Råd och tips-körskola, hoj och övningskörning!

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Kawwa er6??
Hittade en annons. Känns som det bara är att åka och köpa!? Svart var den också!:rock
http://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_ER6_N_ABS_52113743.htm?ca=11&w=3
"Billig försäkring, ca 5000/år i Stockholm"- Kan detta verkligen stämma?
Är er6an så billig generellt?

ER6 är snorbillig att försäkra, särskilt via Svedeas kawa-försäkring
Det är dock en rätt tråkig hoj, man saknar det där brutala draget 100-200 som är gött när man ska köra om folk eller bara bomba helvet :crash
Perfekt nybörjarhoj förvisso! :)

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Er 6:an är billig som fan, jämfört med sportisar i alla fall. Hojarnas svar på golf gti typ. Riktigt bra hoj för övningskörning. Priset ligger rätt. Tror de kostar runt 70 k nya.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Ofta den rörliga kostnaden som blir den dyra i denna värld. Men jämför med 997 så är de billigt! :rolleyes:

Mest troligt kommer hojen också användas på bana? Något som du bör ha i åtanke är kanske höjden, så du når ner (om kort). Men en kawa Z750 är min spontana tanke. (En svart)

Och du.. Hoj: BMW S100RR? 1000:tummenupp

Lycka till!

Jezzica

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2014
Hoj
Bmw S1000RR
Ofta den rörliga kostnaden som blir den dyra i denna värld. Men jämför med 997 så är de billigt! :rolleyes:

Mest troligt kommer hojen också användas på bana? Något som du bör ha i åtanke är kanske höjden, så du når ner (om kort). Men en kawa Z750 är min spontana tanke. (En svart)

Och du.. Hoj: BMW S100RR? 1000:tummenupp

Lycka till!

Här är faktiskt inte det blonda håret som är boven utan en missad nolla. :hihi
Chefens hoj. Jäääävligt nice men denna måste man nog ha hår på bröstet för att äga och köra.:Bugar

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Sjukt jä*la svårt detta då jag faktiskt är helt grön inom hoj...men om man säger såhär...
Mina bilar-
Jag är van att köra en 1000hk Supra på både gata och strippen och en 650hk Porsche 997 Turbo RS som jag kör bana med och använder för dagligt bruk på sommaren...jag vill ha något som låter WROM!:hej

Lycka till! Det är galet gul att köra hoj!
Det ska bli väldigt kul när du märker hur långsamma de där bilarna är jämfört med en riktig hoj...
:tummenupp

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Ducati funkar för alla...

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Köp inte en hoj som du tror att du ska leva med resten av dit liv. När kortet är i hand kommer du underfund med vad det är du vill ha, samt att du har helt andra möjligheter att prova dig runt.
Lättkörda övningskörningshojar är lättsålda!

Välj gärna en lika dan hoj som finns på körskolan, det kommer garanterat att minska antalet lektioner. Körskolor har oftast väldigt lättkörda hojar som passar alla. Det ligger i deras intresse att eleverna klarar sitt kort, utan att förlora sitt ryckte.

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Hoj
Yamaha -R6 09
När du väl tagit kortet finns det en massa att åka med i sthlms trakten :tummenupp Lycka till med kortet

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Bara en tanke:

Många ger tips om sportisar på 600 cc och uppåt. Jag hade snarare satsat på en mindre hoj med lägre effekt som första hoj och kört den några månader. För när du sen byter till en nyare hoj med betydligt högre effekt och bättre chassie är det nästan en religös upplevelse:banana. Köper du en vass hoj direkt så finns det liksom inte så mycket att byta upp sig till (det finns undantag, jag vet).

När det gäller din längd och vikt så tror jag iofs att en VFR400 som jag har skulle passa perfekt när det kommer till hanterbarhet och körglädje. Men dom är lite knepiga att få tag på och jag tror inte att den möter dina krav på utseende;)

Tills sist vill jag påpeka att det viktigaste är att du köper den hoj du gillar och vill ha, inte den som andra säger att du ska köpa.:)

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Såg helt ok ut men TUNG som f*n. Man kanske lurar sig på det yttre skalet. Men en Ducati? Är det en bra nybörjarhoj?

Helt ok?? Varldens snyggaste hoj ju ;)

Ja den ar tung, 195kg tror jag. Har mindre betydelse dock. ER-6 det snackas mycket om vager 20kg mindre och det har inte sa mycket betydelse.

Vill du verkligen ha en latt hoj sa vete fan. Om du nu mot formodan skulle ga och valta sa lyfter du val knappast en er-6a heller.

Och vill du verkligen ha en hoj som ar latt att kora sa ar det inte en sporthoj du skall ha. Inte for att jag tror det har nagon betydelse, du kommer lara dig ungefar lika fort i vilket fall som helst.

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Jag hade köpt en SV650 istället om du spekulrerar på ER6. Finns i N-modell som är nakenhoj och S-modell med halvkåpa och clip-on-styre. Är precis som ER6 billig att försäkra, lättmanövrerad, bra nybörjarhoj. Behåll den ett år och ta lappen, sedan byta hoj utan att ha tappat så mycket i värde.

Något åt det här hållet kanske?
Med halvkåpa:
http://www.blocket.se/goteborg/Suzuki_SV_650S_51012929.htm?ca=23&w=3
Nakenvariant:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Suzuki_SV_650_N_51530621.htm?ca=23&w=3
Några få nyare S-modeller finns med ABS (men dyrare):
http://www.blocket.se/alvsborg/Suzuki_SV_650_S__ABS_45317164.htm?ca=23&w=3

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Grabbar ser ni inte att hon är upptagen redan?... Ni behöver inte ge mer råd nu, för det blir inget :ligga :4skrika:4skrika

Köp en Panigale och sätt den på Wet Mode, så har du en lättkörd hoj ;)

ducati-1199-panigale-s-2014-01.jpg

Jezzica

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2014
Hoj
Bmw S1000RR
Jag hade köpt en SV650 istället om du spekulrerar på ER6. Finns i N-modell som är nakenhoj och S-modell med halvkåpa och clip-on-styre. Är precis som ER6 billig att försäkra, lättmanövrerad, bra nybörjarhoj. Behåll den ett år och ta lappen, sedan byta hoj utan att ha tappat så mycket i värde.

Något åt det här hållet kanske?
Med halvkåpa:
http://www.blocket.se/goteborg/Suzuki_SV_650S_51012929.htm?ca=23&w=3
Nakenvariant:
http://www.blocket.se/vasterbotten/Suzuki_SV_650_N_51530621.htm?ca=23&w=3
Några få nyare S-modeller finns med ABS (men dyrare):
http://www.blocket.se/alvsborg/Suzuki_SV_650_S__ABS_45317164.htm?ca=23&w=3

Nu blir det svårt här att bestämma sig. Får åka runt i helgen och provsitta lite.
SV650 med halvkåpa såg väldigt bra ut och även priset.

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Hoj
BMW S1000R -17
Nu till frågan...vilket försäkringsbolag är bäst på mc?
Den frågan är omöjlig att svara på.

Gör så, ring till alla. Be om pris för dig samt vilka krav de ställer på dig. Ex, förvaring, utrustning, lås. Kolla även vilka vilkor och självrsiker som gäller.

Notera ner detta för respektive bolag samt priset.

När jag tittade på försäkring så kunde priserna skilja sig orimligt mycket, samt vilkoren var helt olika.

Först när du vet detta kan du avgöra vilket som passar bäst för dig. Detta är extremt beroende både av hoj och vem du är, samt vart du bor. Så bara för att ett försäkrings bolag är billgast med en hoj behöver de inte vara det för en annan!

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin