Råd och tips-körskola, hoj och övningskörning!

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Nu till frågan...vilket försäkringsbolag är bäst på mc?

Det hittar du bäst genom att kolla i valfri tidning bland horoskop och utifrån det göra en egen tolkning.

Det verkar vara väldigt olika vilket bolag som är bäst beroende på var man bor, vilket hoj, ålder osv. Sen är det bra att läsa allt det finstilta, vissa bolag har en självrisk på 25 000kr vilket kan vara bra att veta om varför premien kan vara lite billigare.
Vidare så finns det sk. differentierad årsförsäkring för hojar vilket är mer ovanligt för bilar. Det innebär kort och gott att kostnaden varierar under året, det är billigare på vintern och dyrare på sommaren. Bara för försäkringen är avställningsbar så betyder det inte att kostnaden minskar under den tiden.

Det finns en oförklarlig stor skillnad mellan premierna, Folksam ville ha 90k för hel/hel med suzuki märkesförsäkring ville ha 12k, för en gsxr 1000 -02, så jämför själv vad som passar bäst.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Min Panigale kostade 60 000 / år att försäkra på Folksam. På Stygg Hansa 63 000 :tummenupp tycker inte det är så stor diskrepans iaf :tungan

Bilsport MC är väldigt bra och prisvärda, men försäkrar inte klass 7.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Länsförsäkringar har Suzukis märkesförsäkring. Ingen garanti för att de är billigast/bäst, men brukar oftast innebära att de har bäst priser. Jag hade dem när jag ägde en Gladius, var tveklöst billigast då.

För mig, 31 år i centrala Malmö(zon1) så går hel/halv på 3658kr/2882kr på '07 SV650S. Billigt som bara den.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Såg helt ok ut men TUNG som f*n. Man kanske lurar sig på det yttre skalet. Men en Ducati? Är det en bra nybörjarhoj?

Vissa märken köpes med hjärta och inte hjärna. Du åker ju redan tyskt så fortsätt köp med hjärna:tummenupp

Ang. 0 så klandrar ja dig inte, är också halv ekonom..

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
Har inte läst hela tråden, men ingen som nämnt R1 eller är 1000kubik 2much? kan rekommendera den underbar hoj med ett djävulskt drag...

sen ang trafikskola skulle jag tipsa om farsta. förvisso fel sida av stan kanske, men jag tog kortet där (bor själv norr om stan) bra personal bra priser osv. Bara skicka pm om du vill åka lite hoj när du tar/tagit kortet.

försäkring har jag trygghansa dom var billigast för mig

//Nico

Last edited:

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Och halvförsäkra inte som någon hjälte föreslog här tidigare! :va

Fick den kommentaren när jag fråga några mer erfarna inom kompiskretsen/familj. "Lugnt du behöver bara halvförsäkring, ramlar du så dör du typ så då har du ingen nytta av mc.n iallafall" Jag lyssnade lite för mycket på det och halvförsäkra min nya gsxr och krasha efter två veckor och total kvadda den i princip och är 100.000 back. Och guess what, klarade mig utan en skråma näst intill efter ha ramlat i ~100.

Lyssna inte på tomtar som inte vet ett skit vad dom pratar om. :7peta

soap

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2011
Hoj
2005,Triumph speed triple
Köp inte en hoj som du tror att du ska leva med resten av dit liv. När kortet är i hand kommer du underfund med vad det är du vill ha, samt att du har helt andra möjligheter att prova dig runt.
Lättkörda övningskörningshojar är lättsålda!

Välj gärna en lika dan hoj som finns på körskolan, det kommer garanterat att minska antalet lektioner. Körskolor har oftast väldigt lättkörda hojar som passar alla. Det ligger i deras intresse att eleverna klarar sitt kort, utan att förlora sitt ryckte.

Kan bara hålla med Mats.
Tog mitt kort förra sommaren, (Bromma MC, kan klart rekommenderas) Köpte samma hoj som vi körde med på skolan. XJ6. Gjorde det hela mycket lättare sen att bli ordentligt varm i kläderna när man sen skulle ut å köra solo kvist. För övrigt mycket lättkörd hoj med "billig" försäkring.

Lycka till med kortet!

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Läst genom tråden och flera har gett bra tips

Men oavsett vad du tänker dig som första hoj så är det samma tips oavsett om man är kille eller tjej.

- Se till att du vet vad den kostar att försäkra INNAN den är köpt.

- Du ska sitta bekvämt på den och den ska vara skön att köra längre sträckor.

- Bättre lite kralligare motor än du först tänkt dig, än för lite motor, man tröttnar skitfort på en slö cykel och lite mer pulver än du trodde du hade behov av kommer till sin rätt när du blivit van vid hojen (man kommer växa med den istället för att tröttna på den)

Sedan har jag kollat bilderna du lagt ut på porschen, och jag vet inte varför - jag får bara en känsla att du har råd med försäkringen på en sporthoj :)

Tipset blir 600 kubiks R-hoj (yzf r6, zx6r eller cbr600rr till exempel)

Last edited:

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Yamaha
Och halvförsäkra inte som någon hjälte föreslog här tidigare! :va

Fick den kommentaren när jag fråga några mer erfarna inom kompiskretsen/familj. "Lugnt du behöver bara halvförsäkring, ramlar du så dör du typ så då har du ingen nytta av mc.n iallafall" Jag lyssnade lite för mycket på det och halvförsäkra min nya gsxr och krasha efter två veckor och total kvadda den i princip och är 100.000 back. Och guess what, klarade mig utan en skråma näst intill efter ha ramlat i ~100.

Lyssna inte på tomtar som inte vet ett skit vad dom pratar om. :7peta

Fast TS är ju inte ute efter en ny hoj, utan en för ca 40000. En R Hoj i den prisklassen är sällan värt att helförsäkra.

himself

Tjuvjagare
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
KTM 1290 SuperDuke R
Jasså du tror att det funkar??

Tänk att lite kjoltyg kan få er killar att go banans.:banana

Ha ha, nja, vill inte ha den typen efter mig som utnyttjar min hjälplöshet för att denne tror sig få lite roligt i sänghalmen. Den dörren e tyvärr stängd!:tummenupp

Tyvärr har jag ingen i min umgängeskrets som har hojkort vilket gör det lite svårt att få hjälp.
Hoppas däremot att hitta någon förnuftig "hen" i mitt område som vill ha lite sällskap ute på turer närmare våren. :)

jezzica du kan alltid hålla koll på tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?163327-Gruppk%F6rning-Stockholm-i-lugnt-tempo/page235

Och sen hänga lite inne på sveavägen på onsdags kvällar. Vi är många som kör hoj här ute i Norrort;)

Kolla med grabbarna på Jarla.

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Fast TS är ju inte ute efter en ny hoj, utan en för ca 40000. En R Hoj i den prisklassen är sällan värt att helförsäkra.

Vet inte om jag är beredd på att hålla med, lite splittad i den meningen, hon är 30 år som de många försäkringsbolag har en gräns för att bli mycket billigare premier. Men det är väl upp till var och en iof!

Sen om hon nu skulle välja en lättare nakenhoj för den pengen så skulle ju försäkringspremien vara en piss i parken jämnfört med att förlora 40k av en totalkvaddad hoj.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Spännande tråd. 92 svar på rekordtid. Hade det varit en 23 årig pöjk från Skövde hade han fått veta att samma fråga är ställd och besvarad 70 gånger och att det finns en sökfunktion.

Köp nåt du når ner med bägge tassarna och kan backa. Det är inte kul att det kukar till sig för en skitsak bara för att man inte når ner.

Jag gillar twin och Gladius är låg men kanske lite trist. Små Ducati Monster är låga. Monster 620 med insprutning, kanske lite trött om man åker 997T. Monster 695 och 696 är guld och jävligt snygga. Cagiva Raptor 650 eller Raptor 1000 men den är lite högre.

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Spännande tråd. 92 svar på rekordtid. Hade det varit en 23 årig pöjk från Skövde hade han fått veta att samma fråga är ställd och besvarad 70 gånger och att det finns en sökfunktion.

Köp nåt du når ner med bägge tassarna och kan backa. Det är inte kul att det kukar till sig för en skitsak bara för att man inte når ner.

Jag gillar twin och Gladius är låg men kanske lite trist. Små Ducati Monster är låga. Monster 620 med insprutning, kanske lite trött om man åker 997T. Monster 695 och 696 är guld och jävligt snygga. Cagiva Raptor 650 eller Raptor 1000 men den är lite högre.
Skånepågar som kör hoj har vi tillräckligt av tycker jag, tjejer som vill veta mer om/köra hoj måste alltid uppmuntras. :fakta

Jezzica

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2014
Hoj
Bmw S1000RR
Skånepågar som kör hoj har vi tillräckligt av tycker jag, tjejer som vill veta mer om/köra hoj måste alltid uppmuntras. :fakta

Jag måste faktiskt säga att ni hojpojkar sköter er betydligt bättre än pojkarna på bilforumena. Tummen upp!
Jag är oerhört tacksam för all hjälp iaf då jag inte har en enda person i min umgängeskrets som åker hoj så jag vet inte ett skit om nåt praktiskt taget inom hoj...men vill ni veta något om sportbilar så kan ni komma till mig! :D

Jezzica

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2014
Hoj
Bmw S1000RR
Sedan har jag kollat bilderna du lagt ut på porschen, och jag vet inte varför - jag får bara en känsla att du har råd med försäkringen på en sporthoj :)

Ha ha största myten som finns. Det är vi som har sådana leksaker som inte har råd med något annat än Willys makaroner och Eldorados köttbullar!:hej

Porschen skulle kosta 42.000kr i helförsäkring plus mer på Trygg Hansa medan Länsförsäkringar tog halva summan. Stooor skillnad så jag förstår givetvis att det varierar från bolag till bolag.

Undrade lite mer om det är dom "vanliga" bolagen man vänder sig till även i hojförsäkring så som ovanstående? Jag hade tex aldrig hört talas om Svedea.

Last edited:

Jezzica

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2014
Hoj
Bmw S1000RR
Vet inte om jag är beredd på att hålla med, lite splittad i den meningen, hon är 30 år som de många försäkringsbolag har en gräns för att bli mycket billigare premier. Men det är väl upp till var och en iof!

Sen om hon nu skulle välja en lättare nakenhoj för den pengen så skulle ju försäkringspremien vara en piss i parken jämnfört med att förlora 40k av en totalkvaddad hoj.

Jag vill ju gärna inte ha en "nakenhoj". Har garage och bor "på landet". Skönt att höra att det finns en 30-års gräns!:tummenupp

Och det finns nog inget annat än att jag kommer välja helförsäkring, känns tryggast så även om hojen "bara" kommer kosta ca 40.000kr.

Hellwood

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Hoj
Yamaha FZ1 -10
Välkommen och lycka till med kortet!:smasha

Angående försäkringar är det som många skriver olika på olika bolag.
Bilsport och MC kör med 30+ försäkringar och det gör sitt.
Min hoj hade typ 7-13k på de flesta bolag, Bilsport och MC med 30+ = 2600 kr hel/hel
Men kolla märkesförsäkringarna också.

Angående hoj, så är mina 5 öre att börja på en 600 och sedan när du känner dig
tryggare, så är det bara å byta. Precis som med bilar, så vill man ju ändå byta efter ett tag. :D

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin