera sina åsikter. Vad menar du?
En lite korrigering bara, jag har ca 50 mil T/R till min klubb (ett ganska normalt avstånd för de flesta i Stockholms-området).
Jag menade att det är få förare här på forumet av alla dom som är aktiva så av den annledningen så kan SH inte vara representativ vad förare vill och inte vill.

Jag förstår oxå den problematiken att man har långt till bana men då kanske man får vara lite ödmjuk ibland för alla dom praktiska saker som måste göras ovasett det är tävlingar på G eller bankörningar faller på dom som har turen? att bo nära en bana.
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Vad man inte får glömma bort är att SH är på intet sätt ett forum som representerar olika förares åsikter.

Sen ska vi tänka på alla som genom SH tagit licens och börjat köra. För min egen del hade det inte ens varit lite aktuellt om jag inte läst Racingforumet på Sporthoj.com. Jag läser ingen annan svensk mc-relaterad sida regelbundet, HMS sida är jag inne på max en gång i månaden (min hemmaklubb) och SVEMO:s hemsida har jag nog besökt fyra gånger i höst - alla dessa med Supermotoreglementet som mål. SH besöker jag minst en gång om dagen. Var skulle jag helst ha officiella RR-nyheter och diskussionsforum? Lätt fråga att svara på.
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Sen ska vi tänka på alla som genom SH tagit licens och börjat köra. För min egen del hade det inte ens varit lite aktuellt om jag inte läst Racingforumet på Sporthoj.com. Jag läser ingen annan svensk mc-relaterad sida regelbundet, HMS sida är jag inne på max en gång i månaden (min hemmaklubb) och SVEMO:s hemsida har jag nog besökt fyra gånger i höst - alla dessa med Supermotoreglementet som mål. SH besöker jag minst en gång om dagen. Var skulle jag helst ha officiella RR-nyheter och diskussionsforum? Lätt fråga att svara på.
Visst är det så men jag tänkte på alla dom som INTE är här. ..ska man tvinga hit dom?
 

sandstream

Guest
Jag menade att det är få förare här på forumet av alla dom som är aktiva så av den annledningen så kan SH inte vara representativ vad förare vill och inte vill.
Det stämmer att inte alla förare är aktiva på SH genom att skriva men det finns väldigt många som man träffar i depåerna som faktiskt läser det som skrivs utan att själva skriva något.
Jag förstår oxå den problematiken att man har långt till bana men då kanske man får vara lite ödmjuk ibland för alla dom praktiska saker som måste göras ovasett det är tävlingar på G eller bankörningar faller på dom som har turen? att bo nära en bana.
Bara för att jag anser att vissa saker skulle kunna göras enklare, kunna standardiseras osv betyder det inte att jag inte hyser respekt för de som ser till att vi kan träna, tävla osv.
Men där har du ett problem till och det är att jag personligen uppfattar en del som idag är aktiva inom en del klubbar som att de ständigt diskuterar med taggarna utåt.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Folk är slöa och orkar inte surfa runt på diverse sajter när tex SH finns där de flesta nyheterna om svenks RR dyker upp. Varför inte prata med Swedie och kolla om han kan ordna underforum där man får logga in (som moderatorforum tex) och där klubbens styrelse etc kan diskutera saker med sina medlemmar. Jag är övertygad om att en sån lösning skulle vara mycket positiv för samtliga klubbar om intresset finns från deras sida.
HMS är ingen renodlad RR klubb, det jag och nr:12 som är aktiva på SH, resten av styrelsen jobbar mest med bilracing och övrigt, vi kan inte själva föra styrelsens talan i ett forum, allt måste förankras först.

HMS har en officiell hemsida dit alla HMS medlemmar hittar, träningstider/tävlingar och liknande nyheter publiceras på hemsidan, ibland länkar jag från SH till hemsidan åt dom som hänger på SH.

SH är ett bra kompliment till vår hemsida liksom roadracing.se.

Vissa egna aktiviteter som t.e.x gokart eller middag lägger jag enbart ut på SH då det inte är någon riktig klubbverksamhet, men officiellla nyheter som styrelsen har bestämt måste gå den riktiga kanalen så att samtliga medlemmar kan nås, bilfolket hänger inte på SH.

Även om många RR förare ibland läser på SH så är det många som inte varken har tid eller lust att diskutera.

Problematiken är således inte informationsflödet, det är snarare så att det är för få som ror båten...
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top