Pyser från tanklocket

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag går i bensintankar. :tungan

Jag upptäckte nyss en mystisk grej. Hojen bara stod i garaget, och eftersom det var tyst runtomkring kunde jag höra hur det, med kanske 10 sekunders mellanrum kom små pysljud från tanklocket. Det är nog tänkt att tanken ska ventileras genom tanklocket, men ska gaserna verkligen komma ut såhär "stötvis"? :va
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Var samma på min KMX. Trodde det spökade eller nått innan jag kom underfun med vad det va som lät.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
EBS skrev:
Var samma på min KMX. Trodde det spökade eller nått innan jag kom underfun med vad det va som lät.

Hmm, oki. Är det nån ventil som bara kräver lite tryck för att öppna, eller har jag fått skräp i luftningsanordningen tro?
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Det är antagligen samma tanklock på våra hojar, min höll också på så där.
Det sitter en slags backventil i tanklocket, det är den som låter.
Jag skruvade isär tanklocket och plockade ut ventilen och jag har inte märkt några negativa effekter av det, jag misstänker att den sitter där bara för att Amerikamodellens "Fuel evaporative control system" ska funka.
 

Gildemeister

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Ort
T-Län
Hoj
GSXR 750 -01, Jardine slipon, KN Filter och Power Commander
Micke_Lindstrom skrev:
Det är antagligen samma tanklock på våra hojar, min höll också på så där.
Det sitter en slags backventil i tanklocket, det är den som låter.
Jag skruvade isär tanklocket och plockade ut ventilen och jag har inte märkt några negativa effekter av det, jag misstänker att den sitter där bara för att Amerikamodellens "Fuel evaporative control system" ska funka.

eller om du råkar välta med hojen så kan det vara bra att ha en ventil där.
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Gildemeister skrev:
eller om du råkar välta med hojen så kan det vara bra att ha en ventil där.
Tur att jag inte brukar välta med hojen då.
Skulle man nu göra det så måste bensinen (på min hoj, om det nu är lika på ZXR) rinna genom ett litet hål på insidan av tanklocket, sen ut genom en slang som börjar vid baksidan av tanken och går ut under hojen.
Så jag tror inte att det skulle rinna så våldsamt mycket soppa där även om hojen låg ner.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Alex.J skrev:
Min piper slå det ni :D
och det tror du inte min gör då?
Stannar man efter en runda så piper det som om hojen stod och grät.....det är kanske det den gör? :huvet
Men jag har tänkt plocka isär i vinter och kolla omd et går att tysta problemet.
//Tobbe
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Kolla avluftningsslangen så den inte är igensatt..

min hoj låter så med. framförallt om man haft den i garaget och sen ställer ut den i solen (bensinen expanderar) och den tjuter!
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
min brukar knarra och klucka lite. Ett lite droppande ljud faktiskt, jag öppnar tanklocket en snabbis så är det bra sen.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
vågen skrev:
min brukar knarra och klucka lite. Ett lite droppande ljud faktiskt, jag öppnar tanklocket en snabbis så är det bra sen.
Japp, jag brukar med öppna locket men det hjälper bara 30sek ungefär.
Men förmodligen är det täppt ngnstans i min...
//Tobbe
 

Hoss

Nu tämjs asfalten med T-ACE
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Fagersta
Hoj
T-ACE
Min 5 växlade (skit oxå) ZXR låter som en gammal termos..
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Det måste finnas en ventil in till tanken, för annars bildas vacuum när bensinen sugs in i förgasaren / insprut. När vacuum bildas kommer den gå skitdåligt och du kommer tro att skiten är generalpaj (smäller, poffar och går skit) Då räcker det att öppna tanklocket så går den bra sen.
Om det låter om tanklocket gissar jag på att det är skit i den ventilen så luften har svårt att komma in.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Micke_Lindstrom skrev:
Hehe, snyggt.
Jag tycker att det borde kunna störa bensinflödet till förgasarna när luften inte kan passera fritt in och ut ur tanken.

Ja, det kan man tycka, men luftflödet in i tanken i takt med att den töms på bensin måste ju vara oerhört litet även vid maximal beninsförbrukning. Det är ju ingen dragrace-maskin menar jag. :)
Verkar funka bra såhär långt, men jag ska ta en titt på det i vinter.

EDIT: Fast vad drar en std-hoj per mil vid maxbelastning? :va Det kanske inte behöver vara så mycket "stopp" i tankventilationen för att det ska märkas att det blir undertryck i tanken.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top