Publiksiffror

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Rimligt nära Sviestad
Hoj
Inte just nu
Vilken vinst?
Vilka tävlingar gjorde förlust i år?
Tror du att det skulle komma färre betalande med en promotor?

Undrar också vilken vinst du syftar på?

Du har själv sett storleken på överskottet från LMS SM-tävling eftersom det är öppen info för medlemarna. Dra bort en låg men skälig banhyra (vi måste sätta av pengar i banhyra om vi ska kunna betala ny asfalt etc) och vips är överskottet inte större än en helkväll på krogen. Räcker det att muta en promotor med en helkväll på krogen/tävlingshelg?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Tror du att det är publiken som är den stora inkomstkällan?

Absolut inte i dagsläget. Men får man igång ett stort event kan ju publik ge rätt bra med inkomster, både genom försäljning samt chans till större sponsorinkomster för evenemanget.
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Vilken vinst?
Vilka tävlingar gjorde förlust i år?
Tror du att det skulle komma färre betalande med en promotor?
Det är ingen hemlighet som du vet efter våra tidigare diskussioner i ämnet att HMS gjorde en förlust under SM.

Men om man leker med tanken att det ska finnas en promotor för detta som ska se till att det går i vinst för alla klubbar och täcka varandras förluster?
Ska vi säga om sådär 5-10 år? så finns den budgeten att betala en promotor.

Eller ska man leta rätt på en promotor som har pengar och kan jaga pengar samtidigt som dennes lön ska betalas av vad?

Hur många kommer tex att köra i år? Är det en sport som tappar aktiva och inte får påfyllning? Detta är oxå saker som spelar in för framtiden för sporten.
 

sandstream

Guest
Undrar också vilken vinst du syftar på?
Du har själv sett storleken på överskottet från LMS SM-tävling eftersom det är öppen info för medlemarna. Dra bort en låg men skälig banhyra (vi måste sätta av pengar i banhyra om vi ska kunna betala ny asfalt etc) och vips är överskottet inte större än en helkväll på krogen. Räcker det att muta en promotor med en helkväll på krogen/tävlingshelg?
Japp, jag vet precis hur mycket vinst LMS gjorde på sina två tävlingar i år. Säg att en promotor hade fått dit 1000 personer extra som betalade 100:- var. Vips så hade det blivit ca 170.000:- i vinst att dela på. Bara som ett exempel.
Tror du att det är publiken som är den stora inkomstkällan?
Nej, i dagsläget är det vi förare som står för den största inkomstkällan men det kan förhoppningsvis förändras i framtiden.

"Ideell, en verksamhet som bedrivs på ett organiserat sätt utan vinstintresse för ett gott allmännyttigt syfte."
Är det vad vi vill, att allt ska gå runt på +-0?

Ska sporten växa och genererar mer inkomster till klubbarn och minska förarnas kostnader är min övertygelse att det måste till någon typ av samarbete mellan klubbarna på riksnivå. Tyvärr så verkar motståndet mot tex en gemensam promotor vara kompakt, min egen (och andras) lust att bidra med något ideellt arbete för RR-Sverige minskar därför.
 
Last edited:

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Tyvärr så verkar motståndet mot tex en gemensam promotor vara kompakt, min egen (och andras) lust att bidra med något ideellt arbete för RR-Sverige minskar därför.
Som tur är resonerar inte alla på det sättet för då fanns det inga tävlingar alls.

Om vi som nu sliter för att få det att funka under dom förutsättningar som finns här och nu skulle få för oss att tappa lusten för dom saker som inte passar oss vart ska du då tävla? :va
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Ska sporten växa och genererar mer inkomster till klubbarn och minska förarnas kostnader är min övertygelse att det måste till någon typ av samarbete mellan klubbarna på riksnivå. Tyvärr så verkar motståndet mot tex en gemensam promotor vara kompakt och min egen lust att bidra med något ideellt arbete för RR-Sverige minskar därför.

Det finns inte alls något kompakt motstånd mot en gemensam promotor, snarare tvärtom, du har en del illusioner om svensk RR. Bara det att det inte finns någon tillräckligt bra för de pengar vi har att erbjuda, d.v.s i stort sett ingenting.
Vi har varit och pratat med eventbolag, ett av de största i sverige(svenska rallyt, melodifestivalen, monsterjam och liknande events) som definitivt tror att det skulle kunna gå att marknadsföra upp RR-sm ordentligt, men de frontar inte pengarna för det själva(kanske senare om varumärket blir tillräckligt starkt), utan de pengarna måste förbundet eller vi fronta själva, summorna som krävs är minst sjusiffriga.
Inget är ju dock omöjligt, men det krävs alltså pengar, något som klubbarna inte har i mängder direkt.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
nu har ju inte läst hela tråden men,,

har vi inte idag tre olika sett att lösa detta, redan i "drift" ?

SM, idiellt
SO, halv proffsigt
STCC, helproffsigt (höga startavgift etc men också marknadsföring och tv)

Jag har alltid hävdat ett en promotor/marknadsförare skall betalas enligt följande: Höjd startavgift ger en grundlön till promotorn och en procentandel (väl tilltagen) av indragna medel täcker resten och är morot.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det finns inte alls något kompakt motstånd mot en gemensam promotor, snarare tvärtom, du har en del illusioner om svensk RR. Bara det att det inte finns någon tillräckligt bra för de pengar vi har att erbjuda, d.v.s i stort sett ingenting.
Vi har varit och pratat med eventbolag, ett av de största i sverige(svenska rallyt, melodifestivalen, monsterjam och liknande events) som definitivt tror att det skulle kunna gå att marknadsföra upp RR-sm ordentligt, men de frontar inte pengarna för det själva(kanske senare om varumärket blir tillräckligt starkt), utan de pengarna måste förbundet eller vi fronta själva, summorna som krävs är minst sjusiffriga.
Inget är ju dock omöjligt, men det krävs alltså pengar, något som klubbarna inte har i mängder direkt.
Ja precis så är det.
 

sandstream

Guest
Det finns inte alls något kompakt motstånd mot en gemensam promotor, snarare tvärtom, du har en del illusioner om svensk RR.
Motvilja kanske vore ett (två?) bättre ord. Istället för att se möjligheter ältas det på om tänkbara problem år efter år. Finns många här på SH som är aktiva inom sina klubbar men som hela tiden återkommer till att allt ska göras ideellt för så har det alltid varit och så ska det förbli (det är iaf den känslan jag får). Allt kan inte bli perfekt direkt men små steg till en samordning vore inte så svårt men jag förstår om många tappar lusten att engagera sig när så många redan har pinkat in sin egna revir.

Har inga som helst illusioner om svensk RR men vet mer angående en gemensam promotor än vad jag får berätta.

Sen vill jag förtydliga att jag inte alls är missnöjd med de klubbar, arrangemang, funktionärer osv som finns och arbetar ideellt idag. Jag tror som sagt bara att det kan göras bättre :)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Har inga som helst illusioner om svensk RR men vet mer angående en gemensam promotor än vad jag får berätta.

Illusionen är ju att du verkligen tror att klubbarna är mot en gemensam promotor.
Men, det gäller också att om rr-sektionen säljer sin "produkt", så ska man också få ut något vettigt av det.
Det finns ju promotors/marknadsförare/eventbolag som lovar guld men sen inte håller måttet.
Det finns typ ett enda bolag i sverige för tillfället som lyckas promota sin motorsportsprodukt på ett vettigt sätt, och det är STCC AB, de plockar in stora sponsorer, gör stora och ganska proffsiga evenemang.

Håller taskig koll på skvallret vad som händer i år, men vet ju vad som hänt genom åren.

Och ja, visst finns det visst motstånd mot en del utveckling, men mycket av motståndet kommer av pengabristen i klubbarna.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Motvilja kanske vore ett (två?) bättre ord. Istället för att se möjligheter ältas det på om tänkbara problem år efter år.

Nu blir jag så där :va vart har du hört det? alltså att vi sitter och ältar 1976 års sm som gick back? har du varit på nått möte än (?) och lyssnat till dom förslagen som kommit upp? jag har nog lämnat några hundra vid det här laget och ca 95 har blivit kastade för att det har varit korkade förslag.

Att sitta och säga att klubbarna inte vill gå framåt var nog fan det största hånet i år( och det är fan inte många dar kvar). LMS drog igenom dubbla finaler, när vi tyckte vi hade nog B-förare så skilde vi A och B = bakåtsträvare? jag tror samtliga andra klubbar gjort liknade om dom kunnat.

Ang din heliga promotor som ska lösa alla 500 (200 aktiva?) utövares problem så kan jag lova dig följande: Kommer det ett seriöst förslag från någon, så kan jag (dvs min röst i styrelsen) utan problem tacka ja OM det är ekonomiskt hållbart samt att det ligger någon form av seriositet i det hela.

jag kollade för ett tag sen upp vår sport innebandy och betänk nu all tv-tid dom får, samt all resultat uppläsning i tv/radio och vilka marknadskrafter som promotar det hela, snälla sig till mig sen... att efter en promotor så är tv lösningen...


Räknat i tävlingsaktiviteter är innebandy landets näst största lagsport och trea i den totala statistiken (efter fotboll och golf).


Säsongen 2006/07 fanns det 120 239 licensierade innebandyspelare i Sverige.


Publiksnittet i damernas och herrarnas elitserier har en kraftig tillväxt. Publiksnittet i herrarnas elitserie ligger på 1 000 åskådare per match, att jämföra med säsongen 2000/01 då snittet var 493.

för egen läsning

http://www.innebandy.se/templates/Page____1975.aspx

Man har alltså på 6 år lyckats dubbla antalet åskådare med tv och promotor, fy fan om 6 år kommer vi ha 700 pers på lms-sm. Jag säger bara, weee

mvh en snart full björn
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ang din heliga promotor som ska lösa alla 500 (200 aktiva?) utövares problem så kan jag lova dig följande: Kommer det ett seriöst förslag från någon, så kan jag (dvs min röst i styrelsen) utan problem tacka ja OM det är ekonomiskt hållbart samt att det ligger någon form av seriositet i det hela.
Jag tackar tveklöst JA till ett sådant erbjudande, väntar med spänning.
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Lite mera funderingar över siffror och framtid.

Jag blir lite fundersam vart sporten är på väg om man läser att det söks förare till ProSuperbike.

Vad beror frånvarorn av förare till den klassen som åtminstånde för ett par år sedan hade drygt 30 förare och detta år 20 och än färre nästa år?

Är det höjningen av avgifterna för TV-tiden som förmodligen då topp 3 och en varvad förare under race kan exponeras.

Är det för många runt omkring som vill tjäna pengar eller finns det inte underlag alls?

En promotor som inte kan sitt jobb?

Kommer racen att bli urtråkiga pga få deltagare eller för stora skillnader på förarna så kommer det inte gagna sporten hur mycket TV tid det än blir.

Eller jag kanske är helt fel ute med dessa funderingar?
 

sandstream

Guest
Nu blir jag så där :va vart har du hört det?... Att sitta och säga att klubbarna inte vill gå framåt var nog fan det största hånet i år( och det är fan inte många dar kvar).
Jag tror inte att du förstod riktigt vad du citerade ;)
Sök igenom SH och läs tidigare trådar i samma ämne som varit upp de senaste åren och du kommer att se att de precis som den här tråden ältar samma saker hela tiden.

Ang din heliga promotor som ska lösa alla 500 (200 aktiva?) utövares problem så kan jag lova dig följande: Kommer det ett seriöst förslag från någon, så kan jag (dvs min röst i styrelsen) utan problem tacka ja OM det är ekonomiskt hållbart samt att det ligger någon form av seriositet i det hela.
Min promotor? Du verkar ha lite svårt att skilja på sak och person. Jag kan tyvärr inte uttala mig om ett eventuellt promotor-förslag eftersom det inte existerar officiellt. Däremot kan ju du som styrelseledamot i en Svemo-ansluten klubb säkert kontakta någon i Svemos RR-sektion för att diskutera en gemensam promotor.
Illusionen är ju att du verkligen tror att klubbarna är mot en gemensam promotor.
Det är inte bara jag som lever med den illusionen. Det gör även de som verkligen har något att säga till om inom RR-Sverige. Så frågan är vem som lever med en illusion ;)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Min promotor? Du verkar ha lite svårt att skilja på sak och person. Jag kan tyvärr inte uttala mig om ett eventuellt promotor-förslag eftersom det inte existerar officiellt. Däremot kan ju du som styrelseledamot i en Svemo-ansluten klubb säkert kontakta någon i Svemos RR-sektion för att diskutera en gemensam promotor.

Det är inte bara jag som lever med den illusionen. Det gör även de som verkligen har något att säga till om inom RR-Sverige. Så frågan är vem som lever med en illusion ;)

Då måste något drastiskt hänt det sista året. Kan du säga vilka det är som har något att säga till om i RR-sverige? Eller om det är några det senaste året som droppat av? Eller har det bytts väldigt många av dem som styr?
Vad jag vet har det varken inom LMS, KMF, FMK eller HMS funnits något motstånd mot en gemensam promotor, det har funnits ett visst motstånd mot en namngiven "promotor" och en del villkor, ja, men det innebär väl inte att man är motståndare mot en promotor. Det har bara inte funnits något vettigt promotorförslag. Det har även cirkulerat rykten om att visst bolag kunde tänka sig ta över RR-sm också, men om det bara var ett rykte eller rent skitsnack, klubbar som inte ville eller företaget som ville nåt annat vetifan.
Dock ska du veta en sak, allt du får höra är inte sant, det är flera som har en egen "agenda" och det kan vara väldigt svårt att avgöra, och då pratar jag inte om klubbarnas ledning utan om ett par "raceorganisationer" som både konkurrerar och samarbetar om vissa saker.
Syndabockar och hjältar pekas gärna ut från alla håll och kanter.
Svemos rr-sektion har alltså ett ganska svårt jobb framför sig, både få in degen och ändå inte totalt sälja ut sporten..

Men, du har ju såklart alltid full koll, även de åren du aldrig ens satt din fot på banan och pratat med dem som arrangerar och styr rr-sverige.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Då måste något drastiskt hänt det sista året. Kan du säga vilka det är som har något att säga till om i RR-sverige? Eller om det är några det senaste året som droppat av? Eller har det bytts väldigt många av dem som styr?
Vad jag vet har det varken inom LMS, KMF, FMK eller HMS funnits något motstånd mot en gemensam promotor, det har funnits ett visst motstånd mot en namngiven "promotor" och en del villkor, ja, men det innebär väl inte att man är motståndare mot en promotor. Det har bara inte funnits något vettigt promotorförslag. Det har även cirkulerat rykten om att visst bolag kunde tänka sig ta över RR-sm också, men om det bara var ett rykte eller rent skitsnack, klubbar som inte ville eller företaget som ville nåt annat vetifan.
Dock ska du veta en sak, allt du får höra är inte sant, det är flera som har en egen "agenda" och det kan vara väldigt svårt att avgöra, och då pratar jag inte om klubbarnas ledning utan om ett par "raceorganisationer" som både konkurrerar och samarbetar om vissa saker.
Syndabockar och hjältar pekas gärna ut från alla håll och kanter.
Svemos rr-sektion har alltså ett ganska svårt jobb framför sig, både få in degen och ändå inte totalt sälja ut sporten..

Men, du har ju såklart alltid full koll, även de åren du aldrig ens satt din fot på banan och pratat med dem som arrangerar och styr rr-sverige.

Måste bara hålla med. Rykten sprids åt alla håll, men sanningshalten är det ofta lite si och så med.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top