Publiksiffror

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Alltså om mycket publik har ett värde i sig. Nåt man ev är beredd att betala för.

Det var inte riktigt klart i tråden varför en del vill ha mycket publik till tävlingarna.
För att ekonomin att gå ihop,Synas för sina ev sponsorer,skapa intresse för sporten är väl vad denna tråd gått ut på hela tiden.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Om man bortser från det om att klampa in som en elefant, varför skulle en yrkesman inte kunna berätta för "organisationen" hur en slipsten skall dras inom hans fackområde? Not Invented Here?

En marknadsförares trovärdighet som marknadsförare bestäms väl dessutom av vad han gjort och kan på marknadsföringsområdet?
Om nu "marknadsföraren" är duktig samt presenterar vad han kan och vad syftet är så kommer säkert en organisation ha nytta av dennes kunskaper.
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Visst att bjuda in företag är jätte bra men vad säga till dom när bara 8 pers varit och kollat i deras tält som kostat personal mm under en hel helg?

Jag förstår precis vad du menar och jag säger inte nu att vi ska ta allt ur klubbarnas kassor eller från förarnas plånböcker - eftersom detta är på ett hypotetiskt plan så har jag inga konkreta idéer och jag är ingen ekonom. :)

Däremot så vet jag att det tar tid att bygga och det tar tid att bygga ett varumärke som är intressant för sponsorer och det går verkligen inte att genomföra över en säsong.

Jag var fotbollstränare för ett damlag fyllt med nybörjare under ett par år. Till en början kunde vi knappt få ihop bilar till att köra till bortamatcherna med och till den här säsongen så fick vi nya matchkläder (ca 10 000 kr), nya träningskläder (ca 20 000 kr) och ett träningsläger i Barcelona (okänd summa), det enda tjejerna behövde betala var 1000 kr till flyget. Det är tillochmed så att det kommer publik till matcherna nu (första matcherna var det kanske två tjejers föräldrar och pojkvänner samt de som körde motståndarna som tittade på) - trots att de ligger i division 4 (av 5) men de får inte ta inträde för det strider mot SFF:s regler.

Så frågan är, vill vi ha en publiksport där sponsorerna ringer oss eller vill vi ha vår lilla obskyra hörna och avundas andra länder för deras stora RR-arrangemang?
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4


Så frågan är, vill vi ha en publiksport där sponsorerna ringer oss eller vill vi ha vår lilla obskyra hörna och avundas andra länder för deras stora RR-arrangemang?

Det är ju klat att vi vill ha publik, jag har inte någon stans skrivit att en promotor är fel jag bara undrar om det kommer bli så stor skillnad och till vilket pris? För det är ju det dä handlar om, priset. Antigen i jobb timmar eller i kronor och ören. Vi har ju RR.se borde den inte funka? Kan ingen hjälpa den stackarn med den sidan? Att hålla ordning i depåerna går väll att fixa till. Sen får vi väll införa en skamm hörna för mindre hela fordon/team. Sen är det ju bara reklam kvar och det finns det inte mycket pengar till. Om vi nu gör detta till nästa säsong vad skulle promotorn mer göra (jag har glömt)?

Jag tror inte det är vägen att gå, RR har inte den dragningskraften utan vi måste locka med nått helt annat. Där två separata aragemang kan gynna varandra men det har jag ju sagt förr :rolleyes:

björn
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Tror inte man har slagit Svenska publikrekordet än från 40-talet med 130.000 i publik på Saxtorps TT. Det var iof VM då. Men det var nog inga superraka depågator eller höga startavgifter för förarna som lockade den publiken..

På 70-talet hade man 20.000 i publik på b-race på Anderstorp..

På slutet av 90-talet hade man 4-5.000 i publik på en del SO-tävlingar. På ett vanligt SM på tex Knutstorp fanns det korv-vagnar och stånd som sålde glass, sockervadd mm. 1-2 ställen som sålde skinnställ, hjälmar mm.

Tror det är nån slags trend att färre publik kommer på race?
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det är ju klat att vi vill ha publik, jag har inte någon stans skrivit att en promotor är fel jag bara undrar om det kommer bli så stor skillnad och till vilket pris? För det är ju det dä handlar om, priset. Antigen i jobb timmar eller i kronor och ören. Vi har ju RR.se borde den inte funka? Kan ingen hjälpa den stackarn med den sidan? Att hålla ordning i depåerna går väll att fixa till. Sen får vi väll införa en skamm hörna för mindre hela fordon/team. Sen är det ju bara reklam kvar och det finns det inte mycket pengar till. Om vi nu gör detta till nästa säsong vad skulle promotorn mer göra (jag har glömt)?

Jag tror inte det är vägen att gå, RR har inte den dragningskraften utan vi måste locka med nått helt annat. Där två separata aragemang kan gynna varandra men det har jag ju sagt förr :rolleyes:

björn

Den sista frågan var inte riktad specifikt till dig. :)

Ett bra sätt att gå är ju faktiskt som du säger att ordna upp så att RoadRacing.se är aktuell hela tiden med tider, priser och förarpresentationer av iaf SM-klasserna. Att ordna upp i depåerna är också relativt lätt fixat. Om vi börjar med det till nästa säsong och ger oss på lite bättre marknadsföring - det finns mycket som går att göra utan att det kostar många kronor. Affischer - det finns alltid nån som kan göra några snygga såna och det finns förmodligen nån som jobbar på ett tryckeri som kan trycka såna lite billigt. Radioreklam? Tja, man kan ju ringa in och önska en låt och istället för att hälsa till nån så hälsar man alla välkomna till <insert valfri bana> på söndag klockan 11.30 eller nåt. Skicka en liten notis till insändarsidorna i lokaltidningen. Det är bara fantasin som sätter stopp. :)

Jag tror tvärtemot många här (verkar det som) att RR har ett stort underhållningsvärde för ärligt talat, det är inte så stor skillnad på folk och folk. Kolla t.ex. i the UK där de tillochmed tar inträde på sina klubbrace!
Det finns många sporter som är skitkul att titta på som folk inte har insett än.

Hur många gick och kollade på LHC när de låg i Allsvenskan? Jämfört med t.ex. Björklöven eller Sundsvall i samma serie? LHC ligger nu 3:a i Sverige och 12:a i EUROPA i genomsnitt per match. Och det handlar inte om 20, 30 års etablering som t.ex. Färjestad eller MoDo utan knappt fyra år i högsta serien. Det gör man inte utan mördande reklam.

Tror inte man har slagit Svenska publikrekordet än från 40-talet med 130.000 i publik på Saxtorps TT. Det var iof VM då. Men det var nog inga superraka depågator eller höga startavgifter för förarna som lockade den publiken..

På 70-talet hade man 20.000 i publik på b-race på Anderstorp..

På slutet av 90-talet hade man 4-5.000 i publik på en del SO-tävlingar. På ett vanligt SM på tex Knutstorp fanns det korv-vagnar och stånd som sålde glass, sockervadd mm. 1-2 ställen som sålde skinnställ, hjälmar mm.

Tror det är nån slags trend att färre publik kommer på race?

Fast det var nästan 3000 pers ute och kollade på Motocross division 1 (ej SM) på Saxtorp förra året - jag bland andra - men då visste man att det fanns. Under de 11 åren jag bott i Landskrona har jag aldrig sett en affisch som påtalar att det är RR-SM på Knutstorp trots att det är närmsta staden.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
..
Under de 11 åren jag bott i Landskrona har jag aldrig sett en affisch som påtalar att det är RR-SM på Knutstorp trots att det är närmsta staden.

Har suttit affischer i centrala Landskrona under några av dom åren. Jag hade en cykel/mopedbutik som sponsor ett tag och dom hade affischer i deras skyltfönster på Eriksgatan. Har även suttit nere vid torget på träd. Men om inte ens intresserade inte ser affischerna kanske dom inte gör någon nytta?
 

skania

skania
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RSV1000 Mille
Samarbete kan va en lösning...

Jag tror:va att man måste göra nåt mer av varje race som samarbetet mellan STCC & SP. Säg att det är träning lördag och race söndag. Alla kommer nästan på söndagen och lördagen är öde. Alla evenemang och "happenings" sker på söndagen. Sist jag var på Mantorp hade inte ens alla utställare ställt upp på lördagen för man väntade till söndagen.

Kan inte RR börja smarbeta med stuntförarna och kanske ha med SM-stunt på nåt race. Kanske bil-styling tävlingar, ljud-tävlingar, MC-provardag, dragracing, Märkes-dagar, bjuda in "glidar"-klubbar till race dagarna mm. Klart det blir svårare att hålla ihopa så stora arrangemang men det kommer ju vara flera klubbar och förbund som jobbar tillsammans.
Bara en tanke....
 

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det gör man inte utan mördande reklam.
Det knepiga är att det är långt ifrån säkert att man lyckas göra om det i en annan sport, trots mördande reklam. Det enda säkra är att det kommer att kosta mycket.
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Den sista frågan var inte riktad specifikt till dig. :)

Ett bra sätt att gå är ju faktiskt som du säger att ordna upp så att RoadRacing.se är aktuell hela tiden med tider, priser och förarpresentationer av iaf SM-klasserna. Att ordna upp i depåerna är också relativt lätt fixat. Om vi börjar med det till nästa säsong och ger oss på lite bättre marknadsföring - det finns mycket som går att göra utan att det kostar många kronor. Affischer - det finns alltid nån som kan göra några snygga såna och det finns förmodligen nån som jobbar på ett tryckeri som kan trycka såna lite billigt. Radioreklam? Tja, man kan ju ringa in och önska en låt och istället för att hälsa till nån så hälsar man alla välkomna till <insert valfri bana> på söndag klockan 11.30 eller nåt. Skicka en liten notis till insändarsidorna i lokaltidningen. Det är bara fantasin som sätter stopp. :)

Jag tror tvärtemot många här (verkar det som) att RR har ett stort underhållningsvärde för ärligt talat, det är inte så stor skillnad på folk och folk. Kolla t.ex. i the UK där de tillochmed tar inträde på sina klubbrace!
Det finns många sporter som är skitkul att titta på som folk inte har insett än.

Hur många gick och kollade på LHC när de låg i Allsvenskan? Jämfört med t.ex. Björklöven eller Sundsvall i samma serie? LHC ligger nu 3:a i Sverige och 12:a i EUROPA i genomsnitt per match. Och det handlar inte om 20, 30 års etablering som t.ex. Färjestad eller MoDo utan knappt fyra år i högsta serien. Det gör man inte utan mördande reklam.



Fast det var nästan 3000 pers ute och kollade på Motocross division 1 (ej SM) på Saxtorp förra året - jag bland andra - men då visste man att det fanns. Under de 11 åren jag bott i Landskrona har jag aldrig sett en affisch som påtalar att det är RR-SM på Knutstorp trots att det är närmsta staden.
Man kan nå ut med reklam precis som du säger med relativt små medel.. men återkommande blir då att NÅGON ska göra det oxå. NÅGON ska sätta upp affischer.. osv osv.. dom som jobbar rumpan av sig redan nu för att arrangera tävlingar få ihop funkisar osv.. lägger ner mycket tid och det behövs mera folk som kan göra detta. Det är alltid samma människor som ställer upp och dom räcker inte till för allt och alla. Man kan tycka att en sån enkel sak som man vet att ens egen klubb ska ordna SM att man kan ta luren o kontakta och tala om att man finns och fråga vad man kan hjälpa till med. Erbjud tex att åka runt och sätt upp affischer i närliggande städer. Men det krävs engegemang IRL och inte bakom ett tangentbord.

I många populära sporter även i dom höga divisionerna så måste dom aktiva hjälpa till.

Det finns många hojjåkare här på SH som överhuvudtaget inte har ett racingintresse uatn det är deras eget gatåka som gäller eller att kolla MotoGp på TV i bästa fall. Så tyvärr så tror jag fortfarande att det är svårt att locka folk som inte ngt med RR att göra när inte ens vanliga hojjåkare är det.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tror inte man har slagit Svenska publikrekordet än från 40-talet med 130.000 i publik på Saxtorps TT. Det var iof VM då. Men det var nog inga superraka depågator eller höga startavgifter för förarna som lockade den publiken..

På 70-talet hade man 20.000 i publik på b-race på Anderstorp..

På slutet av 90-talet hade man 4-5.000 i publik på en del SO-tävlingar. På ett vanligt SM på tex Knutstorp fanns det korv-vagnar och stånd som sålde glass, sockervadd mm. 1-2 ställen som sålde skinnställ, hjälmar mm.

Tror det är nån slags trend att färre publik kommer på race?

Min farfar skolkade från skolan för att se på TT racen....

Nu är jag iof tämligen ung men de race jag minns från barndomen (typ 1995-) var att mängden kringjippon var enorm i jämförelse med dagsläget. Minns knutstorp 1997 då det hällregnade och Hållinder vann SBK:

Rallykalle (som var alla småkillars stora hjälte då han gjorde bilstunts i 18karat) körde bil på 2 hjul och utmanades av RR stjärnorna

Stuntshower

Dragracing på långrakan mellan SBK och någon Jänkebil

Quadkörning för barn

Sockervadd/Korv och dyligt både i depån och vid läktarna

Lotterier på entrebiljett (jag vann en flaska vax)

MC utställning av några märkesklubbar och prisutdelning ala Mc-träff (bästa italienare/japan/best in show mm)

Om nu större publik är önskvärt så måste man nog satsa på en större mängd kringarrangemang för den publik som enbart kommer för racen är tyvärr rätt begränsad. Tyvärr så är det väl svårt att motivera sig att satsa på dessa kringarrangemang om man tom har svårt att få tag i folk till de mest basala uppgifterna.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
... Minns knutstorp 1997 då det hällregnade och Hållinder vann SBK:
...

Man hade 4.800 i publik då. Men det var en ovanligt lyckad arrangemang och man hade nog ansträngt sig ovanligt mycket. Nu är arrangörerna nöjda med att få ha STCC och har låtit RR-SM förfalla..
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Man hade 4.800 i publik då. Men det var en ovanligt lyckad arrangemang och man hade nog ansträngt sig ovanligt mycket. Nu är arrangörerna nöjda med att få ha STCC och har låtit RR-SM förfalla..

Tyvärr är det ju så. Det är ju en klar nackdel för SM/SO att inte kunna erbjuda eliten, de få profiler som finns i RR. Som det är nu består ju SM/SO-helgerna av till hälften "the best of the rest"-A-förare och hälften rena RR-nybörjare. Ska man överhuvudtaget kunna lyckas att få stor publik till SM/SO så måste man kunna erbjuda RR-toppen, det är vad jag tror.
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Det knepiga är att det är långt ifrån säkert att man lyckas göra om det i en annan sport, trots mördande reklam. Det enda säkra är att det kommer att kosta mycket.
Precis.. det handlar om materialet på banan för att skapa ett intresse hos allmänheten och sponsorer.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det knepiga är att det är långt ifrån säkert att man lyckas göra om det i en annan sport, trots mördande reklam. Det enda säkra är att det kommer att kosta mycket.

Det är sant. Men å andra sidan så är det ju faktiskt så att vill vi satsa på att få lite större arrangemang och få sporten att synas så kostar det pengar.

Jag tror heller inte att vi behöver ha ett intresse för det som händer på banan för att locka mycket publik. Tror ni på fullaste allvar att de 24500 som var på Mantorp i helgen var där för att titta på racing endast? Jag hade inte åkt dit om det bara var racing, den saken är ju klar. RR-SM på Knutstorp åkte jag på för jag var intresserad av racingen. Om nu bilnördarna kan locka en sån som jag borde ju vi RR-nördar kunna locka några bilnördar med lite kringarrangemang. Eller?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
..
Jag tror heller inte att vi behöver ha ett intresse för det som händer på banan för att locka mycket publik. Tror ni på fullaste allvar att de 24500 som var på Mantorp i helgen var där för att titta på racing endast? Jag hade inte åkt dit om det bara var racing, den saken är ju klar. RR-SM på Knutstorp åkte jag på för jag var intresserad av racingen. Om nu bilnördarna kan locka en sån som jag borde ju vi RR-nördar kunna locka några bilnördar med lite kringarrangemang. Eller?

Att jämföra med STCC kan bli rätt mycket fel då säkert 90% av publiken inte betalat nån entré. Sen finns det olika sätt att räkna publik med..
 

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det är sant. Men å andra sidan så är det ju faktiskt så att vill vi satsa på att få lite större arrangemang och få sporten att synas så kostar det pengar.
Tja, om man tycker att det har ett så stort egenvärde med publik att man vill betala för att få dit dem så visst, go for it. Alla ställer nog upp på saken så länge det är någon annan som betalar. Men om det är vi som skall betala så är jag inte övertygad om att alla tycker att det är en bra idé.

Det andra kan jag inte bedöma, även om jag är lite skeptisk till att det skulle vara särskilt enkelt att locka bilnördar till en RR-tävling.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Att jämföra med STCC kan bli rätt mycket fel då säkert 90% av publiken inte betalat nån entré. Sen finns det olika sätt att räkna publik med..

Men publiken finns där och det är ju egentligen inte därifrån pengarna kommer in. Men utan publik, inga sponsorer.

Tja, om man tycker att det har ett så stort egenvärde med publik att man vill betala för att få dit dem så visst, go for it.

Publiken i sig spelar ingen roll men med publik kommer sponsorer. Men man får inga sponsorer om det inte kommer nån publik. Det är ett sätt att dra in pengar men för att dra in pengar måste man först satsa pengar.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Men publiken finns där och det är ju egentligen inte därifrån pengarna kommer in. Men utan publik, inga sponsorer.

Publiken i sig spelar ingen roll men med publik kommer sponsorer. Men man får inga sponsorer om det inte kommer nån publik. Det är ett sätt att dra in pengar men för att dra in pengar måste man först satsa pengar.

Det är tvärtom i STCC. Sponsorerna har redan betalt entrén för publiken. Varför ska vi förare i RR då själva betala för våran publik då? Kan inte RR-SM också skaffa sponsorer?

Sen ska du inte lita på allt du hör om vissa siffror heller. STCC skulle aldrig skriva om hur lite betalande publik eller lite TV-tittare dom har. Dom framhäver helt andra siffror då för att inte skada sig själv och sina sponsorer. Det finns ibland 2 olika verkligheter..

Bara en sån här tråd om hur dåligt med publik det är i SM, hur tror du det påverkar nästa års publiksiffror i RR-SM tex?
 

skania

skania
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RSV1000 Mille
Det är tvärtom i STCC. Sponsorerna har redan betalt entrén för publiken.

Fattar inte isåfall varför det kostade 150 spänn på lördagen och 250 på Söndagen om det redan var betalt:confused: ? Vad tycker du är rimligt att betala för att se på racing?
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top