Rädsla för kurvor. (Kurvteknik?)

JoPPe

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Usala
Hoj
Flertalet
Jag ska ge ett tips som min lillebror uppskattade när jag övningskörde med honom och han skulle ta körkort. Tydligen gav denna metodik "bra utdelning" för just det här ändamålet.

1. Kör tillsammans med en mer erfaren kamrat som har god förarvana och som även har sunt förnuft i körstilen.

2. Ni två åker till Er favoritväg som Ni ska reka minst 2-3 gånger för att kontrollera att det inte finns något grus, vattenpölar, oljespill, gropar etc. i vägbanan. Genom att reka vägen ordentligt så skapar Du Dig själv förtroende för vägen.

3. Låt din mer erfarne kamrat köra vägen om och om igen framför Dig med Dig i hälarna, dock på lagom avstånd. Börja i riktigt lugnt tempo, stressa inte !!

4. Öka tempot successivt och låt hela tiden Din mer rutinerade kamrat köra framför Dig. På så sätt kan Du "låna" hans säkerhet genom att mentalt veta att "om han har sådär gott fäste på vägen och klarar dessa hastigheter så gör ju jag det med".

5. Arbeta Er upp i tempo, men överdriv inte.

6. Nöt samma vägsträcka om och om igen, och känn förtroendet för vägen i sig (eftersom Ni har rekat den för defekter) och samtidigt förtroendet för farten eftersom Du "lånar" hans förtroende.



Denna metodik fungerade tydligen otroligt bra för min lillebror som tyckte att jag var väldigt pedagogisk, och tusan vet... Det kanske funkar för Dig med?


Lycka till !!



M.v.h.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Ett tips om du relativt snart vill ta dig ut på en bana för att öva kurvtagning är att anmäla dig till antingen Racingworlds (12-13/5) eller Actionpics (19/5)körningar på Kinnekulle ring i maj.

Båda organisatörerna är seriösa bandagsorganisatörer och instruktörer finns alltid tillgängliga. Anledningen till att jag tipsar om dessa körningar på Kinnekulle är att banan svänger mer eller mindre konstant. Många lååånga svängar där det finns gott om tid och utrymme att vänja sig vid känslan och få tillbaka förtroendet. När det gäller just kurvtagning tycker jag att Kinnekulle ring är ett oslagbar övningsområde.

Hur som helst, vilken bandag eller kurs du nu väljer att åka på, tveka inte att prata med en instruktör och förklara ditt "dilemma". Ett par lugna varv bakom en instruktör kan ge ganska mycket i sig. Sedan kan instruktören åka bakom dig och kolla hur du kör och ge dig tips.
 

IronMike

Guest
Nja, "rr-kunskap" innebär bl a också att kunna bedöma vad underlaget tål. Det skiljer enormt mycket mellan olika banor och temperaturer och väglag.
Finessen med att köra på bana för att lära sig är att det är en genväg till att kunna sin hoj UTAN störande element som bilister, mötande trafik, grus, hinder i skymda kurvor och annat man måste tänka på samtidigt som man ska lära sig.

Förutsatt att man ska åka gata och bana...borde det inte vara bättre att börja med gata? Så man inte tar med sina rr-kunskaper till gatan. Ska man bara åka bana, så bara åka bana. Ska man bara åka gata, samma sak där - kanske bara åka gata, alt åka lite bana när man lärt sig åka någorlunda. Äsch jag vet inte, min poäng var att det är två helt skilda världar!! Och man kan inte i min mening översätta bankunskaper till gatan eller vise versa...
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Förutsatt att man ska åka gata och bana...borde det inte vara bättre att börja med gata? Så man inte tar med sina rr-kunskaper till gatan. Ska man bara åka bana, så bara åka bana. Ska man bara åka gata, samma sak där - kanske bara åka gata, alt åka lite bana när man lärt sig åka någorlunda. Äsch jag vet inte, min poäng var att det är två helt skilda världar!! Och man kan inte i min mening översätta bankunskaper till gatan eller vise versa...

Jo men det är ju det de allra flesta gör ... kör gata i första hand. Men, det är mycket lärorikt att få köra på bana ibland och de kunskaper du skaffar dig där handlar om att hantera din hoj, inte vad du ska akta dig för i trafiken.
Har man full kontroll på sin hoj i alla lägen så har man mer mental kapacitet att lägga på vad medtrafikanter håller på med. En som inte kan sin hoj så bra har ju fullt sjå att sköta den och ser inte allt som han/hon borde se i trafiken.

Har man kört mycket gata så är det helt beroende på hur man kört där vad det gäller hur snart man kan komma in i race-takt. Man måste kunna köra mjukt!
Racing kräver total koncentration på körningen, det är ingen touringtur där man kan fundera på annat utan ett par tiondels sekunders ouppmärksamhet sätter dig som regel i en besvärlig situation.

Förväxla inte bankörning med racekörning .... för de allra flesta är bankörningen mycket långt från racing
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top