Publiksiffror

sandstream

Guest
Den stora massan...
:tummenupp
Du har fortfarande inte svarat på frågan vem ska betala? Förarna? Jag kan bara svara för lms men om jag skulle tänka mig ett SM med låt säga 5000 åskådare skulle vi behöva nya läktare(vi har inga idag) ,toalleter,resturanger,en bro över banan jag kan rabbla vidare... vår anläggning klarar det inte. Vi kan inte gå till banken och säga vi behöver lån på 4mille för vi tror på det här.
Rent krasst skulle man då kunna säga att tyvärr LMS, ni får inte annordna någon tävling förrän er anläggning är tillräckligt bra. Det lär inte hända men är ändå en möjlig lösning. Istället kanske Falkenberg eller Anderstorp får 2 tävlingar per år.
Kolla på innebandyn...ett förbund en elit-serie och hur många går och kollar?
Tillräckligt många och betydligt fler än vad du verkar tro. En del matcher sänds live på TV4 Sport.
Ni sitter och skriker om pengar och reklam utan att ge svaren vart dom ska komma i från och hur klubbarna ska överleva när deras största inkomstkälla försvinner i pr, för ni tror väll inte på allvar att en promotor skulle plöja ner någon miljon på en ny bansträkning?
Vi skriker inte efter pengar och nej, vi tror inte att någon promotor ska lägga flera miljoner på en ny bansträckning (så vida promotorn inte äger banan själv).
Det företag som ska driva RR-SM är självklart väl medvetna om hur mycket som kan satsas på reklam och det blir inga 30 sekunders snuttar på TV4 5 dagar i veckan och helsidor i DN. Man startar på en låg nivå och jobbar sig uppåt.

Precis som iMaster undrar jag vad så många verkar ha emot att låta en person/ett företag/en organisation sköta tävlingarna och reglerna för hur de ska utformas. Tror ni på fullast allvar att en svensk Don King ska dyka upp och snuva er på alla pengar?
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Om man nu leker med tanken att en klubb ska betala 50K till en promotor som naturligtvis inte kan garantera att det kommer en publik trots dennes annsträngningar kan handla om en sån trival? sak som vädret +30 badstanden som gäller +10 o spöregn soffa o film hemma. Dom som är intresserad kommer ändå oavsett väder.
Så LMS har redan talat om att för dom blir det svårt att rodda ihop en stor publik.Så den banan kanske då går bort som arrangör.
Den ofta nämda Mike Luff skulle han villja betala en summa pengar där osäkerheten är stor att det inbringar några som helst inkomster. Nä Jag tror faktiskt inte det eftersom han är redan är ngt av en promotor och har eget intresset i arrangemang.
Dom andra klubbarna då är dom villiga att satsa på ett sånt osäkert kort? Nää jag tror faktiskt inte det. Däremot tror jag på att klubbarna själva kan promota om det finns folk som kan hjälpa till att göra PR för racen.

Det kan skrivas spaltmetrar här på SH istället för att erbjuda sina "tjänster" till en klubb. Gör något praktiskt kontakta din klubb, tala om vad DU kan göra och hjälpa till med vid olika arrangemang, var beredd på att det kostar mycket av din fritid och pengar men är man intresserad så då bjuder man väl på det?
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Men skulle 200 förare pröjsa 5000 spänn var i en "serie-anmälan", så har vi en miljon exempelvis. Jämför det med golfspelare som "lånar" ut 20-50000 bara för att få bli medlemmar i vissa klubbar.

Jag säger ingenting om din ide som sådan, vill bara påpeka att jämförelsen mellan medlemskap i en golfklubb och en serieanmälan är dålig. I golfklubben köper man en andel som man sedan säljer, inte sällan med vinst t.o.m. En serieanmälan får du aldrig tillbaks pengarna för, det är en ren kostnad. Ur det perspektivet är det billigare att "låna ut" 50000 till sin klubb än att varje år betala 5000 som du inte får tillbaks.
 

sandstream

Guest
LMS kan ju arrangera race på en annan bana 20km från linköping ;)
En utmärkt lösning som visserligen skulle kosta mer för LMS, förare och promotor men troligtvis genererar mer betalande publik :tummenupp

Däremot tror jag på att klubbarna själva kan promota om det finns folk som kan hjälpa till att göra PR för racen.
Men bevisligen funkar inte det något vidare för då hade vi inte haft den här diskussionen.
Det kan skrivas spaltmetrar här på SH istället för att erbjuda sina "tjänster" till en klubb. Gör något praktiskt kontakta din klubb, tala om vad DU kan göra och hjälpa till med vid olika arrangemang, var beredd på att det kostar mycket av din fritid och pengar men är man intresserad så då bjuder man väl på det?
Och så är vi tillbaka där vi står i dag, halvbra arrangemang och lite publik. Visst, är det så vi vill ha det kan vi fortsätta som förut, vill vi ha något bättre måste det till en förändring.
 
Last edited:

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Har lite läst tråden men har lite förslag...

Fixa BRA affischer. Dra dit någon stuntåkare eller något och ha med någon häftig bild på det också. Ta inte för dyrt inträde. Har föreningen själva inte tid/lust så anlita en skolklass eller annan förening och säg att om de sätter upp affischer och står i entrén så får de exempelvis 1/2 av biljettintäkterna. Sedan kan ni ha folk som tar en tia i parkeringsavgift, sälja korv etc. själva.

1000 pers på en tävling BÖR inte vara några problem med lite marknadsföring. Se till att annonsera när FINALERNA börjar tydligt och skriv inte söndag kl. 09:00 för då börjar warm-up och kvalen, då tröttnar förarna... Lägg krutet på filalerna och en stuntshow och lite lotteri och grejjer. Bra speaker etc. är också ett måste för att de skall återvända.

MVH

Johan
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
En utmärkt lösning som visserligen skulle kosta mer för LMS, förare och promotor men troligtvis genererar mer betalande publik :tummenupp

Där går nog åsikterna isär. Jag själv föredrar att slippa betala 5000 och ha en bibehållen publiknivå än tvärtom. De allra flesta RR utövare vill nog helst av allt köra så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt. Då är det bättre att en klass som Pro Superbike är dyr, pulikfriande och jippofylld.
 

sandstream

Guest
Där går nog åsikterna isär. Jag själv föredrar att slippa betala 5000 och ha en bibehållen publiknivå än tvärtom. De allra flesta RR utövare vill nog helst av allt köra så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt. Då är det bättre att en klass som Pro Superbike är dyr, pulikfriande och jippofylld.
Det verkar som att det finns två läger av förare, dels de som kör för egna pengar och vill att allt ska vara så billigt som möjligt och struntar i hur det ser ut i depån, hur mycket publik som kommer osv och sen finns de andra som kanske har en eller ett par sponsorer som vill att det ska vara snyggt i depån, att det ska komma mer publik så att deras sponsorer får valuta för pengarna osv.

Vad jag menar och som inte riktigt verkar gå fram är att vi inte ska sikta på att ta ett kliv från årets arrangemang till STCC-nivå nästa år. Vi måste ta små steg men vi måste börja ta dem någon gång annars kommer vi att lunka på i samma stil hela tiden.

Några 5.000:- per tävling i anmälningsavgift ska det inte vara tal om.

1000 pers på en tävling BÖR inte vara några problem med lite marknadsföring.
Det tror inte jag heller, och vips så har de 1000 personerna köpt biljetter för 100.000:-, betalt 20.000.- i parkeringsavgift, köpt korv och dricka för 40-50.000:- = intäkter på 160-170.000:- :)
 
Last edited:

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
En utmärkt lösning som visserligen skulle kosta mer för LMS, förare och promotor men troligtvis genererar mer betalande publik :tummenupp

Men bevisligen funkar inte det något vidare för då hade vi inte haft den här diskussionen.
Och så är vi tillbaka där vi står i dag, halvbra arrangemang och lite publik. Visst, är det så vi vill ha det kan vi fortsätta som förut, vill vi ha något bättre måste det till en förändring.
Beviserligen skulle jag villja säja att det är inte en mer intressant sport än så här.beviserligen så har vi för lite folk i klubbarna som kan hjälpa till. Finns ett bra exempel på det tidigare i tråden där man försökt att få tag i folk under ett par år. Att betala till någon som ska sköta PR är en för osäker investering för dom flesta klubbarna och som du själv har sagt det finns massor med folk här på SH med kunnskaper och nätverk men vart är dom då?? Nää just ja..man kanske inte har tid att hjälpa till eller anser att det inte är deras sak.
Dom allra flesta föreningar är idella föreningar och är beroende av idellt arbetande människor. Sen får vi inte glömma bort att det finns flera tävlingar inom samma klubbar.. ska det då bara satsas på SM/SO?
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4

Rent krasst skulle man då kunna säga att tyvärr LMS, ni får inte annordna ?


misstänkte att du skulle säga det. Vet du hur mycket pengar LMS-RR sektion har? Jag får nämligen för mig att vissa här sitter och tror att vi har miljon belopp på banken som vi inte vill använda.
Jag skulle tro (jag har inte kollat) att vi har ca 100K låt det där sjunka in ett tag nu 100k. Det är dom pengarna LMS-RR sektion har till förfogande.

Tror du vi blir glada när det dimper ner en faktura på 50k för att några 250 samt NSB åkare ska få tv tid i stället för att kunna köpa 2-3 st 125junior hojar så vi kan få igång junior verksamheten? Sen fixade ju svemo så vi var tvungna att betala endå, men det är ju en annan historia. Så vad skulle DU välja 2-3 hojar eller 50k till en promotor så vi kan få en hemsida och lite reklam? Kom ner på jorden nu förstå verkligheten som vi lever i.

Jag tycker endå det går åt rätt håll, LMS gör så gott hon kan med dom resurser hon har. Jag har inget imot EN promotor kör i vind jätte bra men jag tänker aldrig med dom argument ni lagt upp offra ca 50% av vårt kappital på det.

björn
 

sandstream

Guest
Beviserligen skulle jag villja säja att det är inte en mer intressant sport än så här.beviserligen så har vi för lite folk i klubbarna som kan hjälpa till. Finns ett bra exempel på det tidigare i tråden där man försökt att få tag i folk under ett par år. Att betala till någon som ska sköta PR är en för osäker investering för dom flesta klubbarna och som du själv har sagt det finns massor med folk här på SH med kunnskaper och nätverk men vart är dom då?? Nää just ja..man kanske inte har tid att hjälpa till eller anser att det inte är deras sak. Dom allra flesta föreningar är idella föreningar och är beroende av idellt arbetande människor. Sen får vi inte glömma bort att det finns flera tävlingar inom samma klubbar.. ska det då bara satsas på SM/SO?
Jag tror många drar sig för att hjälpa till eftersom om man är expert på tex marknadsföring så har man ingen lust att komma ner och kratta avåkningszoner.

Själv har jag 25 mil till närmsta banan och har ingen möjlighet att delta lika aktivt som många andra kan, alla heder till dem. Däremot kan jag hjälpa till på distans och tex sköta en klubbs sajt etc.

Kom ner på jorden nu förstå verkligheten som vi lever i. Jag tycker endå det går åt rätt håll, LMS gör så gott hon kan med dom resurser hon har. Jag har inget imot EN promotor kör i vind jätte bra men jag tänker aldrig med dom argument ni lagt upp offra ca 50% av vårt kappital på det.
Jag vet ganska väl vilken verklighet vi lever i men du kanske ska stanna upp en stund och fundera på vad det egentligen är vi skriver. Det handlar inte om att någon promotor ska glida in på en räkmaka och sno alla våra pengar. I grund och botten handlar det om att få en bättre struktur på tävlingarna och målet är självklart att både klubbarna och promotorn ska få in mer pengar än vad vi får in idag. Svårare än så är det inte men det är inget vi löser över en natt, det måste få ta ett par år.

Generellt tycker jag att ni som är engagerade i klubbarna direkt hamnar i försvarsställning och tar allt som kritik när det egentligen bara handlar om att vi vill förändra tävlingarna till något bättre som alla kan ha glädje av.

P.S LMS kanske skulle anordna en SM-deltävling med enbart A-förare (och 125 Jr för att visa up dem) på Mantorp och ha en eller två B-helger på sin egen bana. Tror båda B-helgerna skulle bli bra för LMS ekonomi D.S.
 
Last edited:

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Jag tror många drar sig för att hjälpa till eftersom om man är expert på tex marknadsföring så har man ingen lust att komma ner och kratta avåkningszoner.

Själv har jag 25 mil till närmsta banan och har ingen möjlighet att delta lika aktivt som många andra kan, alla heder till dem. Däremot kan jag hjälpa till på distans och tex sköta en klubbs sajt etc.
Nu var det väl så om jag fattade saken rätt att personen hade kontaktat Svemo och inte en klubb??
Det är få som har nära till en bana och det är få klubbar som kan pynta upp en massa pengar för ngt som kanske inte genererar ngn inkomst alls utan bara utgifter. Så att locka publik 20 mil ifrån torde vara än svårare om man inte har ngt som helst intresse i sporten.
 

sandstream

Guest
Nu var det väl så om jag fattade saken rätt att personen hade kontaktat Svemo och inte en klubb??
Det är få som har nära till en bana och det är få klubbar som kan pynta upp en massa pengar för ngt som kanske inte genererar ngn inkomst alls utan bara utgifter. Så att locka publik 20 mil ifrån torde vara än svårare om man inte har ngt som helst intresse i sporten.
Det går bra att locka folk som inte är intresserade av sporten om man har något annat att erbjuda dem. De som är så där lite småintresserade måste hur som helst få veta att det är en tävling annars får vi aldrig dit dem.

När det gäller upplägget med en eventuell promotor behöver det faktiskt inte innebära några extra kostnader alls för klubben i förväg, däremot kan en promotor vilja ha mer av pengarna om han även ska stå alla risk.
 
Last edited:

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Alla vill ha betalt även dom som ska underhålla publiken. Vem står för hela kalaset om det varken går att få publik eller sponsorer?
men som sagt du nu som känner starkt för detta..kolla intresset med dom olika klubbarna ta telefonen och ring dom. För finns inget intresse vem ska då betala promotorn?

Det är ny säsong snart igen och detta bör då sättas igång NU eller hur?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jag säger ingenting om din ide som sådan, vill bara påpeka att jämförelsen mellan medlemskap i en golfklubb och en serieanmälan är dålig. I golfklubben köper man en andel som man sedan säljer, inte sällan med vinst t.o.m. En serieanmälan får du aldrig tillbaks pengarna för, det är en ren kostnad. Ur det perspektivet är det billigare att "låna ut" 50000 till sin klubb än att varje år betala 5000 som du inte får tillbaks.

Visst är det inte exakt samma sak, men man kan ju se det som ett startkapital och om "bolaget" som man petar in pengarna i sedan börjar gå med vinst, kanske kan generera pengar tillbaka, ett AB helt enkelt. Det innebär att man kan sälja sin andel, och förhoppningsvis behövs det inte petas i 50kkr varje år heller.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag tror många drar sig för att hjälpa till eftersom om man är expert på tex marknadsföring så har man ingen lust att komma ner och kratta avåkningszoner.

Generellt tycker jag att ni som är engagerade i klubbarna direkt hamnar i försvarsställning och tar allt som kritik när det egentligen bara handlar om att vi vill förändra tävlingarna till något bättre som alla kan ha glädje av.
Bäste herr Sandström

Om man vill hjälpa till gör så man det, dock kan man inte klampa in som en elefant i en porslinsbutik och berätta för organisationen hur slipstenen skall dras.

När dessutom "marknadsföraren" skriver att tävlingen på Torpet gick 400.000 plus för att han hört det i ett depåtält så faller trovärdigheten som en sten för denne.

Vi som jobbar IRL med RR och inte bara bakom tangentbordet vill givetvis få input och feed back på arrangemang och förbättringar.

Man att skriva folk på näsan skapar enbart irritation.

Ekvationen är enkel, vill man förbättra så krävs det mer folk IRL ute hos klubbarna och dessutom mera pengar.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Om man vill hjälpa till gör så man det, dock kan man inte klampa in som en elefant i en porslinsbutik och berätta för organisationen hur slipstenen skall dras.

När dessutom "marknadsföraren" skriver att tävlingen på Torpet gick 400.000 plus för att han hört det i ett depåtält så faller trovärdigheten som en sten för denne.
Om man bortser från det om att klampa in som en elefant, varför skulle en yrkesman inte kunna berätta för "organisationen" hur en slipsten skall dras inom hans fackområde? Not Invented Here?

En marknadsförares trovärdighet som marknadsförare bestäms väl dessutom av vad han gjort och kan på marknadsföringsområdet?
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Eller har det ett egenvärde?
Om du syftar på Micke och hans intresse så är du riktigt ute och cyklar. jag är fullt kapabel att ha egna åsikter och intressen. Racing har jag vartit intresserad av många år före Mickes inträde. Jag har 10 års erfarenhet av idellt arbete inom föreningslivet. 3 år i en kvinnojour av idellt arbete. Inte ens där får man en verksamhet av gå ihop utan lär även där måste jaga pengar och då handlar det om en verksamhet som gemene man anser sig vilja stödja iaf vid ett köksbord.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Om du syftar på Micke och hans intresse så är du riktigt ute och cyklar.
Jag syftade inte på "Micke och hans intresse", vad du nu kan tänkas mena med det... :confused:
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Vad syftade du på då? med egenvärde?
Alltså om mycket publik har ett värde i sig. Nåt man ev är beredd att betala för.

Det var inte riktigt klart i tråden varför en del vill ha mycket publik till tävlingarna.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top