Rädsla för kurvor. (Kurvteknik?)

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/"Brumma"
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Så nu när jag vet lösningen kom fler frågor...

Vilken kurs ska man gå? Broms & Kurvkursen eller Sporthojskursen? Och vilken bana är att föredra?

Tack för alla bra svar! :tummenupp
 

oskobe

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Svinninge
Hoj
R1200GS
Så nu när jag vet lösningen kom fler frågor...

Vilken kurs ska man gå? Broms & Kurvkursen eller Sporthojskursen? Och vilken bana är att föredra?

Tack för alla bra svar! :tummenupp

Eftersom du bor i sthlm, så är det bara ett bege sig till Uppsala (rörken) eller Tuvängen (S-tälje) när de börjar köra kvällar. Annars tror jag inte det spelar roll vilken kurs du går.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Tjena,
Intressant tråd.

Vet ni om det bara är att dyka upp på rörken och tuvängen, eller är det föranmälan?

/H
 

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RF 900R
Själv fick jag ett hjärnsläpp efter att ha kört på Rörken förra året... Hjärnan min fick för sig att eftersom jag var tvungen att luta en jäkla massa i låg hastighet på Rörken skulle det vara omöjligt att ta kurvor fortare... för inte gick det att luta mer än vad jag gjorde på Rörken. Skumt skumt! Var tvungen att övningsköra med mig själv på favvovägarna tills jag blev av med den skumma åkomman hehe.
 

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/"Brumma"
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Föräldrarna har ju landställe i Motala och då är det ju inte långt till Linköpings Motorstadion. Är det någon som har varit där och har något att säga om det?

Å vad är det för skillnad på Broms & Kurvtagnings kursen och SH-kursen?
 

print_screen

Säkerhetskontroll??? Ja Då!!!
Gick med
14 May 2004
Ort
Gotland
Hoj
Bimota SB7EF, GRCMiniMoto, yamaha R6, Yamaha wr 450, suzuki rm 85, aprilia rs 125, aprilia rs 250, kanske någon hoj till...
Åk över till gotland och kör på gotlandring, där finns alltid duktigt folk som kan få dina hjärnspäken att släppa. Dessutom kostar det inte så mycket att köra där. 500 spänn för 4 timmar allmänhetens. När det är allmänhetens finns alltid kunnig personal att fråga och ta hjälp av.

Föräldrarna har ju landställe i Motala och då är det ju inte långt till Linköpings Motorstadion. Är det någon som har varit där och har något att säga om det?

Å vad är det för skillnad på Broms & Kurvtagnings kursen och SH-kursen?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vad händer när du upplever att däcken blir platta på mitten? Svänger den dåligt för att sedan bara tvärfalla in?

Jag pratade med Matt Winstanley som vann ett av förra årets sista VM-heat (i Supermoto då). Han sa att från början så bromsade han mycke in i kurvorna men när han började köra GP så var han tvungen att lära om sig och göra all inbromsning rakt fram. Vad jag vill säga med det är att det är absolut onödigt att bromsa in i kurvorna om man inte är elitförare :)

Det var vurpfaktor 1. Tips nummer två är att alltid ha gas när man lägger ner hojjen. Accelererar man och det inte är fel på däcket eller att man kör in på ett dåligt underlag så kan man inte tappa greppet på framändan före bakändan släppt. Detta är väldigt väldigt svårt att göra när man är rädd för kurvorna (som alla egentligen är från början). Tappar jag greppet fram så slår jag på mer gas och rätar upp cykeln, men det har tagit mig lång tid att komma dit.

Jag skulle rekomendera dig att inte åka på SMC´s broms och kurvtagningskurs utan hitta åt en hoj som du kan köra med på grus och pusha fram att däcken släpper. Man MÅSTE våga åka med sladd både fram och bak för att kunna åka fort på motorcykel, biprodukten av att kunna det är också att man kör mycket säkrare på vägen.

Människan har så många naturliga reaktioner som är precis det motsatta till vad som är rätt på motorcykeln. Det tillsammans med dålig planering är nästan alltid orsaken till att man kör åt helvete.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Så nu när jag vet lösningen kom fler frågor...

Vilken kurs ska man gå? Broms & Kurvkursen eller Sporthojskursen? Och vilken bana är att föredra?

Tack för alla bra svar! :tummenupp

Jag kan skjutsa dig. I'll go easy. Jag har vurpat flera gånger, man vänjer sig. ;)
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
"Rädsla för kurvor"
Ja det är samma här.
Speciellt nu när sommaren är här och de inte verkar vara ett dugg rädda för att dölja dem.

Jag började träna med att försiktigt smeka på rumpan och tills där jag är nu, då jag kan hålla ett helt kvinnobröst i min hand utan nervositet eller rädsla. Jag har liksom "lärt" mig att uppskatta det, och det var varken slemmigt eller äckligt. Mattias har varit ett stort stöd i detta och utan din hjälp hade det nog aldrig gått.

/Fredde

p.s bli skjutsad av någon på bana som är snabb och säker är nog en bra ide.
 

Gunsan

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Öregrund
Hoj
CBR600rr Grafitti edition 2008
Ingen föranmälan till Tuvängen eller Rörken.

Köp väst gå teori för regler på banan.

Så kommer du få massor av bra tips på hur du ska ta kurvan bättre.

I år är det tre olika pris på västarna...
Billigast om man är med i SMC Uppsala (50:), SMC(100:), varken eller 150:-
Hur BMW-klubbens prissättning ser ut är inte klart än.
 

JAJ

Carpathian Forest!!!
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675
Låter nästan som att hjulet hade dålig luft? Se till att ha rätt däckstryck i däcken! Mycket viktigt!!! :)
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Vad händer när du upplever att däcken blir platta på mitten? Svänger den dåligt för att sedan bara tvärfalla in?

Jag pratade med Matt Winstanley som vann ett av förra årets sista VM-heat (i Supermoto då). Han sa att från början så bromsade han mycke in i kurvorna men när han började köra GP så var han tvungen att lära om sig och göra all inbromsning rakt fram. Vad jag vill säga med det är att det är absolut onödigt att bromsa in i kurvorna om man inte är elitförare :)

Det var vurpfaktor 1. Tips nummer två är att alltid ha gas när man lägger ner hojjen. Accelererar man och det inte är fel på däcket eller att man kör in på ett dåligt underlag så kan man inte tappa greppet på framändan före bakändan släppt. Detta är väldigt väldigt svårt att göra när man är rädd för kurvorna (som alla egentligen är från början). Tappar jag greppet fram så slår jag på mer gas och rätar upp cykeln, men det har tagit mig lång tid att komma dit.

Jag skulle rekomendera dig att inte åka på SMC´s broms och kurvtagningskurs utan hitta åt en hoj som du kan köra med på grus och pusha fram att däcken släpper. Man MÅSTE våga åka med sladd både fram och bak för att kunna åka fort på motorcykel, biprodukten av att kunna det är också att man kör mycket säkrare på vägen.

Människan har så många naturliga reaktioner som är precis det motsatta till vad som är rätt på motorcykeln. Det tillsammans med dålig planering är nästan alltid orsaken till att man kör åt helvete.

Det skiljer på Super Moto och RoadRacing i fallet med bromsning.
I RoadRacing är du absolut tvungen att bromsa in i svängarna om du vill hänga med. Kanske tekniken i SuperMoto är annorlunda.
Frågan är vilket som liknar landsvägskörning mest ....
Jag skickade frun på en broms- och kurv-tagningskurs och hon tyckte det var bra ... ja, jag märkte faktiskt en förbättring också på hennes körteknik, men jag tror snarare att det var själva bankörningen som var bra snarare än kursen som sådan.
Det hon vill veta kan jag lära henne, men det är en stor fördel att få träna ostörd på en bana jämfört med landsvägen.

Tips nummer två faller lite om man bromsar in i kurvorna eftersom väldigt få mäktar med att sköta gasen samtidigt som de bromsar. Däremot är det mkt viktigt att man är mjuk när man lägger på gasen eftersom allt glapp i transmissionerna vänder då. Man SKA ha gas på så mkt som möjligt i en sväng eftersom det stabiliserar hojen.

Sedan Olof har vi ju det här med ambitionsnivå å sånt :)
Det ska rätt mycket vilja till för att hamna högt upp, även på nationell nivå, och den stora majoriteten är inte villiga att satsa det som krävs utan alla måste hitta sin "jag är nöjd här"-nivå :tummenupp
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det skiljer på Super Moto och RoadRacing i fallet med bromsning.
I RoadRacing är du absolut tvungen att bromsa in i svängarna om du vill hänga med. Kanske tekniken i SuperMoto är annorlunda.
Frågan är vilket som liknar landsvägskörning mest ....
Jag skickade frun på en broms- och kurv-tagningskurs och hon tyckte det var bra ... ja, jag märkte faktiskt en förbättring också på hennes körteknik, men jag tror snarare att det var själva bankörningen som var bra snarare än kursen som sådan.
Det hon vill veta kan jag lära henne, men det är en stor fördel att få träna ostörd på en bana jämfört med landsvägen.

Tips nummer två faller lite om man bromsar in i kurvorna eftersom väldigt få mäktar med att sköta gasen samtidigt som de bromsar. Däremot är det mkt viktigt att man är mjuk när man lägger på gasen eftersom allt glapp i transmissionerna vänder då. Man SKA ha gas på så mkt som möjligt i en sväng eftersom det stabiliserar hojen.

Sedan Olof har vi ju det här med ambitionsnivå å sånt :)
Det ska rätt mycket vilja till för att hamna högt upp, även på nationell nivå, och den stora majoriteten är inte villiga att satsa det som krävs utan alla måste hitta sin "jag är nöjd här"-nivå :tummenupp
Sen beror det på vad man menar med att bromsa in i kurvorna också :tummenupp En del bromsar ju ända in till fullt nerlägg, vad jag menar med att bromsa rakt är att inte bromsa med mer än 60% nerlägg, och det alltså på hög nivå! Det innebär att bromsa in i kurvorna överhuvudtaget för en landsvägsåkare är bara onödigt och riskfyllt.

Jag tycker inte att det har med ambitionsnivå att göra, jag tycker det har med säkerhet att göra. Jag har sett så grymt många avåkningar med bil av precis samma orsaker som folk kör av med motorcykel. Och utan att med mening låta mallig mot de som sysslar med bil-racing så är det mycke svårare att köra motorcykel än bil.

Förövrigt så får du gärna komma å prova köra motard om jag är i krokarna och tränar :)
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Finns gott om platser på kurserna på mittsverigebanan. Visst en bit att åka men du får ruskigt bra hjälp av erfarna instruktörer.. Som det ser ut just nu så kommer det bli få deltagare per instruktör...
Så deltagarna kommer få en enorm resurs..
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Ingen föranmälan till Tuvängen eller Rörken.

Köp väst gå teori för regler på banan.

Så kommer du få massor av bra tips på hur du ska ta kurvan bättre.

I år är det tre olika pris på västarna...
Billigast om man är med i SMC Uppsala (50:), SMC(100:), varken eller 150:-
Hur BMW-klubbens prissättning ser ut är inte klart än.

Tjena,
Låter bra.

Men för en oinvigd: Vad är det för väst du talar om, och vad är det för teorikurs? Är det något man skall göra innan man kommer?

Jag kommer gärna !

Jag är medlem i SMC, men när grejerna kom hem så stor det SMC Stockholm även fast jag liksom inte valde det. Dom gick nog på postnummer kanske.

/H
 

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/"Brumma"
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Ok, vi börjar med däckstrycket. Nope, jag har inte kollat det denna säsong. Vad är det "rätta" däckstrycket då? Jag har hört alla möjliga siffror.

Sen till själva kurvtagningen igen. Om jag ska förklara hur jag teoretiskt tar mig genom en kurva så är det såhär:

Placerar mig upprät och långt fram i sitsen och börjar bromsa in. Sen hänger jag lite lätt ut från hojen och tar ut knät något. I samma stund börjar jag nerlägget och släpper bromsen, lägger lätt gas (mest för att hålla hastigheten och inte motorbromsa). Den lätta gasen har jag genom större delen av kurvan för att ur kurvan ge stegvis mera gas och när hojen är upprätt igen, ge "fullt".
Jag håller blicken långt fram i kurvan och försöker skära apex. Lutar huvudet så att ögonen hålls horisontellt. Det är vid kanske 15-20% lutning den där känslan av att det ska släppa (framdäcket speciellt). Det känns som precis som Olof sa att den helt plötsligt faller lite. Då brukar jag räta tillbaka den lite av ren reflex. Det känns inte varje gång och det känns mer om jag sitter kvar i sadeln utan att hänga.

Frågan är om jag gör allt det jag precis beskrev. Som sagt: det är så jag tänker iaf.

Fortsätt med tipsen nu. Vad ska jag ändra på, vad kan jag bättra? :tummenupp


P.S. Matte, du och jag kan gulla när jag lärt mig ta kurvorna på rätt sätt. Jag kommer bli så generad annars. :tuttar
Å Fredde: Jag får göra om just det VARJE sommar! Man tappar lixom känslan under vintern... :tungan D.S.
 
Last edited:

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Så nu när jag vet lösningen kom fler frågor...

Vilken kurs ska man gå? Broms & Kurvkursen eller Sporthojskursen? Och vilken bana är att föredra?

Tack för alla bra svar! :tummenupp

En stor skillnad mellan B&K och SH-kurser är farten.
Börja med B&K, när du börjar bli van så prova SH-kurs också.
Vi kör på en Gokart banan Rörken utanför Uppsala varje måndag mellan 18.00-22.00 från och med 7 maj. Inga krav på föranmälan, köa för väst och gå introkursen. Du ska ha godkända MC-kläder, hjälm (självklart), handskar och MC-stövlar på dig. Du bör också ha ryggskydd. Hojen ska vara minst trafikförsäkrad och besiktad samt inte ha några läckage. Dom flesta försäkringsbolag godkänner kurserna som anordnas av SMC, men för säkerhets skull ring ditt bolag och fråga.
Varmt välkommen till Rörken, det är både nyttigt och skit-skoj
//Garfield

Tjena,
Låter bra.

Men för en oinvigd: Vad är det för väst du talar om, och vad är det för teorikurs? Är det något man skall göra innan man kommer?

Jag kommer gärna !

Jag är medlem i SMC, men när grejerna kom hem så stor det SMC Stockholm även fast jag liksom inte valde det. Dom gick nog på postnummer kanske.

/H

Här finns det lite info om Rörken, inte dagsfärsk kanske men den kommer att uppdateras. Lite hjälp kanske den ger
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=878
 
Last edited:

IronMike

Guest
Jag är nog en av de få som inte tycker att du ska lära dig kurvtagning på bana innan du kan svänga på gatan... För att (försöka motivera sig här), har du inte för avsikt att köra så mkt mer bana sen, så tror jag att man skapar sig ett övermod från banan, att där kan du lägga ner utav helvete å brassa på - när du sen tillämpar dina rr-kunskaper på gatan, som inte har samma väglag, så åker du mer åt helvete än om du låtit bli.

Jag tror på ren omskolning på gata från scratch, och med de riskbedömningar du lär dig där. Åk på ngn onsdagskörning i långsam grupp. Ut å åk "bulten" ensam på mån / tisdagar när inte så mkt balla killar är där, lär dig åka bättre/snabbare succesivt.

Så gjorde jag iaf. Jag lärde mig ensam, utan att åka med polare... Gick bättre och bättre sakta men säkert, och man försökte aldrig ta rygg på några med mer rutin.

En vacker dag insåg man att "man själv var haren på bulten", det fanns ingen annan att försöka åka efter,. alla låg bakom ;)


bla bla bla, de sista är lite ironi....men det första menar jag till 100%
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top