rättegång för 4:e gången....

Status
Ej öppen för fler svar.

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
jag började skratta när de läste upp citatet: hedlund framför sin motorcykel...i hög hastighet....på bakhjulet...under omkörning...i en stark skymd kurva...:D :D :D


Höghastighet, bakhjul, omkörning och starkt skymd kurva... vem skulle få för sig nåt sånt :va Inte ens den dummaste av idioter skulle ju göra det.
Finns det någon här på forumet som någosin gjort något sådant eller känner till någon som gjort det?
Enda förklaringen för sådant är ju om man skulle vilja begå själmord på fullaste allvar.
 

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
Ähh fy fan nu blir jag lite förbannad på folk som svarar i den här tråden!

En av de viktigaste sakerna vi har i det här landet är RÄTTSSÄKERHET!!!

Visst... Crash Rider har antagligen varit lite för gasglad innan. Han har också antagligen kört för fort i samband med kollisionen.

Men det är klart som fan att han har rätt att bli förbannad när polisens "solklara" bevis är antaganden och gissningar? Som dessutom enligt trådskaparen är felaktiga?

Du har helt rätt egentligen och jag har personligen varit med några gånger när vänner haft samma dilemma.

En röd tråd i rättegångarna är att man inte kan motbevisa obskyra anklagelser från åklagare och polis som är mer respekterade samhällsmedborgare och "självklart" är mer trovärdiga än den åtalade.

Men jag håller fast vid att man måste ha en osannolik otur om man råkar hamna i rätten 4 gånger för trafikbrott :tummenupp
 
Last edited:

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Om nu polisen är så inkompetent som trådskaparen berättat, så borde det väl gå att anmäla dom för tjänstefel?

OM en "vanlig" människa hade varit så vag som polisen är, i sitt vittnesmål, så skulle nog domstolen ifrågasätta vittnesmålet...
Dra till med att anmäla polisen för mened!

SMC kanske kan hjälpa? Läste om någon som dödats av en bilist (kvinnlig advokat) och SMC var där och rotade i fallet som också väckte frågetecken om polisens vilja att utreda när en motorcyklist råkat illa ut...

Förresten - Är det 4 olika brott eller 4 rättegångar för samma brott?
 

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
Hah! Jag la mig i sängen precis för att titta på lite TV men jag kunde inte sluta fundera på just det här som avhandlas i den här tråden. Och nu kan jag stolt presentera en logisk slutsats som faktiskt enligt mig bevisar Crash Riders oskuld förutsatt att bara en enda sak av det han har skrivit stämmer.

Häng med här nu...

Jag utgår ifrån att personen Crash Rider kolliderade med faktiskt stannade 80 meter efter korsningen och om det stämmer så är Crash Rider helt oskyldig. Det finns 2 möjliga orsaker till varför personen Crash Rider kolliderade med stannade efter just 80 meter.

Alternativ A.
Han körde genom korsningen i 60-70km/h vilket bör ge honom ca 80 meters bromsträcka under dessa förhållanden. Och att köra i den hastigheten genom en korsning där man har väjningsplikt är direkt vidrigt enligt mig och direkt olagligt enligt lag....

Alternativ B.
Han stannade faktiskt innan korsningen och trodde att det var safe att köra över. Upptäckte Crash Rider alldeles för sent, blir påkörd och bestämmer sig för att sticka. Men synen av Crash Rider hängandes i rutan blir för mycket och han väljer att stanna 80 meter efter korsningen.

Låtsas nu ett par sekunder att ni är personen som blev påkörd och välj alternativ A eller B... Jag hade valt att erkänna alternativ A oavsett om det är sant eller falskt eftersom alternativ B är moraliskt mycket mer vidrigt och antaligen mer olagligt också....
 

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
Om nu polisen är så inkompetent som trådskaparen berättat, så borde det väl gå att anmäla dom för tjänstefel?

Ord står mot ord och då är det svårt att anmäla för tjänstefel.
Har den åtalade utomstående vittnen när "brottet" ägde rum, så blir situationen en annan.
 

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
Du har helt rätt egentligen och jag har personligen varit med några gånger när vänner haft samma dilemma.

En röd tråd i rättegångarna är att man inte kan motbevisa obskyra anklagelser från åklagare och polis som är mer respekterade samhällsmedborgare och "självklart" är mer trovärdiga än den åtalade.

Men jag håller fast vid att man måste ha en osannolik otur om man råkar hamna i rätten 4 gånger för trafikbrott :tummenupp


Jo även jag har hört för många gånger om otroligt vaga vittnesmål från poliser som har lett till fällande dom.

Och som jag förstod det så var det väl 4 gånger i rätten för just den här händelsen? Att det hade blivit framskjutit för att polisen hade varit just för vag eller något liknande?
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Om nu polisen är så inkompetent som trådskaparen berättat, så borde det väl gå att anmäla dom för tjänstefel?

OM en "vanlig" människa hade varit så vag som polisen är, i sitt vittnesmål, så skulle nog domstolen ifrågasätta vittnesmålet...
Dra till med att anmäla polisen för mened!

SMC kanske kan hjälpa? Läste om någon som dödats av en bilist (kvinnlig advokat) och SMC var där och rotade i fallet som också väckte frågetecken om polisens vilja att utreda när en motorcyklist råkat illa ut...

Förresten - Är det 4 olika brott eller 4 rättegångar för samma brott?

samma brott...

har pratat med min advokat om att anmäla inspektören för tjänstefel..

Ord står mot ord och då är det svårt att anmäla för tjänstefel.
Har den åtalade utomstående vittnen när "brottet" ägde rum, så blir situationen en annan.

pratade med ett vittne efter rättegången ...personen i fråga är min morsans kompis...

enligt inspektörens förhör med henne så kör jag om henne på bakhjulet i kurvan 100m innan kollisionspunkten...står klart och tydligt i den 2:a uppföljande utredningen...

FEL!!!!! enligt henne så befann hon sig på en tomt 200m innan kollision EJ i nåt fordon...

tomten hon befinner sig på ligger ca: 50 m från vägen som jag kommer åkande på..

fattar ínte varför inspektören ens försöker med detta:va :va :huvet :huvet

inspektören beskriver detaljerat hur jag för ett ögonblick tar ner hojen just som jag passerar hennes bil i kurvan sedan upp på bakhjulet nån sekund..tar ner hojen i panik och in i bilen..PANG hur kan han ha så mycket detaljer när hon inte sitter i bilen????:arsele :arsele

inspektören har även berättat hur vittnets man beskriver att jag kör förbi dem på bakhjulet i kurvan... och sedan försvinner i den skymda kurvan..:tummenupp

grejen e ju bara den att hade de ens befunnit sig i ingången till kurvan så hade jag INTE försvunnit ur deras synvinkel....

att de inte ser mig beror på ATT: de befinner sig inte i nån bil....UTAN...på en tomt 200 m bort....
 
Last edited:

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
samma brott...

har pratat med min advokat om att anmäla inspektören för tjänstefel..



pratade med ett vittne efter rättegången ...personen i fråga är min morsans kompis...

enligt inspektörens förhör med henne så kör jag om henne på bakhjulet i kurvan 100m innan kollisionspunkten...står klart och tydligt i den 2:a uppföljande utredningen...

FEL!!!!! enligt henne så befann hon sig på en tomt 200m innan kollision EJ i nåt fordon...

fattar ínte varför inspektören ens försöker med detta:va :va :huvet :huvet

Då borde du ha mycket bättre chanser med ett så klart vittne :tummenupp
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Då borde du ha mycket bättre chanser med ett så klart vittne :tummenupp

nu beror det ju på hur tingsrätten ser på det som inträffade 10 min innan kollisionen på" nån" :D drar på bakhjulet åt andra hållet.... inga bevis på vem...uten en..MOTORCYKLIST!!!!!

jag har helt ärligt inga minnen av den dagen...

men att klara av att klippa på slangen i 150-200km/h i kurvan verkar ju rätt overkill!!

Du har helt rätt egentligen och jag har personligen varit med några gånger när vänner haft samma dilemma.

En röd tråd i rättegångarna är att man inte kan motbevisa obskyra anklagelser från åklagare och polis som är mer respekterade samhällsmedborgare och "självklart" är mer trovärdiga än den åtalade.

Men jag håller fast vid att man måste ha en osannolik otur om man råkar hamna i rätten 4 gånger för trafikbrott :tummenupp

samma brott!!!!:tummenupp :tummenupp

Höghastighet, bakhjul, omkörning och starkt skymd kurva... vem skulle få för sig nåt sånt :va Inte ens den dummaste av idioter skulle ju göra det.
Finns det någon här på forumet som någosin gjort något sådant eller känner till någon som gjort det?
Enda förklaringen för sådant är ju om man skulle vilja begå själmord på fullaste allvar.

200km/h vore ju kaxigt på 2 hjul i den kurvan..speciellt med tanke på cykelbanan som de skärmat av med kantsten.....speciellt med mitt glappa styrlager:) kanske berodde på tidigare hårda nersläpp:yoparty :yoparty

Det är jag också nyfiken på. Varifrån har du fått din version av händelsen?

var min advokat som sa att jag inte var vållande till olyckan....men min fart gjorde att jag var delvis vållande till de materiella skadorna..
 
Last edited:

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
Blå
nu beror det ju på hur tingsrätten ser på det som inträffade 10 min innan kollisionen på" nån" :D drar på bakhjulet åt andra hållet.... inga bevis på vem...uten en..MOTORCYKLIST!!!!!

jag har helt ärligt inga minnen av den dagen...

men att klara av att klippa på slangen i 150-200km/h i kurvan verkar ju rätt overkill!!



samma brott!!!!:tummenupp :tummenupp



200km/h vore ju kaxigt på 2 hjul i den kurvan..speciellt med tanke på cykelbanan som de skärmat av med kantsten.....speciellt med mitt glappa styrlager:) kanske berodde på tidigare hårda nersläpp:yoparty :yoparty

Kan inte vara nåt problem att ta fram bilder och filmer på kända personer som slangar som du tydligen skulle ha gjort och visa skillnaden på oss vanliga bakhjulsåkare och proffs.
Har du en bra advokat kan han snabbt bevisa att det krävs ett proffs för att slanga i hög hastighet på en kurvig väg :)
 
Last edited:

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
var min advokat som sa att jag inte var vållande till olyckan....men min fart gjorde att jag var delvis vållande till de materiella skadorna..
Aha. Du lät så säker, så jag trodde att det fanns någon som sett det hela och hävdade att du inte hade någon del i vållandet av olyckan. Annars skulle jag själv nog ha svårt att vara så övertygad om jag inte kom ihåg något alls från olyckan. Lycka till hur som helst, både med läkning och det andra.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
En av de viktigaste sakerna vi har i det här landet är RÄTTSSÄKERHET!!!

Jepp, helt riktigt, rättssäkerhet är något vi måste ha.... :tummenupp

men jag tolkar många inlägg som "om man ska vara outlaw, ska man inte vara det jämnt och inte bara när det passar en", men det är bara en gissning från min sida !!!!!!
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
ja körs man från Västerås akuten på kvällen till IVA i uppsala som är Sverige-ledande inom hjärn-kirurgi.....

fick en tryck-mätare inopererad i hjärnan för att mäta trycket...vilket var högt till och från....

låg som sagt 2 dagar i koma med en hjärnsvullnad och respirator...

JAZ som e min bror kan nog intyga att jag knappt var kontakt-bar 1:a veckan...

står även i polisutredning att personen förs till västerås sjukhus med förmodade skallskador...förs till IVA ev. senare...








kört för fort har jag gjort förrut...och fått böta för det med:tummenupp

men jag e inte dömd för nåt.....och har därmed inte suttit i fängelse:arsele :arsele
Du missade både min ironi o kritik i bägge inläggen.O jag hävdar fortfarande BESTÄMT att du INTE har haft 4 st tingsrättsförhandlingar med exakt samma åtal.Ska du snyfta så borde du lägga fram rediga fakta åtminstonde.En rättegång är när båda parter sitter i en rättssal o nämndemän o domare håller en förhandling med dessa.Du hävdar alltså att ni suttit i såna förhandlingar 4ggr nu o väntar på en 5:e????????Snacka om aschbergmaterial:gnissla
 

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Ort
y-stad
Hoj
snart så ..

enligt inspektörens förhör med henne så kör jag om henne på bakhjulet i kurvan 100m innan kollisionspunkten...står klart och tydligt i den 2:a uppföljande utredningen...

FEL!!!!! enligt henne så befann hon sig på en tomt 200m innan kollision EJ i nåt fordon...

tomten hon befinner sig på ligger ca: 50 m från vägen som jag kommer åkande på..

fattar ínte varför inspektören ens försöker med detta:va :va :huvet :huvet

inspektören beskriver detaljerat hur jag för ett ögonblick tar ner hojen just som jag passerar hennes bil i kurvan sedan upp på bakhjulet nån sekund..tar ner hojen i panik och in i bilen..PANG hur kan han ha så mycket detaljer när hon inte sitter i bilen????:arsele :arsele


har din kompis morsa varit i vid rättegången och vittnat om det hela ?? så att det kommer fram att det polisinspektören berättar är regn lögn ?? .. om inte hade det varit aktullt eftersom en polis begår grovt tjänstefel om han ljuger om en sådan sak!

hela historien är helt bisarr och visar klart på att ansvarig polis helt klart skiter i avgörande bevis och bara ute efter att sätta dit dig ...

för mig är fallet solklart , killen som körde bilen ska dömas!! .. polisen ska åka dit för tjänstefel!!

hoppas rätten för engångsskull ser till verkliga bevisen !!
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Je, det blir ofast rättegång så fort något skumögt vittne sett nånting som i laga mening inte är rätt.

Antar att du åsyftar trafikförseelser när du påstår något sådant!? Eller är du rent av ironisk?

Rättsmaskineriet kostar staten, indirekt dig och mig, en satans massa pengar (det är en STOR apparat med många kontor, fängelser och löner) och min erfarenhet (som i andra situationer är halvstor) är att man i det möjligaste försöker hålla dessa kostnader nere vilket görs genom att de mål där NÅGON av följande befattningar inte TROR att man kommer få en fällande dom läggs ner redan INNAN första förhandlingen (rättegången):

1.) Utredningsledaren hos polisen
2.) Åklagaren

Först om åklagaren OCKSÅ tror att man kommer kunna få en fällande dom, baserat på det man vet (teknisk bevisning, vittnen, förhörsuppgifter mm.) lämnas ärendet vidare till förhandling/rättegång. Förhandling = civilrättsliga mål dvs. hos länsrätt/kammarrätt, om jag minns rätt) & rättegång (brottsmål hos tingsrätt/hovrätt).

Detta innebär då självklart inte att den åtalade (misstänkte) är skyldig (det är ju det som skall prövas) MEN det innebär att handlingen har prövats i två led (polis + åklagare) och där gjorts bedömningen att i detta fall har vi tillräckligt för att vi tror det skall bli fällande dom.

Hela detta arbetssätt är till för att hålla kostnader nere och innebär ibland väldigt mycket lidande oftast för målsägaren (offret) ex. misshandel/sexualbrott mm.

Min högst personliga erfarenhet säger mig att det inte stämmer som du skriver, dvs. att man, rent generellt (undantag finns självklart) slösar med pengar/resurser!

Mvh!
// Niklas

"Crashrider" till en början vill jag bara säga: Skönt att du klarade dig om än med skador!

Sedan är jag kanske lite trög eller så har jag inte läst tråden tillräckligt noga! Men om jag har förstått det hela rätt så har du själv inget minne av olyckan, varken i direkt anslutning före eller efter själva kraschen! Stämmer detta?

Utifrån din högst personliga erfarenhet utifrån hur du minns att du brukade/brukar köra mc kanske du själv kan bilda dig en uppfattning om vilket scenario som var mest troligt, eller? Hur ser det ut i så fall, berätta vad DU tror (när du gör det bör du ju också ransaka dig själv utifrån din tidigare framfart vare sig den oftast brukade vara allt från vansinnig till näst intill laglig)!

Jag ställer öppna frågor och väljer du att svara eller inte, här på forumet, är helt upp till dig. Att göra så är ju, vilket man skall vara väl medveten om, en inbjudan till diskussion där folk har olika sett att se på saker och ting och man därför kan få höra massa olika reaktioner på det man skriver!

Ibland kan ju å andra sidan syftet med att skriva på ett forum vara "för att skriva av sig" kanske mer än att man vill bli bedömd!

Mitt råd till dig blir därför att mentalt släppa förhandlingarna, du kan ändå inte påverka utgången och hur det sköts, när nästa gång blir osv. Försök i stället fokusera på det du KAN påverka, nu vad du anser är viktigt just här och nu!

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

ST0FFE

Dunderklumpen *RIP*
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Sista avfarten på Färingsö™
Hoj
ZX9r -00
Om du ska dömmas måste det ställas utom allt rimligt tvivel, dvs finns chansen att det kan ha gått till på något annat sätt så "ska" du inte kunna dömmas för brottet.

Jag är ingen advokat men eftersom du inte minns något av dagen så måste väl alla bevis samlas in av vittnen och fakta från platsen.

Vad säger alla vittnen som sett dig dom sista 200m innan olyckan?
Vad finns det för fakta som stödjer att du körde lagligt?
Vad finns det för fakta som stödjer att du körde olagligt?

Går det inte att fastställa borde du frias.
Och då blir du ej dömd och försäkringsbolagen får dela på kostnaderna.
 

sterner

www.HEET.JAG
Gick med
1 Sep 2003
Ort
gbg
Hoj
cbr 954-02
Höghastighet, bakhjul, omkörning och starkt skymd kurva... vem skulle få för sig nåt sånt :va Inte ens den dummaste av idioter skulle ju göra det.
Finns det någon här på forumet som någosin gjort något sådant eller känner till någon som gjort det?
Enda förklaringen för sådant är ju om man skulle vilja begå själmord på fullaste allvar.

jepp jag har gjort d...eller det va väl inte medvetet å ja vågade inte lägga ner så fick panik men givet så skrota ja hojen...ååå e riktigt glad att ja lever idag,hade änglarvakt just denna dagen..
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top