Räta ut böjt styre?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Frågar expertpanelen - hur rätar man ut ett aningens böjt styre som ser ut såhär i sin konstruktion?
(ja inte det på bilden som är rakt, men mitt är lätt böjt där ringen markerar)

Min första impuls var att köra in en stålstång genom röränden och försiktigt bända, men styret är så kraftigt att det riskerar att knäcka godset invid gaffelbensfästet.

1724132434217.png
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Går röret att lossa med den där skruven (oranga pilen)?
Eller är hela fästet böjt/stukat?
MickeZX7R_styre.png
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
- Den skruven håller inte styret på plats, märkligt nog. När styret behöver bytas, så är det hela konkarongen som gäller. Från gaffelbensfäste till styrände.
Är stål och alu limmat eller krympt ihop medelst värme/kyla och skruv som extra säkerhet?
(Amatörinlägg)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Är stål och alu limmat eller krympt ihop medelst värme/kyla och skruv som extra säkerhet?
- Ja säg det, jag försökte förstås först med den skruven i inneränden och sen knacka lite i styränden för att se om det skulle lossna med skruven urskruvad, men ingen rörelse alls. Sen ställde jag frågan på ett forum om att byta ut höger styrpinne på den här hojtypen, och fick svaret att man måste byta hela alltet.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag har sett ett liknande styre gå av just på det stället, jag skulle nog inte våga räta det...
- Den tanken har dykt upp, helt klart. Men tänker att det är en så mjuk liten böj att det skulle kunna gå om man gör det på ett rörmokare-mässigt sätt. Kanske får uppsöka just en rörmokare eller annan böj-o-bock-firma.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Men innerdelen över gaffelbenet är alu ?
hade bytt utan att fundera på nåt annat -du kan spara en slant eller få större bekymmer:skrämd
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Risken när man rätar ut det är att det kröks så att gasrullen går trögt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det finns en gammal oskriven regel inom racingen som säger att man aldrig någonsin riktar ett böjt styre, oavsett om det är stål eller aluminium. Om det redan har blivit krokigt så har man överskridit materialets sträckgräns och då finns inga garantier för att styret har deformationshårdnat eller börjat spricka. Att då böja tillbaka styret och därigenom överskrida materialets sträckgräns en gång till kan få förödande konsekvenser.

Detta är också ett problem då förare kraschar ute på banan, reser upp hojen och sedan bestämmer sig för att fortsätta. Sam Lowes råkade ut för en ruggig olycka på Red Bull Ring en av säsongerna han körde Moto2. Han kraschade i kurva fyra, reste upp hojen och tyckte att allt såg OK ut. Han fortsatte och när han sedan bromsade hårt inför kurva nio så small den ena styrhalvan av, med följden att han gjorde en ännu större krasch.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Tackar för input som fått mig att tänka till.
Jag kommer låta någon "rörkunnig" med materialkunskap kika på det för säkerhets skull. Om han/den/hon/det avråder att räta så beställer jag ett nytt kit.

Anledningen till att jag alls ställt frågan här är att det är så "milt" böjt att det knappt syns eller märks vid körning.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tackar för input som fått mig att tänka till.
Jag kommer låta någon "rörkunnig" med materialkunskap kika på det för säkerhets skull. Om han/den/hon/det avråder att räta så beställer jag ett nytt kit.

Anledningen till att jag alls ställt frågan här är att det är så "milt" böjt att det knappt syns eller märks vid körning.rrr
Har garanterat kört med lite stukade delar, som man tänkt byta sen men det blir aldrig någonsin av. Inga haverier än
Mek jag litar på har visat brustna styren av märke han avrådde från att använda. Numera heter de säkert något annat.
Brorsan har ett. Håller än trots en del wheelande. Man kan bara berätta.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tackar för input som fått mig att tänka till.
Jag kommer låta någon "rörkunnig" med materialkunskap kika på det för säkerhets skull. Om han/den/hon/det avråder att räta så beställer jag ett nytt kit.

Anledningen till att jag alls ställt frågan här är att det är så "milt" böjt att det knappt syns eller märks vid körning.
Dont fix it!
Om du inte märker nåt så funkar det ju. Du gör mer skada om du ska räta ut det!
 
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
Byt rubbet.....peace of mind.

Kan röret vara koniskt in i den gjutna klumpen? Klumpen har en konisk form och skruven är bara belt n braces??

Mitt råd överst gäller oavsett, byt så sover du bättre och har ett styre att greppa när du behöver det...😉

//
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top