Råd om lämpliga däck?

goranh

Ny medlem
Gick med
3 May 2022
Hoj
Yamaha xt 660 r
Planerar en långresa t/r till Spanien i vår och skulle behöva råd om lämpliga däck!
Har grusdäck på idag men det blir ju förmodligen mest asfalt på denna trip… tacksam för tips som helst inte ligger i den allra översta prisklassen?

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Planerar en långresa t/r till Spanien i vår och skulle behöva råd om lämpliga däck!
Har grusdäck på idag men det blir ju förmodligen mest asfalt på denna trip… tacksam för tips som helst inte ligger i den allra översta prisklassen?
Är det din XT660R du skall köra med?

Alla däck finns inte i alla dimensioner, men "prisklass" räknas per mil och där brukar Michelin ligga bra till oavsett hur man räknar även om de kanske är några hundringar dyrare i inköp. Anakee Adventure är hållbara däck som finns i din dimension, har mycket god livslängd och då får inte punka bara du kör på en sten. Dessutom är de jämna i tillverkningen och har bra våtgrepp.

goranh

Ny medlem
Gick med
3 May 2022
Hoj
Yamaha xt 660 r
Tack för svaret och japp, det är den jag skall köra med. Anakee Adventure är absolut en kandidat och har ju fått goda recensioner men min förhoppning är att få tips på ett motsvarande som inte ligger i den absolut översta prisklassen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tack för svaret och japp, det är den jag skall köra med. Anakee Adventure är absolut en kandidat och har ju fått goda recensioner men min förhoppning är att få tips på ett motsvarande som inte ligger i den absolut översta prisklassen.
Det finns inga "motsvarande" däck för mindre pengar.

De är sämre på en eller oftast flera punkter och är därtill också oftast dyrare räknat per mil.

Så varför man i slutändan vill betala mer för att få sämre egenskaper under kortare tid förstår då inte jag.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Det finns inga "motsvarande" däck för mindre pengar.

De är sämre på en eller oftast flera punkter och är därtill också oftast dyrare räknat per mil.

Så varför man i slutändan vill betala mer för att få sämre egenskaper under kortare tid förstår då inte jag.
Och jag tänker att prislappen på däcken är i alla fall inte en prioriterad fråga om man tänker glida ut på en lång touring i Europa.
Egenskaper om vad däcket levererar är i alla fall viktigast för mig.
Men många tips är ju redan givna här, så även jag tar med mig dom, tack ?

Jockokim

Ligger i sandfållan
Gick med
4 Jul 2020
Hoj
Mt09 2020, yzf-r1 2007
Intressant inställning att snåla på något som däck om man nu ska ut på långresa. Skulle nu däcket svika och man tvingas be om hjälp av en firma i ett annat land är trehundra spänn en rätt billig livförsäkring :dummer

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Jag har använt min hoj i princip bara för långkörning med tung packning.
Kört med mer luft i bakdäcket och sen lagt hastighetsmätaren på ca 110km/timmen. Så har jag då matat ner först 150 mil enkel väg efter E4(oftast, inte alltid) genom Sverige, genom Danmark och sen ner till typ Tarifa, Turkiet etc. Två veckor ute så blir det ca 1200 mil.

Dagens däck är inte som förr så visst kan man på dom, antar att det är inte knäskrap man ska köar med på semestern?
Jag har kört med Anakee2 däck, billigaste däcket. Monterar alltid på ett nytt däck eller relativt frsäscht däck när jag sticker iväg. Byter sen ofta tillbaka det begade däcket. Förra sommaren bytte jag bort bakdäcket som gått 2500 mil till ett som gått 1700 mil. Räknar med att få ut 1000 mil på den.

Nu har ju Anakee2 gått ur tiden. Nästa steg skulle då ha varit Anakee3 som jag vet av andra att man får ut bra mil på. Blev istället tredje alternativet, Tourance 1. Tog hem ett utifall dom lägger av med den också....har annars god erfarenhet milmässigt av den också.

Nu är det ju ett 150 däck, XT:n har väl ett 130. Rätt stor skillnad på livslängd, så man får definitivt inte ut lika mycket mil ur ett 130 däck som 150.

Anakee ADV? Nja, säkert ett sjyst däck med 2ct och många gillar den. Dock man får långt ifrån lika mycket mil ur dom som från Anakee 2/3 och Tourance. Detta gäller då 150 däck, hur det ser ut på 130 kan vara en annan sak.

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    27.5 KB · Visningar: 26

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Intressant inställning att snåla på något som däck om man nu ska ut på långresa. Skulle nu däcket svika och man tvingas be om hjälp av en firma i ett annat land är trehundra spänn en rätt billig livförsäkring :dummer
När du säger svika, vad tänker du på då? De trehundra spänn du nämner ger knappast bättre motståndskraft mot punktering exempelvis. Det kan möjligtvis ge små prestandaförbättringar i olika kattegorier vid ekstrema situationer, inget som märks på långresa på semestern.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
När du säger svika, vad tänker du på då? De trehundra spänn du nämner ger knappast bättre motståndskraft mot punktering exempelvis. Det kan möjligtvis ge små prestandaförbättringar i olika kattegorier vid ekstrema situationer, inget som märks på långresa på semestern.

Ehhhh jodå, du får sannolikt både bättre motståndskraft mot punktering och bättre livslängd med ett kvalitetsdäck för 300kr mer.

Det är fastslaget många gånger både i oberoende tester och i erfarenheter hos många hojåkare att det är lägre kostnad per mil att köra på kvalitetsdäck.

Annars kan du ju fråga vilken taxiåkare som helst, och de kan räkna kronor och ören…

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Hoj
Ehhhh jodå, du får sannolikt både bättre motståndskraft mot punktering och bättre livslängd med ett kvalitetsdäck för 300kr mer.

Det är fastslaget många gånger både i oberoende tester och i erfarenheter hos många hojåkare att det är lägre kostnad per mil att köra på kvalitetsdäck.

Annars kan du ju fråga vilken taxiåkare som helst, och de kan räkna kronor och ören…
Även kvalitetsdäck varierar i pris trots det är samma segment av däck. De gångerna jag kört igenom och i Europa och för den delen alla åren i Sverige har jag aldrig haft problem med däcken oavsett om det varit Metzeler, Pirelli eller Michelin.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Även kvalitetsdäck varierar i pris trots det är samma segment av däck. De gångerna jag kört igenom och i Europa och för den delen alla åren i Sverige har jag aldrig haft problem med däcken oavsett om det varit Metzeler, Pirelli eller Michelin.
Så är det förmodligen.
Men dom däck du nämner betraktar jag som kvalitetsdäck, jag tänkte mer på att tankarna fanns att välja någonting mer okänt, för att spara några hundralappar, typ Maxxis.
Men jag är absolut ingen expert på området, och har inte så mycket egen erfarenhet av det, jag har bara gått på rekommendationer från mer erfarna, och devisen "du får det du betalar för".

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nä, och det är ju alla kvalitetsdäck som kostar några hundringar mer än lågprissegmentet.
Kör man slut på ett par uppsättningar varje år så märker man fort skillnaden.

Och då skall man komma ihåg att de inte bara har bättre livslängd; de är bättre balanserade, har bättre våtgrepp, slits jämnare, rullar lättare och är komfortablare under hela däckets livslängd.

Givet det faktum att ditt liv hänger på greppet av två 5cm2 ytor så finns det mycket få anledningar att kompromissa med just däcken.

Last edited:

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Hoj
Jag tänker mer att det skiljer några hundringar mellan märkens egna modeller. Till exempel Pirelli GT är dyrare än Pirelli ST.
Ska man köra mycket touring klarar man sig väldigt långt på vanliga gatdäck som är lite mer touring specade.

Metzeller, skippa Sportec, kör Roadtec.
Michelin, skippa Power, kör Road.

Detta är bara exemel, alla stora tillverkare har väldigt bra och hållbara gatdäck för lite mer långåka tålighet med mindre fokus på ren sport.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Körde 15 dagar på bana med min hoj förra året, kör alla fartgrupper utom allra snabbast och allra långsammast. Michelin Road 5. Däcken har också gått drygt 1000 mil gata. Fortfarande mönster kvar för runt 500 mil till.

Håller helt med Ferox - sporttouringdäcken är nästan magiskt bra numera, jag vill till och med dra det längre och säger att det oftast är ett bättre val med sporttouringdäck kontra sportdäck även för de som klämmer in några bandagar. Dessutom har man ju bättre grepp på bandagarna med regn och kyla.

Lite offtopic i denna tråd kanske - men kvalitet betalar sig ordentligt när det gäller däck!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Körde 15 dagar på bana med min hoj förra året, kör alla fartgrupper utom allra snabbast och allra långsammast. Michelin Road 5. Däcken har också gått drygt 1000 mil gata. Fortfarande mönster kvar för runt 500 mil till.

Håller helt med Ferox - sporttouringdäcken är nästan magiskt bra numera, jag vill till och med dra det längre och säger att det oftast är ett bättre val med sporttouringdäck kontra sportdäck även för de som klämmer in några bandagar. Dessutom har man ju bättre grepp på bandagarna med regn och kyla.

Lite offtopic i denna tråd kanske - men kvalitet betalar sig ordentligt när det gäller däck!
Om man inte överhettar dem är de helt klart det bättre valet. Jag körde med sporttouringdäck på min sporttourer, var inte värt pengarna att köra på sportdäck när jag lade runt 1800 mil om året, och det var inte värt besväret att kränga på sportdäck till bandagarna för att däcken räckte längre än hojen och min egen förmåga. :hihi

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Skönt att veta:
Alla europeiska länder säljer mc-däck. Vill du inte skifta däck själv så kan du få hjälp med det också.
Jag är dock osäker på hur det är med Luxemburg och Andorra som ju ligger på vägen ner eller hem.
Men du har väl däcksjärn, extra slang och ett extra stödben så du fixar en punka?
Edit: Då kan du ju också byta däck själv.
Kladdig punkaspray kan vara bra även om det grisar ner däck, fälg och fälgband.
Lagningslappar och solution om du klämmer hål på slangen.
Minst halvförsäkring. Det är ju aldrig försent att ge upp.
:) :)

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det finns minst 2 saker jag lärt mig ...
Att köpa "dyra" kvalitetsdäck blir billigare eftersom livslängden, komforten, säkerheten, mm blir bättre

Man skall dock inte köpa fel typa av däck, det blir bara sämre och dyrare, -man skall inte överdäcka !!

Det skall var rätt typ av däck för din typ av körning. inte typ ett avancerat sportdäck som inte kommer upp i temp och inte funkar i väta. Det är då sämre i allt än ett billigare men "rätt" däck.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
...å vad hände med "gasa tills det rasar"?

Däck är billigare i Tyskland än i Sverige och servicen är milsvitt mycket bättre.
Har jag ett halvuschligt däck på så byter jag i Tyskland på väg ut.
Två däck omlagda och balanserade för samma peng man köper ett för här hemma.

Vikterna hamnar dessutom på ett ställe i Tyskland, isf på två olika som man allt oftare ser i klåparsverige och bemötandet är fantastiskt.

Hur priserna är nere i Spanien vet jag inte, och att göra affärer med en fransk har aldrig varit aktuellt, men Tyskland eller Österrike funkar kalas.

Skulle man blåsa ett däck i Schweiz gäller det dock att knuffa hojen till och över gränsen till lämpligt grannland för att inte tvingas avbryta semestern efter att man har betalt.

Vad gäller fabrikat och prisnivå håller jag med övriga i tråden.

"Fynddäck" kan man hålla på och lajja med på hemmaplan om man kränger själv. Trivs man inte med det billiga däcket är det bara att riva av och kasta.

Det finns uddadäck som funkar utmärkt, men jakten på dem liknar "sätta knorren på grisen" och att behöva genomlida en semester på däck man inte trivs med eller litar på är en plåga.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring