Är det din XT660R du skall köra med?Planerar en långresa t/r till Spanien i vår och skulle behöva råd om lämpliga däck!
Har grusdäck på idag men det blir ju förmodligen mest asfalt på denna trip… tacksam för tips som helst inte ligger i den allra översta prisklassen?
Det finns inga "motsvarande" däck för mindre pengar.Tack för svaret och japp, det är den jag skall köra med. Anakee Adventure är absolut en kandidat och har ju fått goda recensioner men min förhoppning är att få tips på ett motsvarande som inte ligger i den absolut översta prisklassen.
Och jag tänker att prislappen på däcken är i alla fall inte en prioriterad fråga om man tänker glida ut på en lång touring i Europa.Det finns inga "motsvarande" däck för mindre pengar.
De är sämre på en eller oftast flera punkter och är därtill också oftast dyrare räknat per mil.
Så varför man i slutändan vill betala mer för att få sämre egenskaper under kortare tid förstår då inte jag.
När du säger svika, vad tänker du på då? De trehundra spänn du nämner ger knappast bättre motståndskraft mot punktering exempelvis. Det kan möjligtvis ge små prestandaförbättringar i olika kattegorier vid ekstrema situationer, inget som märks på långresa på semestern.Intressant inställning att snåla på något som däck om man nu ska ut på långresa. Skulle nu däcket svika och man tvingas be om hjälp av en firma i ett annat land är trehundra spänn en rätt billig livförsäkring
När du säger svika, vad tänker du på då? De trehundra spänn du nämner ger knappast bättre motståndskraft mot punktering exempelvis. Det kan möjligtvis ge små prestandaförbättringar i olika kattegorier vid ekstrema situationer, inget som märks på långresa på semestern.
Även kvalitetsdäck varierar i pris trots det är samma segment av däck. De gångerna jag kört igenom och i Europa och för den delen alla åren i Sverige har jag aldrig haft problem med däcken oavsett om det varit Metzeler, Pirelli eller Michelin.Ehhhh jodå, du får sannolikt både bättre motståndskraft mot punktering och bättre livslängd med ett kvalitetsdäck för 300kr mer.
Det är fastslaget många gånger både i oberoende tester och i erfarenheter hos många hojåkare att det är lägre kostnad per mil att köra på kvalitetsdäck.
Annars kan du ju fråga vilken taxiåkare som helst, och de kan räkna kronor och ören…
Så är det förmodligen.Även kvalitetsdäck varierar i pris trots det är samma segment av däck. De gångerna jag kört igenom och i Europa och för den delen alla åren i Sverige har jag aldrig haft problem med däcken oavsett om det varit Metzeler, Pirelli eller Michelin.
Nä, och det är ju alla kvalitetsdäck som kostar några hundringar mer än lågprissegmentet.Även kvalitetsdäck varierar i pris trots det är samma segment av däck. De gångerna jag kört igenom och i Europa och för den delen alla åren i Sverige har jag aldrig haft problem med däcken oavsett om det varit Metzeler, Pirelli eller Michelin.
Om man inte överhettar dem är de helt klart det bättre valet. Jag körde med sporttouringdäck på min sporttourer, var inte värt pengarna att köra på sportdäck när jag lade runt 1800 mil om året, och det var inte värt besväret att kränga på sportdäck till bandagarna för att däcken räckte längre än hojen och min egen förmåga.Körde 15 dagar på bana med min hoj förra året, kör alla fartgrupper utom allra snabbast och allra långsammast. Michelin Road 5. Däcken har också gått drygt 1000 mil gata. Fortfarande mönster kvar för runt 500 mil till.
Håller helt med Ferox - sporttouringdäcken är nästan magiskt bra numera, jag vill till och med dra det längre och säger att det oftast är ett bättre val med sporttouringdäck kontra sportdäck även för de som klämmer in några bandagar. Dessutom har man ju bättre grepp på bandagarna med regn och kyla.
Lite offtopic i denna tråd kanske - men kvalitet betalar sig ordentligt när det gäller däck!
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|