Rädsla för kurvor. (Kurvteknik?)

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/"Brumma"
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Det var för fyra år sedan och jag körde en Suzuki RG 125 och vurpade i en rondell. Hastigheten var ca 60 km/h och jag fick en lowsider och gled en bra bit på backen. Ådrog mig endast ett mindre köttsår på handleden och kände att jag hade änglavakt. (full utrustning på, som alltid!)

Saken var den att jag i rondellen innan kände att MC'n betedde sig lite lustigt. Om jag ska beskriva det kändes det som om däcken hade blivit slitna mitt på och inte var "runda" längre och när jag luta mig visst mycket kändes "kanten" och känslan var att det skulle släppa.

Så i rondell nr 2 så hände just det. Det släppte och efter noga undersökningar har jag inte kommit fram till vad som orsaka det. Det fanns inget uppenbart i rondellen som skulle ha påverkat mitt fäste, jag bromsade inte och jag gjorde inget annorlunda. Den enda orsaken jag kan tänka mig är att däcken var lite gamla och torra, dock ej särskilt slitna. Sedan denna dag har jag inte riktigt kommit över vurpan.

Efter en period utan MC-åkande så har jag nu en Kawa ZX9R som jag införskaffade i höstas. Men minnet från vurpan sitter kvar i kroppen. Jag känner en viss rädsla för just rondeller och mina kurvtagningar känns osäkra och inte alls bekväma. Dom har blivit bättre men jag känner fortfarande en oro att däcken inte ska hålla kvar i backen och att jag ska vurpa igen.

Det lustiga var när jag var ute i dag kände jag just den där känslan av att däcken skulle vara "platta" på mitten och "oanvända" på sidorna. Men när jag tittar på däcken ser jag iaf ingen uppenbar förslitning på mitten. Känslan är starkast när jag tar vänsterkurvor men finns även med när jag tar höger.

Finns det någon erfaren som kan ge mig tips om hur jag ska ta mig igenom det här? Är det bara inbillning eller kan det vara däckstryck, inställningar på hojen som gör det?
 

Jeppe

Västra MK
Gick med
12 May 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Kxf 250-08, Husaberg fx 470-01. FXDB -11
vad ja har förtstått så är det väl ingen ovanlighet att lastbilar stänker ut diesel i rondeller... men va vet ja.. har ju inte en lappen än =) har bara läst det på SH =).......full e ja oxå.

Skåål :fyllisar //Jeppe
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Finns det någon erfaren som kan ge mig tips om hur jag ska ta mig igenom det här? Är det bara inbillning eller kan det vara däckstryck, inställningar på hojen som gör det?

Lite snabba funderingar innan jag trillar i säng. Varför inte handla några koner på Go/Intersport/Stadium/Löksoppa (jag köpte små låga för fotbollsträning, billiga. Tar myyycket mindre plats än PET-flaskor), pula ned dem i ryggsäcken & dra iväg till ett industriområde eller stora parkeringsplatser typ vid Mässor, Kungens Kurva eller andra köpcentrum och öva. Börja tex med att lägga upp konerna efter VV:s banor för uppkörning. Eller hitta på egna banor där du tvingas lägga ned hojen och lägger ned mer o mer.

Till slut kommer du att upptäcka att du kan luta bra mycket mer än vad du blir rädd för. Tror att det kan ha varit diesel/damm/ngt jox från VV:s entreprenör i den rondellen du vurpade i. Alla andra rondeller du åkt i tidigare har det ju inte hänt ngt i verkar det som.

Har du möjliget att filma det hela är det ett kanonsätt att upptäcka var man gör fel. Glöm inte motstyrning bara.
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Varför inte testa på någon av SMC:s kurser på bana, om inte på storbana så finns det alltid gocartbanor, Rörken utanför Uppsala och Tuvängen utanför Södertälje, det finns alltid instruktörer på plats som kan hjälpa till OCH det finns inget dieselspill, inget grus på vägen och inga fordon att möta.

http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=132
 

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Koreansk kombi
Varför inte testa på någon av SMC:s kurser på bana, om inte på storbana så finns det alltid gocartbanor, Rörken utanför Uppsala och Tuvängen utanför Södertälje, det finns alltid instruktörer på plats som kan hjälpa till OCH det finns inget dieselspill, inget grus på vägen och inga fordon att möta.

http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=132

Finns det nått schema någonstans med datum och tider när man kan köra i Uppsala och Södertälje?

/Andreas
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Åk på en bandag så tror jag garanterat det kommer att"släppa" men dock inte däcken:tummenupp Men även där kan man få för sig ibland att de ska släppa, men oftast har man inte tid med sådan tankeverksamhet.. Rondeller är väl knappast ett idealiskt ställe för nedlägg trots allt.
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Varför inte testa på någon av SMC:s kurser på bana, om inte på storbana så finns det alltid gocartbanor, Rörken utanför Uppsala och Tuvängen utanför Södertälje, det finns alltid instruktörer på plats som kan hjälpa till OCH det finns inget dieselspill, inget grus på vägen och inga fordon att möta.

http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=132

Glöm för all del inte körningarna på gocartbanorna på Gävle motorstadion och Amsberg i Borlänge :) I Gävle börjar vi den 14/5 och kör därefter varannan måndag hela sommaren! Mer info: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1122
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Egentligen ett onödigt inlägg från mig,
Men jag tror att du fått det enda svaret och den enda lösningen på problemet i tråden.

Bana!

Det kanske absolut bästa är att köra upp och vara med på Rörken.
Gocartbana!
Knixig, inga höga farter,
Ett ypperligt sätt att bekanta dig med din hoj, och börja känna dig bekväm med att lägga ikull i kurvor..
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
rondeller e alltid ett aber.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det finns tre glädjedödare när man kör hoj.
1: Man litar inte på materialet. Spelar ingen roll hur bra allt är, man litar inte på det. Nå, det finns ett enkelt men dyrt sätt att åtgärda detta för dig - köp nya däck. Då vet du att det är bra grepp i dom.

2: Man har dålig gaskontroll. När du kör slår du på för mycket gas för hårt. Två saker sker. a) du gör något du egentligen inte vill, vilket betyder att du spänner dig och håller hårdare = dåligt för din förmåga att köra hoj. b) du provocerar hojen i onödan vilket gör att risk för släpp finns (släpp med bakhjulet behöver inte bara vara i ditt huvud - det kan faktiskt vara så att det släpper pga din körstil). Använd samma körstil som om du kör i regn, dvs lugna fina gaspådrag (men bestämda såklart) och lugna inbromsningar, så kommer din kropp/hoj tycka livet är mycket bättre.

3: Dålig uppfattning av tid/rum. Låter flummigt, men efter ett långt uppehåll tenderar man att bli målfokuserad vilket innebär att allt verkar gå fortare än det egentligen gör, vilket betyder att du spänner dig, vilket gör att du får en dålig körupplevelse. Att titta på saker tar tid. Tar saker tid hinner du inte koncentrera dig på nästa sak. "OJ, där kom kurvan! Håååååårt på broms! Var fan skall jag nu!? Jäääävlar...." osv...

Mina råd till dig är
a) köp nya däck. Sälj de gamla till någon. Litar du inte på materialet så blir det inte bra (Om du vill göra det billigare så låt någon duktig skjutsa dig och visa att det faktiskt går att luta mycket, men låt det då vara på en kontrollerad plats, gärna bana, och av någon som är mogen nog att förstå ditt problem).
b) Gå en broms/kurvtagningskurs alternativt en av SMC's avrostningar bara för att komma igång igen. Kroppen tappar en hel del efter ett uppehåll - du måste påminna den om hur den skall göra för att det skall bli kul att köra hoj igen.

Till sist citerar jag ett mail från Donna Ibbott på California Superbike School angående just punkt två och tre. Ha en fantastisk sommar!

/Freppa

_______________________________________________

What you need to be doing after the winter break...


After a winter off it can be hard and also dangerous to try and get back into the groove. There is a saying that to get to race pace you need to race and this is also true of your riding after a long winter lay off period.



However, it is also easy to bypass the overambitious/crash/hospital method of the Spring with a few vital but easy to apply techniques.



Most people will tell you that you need to go slow and build back up which as a tip is fairly sound. However, as a tip it doesn’t really give you a plan of what you need to do and how you are going to go about doing it. Sure, build it up slowly but what is ‘it’?



In a nutshell it is machine control and your vision which will lead the way back to riding briskly. If you cannot control, or have rusty control of the bike it can lead to a bin. Same goes for your eyes, if they have (and they do) got lazy in the winter then you will have a reduced reaction time and a reduced amount of space to work in.



So the two areas that you must work on from the very first time you come out of the garage full of joy bravado and daring-do are throttle application and creating space.

Throttle.

After two miles of taking it easy we very quickly fall back into the ‘wanna go faster coz it’s summer’ train of thought. This generally leads to late braking, delayed gas then over use of the throttle. You cannot do this as you have not gotten used to feeling for grip yet and this method asks too much of you and your tyres too soon.

So concentrate on getting the throttle on a tiny amount, a tiny bit earlier in the corner and rolling it open gradually and smoothly from that point. Keep working it and working it until you are soooo smooth with your right hand that you would make Troy Corser look positively ham fisted!



Space.

But to have that smooth throttle action you need space to work in. This area takes more concentration to blow away the winter cobwebs.



For a start the human body has been designed to travel, on average, at a top speed of 11 miles per hour. At this speed, when we are running, we can take in all the things that are going on around us and still have time to change our planned route if needed with relative ease. As I said, all this takes place at 11 miles per hour.



Now we are travelling briskly along a straight and in front of us is a fast corner. We probably feel quite at ease at this exact moment because we can see a lot of space in front of us. But when we start braking hard we will lose all this room as you concentrate more and more on the space in front of you (the corner) – which is rapidly decreasing! Space is rarely a problem when we are travelling upright, in a straight line and off the brakes.



What we need to do is to make sure that the eyes are always one step ahead of the bike and our actual position into, during and out of the corner.



So at the entry the eyes look at the apex, at the apex the exit and so on. But because you have had a long winter lay off your eyes will still be working in 11mph mode. It will require a good amount of effort on your part of retrain your eyes.



Be aware of this next time you ride.

Q. What is the difference between the corners that feel smooth and in control and the corners that feel uncomfortable and more than a little ragged...?

A. Where and when you where looking.
 
Last edited:

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
På Rörken körs det varje måndag tror det var 18.00 hela sommaren
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=878

Här är körningarna på Tuvängen enl www.bankorning.com
Det är BMW-klubben som arrangerar dom.
April:
Fredag 27: 18.00-21.00
Juni:
Fredag 01: 18.00-21.00
Fredag 29: 18.00-21.00
Juli:
Fredag 06: 18.00-21.00
Fredag 27: 18.00-21.00
September:
Lördag 01: 09.00-13.00
Lördag 15: 09.00-13.00
Lördag 29: 09.00-13.00
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ps. Rondeller har dieselspill. Ge fan i at köra hårt i dom öht. Rondeller är ett nödvändigt ont till våra favoritvägar med roliga kurvor!
 

Motorrad

ABECEDET
Gick med
16 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Z650, 2020
Sållar mig till vad andra har skrivit. Kör på bana med instruktör, typ SMC:s BKK dagar.

Jag vurpade i en kurva för snart 2 år sedan. Efter vurpan körde jag inte mer det året. Våren kom nästa år och suget att köra igen kom. Köpte en hoj men rädslan bestod vid kurvorna. Tog en BKK-kurs och där kom jag över min rädsla samt insåg att däcken / hojen med nerlägg klarar mycket mer än vad man själv tror.
 
Last edited:

MotardBoy

SOE.SE
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Norrköping
Hoj
KXF och Scrambler
En annan sak som är väldigt bra är ju att köra lite offrad och sladda lite på grusvägar. Har du någon polare som har en cross/motard? Det ger mycket! Är ju många RR förare som tränar lite grus för att få in känslan för vad som händer om det släpper. För det är ju inte så att du automatiskt måste ligga på asfalten bara för att du får lite släpp!:tummenupp
 

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/"Brumma"
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Tack för alla svar. Ska nog ta en SMC kurs eller liknande i sommar (har faktiskt funderat på det tidigare).

Jag vet ju att man kan luta hojen hur mycket som helst och om man kollar på mina däck (som någon tidigare kört på bana) så ser man att dom är använda ända ut i kanten. Så problemet sitter i huvudet som säger ifrån.

Det största problemet är att jag tappar flytet eftersom jag blir så orolig innan en kurva. Jag bromsar in i flera omgångar och ofta alldeles för mycket, så när jag kommer in i kurvan märker jag att jag kunde haft högre fart och med detta kommer massa korrigeringar och det känns mest besvärligt. Jag försöker få ett lungt flyt igenom varje kurva och har inget problem med gaspådraget, dock inbromsning och linje genom kurvorna.

Självklart undviker jag att "träna" i rondeller. Bilister och även andra hojåkare brukar titta snett på mig när jag åker förbi dom för att sedan "krypköra" genom rondellen som kommer efter. :tungan

Vill själv ge ett tips när ändå ämnet är på tapeten. Läste Bike för länge sedan där krönikören Jan Leek (tror jag att det var) skrev att vid kurvtagning ska man försöka luta huvudet så att ögonen fortfarande är i horisontellt läge. Detta gör att man tar bort lite utav den där känslan att man ska få en lowsider. Detta har hjälpt mig mycket i min åkning. :tummenupp
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Nästan exakt samma sak hände mig för fyra år sedan. Jag körde genom en rondell lite snabbare än vanligt och tyckte att hojen (Yamaha R6) kändes instabil under mig (det rörde sig i bakänden), men jag funderade inte så mycket mer på det. Senare samma dag körde jag genom samma rondell och den här gången gick det inte lika bra. Bakhjulet tappade fästet och både jag och hojen åkte i backen. Det gick bra med mig (hade all utrustning på mig), endast ett blåmärke på låret. Hojen däremot snurrade med tanken in i kantstenen och ådrog sig så mycket skador (bucklig tank, sned bakdel m.m) att den blev inlöst.

Jag har kört ganska mycket hoj sedan dess men har fortfarande inte helt återfått förtroendet för däcken i kurvor, och jag kör därför alltid ganska lugnt och försiktigt. Kanske är detta bara positivt när det gäller gatkörning.

Vad som orsakade olyckan är svårt att säga, men förmodligen var det något spill på asfalten. En kompis berättade nämligen (efter jag hade gått omkull) att han fått bakhjulssläpp i samma rondell samma dag. Dessutom var inte däcken de klistrigaste (Michelin Macadam) och temperaturen var ganska låg (runt 11-12 grader).
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Jag tror också att det var något jox, tex diesel i rondellen. Behöver inte alltid synas och kan vara halt även när det är torrt ute, dvs inte regnat!

Sedan ett litet tips. Det händer ganska lätt att man lägger förmycket tyngd i framändan när man är ute och finåker lite, att man lutar sig fram och stödjer sig på armarna. Försök att undvika det, spänn inte armarna utan försök att vara ledig och avspänd i armar och överkropp. Du får en helt annan känsla för de signaler hojen sänder dig och du kan återföra med rätt styrimpulser. Rör på dig på hojen, flytta massa!

En anna sak som kan vara något att tänka på är att inte bromsa dig in i en kurva eller rondell. Träna på att komma in i kurvan/rondellen med "rätt" fart och ha lite driv. Du flyttar vikt från framhjulet till bakhjulet. Är du observant på de här sakerna och tränar, så märker du snart att du kommer att kunna köra både fortare och säkrare i kurvorna!
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Råkade ut för samma sak förra sommaren. Omkullåkning på oskyltat lösgrus som VV hällt ut (men inte fan får man någon ersättning) på midsommarafton. Sedan var jag Kurvrädd. Jag jobbade bort lite av det, men det var först när det började lukta höst och jag fick in en BKK med SMC på Sviestad som det släppte och även kurvorna började vara roliga igen.

Det verkar som om vi är många som upplevt samma lösning på samma problem!
 

ExxorN

För lite sporthojar i stan
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Motala
Hoj
nope, såld
Du har fått svaret redan. SMC´s kurser är bra!
Förra året bara 1 månad efter att jag klarat uppkörningen så gick jag en SMC Sporthojskurs på Sviestad i Linköping.
Anser att jag lärde mig otroligt mycket. Instruktören jag hade, såg direkt att jag tvingade in hojen i kurvorna. Hon sa åt mig att spela piano med fingrarna och att vara avslappnad i armarna. Tro mig att det gick betydligt fortare vid slutet av dagen. Även om jag inte flyttade mig från sida till sida så gick det att lägga ner hojen mycket mer än vad jag trodde. (Och då gick bara jag i långsamma gruppen)

Sen kan ju inte dessa kurser förbereda en för spill o annat skit på vägen. Men det ger en en jäkla massa insikter om hur hojen beter sig.

Lycka till!
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Finns det någon erfaren som kan ge mig tips om hur jag ska ta mig igenom det här? Är det bara inbillning eller kan det vara däckstryck, inställningar på hojen som gör det?

Har vurpat och fått samma känsla efter tog ett pass på bana utan broms så jag fick bra flyt i körningen o när de stämde så öka jag (o)medvetet o vips så kom knät i o hojen va bra överlutad utan att nåt hände. Direkt efter de så kändes de kanon skönt o sen va de borta.
Har samma nu efter en vurpa till :)huvet ) så tänker prova samma igen ska bara bli av me lite skruv så man kan slappna av helt. :)

lycka till :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top