Nr:18
Snabbare än Don Queer
och du drar in "fet" deggen med stålar som speaker
(saknade dig på gelleråsen)((men det får du inte säga till "nån"))
Jajamän! Jag blir så rik på det att jag finansierar hela min roadracingkarriär på det
och du drar in "fet" deggen med stålar som speaker
(saknade dig på gelleråsen)((men det får du inte säga till "nån"))
Folk vet inte hur racen kommer att bli och det spelar nog inte så stor roll eftersom det i första hand gäller att få dit dem, till banan. Går de hem och har sett en eller två grejer som var häftiga på något sätt så kanske de kommer tillbaka nästa år.
Av ekonomiska skäl lär vi inte se delade tävlingar annat än i undantagsfall, som tex på Sviestad. Arrangören har helt enkelt inte råd att ha med för få klasser.
Att ta in en classic-klass var ingen dum idé. Om jag förstått folket på Sviestad (LMS) rätt så brukar deras classic-helg/tävling locka mycket folk.
Självklart är det kanon att det finns folk i klubbarna som lägger sin fritid på att annordna tävlingar och träningar. Men om vi tar STCC som exempel, tror du att de hade lyckats nå dit de är i dag om de fortfarande hade varit olika klubbar som skötte varje tävling från scratch?Det beror på att vi redan hört alla dessa förslag, och engagerat oss för att genomföra det i bättre form än föregående säsonger. Jag, och några andra, har kommit fram till att det är enklare att förändra om man är en del av organisationen än om man står som "kund" och bara är med och betalar. Istället för att starta nåt från noll, utan att använda den erfarenhet som trots allt finns i klubbarna av att arrangera racing, så prövar vi gradvisa förändringar, såsom gratis inträde på anderstorp, försöka styra så det blir ordning och reda i depån som knutstorp, påverka i andra former med målet att det ska bli bättre än innan. Bättre inte bara för förare, utan för publik, media, osv...
Självklart är det kanon att det finns folk i klubbarna som lägger sin fritid på att annordna tävlingar och träningar. Men om vi tar STCC som exempel, tror du att de hade lyckats nå dit de är i dag om de fortfarande hade varit olika klubbar som skötte varje tävling från scratch?
Det tror inte jag och därför är jag fortfarande övertygad om att det första steget som svensk RR skulle behöva ta är att hitta en samarbetspartner som styr upp formalian för alla tävlingar eller så går klubbarna ihop för att sätta sig ner och gå igenom hur tävlingarna ska genomföras. Vad Svemo gör i dag har jag ingen aning om men det känns inte som något vinnande koncept direkt.
Svemo går inte ut och kommersiellt promotar en enskiljd sektion eftersom alla sektioner skall ha samma rätt till resurserna.
Varför skulle startavgiften mer än tredubblas bara för att man har en arrangörOch helt plötsligt kostar det 6000:- i startavgift... hur många skulle anmäla sig då?
Jag är inte så gammal i den här sporten så rätta mig om jag har fel, men är det inte så att ni har kört den här modellen flera år och det har i princip inte lett till mer betalande publik?Det finns en billig lösning på publikproblemet, vi förare måste engagera oss mera och vara mera aktiva i våra egna klubbar....
Det är jättebra med en plan men förmodligen så ska den planen betals på ngt sätt oxå i ett senare skede.
Sen måste nog både Svemo och klubbarna tänka om när nya förmågor erbjuder sina tjänster. Om någon som är duktig på tex reklam, har bra nätverk osv erbjuder sig att utan betalning ta fram en plan för marknadsföring så kan man inte be den personen att börja med att komma på en träning och flagga.
Varför skulle startavgiften mer än tredubblas bara för att man har en arrangör
Har hört ungefär samma siffror.Någon som har korrekta uppgifter på vad grabbarna i PRO SBK betalar per race, samt vad det pröjsar för fredagsträning. Tid på banan är också intressant att få höra.
Jag tror att de pröjsar 50.000kr för racen samt 1500kr/st för de två tillfällen som de fick en liten fredagsträning.
Visst är vi en pytteliten sport men trots det verkar klubbarna gå med vinst på sina tävlingar så med en moderat höjning av anmälningsavgiften borde det inte vara några problem att förbättra arrangemangen.Det är jättebra med en plan men förmodligen så ska den planen betals på ngt sätt oxå i ett senare skede.
Man måste komma ihåg att RR är en liten sport då det finns c:a 600 licensierade förare varav 300 har löst ut sin licens och runt 175-200 av dom är aktiva. Att öka intresset för sporten handlar mycket om att få profiler inom sporten. Kanske Gull kommer bli den personen om tex han skulle få inom ngt år köra inom MotoGp. Rally som alltid har lockar publik har oxå stora problem. En deltävling i RallySM fick ställas in pga av ekonomi trots att det var 3 klubbar som var involverad i detta arrangemang.
Har hört ungefär samma siffror.
Min jämförelse med STCC var dock bara för att visa att de inte kommit dit de har om de inte hade haft en egen organisation som står för arrangemangen.
FEL och detta VET jag. Man kan inte få allt serverat här på SH och enligt tidigare inlägg så skulle du bla ta in uppgifter på hur det låg till.Jag VET som sagt hur det gick på Knudan och sitter inte och spekulerar.Visst är vi en pytteliten sport men trots det verkar klubbarna gå med vinst på sina tävlingar
Visst är vi en pytteliten sport men trots det verkar klubbarna gå med vinst på sina tävlingar så med en moderat höjning av anmälningsavgiften borde det inte vara några problem att förbättra arrangemangen.
Angående vinsterna vid SM-tävlingar har jag fått uppfattningen, som även Humlan har bekräftat, att tex ARCs tävling gick med vinst (dock inga 400.000. Min egen klubb, LMS, ska även de ha gjort vinst på sin tävling. Om HMS gör förlust betyder inte det per automatik att alla andra också gör det.FEL och detta VET jag. Man kan inte få allt serverat här på SH och enligt tidigare inlägg så skulle du bla ta in uppgifter på hur det låg till.Jag VET som sagt hur det gick på Knudan och sitter inte och spekulerar.
Absolut inte men jag kan bara tala om det jag vet inte spekulera i andra klubbars vinster/förluster. Det var väldigt viktigt tidigare att få veta summan och innan man vet hur det står till i dom olika klubbarna som arrangerar SM/SO vilket LMS inte gör så kanske man bör veta detta innan man tror att lösningen kan vara tex en gemensam arrangör eller promotor.
Angående vinsterna vid SM-tävlingar har jag fått uppfattningen, som även Humlan har bekräftat, att tex ARCs tävling gick med vinst (dock inga 400.000. Min egen klubb, LMS, ska även de ha gjort vinst på sin tävling. Om HMS gör förlust betyder inte det per automatik att alla andra också gör det.
Absolut inte men jag kan bara tala om det jag vet inte spekulera i andra klubbars vinster/förluster.
Nej, jag har inte en susning om vad det kostar (även om jag skulle kunna göra en grov uppskattning) men kan inte förstå vad det har med resonemanget att göraEDIT: Har du en aning om vad det kostar att arrangera ett SM per dag? Då tänker jag på Mat/boende åt funkisar TL Domare banhyra el dvs dom fasta kostnaderna.
Lite av resonemanget har det med att göra då olika banor/klubbar har olika utgifter per tävlingstillfälle. Och eftersom du har vid flera tillfällen uttalat dej om vinsterna klubbarna måste göra på dessa höga startavgifter.Nej, jag har inte en susning om vad det kostar (även om jag skulle kunna göra en grov uppskattning) men kan inte förstå vad det har med resonemanget att göra
Tanken är att klubbarna OCH promotorn/arrangören ska gå med vinst och detta genom att få mer betalande publik till tävlingarna (eller finns det några andra stora inkomstkällor förutom anmälningsavgifterna som jag inte känner till?)
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |