Publiksiffror

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0

Fattar inte isåfall varför det kostade 150 spänn på lördagen och 250 på Söndagen om det redan var betalt:confused: ? Vad tycker du är rimligt att betyala för att se på racing?

Det som avses är att t ex Posten osv har köpt en massa biljetter som de delar ut till sina anställda osv. Det är en mycket stor del av publikmassan på STCC.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Fattar inte isåfall varför det kostade 150 spänn på lördagen och 250 på Söndagen om det redan var betalt:confused: ? Vad tycker du är rimligt att betyala för att se på racing?

Sorry! Inte all publik! Men dom som sponsrar i den serien får ett visst antal biljeter för att dom sponsrar. Dom ges sen bort på olika sätt. Tex dom som jobbar på Posten, som är en sponsor, får fribiljetter till vissa race. Finns race där det varit 580st betalande i entreén på STCC. På Mantorp har dom nog några tusen som betalar. Men stora delar har fribiljetter som indirekt är betalade av seriens sponsorer.

Biljettpriserna på ett STCC är säkert helt ok i prisläget. Familjebiljetten man införde i år är ett bra pris!
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det är tvärtom i STCC. Sponsorerna har redan betalt entrén för publiken. Varför ska vi förare i RR då själva betala för våran publik då? Kan inte RR-SM också skaffa sponsorer?

Självklart! Hade vi kunnat fixa sponsorer som är villiga att anordna tävlingar inför 300 personer i publiken så hade det inte vart några problem. Men vad behövs för att fixa sponsorer? Hur gjorde STCC? De startade ett företag - STCC - som skötte det hela. Lite som Sandstream var inne på redan från början, en arrangör, promotor, ansvarig eller vad man nu vill kalla det.

Sen ska du inte lita på allt du hör om vissa siffror heller. STCC skulle aldrig skriva om hur lite betalande publik eller lite TV-tittare dom har. Dom framhäver helt andra siffror då för att inte skada sig själv och sina sponsorer. Det finns ibland 2 olika verkligheter..

Det spelar ju faktiskt ingen roll om publiken är betalande eller inte, sålänge den finns där. För en sponsor skiter väl i om en person har betalat för att se racet, så länge personen ser annonsen, eller? De 24500 på Mantorp RÄKNAR jag med innefattar alla utställare, mekaniker och tävlande men det är fortfarande en jäkla massa folk.

Bara en sån här tråd om hur dåligt med publik det är i SM, hur tror du det påverkar nästa års publiksiffror i RR-SM tex?

Det har jag faktiskt ingen uppfattning om. :)

Hade jag varit utomstående och sett den här tråden hade jag nog gett mig tusan på att gå på en tävling eller två nästa år för att visa lite intresse. Andra kanske funkar tvärtom.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Publiken i sig spelar ingen roll men med publik kommer sponsorer. Men man får inga sponsorer om det inte kommer nån publik. Det är ett sätt att dra in pengar men för att dra in pengar måste man först satsa pengar.
Du målar med en rätt grov pensel nu. Alla begriper nog att man kan tjäna några spänn genom att investera några spänn. Men alla fattar nog också att risken finns att man istället förlorar några kronor. Marknadsföring är inget trollspö som garanterar ränta till alla som satsar på det.

Sen låter det också på en del som att publikens fåtalighet är moderproblemet. Får man bara publik så försvinner alla andra problem - vilka de nu kan vara. Jag tror inte att det är så. Jag tror t ex inte att det kommer att bli särskilt mycket billigare att tävla bara för att det är mycket publik på läktarna - i den mån det finns läktare att sitta på. Jag tror inte heller att banhyrorna kommer att gå ner. Jag är inte övertygad om att en större publik automatiskt ger tävlingarna en bättre ekonomi. Mer pengar visst, men större överskott? Bara för att ta ett par exempel.

Det förutsätts att publiken är ett problem. Det kan ju vara sant i visa serier och för visa förare. Men för många är det inte ett problem.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Du målar med en rätt grov pensel nu. Alla begriper nog att man kan tjäna några spänn genom att investera några spänn. Men alla fattar nog också att risken finns att man istället förlorar några kronor. Marknadsföring är inget trollspö som garanterar ränta till alla som satsar på det.

Sen låter det också på en del som att publikens fåtalighet är moderproblemet. Får man bara publik så försvinner alla andra problem - vilka de nu kan vara. Jag tror inte att det är så. Jag tror t ex inte att det kommer att bli särskilt mycket billigare att tävla bara för att det är mycket publik på läktarna - i den mån det finns läktare att sitta på. Jag tror inte heller att banhyrorna kommer att gå ner. Jag är inte övertygad om att en större publik automatiskt ger tävlingarna en bättre ekonomi. Mer pengar visst, men större överskott? Bara för att ta ett par exempel.

Det förutsätts att publiken är ett problem. Det kan ju vara sant i visa serier och för visa förare. Men för många är de inte ett problem.

Jag pratar väldigt hypotetiskt, ja men vågar man inte satsa så får man aldrig veta.

Men om publikens fåtalighet inte är ett problem, hur kommer det sig då att det är så svårt att få sponsorer för oss förare? Vem vill man inte sponsra? Jo, nån som inte syns.

Så det är som jag har sagt hela tiden. Vill man synas och få sporten att växa måste man satsa ekonomi. Vill man inte det så skiter man i det, that simple. Sen är inte sagt att det per automatik kommer drösa in sponsorer och publik bara för att man satsar pengar MEN om man INTE gör det kommer det definitivt inte att bli bättre.
 

sandstream

Guest
Vad skönt att ni har hållt liv i tråden medans jag har jobbat :tungan

Vet inte hur många gånger man ska behöva förklara vad man menar men det är väl fel på mig som vanligt.

1. Klubbarna ska fortfarande sköta det mesta av den fysiska verksamheten.
2. "Promotorn" sköter det mesta av pappersarbetet (anmälningar mm) samt marknadsföringen (som delvis kan innefatta folk från klubben som sätter upp affischer).
3. Klubbarna och promotorn delar på intäkterna efter en viss fördelning.

Vad vinner vi då på ovanstående?
1. Det blir lättare för publiken att hitta oss.
2. Det blir mindre arbete för klubbarna (som kan ägna sig åt det de är bäst på).
3. Det blir förhoppningsvis mer publik som genererar mer pengar till arrangörs-duon och det blir tack vare det lättare för oss förare att hitta sponsorer.

Eller så kör vi på som vanligt och ser RR-Sverige bli mindre och mindre...
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Vad skönt att ni har hållt liv i tråden medans jag har jobbat :tungan

Vet inte hur många gånger man ska behöva förklara vad man menar men det är väl fel på mig som vanligt.

1. Klubbarna ska fortfarande sköta det mesta av den fysiska verksamheten.
2. "Promotorn" sköter det mesta av pappersarbetet (anmälningar mm) samt marknadsföringen (som delvis kan innefatta folk från klubben som sätter upp affischer).
3. Klubbarna och promotorn delar på intäkterna efter en viss fördelning.

Vad vinner vi då på ovanstående?
1. Det blir lättare för publiken att hitta oss.
2. Det blir mindre arbete för klubbarna (som kan ägna sig åt det de är bäst på).
3. Det blir förhoppningsvis mer publik som genererar mer pengar till arrangörs-duon och det blir tack vare det lättare för oss förare att hitta sponsorer.

Eller så kör vi på som vanligt och ser RR-Sverige bli mindre och mindre...

Instämmer...

Sen skulle jag gärna vilja höra klubbarnas syn på situationen.
Vad anser ni bör göras för att få sporten att växa, förutom att fler ska engagera sig med att stå flaggvakter t.ex. Eftersom det verkar som att ni tror att alla som skulle kunna göra något i marknadsföringssyfte vill ha feta stålar så undrar jag om ni dels diskuterat med folk som skulle kunna hålla på med sådant. Eller utgår ni från att alla vill ha pengar? Det kan ju faktiskt finnas personer med samma vilja och drivkraft som ni som jobbar ideelt i klubbarna.

Har ni "annonserat" efter folk som kan tänka sig att hjälpa till med annat än att kratta sandfållorna? Man kan ju börja i sin egen klubb med att skicka ut mail om det finns folk som är intresserade av att sköta annat eller hjälpa till med mer administrativa saker.

/Sebastian
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.



Har ni "annonserat" efter folk som kan tänka sig att hjälpa till med annat än att kratta sandfållorna? Man kan ju börja i sin egen klubb med att skicka ut mail om det finns folk som är intresserade av att sköta annat eller hjälpa till med mer administrativa saker.

/Sebastian
Jag vill vända på steken och säga: varför inte höra av sig själv och erbjuda sin hjälp? Finns intresset där så är det ganska självklart.
Det är alltid en handfull människor som alltid ställer upp.

Det finns många som har ett intresse av att få saker ordnade och förändrade men att rent praktiskt komma med förslag som innebär att NÅGON annan ska göra saker är enkelt.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..

2. "Promotorn" sköter det mesta av pappersarbetet (anmälningar mm) samt marknadsföringen (som delvis kan innefatta folk från klubben som sätter upp affischer).

Låter precis som det Nordgren slet som ett djur med tidigare oavlönad, det verkade vara ett ruskigt otacksamt jobb! Det är nog inte alltid helt lätt att få "promotorn" och klubbarna att ha samma ambitioner/målsättningar eller ens låta en extern part få deltaga i besluten kring klubbarnas egna arrangemang.

Visst skulle sporten må gott av en marknadsförare och central "roddare", medhåll. Men det måste nästan komma själv på initativ från klubbarna om denna resurs med den beslutsrätt som krävs ska få gehör hos dom.
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Vad skönt att ni har hållt liv i tråden medans jag har jobbat :tungan

Vet inte hur många gånger man ska behöva förklara vad man menar men det är väl fel på mig som vanligt.

1. Klubbarna ska fortfarande sköta det mesta av den fysiska verksamheten.
2. "Promotorn" sköter det mesta av pappersarbetet (anmälningar mm) samt marknadsföringen (som delvis kan innefatta folk från klubben som sätter upp affischer).
3. Klubbarna och promotorn delar på intäkterna efter en viss fördelning.

Vad vinner vi då på ovanstående?
1. Det blir lättare för publiken att hitta oss.
2. Det blir mindre arbete för klubbarna (som kan ägna sig åt det de är bäst på).
3. Det blir förhoppningsvis mer publik som genererar mer pengar till arrangörs-duon och det blir tack vare det lättare för oss förare att hitta sponsorer.

Eller så kör vi på som vanligt och ser RR-Sverige bli mindre och mindre...
Så rent praktisk vad kommer du bidra med för att få detta att hända? Kan vara sådan enkel sak att kolla upp om ett intresse finns bland dom olika klubbarna.
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Jag vill vända på steken och säga: varför inte höra av sig själv och erbjuda sin hjälp? Finns intresset där så är det ganska självklart.
Det är alltid en handfull människor som alltid ställer upp.

Det finns många som har ett intresse av att få saker ordnade och förändrade men att rent praktiskt komma med förslag som innebär att NÅGON annan ska göra saker är enkelt.

Ja varför inte, men jag TROR att det är lättare att få kontakt med hjälpsamma personer om klubbarna själva skulle gå ut med notiser om att hjälp skulle behövas inom vissa områden. Tror faktiskt inte alla inser att klubbarna behöver all hjälp dom kan få. Och om klubbarna själva inte annonserar ut detta så är det nog väldigt få som hör av sig.


Jag personligen har lite svårt att dels hjälpa till med något administrativt eller att komma ner och hjälpa med underhåll av banan, då jag förutom att gå i skolan även jobbar extra på helgerna för att ha råd med racingen. Men jag känner ett intresse i att hjälpa till så mycket jag kan. Har kontaktat lokaltidningen som ska komma och göra ett reportage om roadracing och mitt egna team. Ska försöka lyfta fram sporten så mycket möjligt...

Edit: Ett sätt att inför tävlingar nå ut till många är att när mna anmäler sig till tävlingen så får man hem A4 annonser som man kan sätta upp på jobbet/i skolan/idrottsplatser, medmera. Såna saker skulle jag aldrig tveka på att hjälpa till med. Men jag ju inte gärna sitta och göra egna annonser inför någon annans tävling..
 
Last edited:

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Ja varför inte, men jag TROR att det är lättare att få kontakt med hjälpsamma personer om klubbarna själva skulle gå ut med notiser om att hjälp skulle behövas inom vissa områden. Tror faktiskt inte alla inser att klubbarna behöver all hjälp dom kan få. Och om klubbarna själva inte annonserar ut detta så är det nog väldigt få som hör av sig.


Jag personligen har lite svårt att dels hjälpa till med något administrativt eller att komma ner och hjälpa med underhåll av banan, då jag förutom att gå i skolan även jobbar extra på helgerna för att ha råd med racingen. Men jag känner ett intresse i att hjälpa till så mycket jag kan. Har kontaktat lokaltidningen som ska komma och göra ett reportage om roadracing och mitt egna team. Ska försöka lyfta fram sporten så mycket möjligt...
Oftast så mailas det ut om förfrågningar om hjälp och skrivs på hemsidor trots det är problemet stort att få tag i folk inför tävlingar. Svårlöst problem detta. En klubb arrangerar inte bara SM/SO utan andra tävlingar oxå till slut så orkar inte folk ställa upp hur mycket som helst.
Du försöker iaf göra något konkret för att lyfta fram sporten och din klubb bra jobbat och vem vet läser "rätt" person så kanske det tom kan dyka upp en sponsor till dej :)

Lycka Till.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det blir förhoppningsvis mer publik som genererar mer pengar till arrangörs-duon och det blir tack vare det lättare för oss förare att hitta sponsorer.

Eller så kör vi på som vanligt och ser RR-Sverige bli mindre och mindre...
Nåt nästan likadant tycker jag mig ha hört förr... När kan det ha varit :confused:

Hmm... :va

Nu vet jag! Det var under diskussionerna om man skulle köra 600 eller 1000 i Veidec! :fattartil
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Oftast så mailas det ut om förfrågningar om hjälp och skrivs på hemsidor trots det är problemet stort att få tag i folk inför tävlingar. Svårlöst problem detta. En klubb arrangerar inte bara SM/SO utan andra tävlingar oxå till slut så orkar inte folk ställa upp hur mycket som helst.
Du försöker iaf göra något konkret för att lyfta fram sporten och din klubb bra jobbat och vem vet läser "rätt" person så kanske det tom kan dyka upp en sponsor till dej :)

Lycka Till.

Jaja hursomhelst får vi hoppas att alla som redan gör ett utmärkt jobb fortsätter med detta och att fler apar efter!
 

sandstream

Guest
Nu vet jag! Det var under diskussionerna om man skulle köra 600 eller 1000 i Veidec! :fattartil
Jag hade rätt då och jag har rätt nu :D

Visst skulle sporten må gott av en marknadsförare och central "roddare", medhåll. Men det måste nästan komma själv på initativ från klubbarna om denna resurs med den beslutsrätt som krävs ska få gehör hos dom.
Det borde väl isf komma som ett förslag från vår RR-sektion på Svemo, eller?
Så rent praktisk vad kommer du bidra med för att få detta att hända? Kan vara sådan enkel sak att kolla upp om ett intresse finns bland dom olika klubbarna.
Jag har redan kontaktat både SO-organisationen och RR-sektionen på Svemo för att få deras syn på saken :)
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jag hade rätt då och jag har rätt nu :D

Det borde väl isf komma som ett förslag från vår RR-sektion på Svemo, eller?
Jag har redan kontaktat både SO-organisationen och RR-sektionen på Svemo för att få deras syn på saken :)

Så, hur mycket bättre har sm-serien blivit sen det blev 1000cc i STCC?
Eller vad hade du rätt i nåt annat? ;)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Eller vad hade du rätt i nåt annat? ;)
Ja, svensk roadracing skulle gå åt helvete om de inte fick 1000 cc. Och hur gick det? Jo, Veidec fick 1000 cc och svensk roadracing finns kvar! Hade han inte rätt kanske? :7peta
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Instämmer...

Sen skulle jag gärna vilja höra klubbarnas syn på situationen.

ja det är nog lättare sagt än gjort. Det är ju nämligen så och det glöms väldigt ofta bort att just du är klubben vi är Svemo. Det låter romantiskt men det är så. I LMS är din röst värd lika mycket som alla andras förutom min då för den är allsmäktig :D Jag har gjort min åsikt ganska så klar i den här tråden och det är den linjen jag kommer köra vidare på. Sen finns det säkerligen folk i LMS som tycker annorlunda. Så vart vi tar vägen vet nog ingen...och det kan vara en stor andledning när jag tänker efter till att vi inte kommer någon stans

björn
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top