Publiksiffror

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Med tanke på din avslutning tyckte jag inte att det var värt att fortsätta.

Stryk den meningen och illusionerna då.. Du uttalar dig nämligen väldigt ofta tvärsäkert om en del saker som det finns rätt många aspekter och åsikter om.
Du PÅSTÅR att alla klubbar motarbetar ett förslag om en gemensam promotor, du får gärna backa upp det på något sätt, på vilket sätt och gärna vilka som arbetar mot en gemensam promotor. Kan du inte det så placeras annars ditt snack i facket skitsnack. Du säger dig också sitta inne med info som du inte får gå ut med, fine, sådan info kan likväl också placeras i facket skitsnack såvida du inte ens kan yppa något om det.

Jag brukar läsa klubb/sektionsprotokoll, SO-mötet, prata med sektionsmedlemmar, "snabba förare" i tuffare serier som ibland får lite mer info än oss "vanliga". Plus lite andra kanaler, men som sagt, har aldrig haft hela bilden, förutom att bilden är förvirrande av just skitsnack, politiskt dravel, olika "agendor" för företag.

Det enda större motstånd mot "marknadsföring" enligt mitt tycke har vart mot tv-sändningarna Nordgren till slut lyckades ro i land för att sen droppas igen. Där fanns ett ganska stort motstånd både hos klubbar och Luff.
Gemensam promotormotstånd tycker jag nog alla har vart eniga om, förutom vilken då såklart...
 

sandstream

Guest
Stryk den meningen och illusionerna då.. Du uttalar dig nämligen väldigt ofta tvärsäkert om en del saker som det finns rätt många aspekter och åsikter om. Du PÅSTÅR att alla klubbar motarbetar ett förslag om en gemensam promotor, du får gärna backa upp det på något sätt, på vilket sätt och gärna vilka som arbetar mot en gemensam promotor. Kan du inte det så placeras annars ditt snack i facket skitsnack. Du säger dig också sitta inne med info som du inte får gå ut med, fine, sådan info kan likväl också placeras i facket skitsnack såvida du inte ens kan yppa något om det.
Jag påstod att klubbarna sagt nej till en gemensam promotor, något som också bekräftades av R2 (se tidigare i tråden). Jag trodde att detta hade skett det senaste 2-3 åren vilket jag också skrev.
Vill du kalla det skitsnack så är det upp till dig.

Jag påstår INTE att klubbarna motarbetar en gemensam promotor som att det vore fakta. Det är en KÄNSLA jag får av att läsa såna här trådar där en del av debatörerna är aktiva ledamöter i sina klubbar.
Vill du kalla det skitsnack så är det upp till dig.

Att jag inte kan gå ut med info jag fått i förtroende och lovat att inte sprida är väl inte så konstigt. Jag håller vad jag lovat. Antar att du i framtiden alltid kommer att namnge dina källor för att föregå med gott exempel eller vad du vill kalla det.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jag påstod att klubbarna sagt nej till en gemensam promotor, något som också bekräftades av R2 (se tidigare i tråden). Jag trodde att detta hade skett det senaste 2-3 åren vilket jag också skrev.
Vill du kalla det skitsnack så är det upp till dig.

Jag påstår INTE att klubbarna motarbetar en gemensam promotor som att det vore fakta. Det är en KÄNSLA jag får av att läsa såna här trådar där en del av debatörerna är aktiva ledamöter i sina klubbar.
Vill du kalla det skitsnack så är det upp till dig.

Att jag inte kan gå ut med info jag fått i förtroende och lovat att inte sprida är väl inte så konstigt. Jag håller vad jag lovat. Antar att du i framtiden alltid kommer att namnge dina källor för att föregå med gott exempel eller vad du vill kalla det.

Jag hittar inget inlägg av R2 som bekräftar ditt påstående. Hittar ett inlägg av R2 som säger att

"SM ideellt
SO halvproffsigt
STCC/ProSBK helproffsigt". Samt att R2 föreslår en gemensam promotor.

Glöm ej heller att SO faktiskt har hand om två av 5 sm-arrangemang. Vill minnas att SO även hade ett sm-race på anderstorp också för några år sedan?

Sen har jag skrivit att visst kan det finnas motstånd mot någon enskild "promotor" eller förslag, men inte mot en promotor som helhet.

Och ja, jag kan uppge de jag oftast pratade med innan, det har oftast varit Kennet L, Nordgren, Sköld (när han fortfarande var aktiv), även Mike, sen var jag även med och pratade med alla klubbar när vi försökte dra igång tv-sändningarna första gången, samt med folk inom min egen klubb.
Du skulle kanske bli förvånad vart det största motståndet kom ifrån, från den "halvproffsiga" organisationen. Priset på det vi hade var för högt och det var en dålig kanal utan framtid...
Idag har vi facit, sportexpressen blev tv4-sport(som vi också sa), viasat sport har direkt inte stärkt sina positioner.

Grejen är också att företag som vill promota "sitt" arrangemang, ofta glömmer bort det "andra", d.v.s det som inte är häftigt och inte ger dem några pengar. D.v.s allt annat, nybörjare och serier utan lika hög status. Så även om det är lockande att bara ge promotorn det han vill ha så blir kanske inte svensk RR ett dugg bättre.

Sen finns det nu då två aktörer som vill eller kanske vill "promota", vet inte om det finns en tredje eller ännu fler aktörer nu?
Det är SO och STCC, som är de två enda bolag jag känner till som vill jobba med detta. Vad gäller STCC har jag inte hört mer än rykten och det var förra året, men att vår "produkt" då skulle behöva bli mycket bättre. D.v.s proffsigare arrangemang och deltagare.
Sen har vi SO, där jag från förra årets SO-möte iaf hörde en del positiva idéer med att försöka stödja vinnarna med lite internationella satsningar, men annars köra på i ungefär samma sätt som idag.
Missade tyvärr årets SO-möte så vet ju inte riktigt vad som sas eller debatterades där.

Men återigen, jag har inte hört något om att klubbarna eller folk inom svemo skulle vara mot en gemensam promotor för rr-sm. Dock finns det säkert massor med olika åsikter om hur det ska finansieras, bestämmas hur saker och ting ska göras och vem som skulle kunna axla ansvaret.
 

sandstream

Guest
Jag hittar inget inlägg av R2 som bekräftar ditt påstående. Hittar ett inlägg av R2 som säger att
Sorry, det var i en av de andra trådarna i ungefär samma ämne som slutar ungefär likadant... :
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3325087&postcount=54
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3325087&postcount=59
Grejen är också att företag som vill promota "sitt" arrangemang, ofta glömmer bort det "andra", d.v.s det som inte är häftigt och inte ger dem några pengar. D.v.s allt annat, nybörjare och serier utan lika hög status. Så även om det är lockande att bara ge promotorn det han vill ha så blir kanske inte svensk RR ett dugg bättre.
Men nu pratar vi om en promotor för SM (som i sin tur skulle få med diverse b-serier på köpet).
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ekonomin är en kvarnsten som är tung att dra runt.

Om man t.e.x försöker höja statusen på SM i RR med att ta bort B-förarna så måste startavg. höjas avsevärt för att kunna kompensera detta, i nuläget är R-600/1000 den största klassen.

Det är för få A-förare i lilla sverige för att kunna få riktig snurr på maskineriet, tunna startfält och få riktiga stjärnor ger dåligt publikintresse.

STCC kämpar även dom med att locka till sig publik, problemet är att det bara finns en MC klass i STCC och den är inte heller speciellt välfylld, dom höga startavg. är ett av problemen.

I dagens miljödebatter är det tuffare än någonsin att hitta sponsorer för motorsport, man vill inte att ens företag skall förknippas med negativ miljöpåverkan, motorsport är trots allt en väldigt liten miljöbov men media vinklar ibland sanningen på sitt eget vis.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Sorry, det var i en av de andra trådarna i ungefär samma ämne som slutar ungefär likadant... :
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3325087&postcount=54
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3325087&postcount=59

Men nu pratar vi om en promotor för SM (som i sin tur skulle få med diverse b-serier på köpet).

Röstades ner av en klubb, 2001, kan bara dra en vild gissning om vilken klubb, förmodligen samma som inte ville ha gratis affischer för att det skulle kunna komma publik.. Som också sen dess dock verkar ha ändrat attityd och ledning. Hur du får det till alla klubbar och fortfarande ett motstånd förstår jag inte.
Det tråkiga som hänt sen 2001 är dock att vi tappat två klubbar som arrangerat SM, Kortedala och Västra som varken andra klubbar eller SO-organisationen mäktat, orkat eller velat ta över.

Ska vi få ett proffsigt SM, måste det fram proffsiga arrangemang, det får man inte med nybörjare, rustatält och skitiga feta rookies med en cigg i mungipan för att citera en gammal känd forumdeltagare ;)

Där har väl egentligen det stora dragkampen varit enligt mig, SO har velat köra med dagens format, rookies och SBK, samt hms/arc för att vara säkra på att arrangemangen ska gå runt ekonomiskt. Andra har velat få upp statusen på SM med tv-sändningar och proffsigare depåer.

P.S Ett klargörande, jag tillhör själv gruppen skitiga rookies med cigg i mungipan, även om jag största delen av min korta karriär körde i en sm-klass
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Ska vi få ett proffsigt SM, måste det fram proffsiga arrangemang, det får man inte med nybörjare, rustatält och skitiga feta rookies med en cigg i mungipan för att citera en gammal känd forumdeltagare ;)

Där har vi pudelns kärna enligt mej. Ska man få nån status till SM i RR måste vi börja med att separera a och b-förare. Man ska inte kunna ta licens och ställa upp i en SM-klass samma säsong. När a-förarna ska dra hela det ekonomiska bortfallet som detta medför gör det i princip det till ett omöjligt berg att bestiga. Den eventuella motvilja som finns i klubbarna tror jag hänger samman med att dom har insikten i ekonomin och vill inte dela den lilla vinst som ett SM ev. kan ge med nån promotor. Samtidigt ska vi minnas alla diskussioner om höga startavgifter som brukar dyka upp i slutet av april när första deltävlingen ska gå av stapeln.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Jag tror inte att du förstod riktigt vad du citerade ;)
Sök igenom SH och läs tidigare trådar i samma ämne som varit upp de senaste åren och du kommer att se att de precis som den här tråden ältar samma saker hela tiden.

tja det kan ju bero på att det fortfarande är samma problem eller :va

Min promotor? Du verkar ha lite svårt att skilja på sak och person. Jag kan tyvärr inte uttala mig om ett eventuellt promotor-förslag eftersom det inte existerar officiellt. Däremot kan ju du som styrelseledamot i en Svemo-ansluten klubb säkert kontakta någon i Svemos RR-sektion för att diskutera en gemensam promotor. Det är inte bara jag som lever med den illusionen. Det gör även de som verkligen har något att säga till om inom RR-Sverige. Så frågan är vem som lever med en illusion ;)

Men du varför gör du inget själv (pust, stonk och bläää)? Du har lika stor möjlighet att påverka som jag. Varför ringer du inte själv? Du har ju alla bra argument och kan nog utan problem förklara för Svemo 200ggr bättre än jag varför dom ska jaga tag på en promotor:) .

Jag vet inte vilka som har något att säga i RR-sverige. Men en snabb kurs i hur LMS-RR funkar är ungefär följande.
1, kom på en bra ide
2, sitt ner på ett möte
3, vänta till övriga frågor
4, förklara din ide
5, vipps så har du kanske påverkat RR-sverige

Du behöver inte sitta i styrelsen för att bestämma bra eller dåliga saker i LMS, det är bara att visa sig, så kan man ta en hel del tokiga beslut. Jag är rätt övertygad om att LMS-RR inte sköts perfekt men vi har en ordning där medlemmarna väljer vart klubben ska ta vägen på gott och ont. Det är inte styrelsen som låser in sig på ett mörkt rum och tar alla beslut.

björn
 
Last edited by a moderator:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
tja det kan ju bero på att det fortfarande är samma problem eller :va

[/
Men du varför gör du inget själv (pust, stonk och bläää)? Du har lika stor möjlighet att påverka som jag. Varför ringer du inte själv? Du har ju alla bra argument och kan nog utan problem förklara för Svemo 200ggr bättre än jag varför dom ska jaga tag på en promotor:) .



björn

Nej, det går inte, nån annan måste göra det. Har man 20 mil till en bana har man frikort från att engagera sej.....
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Samtidigt ska vi minnas alla diskussioner om höga startavgifter som brukar dyka upp i slutet av april när första deltävlingen ska gå av stapeln.

Den väntar vi på med spänning :D Fan ska det kosta så här mycket, vem tar alla pengar! jäffla elaka klubbar :D Snart är våren här muma

björn
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
alltså när jag skrev...

"SM ideellt
SO halvproffsigt
STCC/ProSBK helproffsigt"

så menade jag att de olika nivåerna på serier finns ju redan, förarna strävar efter ett visst mål med sin "karriär" och väljer den serie som erbjuder förutsättningar för det med sin ekonomi i beaktning.

Så varför sträva efter att lyfta alla serier till högsta nivån?
Svensk RR kommer aldrig bli så stort att ett flertal serier sänds på nationell tv och har jättepublik.

Jag har tidigare ergumenterat etc mycket för t.ex Tv i SM, meen,, njae..
 

sandstream

Guest
Samtidigt ska vi minnas alla diskussioner om höga startavgifter som brukar dyka upp i slutet av april när första deltävlingen ska gå av stapeln.
Eftersom ARC brukar vara dyrast är det väl inte så konstigt att folk ifrågasätter priserna, eller?
Nej, det går inte, nån annan måste göra det. Har man 20 mil till en bana har man frikort från att engagera sej.....
Tror mer det är dryga och lättretade personer som gör att folk inte har någon lust att engagera sig i vissa klubbar.

Som den här, och 52 tidigare trådar visar, är de flesta överens om att något borde göras men ingen verkar veta vad eller hur. De som kommer med förslag, bra som dåliga, yxas snabbt ner av det gamla gardet som vet hur landet ligger.
"Kom och måla klubbstugan ett par gånger och kratta grusfållorna så kanske vi kan lyssna på vad du har att säga...."
Konstigt om folk lägger sin tid på något annat :rolleyes:
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Som den här, och 52 tidigare trådar visar, är de flesta överens om att något borde göras men ingen verkar veta vad eller hur. De som kommer med förslag, bra som dåliga, yxas snabbt ner av det gamla gardet som vet hur landet ligger.
"Kom och måla klubbstugan ett par gånger och kratta grusfållorna så kanske vi kan lyssna på vad du har att säga...."
Konstigt om folk lägger sin tid på något annat :rolleyes:

Nu tycker jag du tar i, alla har vi olika åsikter om det mesta. Att sen sitta här och gaffla om det behöver ju inte innebära att man gör lika dant när vissa beslut ska tas. Jag hoppas verkligen inte att du tycker att lms styrs av några gammla rävar som vet allt, för då har vi misslyckats rätt kapitalt. Men sen är det ju så att rr-sverige aldrig kommer styras efter vad som skriks på sh. Då skulle vi ju hanmna rätt snett rätt fort.

björn
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nu tycker jag du tar i...
Jo, det gör han. Men han sätter också fingret på något som är ett problem. Vissa klubbar ger en tydlig känsla av att det sitter en "propp" någonstans i systemet som förhindrar ett glatt och livfullt flöde. Känns lite som att de som är satta att driva verksamheten framåt är trötta på hela skiten och helst vill slippa bli störda.

Edit: jag tycker dock att LMS verkar en framåt klubb. Så undviker vi det missförståndet :)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jo, det gör han. Men han sätter också fingret på något som är ett problem. Vissa klubbar ger en tydlig känsla av att det sitter en "propp" någonstans i systemet som förhindrar ett glatt och livfullt flöde. Känns lite som att de som är satta att driva verksamheten framåt är trötta på hela skiten och helst vill slippa bli störda.

Edit: jag tycker dock att LMS verkar en framåt klubb. Så undviker vi det missförståndet :)

Den känslan har funnits tidigare i nästan alla klubbar tror jag, men upplever att det är betydligt högre i tak nu än vad det var för 6-7-8 år sedan.
Tycker det har kommit in en frisk fläkt med nytt folk som även tänt till di gamle.
Sen tror jag folk kanske tänker efter lite mer idag, ett idiotbeslut är känt över hela sverige några minuter senare på internet numer.
Det går att föra vettiga och konstruktiva diskussioner på internet, men det gäller att det blir för mycket attacker på person.
 

Dr.Bike

Guest
Nej, det går inte, nån annan måste göra det. Har man 20 mil till en bana har man frikort från att engagera sej.....

Elakt sagt. (och onödigt)

Sandstream skuttar in här som en glad hundvalp och försöker med lite glada tillrop.
Och vad får han? Skiten nerkörd i halsen.
Ok sagde man kanske inte lägger fram alla förslag så jovialiskt inlindat, men måste man arkebusera honom för det? Jag tycker debattklimatet stinker.

Sen - att det kanske inte GÅR att genomföra alla Sandis förslag, för att det saknas ekonomi, eller att det provats tidigare osv osv (jag känner igen alla dessa mönster från flera arbetsplater oxå, där man försökt att bedriva nån form av förändring)
Visst bygger alla motargument på fakta, och upplevda erfarenheter.
MEn nydaning brukar kräva "thinking outside the box" och ska man då relatera hela sin verklighetsbild till "så har det aldrig varit, så har vi aldrig gjort" ja då blir det svårt att få till nåt nytt i realiteten.

Jag förstår själva kärnproblemet, även om jag inte fattar exakt hur infrastrukturen och ekonomin går ihop.
Problemet är minst sagt komplext.

Jag själv klurar på en annan sak, det är att kunna hjälpa fram proffsiga talanger på sikt.
Som ett sätt att höja statusen. Från nåt som nån sa feta rookiesar med cigg i mungipan.
Målet är såklart att svens RR ska spira. Och att vi ska ha ett (eller två) namn i MotoGp. (avlägset? Orealistiskt?) Möjligt. MEn det måste vara målet.

Det finns TUSEN fighter att fighas innan det är en realitet, men jag ska iaf prova att slåss lite i mitt hörn.
Sandis är ung och het.
Ta tag i honom (med asbesthandskar) och rikta in honom mot någon/något efter att ni berättat hur hans energi kan användas bäst.
Skäll inte bara.
Då blir det bara internbråk som iaf inte svensk RR tjänar på i slutändan.
Använd energin framåt istället.
Å du Sandis kan lyssna lite mer på vad pojkarna och flickorna säger MELLAN raderna. Allt är inte bara agg och snömos.

Jag är idealist, och tror att alla kan bidra.
T.o.m en sån som jag.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Många saker som ploppar upp här kommer ju faktist vidare, endel gör det inte. Jag kan som vanligt bara svara för LMS (och jag tror INTE vi är bättre än någon annan klubb) Sandis driver ju sina frågor och tankar här och dom som läser här tänker väll till om det skulle vara genomförbart osv. Vissa saker går ju inte och då kan man ju inte bli sur över det. Tex Swetii brukar (de) ju gnälla över att JR (fick) får tid på A-helgen men vi ändrade ju oss inte för det, pga att vi tycker man ska sattsa på dom. Man kan inte lysna på en eller ett par röster på SH när man ska ta beslut, men man kan använda det som en termometer vad folk tycker.

björn
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top