Apropå priser så bytte jag kedja, drev och bakdäck i Frankrike 2019. Hade räknat fel på hur länge jag åkt på kedjan. Fin när jag åkte hemifrån.
Bakdäcket hade bra mönsterdjup men hade separerat från corden, troligen pga för lite luft för länge.
DID-kedja och bra drev monterat och nitat lås, bakdäcket var nog ett Michelin. De hade bara ett i min dimension.
Dessutom bjöd de på kaffe, en flarra kedjespray och trevligt sällskap av en verkstadschef som pratade hygglig engelska.
325 euro! Betydligt mindre än jag trodde.
View attachment 479464
Jag har använt min hoj i princip bara för långkörning med tung packning.
Kört med mer luft i bakdäcket och sen lagt hastighetsmätaren på ca 110km/timmen. Så har jag då matat ner först 150 mil enkel väg efter E4(oftast, inte alltid) genom Sverige, genom Danmark och sen ner till typ Tarifa, Turkiet etc. Två veckor ute så blir det ca 1200 mil.
Dagens däck är inte som förr så visst kan man på dom, antar att det är inte knäskrap man ska köar med på semestern?
Jag har kört med Anakee2 däck, billigaste däcket. Monterar alltid på ett nytt däck eller relativt frsäscht däck när jag sticker iväg. Byter sen ofta tillbaka det begade däcket. Förra sommaren bytte jag bort bakdäcket som gått 2500 mil till ett som gått 1700 mil. Räknar med att få ut 1000 mil på den.
Nu har ju Anakee2 gått ur tiden. Nästa steg skulle då ha varit Anakee3 som jag vet av andra att man får ut bra mil på. Blev istället tredje alternativet, Tourance 1. Tog hem ett utifall dom lägger av med den också....har annars god erfarenhet milmässigt av den också.
Nu är det ju ett 150 däck, XT:n har väl ett 130. Rätt stor skillnad på livslängd, så man får definitivt inte ut lika mycket mil ur ett 130 däck som 150.
Anakee ADV? Nja, säkert ett sjyst däck med 2ct och många gillar den. Dock man får långt ifrån lika mycket mil ur dom som från Anakee 2/3 och Tourance. Detta gäller då 150 däck, hur det ser ut på 130 kan vara en annan sak.
Minns på 70-talet och vid köp av ny MC (Sukor) så satt det på från fabrik däck vid namn Cheng Shin (tror jag dom hette). Över 2-300 meter från butiken på dom var det garanterad klotning ?Nu vet jag inte varför den här tråden gick över till sportdäck osv. Billiga däck får punktering osv osv. Det är ju en XT660R med äventyrsdäck med bl a 90/90-21 däck fram
Tycker att, för att få ut mil på däcken så är lämpligt med 80/20 däck. När jag köpte min hoj ny så satt det Bridgestone på den. Vete tusan men, min erfarenhet av bridgestone när dom kommer ut på en fabriksny hoj så är det som om det är halv livslängd på dom?!?
Hursom helst, bytte direkt innan jag ens tog ut hojen däcken till Tourance1. Efter det så har jag använt Anakee2.
Däck har ju blivit svindyrt. Både Tourance1 och Anakee2 150-17 kostade tusenlappen innan helsiket bröt ut i välden. Idag kostar ett Tourance1 ca 1500. Ett Anakee adv kostar ca 2000.
Fortfarande det billigaste däcket man kan få, åtminstone helt klart ur billigast/per mil.
Punktering för att dom är billiga? Jag har klarat mig utan punkteringar trots att dom är snorbilliga, däcken har hittills släpat runt mig i 38 länder och det har absolut inte alltid varit direkt efter turiststråken.... (not....man får aldrig säga så utan att "ta i trä" )
Stämmer bra, i folkmun kallades de för Cheng Shin SläppMinns på 70-talet och vid köp av ny MC (Sukor) så satt det på från fabrik däck vid namn Cheng Shin (tror jag dom hette). Över 2-300 meter från butiken på dom var det garanterad klotning ?
Minns på 70-talet och vid köp av ny MC (Sukor) så satt det på från fabrik däck vid namn Cheng Shin (tror jag dom hette). Över 2-300 meter från butiken på dom var det garanterad klotning ?
Taiwanesiska däck.
Fortfarande stora, säljs som Cheng Shin - men även under namnen CST och Maxxis.
Har själv inte sett dem som originalmonterade på 70-talshojar, men det räckte bra med de Dunlop och Bridgestone som jag upplevde.
"Fälgskydd" kallades dom i mina kretsar, eller "leveransdäck".
Alltså, "leveransdäck" - i motsats till kördäck.
OT: Pirrelli Phantom var ett digitalt däck minns man, av eller på
Phantom med "ormmönstret" var när det introducerades faktiskt världens första dual compound däck för avsalu till allmänheten.
Banbrytande teknologi!
...och möjligen lanserad liiite för tidigt.
Produktionen var inte helt stabil, och jag vill nu i efterhand minnas att man gick tillbaka till bara en gummiblandning i däcket efter några inledande år med problem - men inte tvärsäker längre.
Det kan ha varit ett av de exemplaren du minns - något som borde gått i bingen redan innan det lämnade fabriken.
Ett annat intressant problem med dessa tidiga Phantom var att dom kunde separera under ihållande högfartskörning.
Alltså helt sonika hysta iväg den hårdare mittdelen och lämna stommen av däcket helt blottad.
Stort och uppmärksammat i Tyskland - inte bara för att "ihållande högfartskörning" var mer av en grej just där, utan för att det hände verkliga dödskrascher med sådana däck inblandade.
Äsch, nu blir det en massa pladder igen - sorry, men det berör mig fortfarande och skall försöka knyta an till tråden i slutet:
Jag läste utländska MC-tidningar på den tiden - eftersom de tre svenska (+Race) vi hade bara kom ut med ett nummer vardera per månad och förvånades över att det var så tyst i Sverige om detta.
Jag hade ny Laverda med just Phantom originalmonterade och skulle ner till Jugoslavien - med tight kassa.
Idag skulle jag bara bytt däcken för sinnesfridens skull, men just då var det snävt.
Istället ringde jag till den dåvarande generalagenten för att inhämta deras syn på saken, och den var:
A. Vi vet inget.
B. Det är säkert ingen fara.
C. Din motorcykel omfattas inte.
- Hur kan ni veta det?
"Originalmonterade däck berörs inte av dessa problem".
- Killen som omkom i Tyskland körde Jota på originalphantom.
"Det känner vi inte till"
Jag förstod redan då som bara några och 20 år att dom inte hade en aning om vad dom pratade om och att allt dom kunde leverera var bullshit - även om man inte sade så då.
Så vad göra?
Det fanns inget att göra.
Avresedatum låg runt hörnet, kassan var redigt ansträngd, däck var dyra och hanteringen omständig mitt i säsongen.
"Näthandel" fanns inte mer än när fiskare köpte redskap.
Det var bara att åka.
Ett par av mina bestående minnen från denna resa är än idag oro över bakdäcket och ilska över den nonchalanta behandligen.
Efter två dagar var det bara att bita huvudet av skam och ställa sig i däckbytarkö hos en handlare i Bayern.
Temperaturen bara steg hela tiden, och bergen var nästan inom sikte nu.
Resan hittils hade störts av däcksgrubbel.
Det är en kort väg mellan "störd" och "förstörd", och jag skulle då fan inte få resan sabbad alldeles.
Jag hade frågat pris på flera ställen, och det var billigare än väntat. Men dyrt.
Dyrt i förhållande till kassan.
Hela min lilla ynkliga buffert togs i anspråk. Det var bara att korta ner resan.
Det fick bli berg, men inte bad.
Exit Jugoslavien.
Trodde jag.
En schysst kille, äldre på en R100RT som vi träffade på en camping i Österrike fick höra anledningen till varför vi skulle dela på oss och jag skulle hem igen.
Han lånade mig 10 hundringar och menade "allt är mycket billigare i Jugoslavien".
Men hur skulle jag betala tillbaka?
Jag kände ju inte honom...?
"Nej, men jag vet vem du är. Du hade väl en XS förut med Marshallsystem, eller hur? Den gick inte att missa. Betala tillbaka när du fått nästa lön. Jag brukar vara nere på Clock på onsdagarna."
Så blev det. Jag tog tacksamt emot tusingen, kunde rulla vidare med mitt sällskap och förundrades återigen över vilka uttryck MC-gemenskapen kan ta sig.
Sensmoral?
Tja, en lärdom är att inte bränna alla pengar på ny hoj och ändå planera semester samma sommar, och även att "den som är satt i skuld inte är fri."
Det är jävligt jobbigt att vara skyldig någon pengar som vet vem man är utan att man själv har samma kunskaper.
"Alla känner apan..." fick inte bara en innebörd, utan även ett appendix: ..."och han är skyldig tusen spänn".
Inte roligt. När jag väl kom hem låg nästa löning fortfarande låångt bort, så jag fick sälja skogshojen för att få loss pengar.
För snabbt, för billigt, fel säsong.
...och sedan körde jag runt i stan i tre veckor med en tusenlapp i fickan och letade efter en röd RT.
"Nä, han är nog på semester" sade de jag frågade på alla kända hängställen.
Nå, han kom hem, jag blev oskyldig och jag retar mig fortfarande på att jag fick sälja ITn för billigt.
Nu i efterhand kan jag bara vara tacksam att det inte var en IT465a...
Fler lärdomar - för andra att dra:
Under 25 år köpte jag inte ett enda Pirellidäck. På 00-talet handlade jag en omgång MT-21 för att alla menade att dom var så otroligt bra.
Det var dom inte. Dom var skit.
Det var bara hype alltihop.
40 år och en enda omgång Pirelli - medans jag fyllt en hel container med slutkörda däck av ALLA andra märken.
Ja, även några Metzeler - tyvärr, men det handlar om principen, okay...?
Bara för att generalagenten från den tiden endast kunde leverera varmluft på mina frågor.
Japp. Långsint. Och stolt.
En sensmoral som på något vis alluderar till tråden och samtidigt knyter ihop säcken på detta rant är att ha ordning på sina däck.
Minsta tveksamhet kring det som håller dig kvar på vägen blir ett jäkla lidande - med packning. I tempo. I värme. I främmande miljö.
Litar man inte på sina däck så litar man inte på hojen, och litar man inte på hojen blir gärna hela resan störd. Eller förstörd.
Trevlig resa!
Fast, ännu på 2000-talet så var man tvungen att tvätta av eller ta det försiktigt första milen, oavsett däck. Sett folk vurpa redan runt hörnet när dom varit lite för ivriga.Minns på 70-talet och vid köp av ny MC (Sukor) så satt det på från fabrik däck vid namn Cheng Shin (tror jag dom hette). Över 2-300 meter från butiken på dom var det garanterad klotning ?
Jag köpte nya Michelin PR4 sensommaren 2014. Körde iväg på gatan och bakhjulet spann loss på asfalten. Då jag hade ABS på hojen (R1100RS-00) provade jag att tvärnita. Klick……..klick…….klick….. men inte mycket till broms. Försiktig körning till en skogsbilväg i närheten, några rivstarter och inbromsningar, sedan kändes det som vanligt även på asfalt.
Metzeler gör enligt mig utmärkta däck, fast just Tourance har jag inte provat. Metzeler och Michelin är hugget som stucket när det gäller sporttouringdäck iaf, kanske med en gnutta fördel åt Michelin just nu.Tack för alla synpunkter och även konkreta tips men är tex ett Metzler Tourance att betrakta som ett dåligt däck… har för mig att det har ett gott renommé eller har jag fått det om bakfoten?
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |