Publiksiffror

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
...problemet med för lite publik...
Man skall nog inte ens förutsätta att alla tycker att detta är ett egentligt problem. Och även om det är ett problem så kan det mycket väl vara så att ett fungerande botemedel har ganska svåra biverkningar.

Vad är det egentligen man skall åstadkomma med mer publik? Eller har det ett egenvärde?
 

sandstream

Guest
Lite av resonemanget har det med att göra då olika banor/klubbar har olika utgifter per tävlingstillfälle. Och eftersom du har vid flera tillfällen uttalat dej om vinsterna klubbarna måste göra på dessa höga startavgifter.
Jag har bara nämnt det som redan nämnts här på SH. Tanken med en promotor/arrangör är ju att se till så att alla tävlingar går med vinst, ingen ska förlora på affären.
Vad är det egentligen man skall åstadkomma med mer publik? Eller har det ett egenvärde?
För mig innebär mer publik mer pengar som i sin tur ger bättre arrangemang som sen genererar ännu mer publik som...

Personligen struntar jag i om det sitter 25, 250 eller 2500 personer på läktaren när jag kör. Kan varken höra dem eller se dem.
Men när jag ska prata med sponsorer låter det onekligen bättre om jag säger att vi har i snitt 3000 i publiken istället för 300.

För övrigt har jag mailat Lodnert för att höra hur han och RR-sektionen ser på årets arrangemang, vad som kan göras bättre och vad de har för framtidsplaner.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Det finns en väldigt enkel väg att gå, jag satt och tjötade just det ”problemet” (bra fundering bingo) med ett par gamla herrar i somras. Det finns nämligen en typ av människor i det här landet som kan åka ut till en åker och dricka öl utan att det finns ett skit att se på. Detta är…trumvirvel… HD-klubbar och andra gynstolsåkare. Dessa kan åka 40 mil till en leråker och supa hejdlöst i två dar så länge det finns ett militär tält som serverar öl.
Vi skulle nog kunna stödja en person som kan få till en stor mc träff på tex LMS-Sm. Då skulle SM inte vara det stora drag-plåstret utan träffen, SM:et skulle bara vara någon bi sak som bakfulla gubbar kan gå och glo på. promotorn skulle kunna ta vinsten från träffen och vi på vårt SM dvs båda tjänar på varandra.
Det är en tanke men jag vet inte vem man skulle ringa för att greja det hela.

björn
 
Last edited:

trille

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Mitt i sverige
Hoj
R1 + 2x GRC
Varför skulle startavgiften mer än tredubblas bara för att man har en arrangör :va

P.G.A att det inte finns så många i detta avlånga land som har lust att jobba gratis.

Så om du skulle hitta någon som skulle kunna tänka sig att anordna en hel serie så skulle han ju troligtvis inte lägga ner hundratals timmar helt gratis.

Eller?
 

walle-racing

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2004
Ort
småland, gvd
Hoj
gsxr 1000
Ja om man inte har en favorit eller ännu bättre någon man känner och rent av mekar eller hjälper på något vis så kan nog RR upplevas som långtråktigt.

Jag har kuskat runt ett par år och både kört RR, mekat och allt annat man kan tänka sig och då är det roligt att gå på race, det är som en stor släktträff fast utan svärmor och dryga kusiner dårå.

Själv har jag noll koll på hockey och fotboll och skulle aldrig få för mig att betala för att se en sport som jag inte är insatt i.

/Bensin i blodet

Ja SH har verkligen öppnat dörrarna för Svensk RR, det kan vi tacka Sweedie för.

:tummenupp

Även här på sporthoj så kostar det att annonsera för arrangörerna av sm....
 

walle-racing

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2004
Ort
småland, gvd
Hoj
gsxr 1000
Självklart är det kanon att det finns folk i klubbarna som lägger sin fritid på att annordna tävlingar och träningar. Men om vi tar STCC som exempel, tror du att de hade lyckats nå dit de är i dag om de fortfarande hade varit olika klubbar som skötte varje tävling från scratch?

Det tror inte jag och därför är jag fortfarande övertygad om att det första steget som svensk RR skulle behöva ta är att hitta en samarbetspartner som styr upp formalian för alla tävlingar eller så går klubbarna ihop för att sätta sig ner och gå igenom hur tävlingarna ska genomföras. Vad Svemo gör i dag har jag ingen aning om men det känns inte som något vinnande koncept direkt.

stcc sköts av arrangerande klubb från precis....scratch...
 

sandstream

Guest
stcc sköts av arrangerande klubb från precis....scratch...
Det stämmer säkert men de följer väl regler som STCC satt upp, eller?
(Hur det ska se ut i depån, vad biljetterna ska kosta etc etc)

Får klubben alla pengar eller tar STCC en del?

P.G.A att det inte finns så många i detta avlånga land som har lust att jobba gratis.
Så om du skulle hitta någon som skulle kunna tänka sig att anordna en hel serie så skulle han ju troligtvis inte lägga ner hundratals timmar helt gratis.
Eller?
Det finns väl folk som i princip jobbar heltid med att annordna tävlingarna redan i dag och varför man skulle ta in någon som vill ha 3 gånger så mycket betalt kan jag inte förstå men du får gärna utveckla din prognos.
 
Last edited:

trille

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Mitt i sverige
Hoj
R1 + 2x GRC
Det stämmer säkert men de följer väl regler som STCC satt upp, eller?
(Hur det ska se ut i depån, vad biljetterna ska kosta etc etc)

Får klubben alla pengar eller tar STCC en del?

Det finns väl folk som i princip jobbar heltid med att annordna tävlingarna redan i dag och varför man skulle ta in någon som vill ha 3 gånger så mycket betalt kan jag inte förstå men du får gärna utveckla din prognos.

Vad är det du inte förstår?

Dom som anordnar tävlingarna idag lägger ner ett jättejobb, inget snack om saken.
Men om någon arrangör skulle anordna alla tävlingar så skulle det bli ett monsterjobb och det skulle krävas mer än en person och för att det skulle vara värt för någon ( läs något företag) att anordna en hel serie så skulle det krävas en höjning för att få in pengar till löner osv.

Om du kollar på STCC så var det på finalen på mantorp 24500 åskådare.
Dom flesta betalande plus att många av dom betalar extra för att få sitta på läktaren.
Bara den inkomsten täcker alla utgifter för arrangören.
Varför ska då förarna betala 55k:- +moms i anmälningsavgift????

Enkelt svar... Inget är gratis!

På en SM/SO helg kommer det aldrig att komma några 24500 besökare, så vart ska pengarna kom ifrån då?? jo förarna!
 

sandstream

Guest
Vad är det du inte förstår? Dom som anordnar tävlingarna idag lägger ner ett jättejobb...
Det verkar inte som att du läst hela tråden vilket kanske förklara varför du skriver som du gör.

Tanken är inte att det ska glida in en välbetald promotor och tjäna grova gryn på RR-SM. Tanken är istället att man ska strukturera upp hur arrangemangen görs så att de blir så enhetliga som möjligt och det är fortfarande klubbarna som sköter den större delen av "markarbetet".

Ta bara som exempel, något som redan nämnts i tråden, att potentiell publik inte ens kan hitta vettig info på nätet om vart tävlingarna körs, vad det kostar, hur man hittar till banan osv. Att den arrangerande klubben lägger ut info på sin sajt hjälper inte långt eftersom den oftast är svår att hitta. Är man intresserad av STCC går man in på www.stcc.se, svårare än så är det inte.
 

trille

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Mitt i sverige
Hoj
R1 + 2x GRC
Det verkar inte som att du läst hela tråden vilket kanske förklara varför du skriver som du gör.

Tanken är inte att det ska glida in en välbetald promotor och tjäna grova gryn på RR-SM. Tanken är istället att man ska strukturera upp hur arrangemangen görs så att de blir så enhetliga som möjligt och det är fortfarande klubbarna som sköter den större delen av "markarbetet".

Ta bara som exempel, något som redan nämnts i tråden, att potentiell publik inte ens kan hitta vettig info på nätet om vart tävlingarna körs, vad det kostar, hur man hittar till banan osv. Att den arrangerande klubben lägger ut info på sin sajt hjälper inte långt eftersom den oftast är svår att hitta. Är man intresserad av STCC går man in på www.stcc.se, svårare än så är det inte.

Grejen som vi har kommit ifrån lite är ju varför det inte kommer någon publik på SM/SO.
Och det jag säger är att det inte kommer att komma mer folk om det inte händer något radikalt!
Det räcker inte med att göra reklam för det hela.
Även om man gör massor med reklam och lyckas få dit massor folk, tror du dom kommer tillbaka när det visar sig att det var ganska tråkigt på roadracing tävling??
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4

Även om man gör massor med reklam och lyckas få dit massor folk, tror du dom kommer tillbaka när det visar sig att det var ganska tråkigt på roadracing tävling??


Jag tror du har helt rätt, jag kan bara prata för LMS men vi skulle inte ens klara 2000. Vi har inte resturanger/toaletter för det. Fan vi har ju inte ens sittplatser i dag! Det skulle bli kaos och av dom 2000 skulle kanske 200 komma tillbaka om vi bad på våra knän. Som jag skrivit ovan gör det till en stor mc träff där RR är en bi sak och träffen är det primära. Ett företag kan lätt dra runt en mc träff och vi kan åka snålbåt på det arangemanget.

björn
 
Last edited:

trille

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Mitt i sverige
Hoj
R1 + 2x GRC
Jag tror du har helt rätt, jag kan bara prata för LMS men vi skulle inte ens klara 2000. Vi har inte resturanger/toaletter för det.Fan vi har ju inte ens sittplatser i dag! Det skulle bli kaos och av dom 2000 skulle kanske 200 komma tillbaka om vi bad på våra knän. Som jag skrivit ovan gör det till en stor mc träff där RR är en bi sak och träffen är det primära. Ett företag kan lätt dra runt en mc träff och vi kan åka snålbåt på det arangemanget.

björn

Ja, något åt det hållet är nog inte fel.
Öltält och lite lokalband drar nog mer folk än 23 ihoptejpade cyklar som man efter 7 varv inte har en aning om vem som leder för det har blivit varvningar.
 

sandstream

Guest
Grejen som vi har kommit ifrån lite är ju varför det inte kommer någon publik på SM/SO. Och det jag säger är att det inte kommer att komma mer folk om det inte händer något radikalt! Det räcker inte med att göra reklam för det hela. Även om man gör massor med reklam och lyckas få dit massor folk, tror du dom kommer tillbaka när det visar sig att det var ganska tråkigt på roadracing tävling??
Om produkten vi försöker sälja är tråkig så har du helt rätt i att inte ens all reklam i världen kan få någon att komma tillbaka.
Däremot kan man få dit en massa folk som bara går på RR-tävling en gång :D

Jag tror dock inte att vår produkt är så pass tråkig att folk inte kan tänka sig att komma och titta igen. Det vi skulle behöva tänka mer på är hur man underhåller en publik. Ta EM på Åsen tex. Vilka som sitter på läktarna är intresserade av att höra speakern intervjua alla som kom på pallen när de istället skulle kunna försöka få ut nästa klass så snabbt som möjligt eller köra någon typ av pauseunderhållning? Så fort en klass kommit av banan är det bara att skicka ut någon som kör bil på två hjul, ett gäng stuntare som åker bakhjul etc etc. Underhåll publiken!!!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Även om man gör massor med reklam och lyckas få dit massor folk, tror du dom kommer tillbaka när det visar sig att det var ganska tråkigt på roadracing tävling??

Men en sak är ju säker, det är brutalt mycket roligare på RR-SM än på STCC. Om man bara ser till sporten. Så varför går det inte att se till att det kommer ordentligt med folk på en RR-tävling?

Får jag fråga en sak till dig som jag frågade allmänt tidigare i tråden? Finns det ett enda bra argument MOT att ha en arrangör/ansvarig för alla tävlingar i SM? Det finns rätt många bra argument FÖR men finns det nåt bra EMOT?

Så fort en klass kommit av banan är det bara att skicka ut någon som kör bil på två hjul, ett gäng stuntare som åker bakhjul etc etc. Underhåll publiken!!!

:tummenupp
 
Last edited:

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Men en sak är ju säker, det är brutalt mycket roligare på RR-SM än på STCC. Om man bara ser till sporten. Så varför går det inte att se till att det kommer ordentligt med folk på en RR-tävling?

Får jag fråga en sak till dig som jag frågade allmänt tidigare i tråden? Finns det ett enda bra argument MOT att ha en arrangör/ansvarig för alla tävlingar i SM? Det finns rätt många bra argument FÖR men finns det nåt bra EMOT?

på nummer 1: din åsikt knappast relevant då den stora massan bevisligen inte sen 50 talet varit nämnvärt intresserade av RR

på no2: ne men vilken skillnad ska dom göra? vi har haft typ samma upplägg och vi ligger på botten... kan du förklara för mig varför jag ska ta 50k ur LMS kassa och ge till ett företag så ska jag göra mitt bästa för att det kommer att ske, vidare kan du förklara vart jag ska tjäna in dessa 50k?

björn
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
på nummer 1: din åsikt knappast relevant då den stora massan bevisligen inte sen 50 talet varit nämnvärt intresserade av RR

på no2: ne men vilken skillnad ska dom göra? vi har haft typ samma upplägg och vi ligger på botten... kan du förklara för mig varför jag ska ta 50k ur LMS kassa och ge till ett företag så ska jag göra mitt bästa för att det kommer att ske, vidare kan du förklara vart jag ska tjäna in dessa 50k?

björn

Den stora massan har inte vart nämvärt intresserade av bilracing heller, annars skulle det fortfarande köras internationella tävlingar i Sverige. Allt handlar om marknadsföring, marknadsföring och marknadsföring. STCC är ett företag, de sätter upp brutalt hårda regler på arrangörerna, utan dessa får de inte anordna tävlingar. Det kommer folk som inte har minsta jävla intresse av motorer överhuvudtaget bara för att se på arrangemangen.

Nummer två då. Tänk dig såhär. RR-SM ser likadant ut var du än kommer. Depåerna är likvärdigt utformade, det är snyggt och städat, det är tydligt skyltat och teamtält varvas med utställare som kan visa upp saker som är intressanta för fler än förare. Matstånd med jämna mellanrum. Kanske en eller två lekparker för barnen - det finns firmor som hyr ut såna till just såna här evenemang. Man gör det till en minimässa helt enkelt. Detta kostar pengar.

Du har en organisation som ser till att allt rullar, ett domarteam och en jury som är samma på alla tävlingar, en organisation som stödjer klubbarna med elhjälp, sanitetshjälp och mathjälp. Detta kostar pengar

Du har en hemsida som uppdateras med nyheter, lite videoklipp, aktuella tabeller och framförallt tidsscheman, priser och kartor. Detta är långt ifrån gratis.

Allt som allt behövs pengar för att göra sporten bättre. Det kommer definitivt kosta på ett par år men när man etablerat ett varumärke börjar också sponsorerna droppa in, helt plötsligt kan man ta betalt för utställningsplatserna i depån istället för att böna och be företag att stå där och då kommer det även komma folk som betalar för att komma in.

Det handlar om pengar. Vill vi inte satsa pengar får vi inget bättre. Ingen deg, inget kneg.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4

men är det så enkelt att du säljer allt med reklam... ne. För dom som kommer lär inte komma tillbaka. Kolla lite hur det ser ut. Nummer ett: hur fan ska Svensson förutom på Gelleråsen veta vem som leder? Ska du stänga ute b-förarna för att deras hojar ser ut som skit? Hur ska klubbarna kunna utveckla säkerheten på våra banor när alla pengar går till pr? Dom som var på vm 73 (eller när det var) var dom där för RR eller för att massa folk var där? Där av måste vi bortse från vårt eget och locka dit folk med annat och det kommer inte funka med två lekplatser för barn och lite R600 hojar som hoppar ner i lecan.

Visst att bjuda in företag är jätte bra men vad säga till dom när bara 8 pers varit och kollat i deras tält som kostat personal mm under en hel helg?

Du har fortfarande inte svarat på frågan vem ska betala? Förarna? Jag kan bara svara för lms men om jag skulle tänka mig ett SM med låt säga 5000 åskådare skulle vi behöva nya läktare(vi har inga idag) ,toalleter,resturanger,en bro över banan jag kan rabbla vidare... vår anläggning klarar det inte. Vi kan inte gå till banken och säga vi behöver lån på 4mille för vi tror på det här.

Kolla på innebandyn...ett förbund en elit-serie och hur många går och kollar? Basketen lika så? Visst vi suger, för man visade faktiskt curling efter OS på tv (har vi någon som kör vm? Damfotbollsyndromet vi vill ha men presterar inte)…

Ni sitter och skriker om pengar och reklam utan att ge svaren vart dom ska komma i från och hur klubbarna ska överleva när deras största inkomstkälla försvinner i pr, för ni tror väll inte på allvar att en promotor skulle plöja ner någon miljon på en ny bansträkning?

björn
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Som det ser ut idag så lägger klubbarna mest krut på att få tävlingarna att rulla på friktionsfritt, förarna är kunderna som betalar för produkten och det är dom som ska ha valuta för sina pengar.

Publikintresset för runtirunt är kanske inte större än just det är.

Korta snabba heat typ speedway, rallycross och dragracing drar mer publik.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
LMS kan ju arrangera race på en annan bana 20km från linköping ;)
Läktare behöver ju inte bli alltför dyrt heller om man nu ska utveckla sviestad till något bättre.

Björn, du har rätt i mycket, det är förmodligen inte klubbarna som kan gå ihop och betala en promotor, eftersom ekonomin inte finns, ännu iaf.
Men skulle 200 förare pröjsa 5000 spänn var i en "serie-anmälan", så har vi en miljon exempelvis. Jämför det med golfspelare som "lånar" ut 20-50000 bara för att få bli medlemmar i vissa klubbar.
Det är ju just det STCC gör, man plockar in tillräckligt med pengar från förarna, men produkten man ger tillbaka ger dem en större chans att få tillbaka pengarna genom större chans till att synas och sponspengar genom det.
STCC drar ju dessutom in rätt mycket egen spons, och jag tror även att man hjälper en del team med just sponset iaf vad gäller stcc-klassen.
Allt är lösbart bara man hittar folk som vill satsa.. Problemet är ju att vi förare heller inte är världens rikaste.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top