Publiksiffror

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Jag tror att förarna har en stor del i det hela. Inget är intressant innan man känner till de som kör. Det är inte lätt men man får marknadsföra sig själv på något sätt, sporthoj.com är ett utmärkt ställe att börja på. Hur många hade vetat vem den där Sandström är om det inte vore för sporthoj.com :tungan

Du har en poäng där.

Sen har det ju att göra med publicitet. Jag menar, inte ens våra största mc-tidningar skriver ju om sporten. Inte är det mycket iaf?!
Som mest tycker jag att man ser nån notis om Rossi liksom.

Kolla i alla svenska tidningar för snöskotrar så är det minst ett större repotage varje nummer om en tävling, artikel om ett team eller intervju med en eller flera förare, osv... Hur ofta ser man det i BIKE, t ex?

Jag tror inte att det i första hand om att få den icke mc-intresserade publiken till tävlingarna. Börja med att få dit alla som redan är intresserade av motorcyklar så har man redan där kommit långt på vägen!

För att igen blicka mot skotersporten. Är det tävling nånstans så kan man ge sig fan på att skoteranders 16 år från malung mer än gärna åker 50 mil för att se en tävling i Östersund (typ). Och ska han dit så ska han ju dit på nåt vis, antingen med familj eller vänner och det genererar ju till fler besökare...
Varför vill han dit då? Jo, för att han har fått upp intresset till racingen genom att läsa om de häftiga tävlingarna och förarna i tidningarna, och då vill man även se de irl.

Det är inte krångligare än så...
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Nu när SM/SO var på Falkenberg så fick jag ringa kansliet för att få reda på hur mycket det kostade att gå in. Det fanns två länkar på framsidan här på Sporthoj.com och den ena gick till Falkenbergs hemsida och den andra till någon annan "officiell" SM/SO hemsida, eller om det var en annan klubb/bana. Tyckte det var riktigt bristfällig information på de sidorna, nästan lite pinsamt 2007. Hur svårt kan det vara att fixa en inbjudan till besökare med den nödvändigaste informationen?
 

sandstream

Guest
Tyckte det var riktigt bristfällig information på de sidorna, nästan lite pinsamt 2007. Hur svårt kan det vara att fixa en inbjudan till besökare med den nödvändigaste informationen?
Det är inte svårt alls men så länge det finns flera arrangörer, ibland även olika klubbar på samma evenemang, så blir det problem.

Centralisera allt administrativt som har med tävlingarna att göra, skapa en vettig sajt där publiken sätts i fokus, skapa nyhetsbrev som går ut till intresserade mm mm.

Tyvärr så har jag för lite insyn i dagens RR-Sverige för att veta vad som är möjligt att göra, vilka som samarbetar, vilka som absolut inte samarbetar osv.
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Med en enda ansvarig för SM-tävlingarna borde det inte heller vara så svårt att få ihop en fet annons inför varje SM-tävling i tidningen Bike. Hur mycket kan det kosta? Med separata arrangörer kan jag tänka mig att det är svårt få nåt sånt att fungera.

Ni som är med på Svemos möten, finns det något intresse överhuvudtaget över att ha en gemensam arrangör för SM-tävlingarna, har det ens diskuterats?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
"Bristen på Publik-problemet" är inbyggt i SVEMO och klubbarna. De organisationerna är inte skapade för att marknadsföra, de är skapade för att organisera och arrangera. Det är möjligt att marknadsföringskompetensen finns inom leden, men de tas i så fall inte till vara. Vi har ett aktuellt exempel på en person, som arbetar med marknadsföring, som tog kontakt med SVEMO och erbjöd sig att arbeta med frågan. Svaret han fick var, i princip, "Du kan börja med att kratta grusfållor (så får vi se längre fram)."

Marknadsföring kräver yrkeskunnande och erfarenhet. Det är ungefär som rörmokeri - det är inget man släpper lös klåpare på, om man vill ha bra resultat.
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
"Bristen på Publik-problemet" är inbyggt i SVEMO och klubbarna. De organisationerna är inte skapade för att marknadsföra, de är skapade för att organisera och arrangera. Det är möjligt att marknadsföringskompetensen finns inom leden, men de tas i så fall inte till vara. Vi har ett aktuellt exempel på en person, som arbetar med marknadsföring, som tog kontakt med SVEMO och erbjöd sig att arbeta med frågan. Svaret han fick var, i princip, "Du kan börja med att kratta grusfållor (så får vi se längre fram)."

Marknadsföring kräver yrkeskunnande och erfarenhet. Det är ungefär som rörmokeri - det är inget man släpper lös klåpare på, om man vill ha resultat.

Men vad är problemet egentligen? Är det pengabrist som gör att marknadsföringen inte fungerar? Om det nu finns själar där ute som verkligen vill bidra till att öka intresset för sporten borde dessa få allt stöd de kan få av Svemo!
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Men vad är problemet egentligen? Är det pengabrist som gör att marknadsföringen inte fungerar? Om det nu finns själar där ute som verkligen vill bidra till att öka intresset för sporten borde dessa få allt stöd de kan få av Svemo!
Tja, i den mån det verkligen är ett problem (vilket ju inte alls är säkert) så finns det säkert fler än en orsak. Men en sak man noterar är den förhärskande folkrörelseandan, "aktivismen". Alla skall göra allt, utan hänsyn till specifika kompetens eller specifika kunskaper och med endast begränsat intresse för vilket värde någon tillför eller skulle kunna tillföra.

Det kan iofs bero på att det är så förtvivlat svårt att få de allra mest fundamentala "befattningarna" bemannade att man tar första bästa och stoppar in på första bästa post. Det kvittar ju hur väl man marknadsför ett arngemang och hur stor publik som kommer om man inte har några flaggvakter...

Projektledningskunskap verkar fö också vara en bristvara.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Med en(1) ansvarig arrangör för alla race skulle sånt här vara mycket lättare att genomföra.

Ta tex skylten du efterfrågar. Den kan arrangören ta fram och sedan säga att den här ska alla förare ha utanför sitt tält, den kostar 1000:-.

Jag tror på din idé om en arrangör faktiskt - ett par säsonger så saker och ting stabiliserar sig. Sen har man satt ribban och de klubbar som inte lyckas hoppa över ribban får helt enkelt ställa sig vid sidan och titta på när någon annan arrangerar SM på deras hemmabana. Vi behöver en organisation som ställer krav.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det finns event-bolag som kan dra ihop hela kittet. Man gör så med svenska rallyt och flera andra stora arrangemang.
Problemet är att det krävs cash, arrangemangen skulle gå att sälja, men det behövs 7-siffriga belopp. Svemo vågar inte satsa sådana pengar eftersom det skulle kunna sänka hela förbundet, så man satsar på sådant man vet kan gå hem, och ekonomin finns, som speedwayen exempelvis.
 

sandstream

Guest
Jag kan bara hålla med Bingo :tummenupp

Det finns event-bolag som kan dra ihop hela kittet. Man gör så med svenska rallyt och flera andra stora arrangemang.
Problemet är att det krävs cash, arrangemangen skulle gå att sälja, men det behövs 7-siffriga belopp. Svemo vågar inte satsa sådana pengar eftersom det skulle kunna sänka hela förbundet, så man satsar på sådant man vet kan gå hem, och ekonomin finns, som speedwayen exempelvis.
Men tänker inte Svemo lite fel nu?
Svemo ska inte betala något, det ska arrangören göra och denne får också alla inkomster. Eventuellt går Svemo in med pengar för att hjälpa juniorerna så att de hela tiden kan vara med på något sätt och så att sporten inte utarmas.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jag kan bara hålla med Bingo :tummenupp

Men tänker inte Svemo lite fel nu?
Svemo ska inte betala något, det ska arrangören göra och denne får också alla inkomster. Eventuellt går Svemo in med pengar för att hjälpa juniorerna så att de hela tiden kan vara med på något sätt och så att sporten inte utarmas.

Problemet är att vår "produkt" inte är så säker, så du hittar ingen arrangör som är villig att satsa X miljoner utan att någon står bakom med kontanterna. Skulle Svemo stå bakom och betala arrangemanget så skulle svemo också ta överskjutande vinst från arrangemanget såklart, men som sagt, någon måste ta risken. Svemo vill inte, och än så länge har vi inte hittat någon som vill fronta pengarna iaf.. Klubbarna vill inte ens betala 40-50kkr för tv-produktioner.. Nu har fler kabeltv-hushåll sportexpressen än eurosport..
 

sandstream

Guest
Problemet är att vår "produkt" inte är så säker, så du hittar ingen arrangör som är villig att satsa X miljoner utan att någon står bakom med kontanterna.
Men i början är det väl knappast några miljonbelopp vi pratar om. En arrangör som håller i alla race (tex Mike Luff för att nämna någon), ser till att det blir standardiserat och som sköter marknadsföringen (till en början i en blyg skala).

TV-sändningar och miljonbelopp kan vi ta om några år :hihi

BTW: Det har väl surrats om att ProSuperbike från och med nästa år kommer att sändas på en ganska stor kanal. Det kan nog ge ett uppsving för hela sporten, tror jag.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Men i början är det väl knappast några miljonbelopp vi pratar om. En arrangör som håller i alla race (tex Mike Luff för att nämna någon), ser till att det blir standardiserat och som sköter marknadsföringen (till en början i en blyg skala).

TV-sändningar och miljonbelopp kan vi ta om några år :hihi

BTW: Det har väl surrats om att ProSuperbike från och med nästa år kommer att sändas på en ganska stor kanal. Det kan nog ge ett uppsving för hela sporten, tror jag.

Är du kär i Mike Luff? Tycker att det förslaget är i varannat inlägg du skriver just nu......
Om man ska vara realist så skulle det mycket väl kunna funka med en enda arrangör, under förutsättning att denna arrangör klarar att ordna funkisar i tillräcklig mängd. Om tanken är att endast ledning av arrangemanget ska ligga på en promotor faller idén eftersom klubbarna, som har funkisar, också måste kunna tjäna en slant. Alternativt avlönas funkisarna av de påstådda hundratusentals kronor som det brukar bli i överskott på SM-arrangemang....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Men i början är det väl knappast några miljonbelopp vi pratar om. En arrangör som håller i alla race (tex Mike Luff för att nämna någon), ser till att det blir standardiserat och som sköter marknadsföringen (till en början i en blyg skala).

TV-sändningar och miljonbelopp kan vi ta om några år :hihi

Vi behöver en promotor som kan sin sak. SO har funnits länge nu, och är bra som arrangör, men just promotingbiten saknas.
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Är du kär i Mike Luff? Tycker att det förslaget är i varannat inlägg du skriver just nu......
Om man ska vara realist så skulle det mycket väl kunna funka med en enda arrangör, under förutsättning att denna arrangör klarar att ordna funkisar i tillräcklig mängd. Om tanken är att endast ledning av arrangemanget ska ligga på en promotor faller idén eftersom klubbarna, som har funkisar, också måste kunna tjäna en slant. Alternativt avlönas funkisarna av de påstådda hundratusentals kronor som det brukar bli i överskott på SM-arrangemang....


och du drar in "fet" deggen med stålar som speaker:tummenupp

(saknade dig på gelleråsen)((men det får du inte säga till "nån"))
 

sandstream

Guest
Är du kär i Mike Luff? Tycker att det förslaget är i varannat inlägg du skriver just nu......
Om man ska vara realist så skulle det mycket väl kunna funka med en enda arrangör, under förutsättning att denna arrangör klarar att ordna funkisar i tillräcklig mängd. Om tanken är att endast ledning av arrangemanget ska ligga på en promotor faller idén eftersom klubbarna, som har funkisar, också måste kunna tjäna en slant. Alternativt avlönas funkisarna av de påstådda hundratusentals kronor som det brukar bli i överskott på SM-arrangemang....
Nej, jag är som du säkert förstår inte kär i Luff men tack för att du frågar. Luff är dock den person jag upplever som mest drivande i RR Sverige och därför har jag tagit honom som exempel.

Jag har ganska många gånger läst här på SH hur folk som är aktiva i klubbarna svettas och sliter dag ut och dag in med sina arrangemang. Vore det inte bra att avlasta klubbarna genom att ha en arrangör på alla tävlingar?
Tänk vad mycket tid som skulle sparas.

Arrangören och klubben delar på arrangemanget till viss del, klubben ordnar fram funktionärer, tidtagning etc etc som behövs och är självklart med och delar på vinsten enligt något system.

Får ibland känslan av att ni som varit med i svängen ett tag kört fast och är ganska negativa mot alla typer av förändringar för ni har hört det förut och inget har hänt, men jag kanske har fel.

och du drar in "fet" deggen med stålar som speaker:tummenupp

(saknade dig på gelleråsen)((men det får du inte säga till "nån"))
Tycker det är i princip störtomöjligt att höra vad de säger på Åsen eftersom högtalaranläggningen lämnar en del övrigt att önska.
 
Last edited:

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Ne

Tycker det är i princip störtomöjligt att höra vad de säger på Åsen eftersom högtalaranläggningen lämnar en del övrigt att önska.


men det var skoj att lysna på dig.........:tummenupp
 

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Ort
Sverige
Hoj
En Pippigul 600.
Jag har ganska många gånger läst här på SH hur folk som är aktiva i klubbarna svettas och sliter dag ut och dag in med sina arrangemang. Vore det inte bra att avlasta klubbarna genom att ha en arrangör på alla tävlingar?
Tänk vad mycket tid som skulle sparas.

Arrangören och klubben delar på arrangemanget till viss del, klubben ordnar fram funktionärer, tidtagning etc etc som behövs och är självklart med och delar på vinsten enligt något system.

.
Om man ska få ngt form av arrangör att ställa upp och promota alla tävlingar innebär att dom allar flesta fall vill ha en garanterad summa pengar oavsett publikinntäkter eller inte innan dom ställer upp. Allt förarbete som krävs innför varje tävling tro jag heller inte på att dom ställer upp gratis och gör Eller att dom sitter på sitt ställe o bestämmer tävlingsupplägget och sedan talat om för en klubb hur man ska gå tillväga funkar nog inte heller speciellt smidigt. man kan kanske lösa en del problemet med att ha högre startavgifter, men det tror jag heller inte så många är villig att ställa upp på då det redan tär mycket på er förare.

Så det handlar inte bara om att dom som hållt på ett tag lunkar i samma fotspår utan dom har en del erfarenhet av hur det funkar i en verklighet. RR är en liten sport i Sverige iaf i nuläget och som jag sagt tidigare det blir tufft i framtiden med tanke på allt klimatprat.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000


Får ibland känslan av att ni som varit med i svängen ett tag kört fast och är ganska negativa mot alla typer av förändringar för ni har hört det förut och inget har hänt, men jag kanske har fel.

.

Det beror på att vi redan hört alla dessa förslag, och engagerat oss för att genomföra det i bättre form än föregående säsonger. Jag, och några andra, har kommit fram till att det är enklare att förändra om man är en del av organisationen än om man står som "kund" och bara är med och betalar. Istället för att starta nåt från noll, utan att använda den erfarenhet som trots allt finns i klubbarna av att arrangera racing, så prövar vi gradvisa förändringar, såsom gratis inträde på anderstorp, försöka styra så det blir ordning och reda i depån som knutstorp, påverka i andra former med målet att det ska bli bättre än innan. Bättre inte bara för förare, utan för publik, media, osv. För endast 4-5 säsonger sedan var det tex. ganska svårt att få ett fototillstånd utan att vara legitimerad journalist, men efter lite påtryckningar är det idag ett stort antal som fotar runt banorna. Detta är nåt som klubbar och banägare inte tjänar en krona på, men som ger möjlighet för fotografer att publicera bilder, och därigenom få ut bilder i media.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4


Får ibland känslan av att ni som varit med i svängen ett tag kört fast och är ganska negativa mot alla typer av förändringar för ni har hört det förut och inget har hänt, men jag kanske har fel.

Tycker det är i princip störtomöjligt att höra vad de säger på Åsen eftersom högtalaranläggningen lämnar en del övrigt att önska.

är trött och hungrig så det blir nog lustig meningsuppbygnad samt stavfel :huvet


Visst är det så till viss del, man blir ju hemmablind men små steg tas ju. Att ha en promotor i sig som då konkurrerar med SO skulle kanske vara bra men det blir lite problem, inget som inte går att lösa.

låt säga (jag har inte kollat siffrorna) att man går 100k plus på ett sm. Hur ska detta fördelas? Klubben måste ha pengar till att förbättra säkerhet, toaletter mm promotorn gör inte sitt jobb gratis.
Själva arbetsfördelningen blir också en bit att knäcka ska klubben jaga funkisar eller ska promotorn ha en pool själv?
Ska klubben fixa elen eller ska den andra parten gör det?
Vad händer om det blir regn och du går back 25k?

Skulle man kunna göra så att alla klubbar la ca 50k till promotorn som sen tar över det hela med viss asistance från klubbarna? klubbarna får sen dela på det eventuella överskottet på just deras tävling?

Skulle någon åta sig att göra det för låt säga 250k och vilka garantier till klubbarna kommer då att det blir bättre än förut?

björn
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top