Rädsla för kurvor. (Kurvteknik?)

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag är nog en av de få som inte tycker att du ska lära dig kurvtagning på bana innan du kan svänga på gatan... För att (försöka motivera sig här), har du inte för avsikt att köra så mkt mer bana sen, så tror jag att man skapar sig ett övermod från banan, att där kan du lägga ner utav helvete å brassa på - när du sen tillämpar dina rr-kunskaper på gatan, som inte har samma väglag, så åker du mer åt helvete än om du låtit bli.

Nja, "rr-kunskap" innebär bl a också att kunna bedöma vad underlaget tål. Det skiljer enormt mycket mellan olika banor och temperaturer och väglag.
Finessen med att köra på bana för att lära sig är att det är en genväg till att kunna sin hoj UTAN störande element som bilister, mötande trafik, grus, hinder i skymda kurvor och annat man måste tänka på samtidigt som man ska lära sig.
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
... Det är vid kanske 15-20% lutning den där känslan av att det ska släppa (framdäcket speciellt). Det känns som precis som Olof sa att den helt plötsligt faller lite. Då brukar jag räta tillbaka den lite av ren reflex. Det känns inte varje gång och det känns mer om jag sitter kvar i sadeln utan att hänga...

Du glömmer inte att ge stödgas vartefter du lutar mera, för att kompensera den mindre rulldiametern på hjulet vid nerlägg? Det blir ju mer märkbart vid mer lutning, och kan upplevas som att hojjen faller inåt?
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Sen beror det på vad man menar med att bromsa in i kurvorna också :tummenupp En del bromsar ju ända in till fullt nerlägg, vad jag menar med att bromsa rakt är att inte bromsa med mer än 60% nerlägg, och det alltså på hög nivå! Det innebär att bromsa in i kurvorna överhuvudtaget för en landsvägsåkare är bara onödigt och riskfyllt.

Jag tycker inte att det har med ambitionsnivå att göra, jag tycker det har med säkerhet att göra. Jag har sett så grymt många avåkningar med bil av precis samma orsaker som folk kör av med motorcykel. Och utan att med mening låta mallig mot de som sysslar med bil-racing så är det mycke svårare att köra motorcykel än bil.

Förövrigt så får du gärna komma å prova köra motard om jag är i krokarna och tränar :)

Ok ... jo, det kräver en mycket känslig bromshand för att bromsa ända till det är dags för gas igen, men det är ett snabbt sätt att ta sig in i kurvan.
Det var det jag menade med ambitionsnivå; det kostar nog mer än det smakar att lära sig det för att sedan bara köra på landsväg.
Sedan slår du in öppna dörrar i jämförelsen bil/mc. Det finns ett antal mc-förare som blivit mkt duktiga bil-förare, men jag har aldrig hört talas om någon som gjort tvärtom och blivit toppförare på 2 hjul.
Speciellt de som kör bana i std-bilklasserna slarvar sanslöst med spårvalet, kanske för att de kan rättat till dumheter med ett litet uppställ. Har du kört mkt för fort in i en böj med en hoj, ja då får du skylla dig själv :D

Nu är jag inte i Norrland så ofta, men jag ska ha det i åtanke :)

Du glömmer inte att ge stödgas vartefter du lutar mera, för att kompensera den mindre rulldiametern på hjulet vid nerlägg? Det blir ju mer märkbart vid mer lutning, och kan upplevas som att hojjen faller inåt?

Där touchar du en av de saker man måste lära sig/ veta om.
Kan man sin hoj så utnyttjar man den sänkta hastigheten allteftersom kurvan knyter åt och anpassar hastighet/jämvikt med nedlägget, fast nu börjar det bli väl komplicerat. Detta måste man prova ut böj för böj.
Att ge komplementgas är aktuellt om man ligger och maler i en lång sväng. Det är bättre att lägga dubbla apex och köra aktivt med varierande nerlägg :tummenupp
 
Last edited:

Gunsan

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Öregrund
Hoj
CBR600rr Grafitti edition 2008
Man köper en väst, och den kan man se som en biljett ut på banan.
Genom västfärgen vet du när det är din grupp som ska ut o köra.

Allt ger sig när du kommer.

Ses vi den 27/4? 12 dagar kvar !!
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Finns det någon erfaren som kan ge mig tips om hur jag ska ta mig igenom det här? Är det bara inbillning...
Ja, det är bara inbildning och ja, du kan och kommer att ta dig igenom det, men varför så bråttom? Varför tror du att du är rädd? För att din hjäna fungerar som den ska! Om man gör sig illa ska man bli rädd, så att man inte gör samma tabbe igen. Tyvärr kommer rädslan att avta och snart kör du som en dåre igen, oavsett om du går en BK-kurs eller ej. Jag tycker du ska fortsätta ta det lugnt och köra försiktigt, att köra defensivt är det bästa sättet att undvika olyckor. Många kör efter sin förmåga och litar blint på att förutsättningarna alltid ska vara de samma, det är ett riksfyllt spel. För någon vecka sedan stod jag bakom en tankbil som det bara rann tjock svart olja från. Nästa MC som sätter framhjulet i det spillet kommer att åka pladask i backen oavsett hur många BK-kurser den varit på.
 

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Man köper en väst, och den kan man se som en biljett ut på banan.
Genom västfärgen vet du när det är din grupp som ska ut o köra.

Allt ger sig när du kommer.

Ses vi den 27/4? 12 dagar kvar !!

Tack för infon Gunsan,
Jag tar det inte helt för ogivet att vi ses den 27'e. Skall kolla lite hur det stämmer med "övrig" planering. Jag kommer definitivt absolut säkert att komma någon gång iallafall.


Här finns det lite info om Rörken, inte dagsfärsk kanske men den kommer att uppdateras. Lite hjälp kanske den ger
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=878

Strålande, tack ! :tummenupp

/H
 

ExxorN

För lite sporthojar i stan
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Motala
Hoj
nope, såld
För någon vecka sedan stod jag bakom en tankbil som det bara rann tjock svart olja från. Nästa MC som sätter framhjulet i det spillet kommer att åka pladask i backen oavsett hur många BK-kurser den varit på.

Precis det jag också skrev. Men att komma över ens egen rädsla att svänga har ju inte med dessa faktorerna (som vi som förare inte kan påverka) att göra. Kurserna lär ju föraren att lita på materialet och ger insikt i hur materialet fungerar.
 

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
RMZ450
Man SKA ha gas på så mkt som möjligt i en sväng eftersom det stabiliserar hojen.

Kan man inte riskera att få för lite vikt fram och riskera att tappa framhjulet då? Nu tänker jag på bankörning och för att ta kurvan snabbast kanske jag ska förtydliga.
 

GrimReaper

Orgasmdonator
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/"Brumma"
Hoj
Kawa ZX9R -98 / Gixxer Fighter (Till Salu)
Du glömmer inte att ge stödgas vartefter du lutar mera, för att kompensera den mindre rulldiametern på hjulet vid nerlägg? Det blir ju mer märkbart vid mer lutning, och kan upplevas som att hojjen faller inåt?

Det är möjligt att jag ändrar något när jag börjar lutningen. Jag tänker så mycket så det blir mest skit av allt känns det som.

Förövrigt så söker jag inte efter att bli snabbast på Bulten eller över huvud taget bli snabbast. Jag är en väldigt defensiv förare och anledningen till att jag vill kunna lägga hojen så knät går i backen är för att bli en bättre förare i allmänhet. Om jag kommer för fort in i en kurva eller jag behöver väja för något. Jag vill bara veta att jag kan och vågar helt enkelt. Just nu känns kurvtagningen inte bekväm och att känna osäkerhet i nästan varje kurva är inte enligt min mening att jag är en bra och säker förare.

Jag ska ut en sväng nästa helg igen så ska vi se om det blir något bättre med lite träning. Bankörning kommer jag nog göra just för att bli lite säkrare och även få köra av mig lite.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Kan man inte riskera att få för lite vikt fram och riskera att tappa framhjulet då? Nu tänker jag på bankörning och för att ta kurvan snabbast kanske jag ska förtydliga.

Jag ska också förtydliga ... jag menade som jag skrev "man ska ha gas SÅ MKT SOM MÖLIGT AV SVÄNGEN", inte så mycket gas som möjligt :)
Ja, jo det också, men då blir det ytterligare ett vanskligt moment.

På något sätt balanserar du hojen ur en sväng även med framhjulet lite i luften. Det är ju i utgången som man accelererar mest. Faktum är att du inte ens vet om det förrän du ser foto på dig själv :)

Problem får du däremot om du ger gas för tidigt, släpper av så framhjulet dunsar i backen ... det ger upphov till ordentliga "tank slappers" som kan vara kniviga att reda ut. Det enda som hjälper då är att ge gas, eller att iaf inte släppa av, och är det trångt kan det bli svårt ...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kan man inte riskera att få för lite vikt fram och riskera att tappa framhjulet då? Nu tänker jag på bankörning och för att ta kurvan snabbast kanske jag ska förtydliga.

Man förlorar inte framhjulet för att man har för lite vikt fram, det enda som gör att man tappar greppet är att man överbelastar. (vid kurvtagning då). Gör man framhjulet för lätt så håller den inte spåret lika bra dock, den går bredare i utgången. Helt enkelt för att man inte utnyttjar allt fäste mot marken (samt att man ändrar chassiet)

Exempel på sådant som belastar:
Inbromsning (kan också vara motorbroms - skjuter fram vikten)
Nerlägg (hög kurvhastighet ger högt tryck på däcken)
Ryck (tex om du slår på och sedan av igen)

Så högsta möjliga kurvhastighet får man om man öppnar gasen så tidigt som möjligt och fördelar vikten jämt på hjulen (efter hur mycke de är desginade att hålla, vanligtvis är de designade så att bakdäcket ska bära mer). Sen vad som går fortast runt hela banan kan man ju sia om.

*Edit, jag tror och tycker att man inte ska bromsa till mer än 60% av nerlägget om inte situationen kräver det. (tex om du ska in en 180 vänster med direkt påföljande 90 grader höger så kan man bromsa neråt 90% av nerlägget)
 
Last edited:

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
RMZ450
*Edit, jag tror och tycker att man inte ska bromsa till mer än 60% av nerlägget om inte situationen kräver det. (tex om du ska in en 180 vänster med direkt påföljande 90 grader höger så kan man bromsa neråt 90% av nerlägget)

Menar du på fullaste allvar att du med en RR-hoj bromsar tills du lagt ner till 90% av max nerlägg i kurvan? Det har jag väldigt svårt att tro.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Menar du på fullaste allvar att du med en RR-hoj bromsar tills du lagt ner till 90% av max nerlägg i kurvan? Det har jag väldigt svårt att tro.

Det innebär ju inte att man har samma tryck på frambromsen som när du påbörjar inbromsningen, vid 90% nerlägg bromsar du nästan inte alls, men du tar fortfarande ner farten. Det är finlir...

(spana in ombordkameror från motogp!)
 
Last edited:

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
RMZ450
Det innebär ju inte att man har samma tryck på frambromsen som när du påbörjar inbromsningen, vid 90% nerlägg bromsar du nästan inte alls, men du tar fortfarande ner farten. Det är finlir...

Nej, självklart har du inte samma tryck på bromsen. Jag är mest fundersam på vilken nytta det skulle göra att bromsa så sent in i kurvan. Men säger du det så, fungerar det väl bra för dig antar jag.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nej, självklart har du inte samma tryck på bromsen. Jag är mest fundersam på vilken nytta det skulle göra att bromsa så sent in i kurvan. Men säger du det så, fungerar det väl bra för dig antar jag.

Man kan placera hojjen där man annars inte kan och man kan offra lite hastighet i mitten av kurvan för att tjäna i ingången och i nästa kurva.

Här kommer en skiss på en sektion som jag skulle bromsa djupt in i.
 

Bifogat

  • bromsadjupt.JPG
    bromsadjupt.JPG
    15.9 KB · Visningar: 161
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
I Spanien hade vi en sektion som såg ut såhär (bilden nedan)

Var kraftigt spännande att skrapa fotpinnen i asfalten samtidigt som man bromsade och dessutom sluttade det åt fel håll :tummenupp

Det var många andra som inte gjorde som jag och de hamnade aldeles fel ut på rakan + att jag hade lika hög eller högre fart genom det här partiet :tummenupp Men det är absolut inte ofta som man bromsar på det sättet.
 

Bifogat

  • spanien.JPG
    spanien.JPG
    20.6 KB · Visningar: 155

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Nej, självklart har du inte samma tryck på bromsen. Jag är mest fundersam på vilken nytta det skulle göra att bromsa så sent in i kurvan. Men säger du det så, fungerar det väl bra för dig antar jag.

Jo, man bromsar så länge som är lämpligt i olika svängar.
En generell regel är att kör du fort in i en sväng så kommer du inte så fort ut. Därför kan det vara lämpligt att ta det lite försiktigare in i en sväng som följs av en lång raka eftersom utgången då är viktig.
Är det en kurva direkt efter den du befinner dig i så kan du ändå inte axa så hårt in i den och då är det bättre att spara tid på att bromsa sent och bromsa inne i kurvan. Ofta är det också lämpligt att följa med kurvan längre om det är en kurva efter. Detta för att få ett bra spår i nästa kurva som kanske i sin tur har en raka efter sig.
Ibland får man planera 3-4 kurvor innan för att få optimala, sammanhängande spår. Har man dessutom medtävlare runt omkring sig så kompliceras bilden ytterligare ... lycka till :)
 

tobbe #11

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Skövde
Hoj
RMZ450
Jo, man bromsar så länge som är lämpligt i olika svängar.
En generell regel är att kör du fort in i en sväng så kommer du inte så fort ut. Därför kan det vara lämpligt att ta det lite försiktigare in i en sväng som följs av en lång raka eftersom utgången då är viktig.
Är det en kurva direkt efter den du befinner dig i så kan du ändå inte axa så hårt in i den och då är det bättre att spara tid på att bromsa sent och bromsa inne i kurvan. Ofta är det också lämpligt att följa med kurvan längre om det är en kurva efter. Detta för att få ett bra spår i nästa kurva som kanske i sin tur har en raka efter sig.
Ibland får man planera 3-4 kurvor innan för att få optimala, sammanhängande spår. Har man dessutom medtävlare runt omkring sig så kompliceras bilden ytterligare ... lycka till :)


Tack. :)

Gasa kan jag, nu ska jag bara gå från bromskloss till bromskung.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04

Ibland får man planera 3-4 kurvor innan för att få optimala, sammanhängande spår. Har man dessutom medtävlare runt omkring sig så kompliceras bilden ytterligare ... lycka till :)

Ett exempel på det från samma bana som tidigare (sektionen innan den på förra bilden)

I kurva 1 bromsar man djupt in och kastar över den till höger in i kurva 2 för att komma nog högt för att få en rak inbromsning inför kurva 4 (samt att ligga rätt för att komma rakt genom chikanen). Missar man i första böj har man tappat fart genom hela sektionen!
 

Bifogat

  • spanien2.JPG
    spanien2.JPG
    17 KB · Visningar: 174
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top