wannagofast
Ny medlem
Medelhavsklimat i Skåne... leve växthuseffekten
Jag håller med TS att det finns en ÖVERkonsumtion som inte är till nån nytta förutom att det ökar våra sopberg och ökar utsläpp. Jag källsorterar allt som går att källsortera och tycker att det köps och slängs, köp och slängs alldeles för mycket. Man slänger saker innan de hunnit bli gamla och det känns som konsumtionen har gått i vissa led alldeles för långt...
Ofta skämtas det om naturen och miljön och tas inte på allvar.
Men jag tycket det är tråkigt när flera arter (utrotnings)hotas pga att vi lever ett icke ansvarsfullt liv i vår vardag.
Tänk vilka förändringar det skulle bli om alla bara cyklade eller gick den där korta sträckan ist för att ta bilen...
Man skulle få motion, få lägre bensinkostnader och minska koldioxidutsläppen med.
Eller om fler hade med sig en tygpåse till affären när de handlar ist för att köpa plastpåsar som är miljöfarliga. Tänk vad man kan förbättra med små medel.
Självfallet behöver man inte gå så långt som att låta bli att renovera sitt hus, vilket jag hoppas TS skrev som en överdrift (?) men självfallet kan man skärpa till sig på många punkter och rannsaka sitt samvete gentemot våran natur.
Att tillverka en ny bil släpper ut så mycket skit så att det är bättre för miljön att behålla sin gamla bil trotts att den släpper ut mer skit samt drar mer bensin när den körs.
Lite kul att en Hummer är miljövänligare overall än en Prius under dess förväntade livscykel.
"When you factor in all the energy it takes to drive and build a Prius it takes almost 50% more energy than a Hummer. "
http://www.thetorquereport.com/2007/03/toyotas_prius_is_less_efficien.html
När du utvecklat dina resonemang och dragit dina slutsatser, har du då betänkt att grunden för vår välfärd är just konsumtion?
Det är jättelätt att säga att plastpåsar är av ondo, men om ingen köäpte plastpåsar skulle arbetslösheten vara högre.
Ditt resonemang om plastpåsar är fjantigt. Man kan ju inte ha sådana resonemang som biter sig självt i svansen..
Det där har jag tänkt på flera gånger, när man ser en sådan där självgod sjuksköterska i sin Prius, då vore det skönt att visa henne beräkningen på s.k. "klimatpåverkande" utsläpp för hela bilen, allt från brytningen av kisel i något centralasiatiskt berg för att tillverka wafer till halvledarna till kretskorten till att titta på däckstillverkning, växellådemontörens ökade konsumtion och frakt, undrar hur självgod och folkpartistisk hon vore då.
Jag är inte emot konsumtion och försöker inte heller föreslå ett
hippie-samhälle där man ska virka sina kläder själv och dessutom i sin bostadsförening äga en ko tillsammans för ekologiska själ, utan det jag är kritisk emot är ÖVERkonsumtion.
Känner du till 20-80??
Ditt resonemang om plastpåsar är fjantigt. Man kan ju inte ha sådana resonemang som biter sig självt i svansen...
Din platspåsefilosofi är lika idiotisk som att påstå att det är bra att det begås brott och finns kriminella, för då har ju polisen jobb!
Markus for president!
När blev det kriminellt med plastpåsar?
Vågar nog påstå att hans resonemang är grundat i samhällsekonomin. Ta "ekonomi krisen" t ex, det som verkligen kommer ta oss ur krisen är just konsumtion. Inte "vi måste med i greenpeace och rädda valarna"
Det har det varit länge i vissa länder, här är det inte kriminellt än, bara högst omoraliskt.
Det är bättre att köpa en rulle "avfallspåsar" i plast och bära hem dom från affären i en tygkasse...
Det du kallar ÖVERkonsumtion är bland de bästa sakerna som skulle kunna hända. Helt rätt tid att köpa grejer man behöver.
När jag bodde i Manchester hade kvinnan jag var inneboende hos en regel om att man bara fick handla med hennes äckliga shoppingkorgar för att hon inte "gillade" plastpåsar. Jag handlade bara när hon inte var hemma och alltid med plastpåsar! :Outlaw
Hon ville även att man skulle diska för hand trots att hon hade diskmaskin för att det var dåligt för miljön. Påpekade flera gånger att diskmaskin är bättre för miljön än att diska för hand men det bet inte.
Det är inte lönt ibland, när folk börjar slänga sig med politiskt påhittade ord som "överkonsumtion" så skall man antingen retas eller ignorera. Min far sade alltid att dårskap bemöter man bäst med vänlighet, han är klok han.
Jag tycker faktiskt att hela rädslan för just plast är så 80-tal att man blir krängckt. Tror man att plastpåsar är farliga 2009 så hör man hemma på något kulturvetarprogram faktiskt.
Jag tror inte du förstår riktigt vad jag menar med ÖVERkonsumtion, det är alltså prylar/saker/grejer man köper som man egentligen inte har något behov utav och som bara sen ligger och skräpar hemma till ingen nytta...
Det är onödigt. "Grejer man behöver" är en annan sak.
Tänk bara på alla plastpåsar (som jag tidigare nämnt) som bara används en kort stund, den korta stund man tar varorna från affären till hemmet, sen slängs påsen fylld med massa skräp i soparna.
Dessa påsar är miljöfarliga och tänk så mycket pengar man lägger ner på att sen rensa rent i naturen.
Dessa pengar hade jag gärna sett blivit använda på andra områden än att just städa rent efter oss nedskräpande varelser.
Sen tycker jag dett slängs alldeles för mycket saker, folk köper skitkvalitè på tex sina möbler för att sedan slänga dem 2 år senare för att återigen köpa nytt och för att en kort tid senare slänga igen...
Det känns som ekorrhjulet går lite väl fort när miljön blir lidande...
Det finns bara ett fåtal äkta sossar.oj vad alla hatar sossar. Mysko att trots att sossarna består av 50% landets invånare så är alla blåa här inne!
Ah, true rebellion style.
Man kan i och för sig förstå att en gammal tant är rädd för plastpåsar och tror det är en miljöfarlig produkt, tänk däremot om man stötte på någon under 70 som trodde det.
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|