Råd och tips-körskola, hoj och övningskörning!

PeterSchnee

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Hoj
CB1000ra
Välkommen hit å stort lycka till med kortet, Kan rekommendera Thule trafiksskola i sumpan. Tog mitt BE hos dem å samma kille jag körde med har mc utbildningen. Duktig å mkt ordning å reda. Kan tyvärr inte ställa upp som handledare då jag endast haft kortet i 4 år

Lycka till som sagt.
/Peter

withberg

Medlem
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
SV650S -04
Kan rekommendera Tibble Trafikskola, där jag själv körde upp utan några problem. Dock så blev man ibland lämnad lite för mycket ensam om det var en viss körlärare. Förövrigt tycker jag du absolut köpa en SV650, snygg, sportig, inte jättemycket hästar (bra som nybörjarhoj) billig och definitivt lättsåld när det kommer till den punkten.

Reset000

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2012
Hoj
En dekaltrimmad en..
Hej!

Om du kör trafikskola tycker jag inte du ska köpa nåt förrens du tagit kortet.
Fördelen är att du då kan, som många sagt, prova dig fram till den hoj du vill ha.
Jag gjorde så förra året trots att jag var sjukt nära att köpa hoj vid flera tillfällen. Var väldigt svårt att låta bli men det gick :)

Om du köper en hoj, gör det efter att du hittat en handledare som du vet kommer kunna köra mycket med dig. Att ta kortet inte speciellt svårt men det tar lite tid. Köp några konor och börja öva. . (Det finns iaf ett ställe i Stockholm där den stora banan är målad på asfalt.)
Vad du ska kunna inför uppkörningen finns beskrivet över hela internet.

Varför jag inte tycker du ska köpa hoj och gå trafikskola är för att du kommer betala en massa cash till skolan OCH lägga pengar på en hoj du eventuellt inte kommer kunna köra upp på och vilja byta redan i sommar..

Lycka till!!

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Köp en ninja, de är skitroliga:banana

Jezzica

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2014
Hoj
Bmw S1000RR
Ska du ta för tung så kan du ju endå inte dyka upp med en ninja 300 till uppkörningen och hoppas att få kortet, måste vara tung. Om du nu inte hittar någon att övningsköra med, så kommer du säkert få köra en kawa z750 eller liknande på körskolan. Första hoj med den budgeten så skulle jag sikta på en ER6-N / F. Får en årsmodell 2008-2011 mellan 35-45k som gått under 1500 mil. Letar första hoj åt tjejen som också ska ta kort till sommaren och har samma budget som dig, er6-f har hon siktat in sig på.

Nu kommer hon inte heller att ha någon att övningsköra med då jag inte haft kortet tillräckligt länge men kommer köra ut hojen till privatmark eller någon öde plats där man träna konbana/krypkörning. Försök hitta någon som kan göra samma sak en gång i veckan minst med dig så det inte drar iväg som inåthelvete med pengar för lektioner, om du nu tänker köpa hoj innan du lyckats tagit kort!

ER6 modellerna är för övrigt mest sålda motorcykeln i Sverige just nu om jag inte har missuppfattat det totalt.

Lycka till! :tummenupp

Tack för tipset!:tummenupp

Jezzica

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2014
Hoj
Bmw S1000RR
Tänkte du övningsköra/köra upp på den hoj du köper så ska du veta att sporthojar är rätt krångliga i krypkörning/konbana. Just sayin.
Hade du bott i norrland så hade jag övningskört med dig DiRecKt!:tummenupp
Välkommen förresten och lycka till!

Tanken är att köra upp på trafikskolans hoj men att köpa mig en egen så jag kan träna själv plus övningsköra med då jag inte känner för att gå genom trafikskola hela vägen (snål). :D

Hur kan man bo i Norrland? ;)

Jezzica

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2014
Hoj
Bmw S1000RR
Wow, jag blir helt tårögd! Inte ett enda oanständigt inlägg! :Bugar:tummenupp

Jessika, om du skulle vilja ha en kvinnlig hjälpreda så gå med i vår grupp på fejjan och fråga där. Massvis med tjejer från tokholm som säkert kan hjälpa till. :) :tummenupp

Lycka till med kortet!

GREAT! Självklart kommer jag gå med i gruppen. :banana

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Suzukis märkesförsäkring ger rätt schyssta priser på hojar som är 10 år eller äldre, en gsxr från -03/04 är det då inga fel på :)
Finns ju både 600, 750 och 1000, där sistnämnda är det självklara valet :yoparty

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Okk...så när kommer FRÅGAN ??? va fan händer med sh forumet egentligen ???

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ja gixxer 600 är najs...hellre dock 750, men 600 är smidig och lätthanterlig. En sån hoj kan du halvförsäkra..åtm tills du börjar vrida på rullen mer.

Fast inte den färgen, den är ful...ta den klassiska blåvita - den är schnygg..plus ett vitt ställ med vitt hjälm och vita stövlar och allt annat skit i vitt.

Så, kittad och klar.

Last edited:

Dovve

Medlem
Gick med
1 May 2007
Hoj
2017, Kawasaki Z900 Performance
Kan också rekommendera Tibble Trafikskola. Tagit både MC och bilkortet där och varit mycket nöjd.

Borde väl dessutom inte vara så svårt att hitta en handledare här att köra med.

Jezzica

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2014
Hoj
Bmw S1000RR
PM:a 'lindman' här på forumet. Han ställer upp på det mesta. :fakta

Ogillar feministiskt skitsnack men med mig får man bara jämställdhet.
Sportbilar och hojåka är min gebit och passar det inte mannen i huset så kan han själv ställa sig och tvätta sina smutsiga strumpor... :D

Jezzica

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2014
Hoj
Bmw S1000RR
Ja gixxer 600 är najs...hellre dock 750, men 600 är smidig och lätthanterlig. En sån hoj kan du halvförsäkra..åtm tills du börjar vrida på rullen mer.

Fast inte den färgen, den är ful...ta den klassiska blåvita - den är schnygg..plus ett vitt ställ med vitt hjälm och vita stövlar och allt annat skit i vitt.

Så, kittad och klar.

Har alltid haft temat svart/vitt med mina sportbilar och vill såklart inte frångå det med min nya hoj... ;)

Letar i första hand efter en svart hoj och kläder svart/vitt. :yoparty

Jezzica

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2014
Hoj
Bmw S1000RR
Så det är en gsxr 750 som jag borde sikta på istället för en 600?

Bör kanske säga att jag väger 50kg och är 1.60cm lång...el kort. :tummenupp

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...