Rödby

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Omöjligt att uttala sig eller ens spekulera i händelseförloppet.

Att pappan tog hagelbössan med sig ut när han konfronterade gänget kan vara ett brott i sig, men kan även falla under nödvärnslagen. Det beror helt på hur situationen ser ut.

Det kan dock tyckas som kraftigt övervåld att avlossa dödande skott när man kan anta att det borde ha räckt med att skjuta varningsskott, alternativt skjuta för att skada, tex. i knä eller fot.

Men, det är lätt att sitta i lugn och ro bakom ett tangentbord och tycka och tro. Verkligheten kan ha sett helt annorlunda ut.

En stor och hemsk tragedi är det i vilket fall. För alla inblandade.

Det behöver inte bli så.

Lagen säger att "den som svårligen kan besinna sig" inte ska dömmas till ansvar.

Hur det bedöms och tolkas är rättens sak att avgöra, men jag kan nästan slå vad om att skyttens advokat kommer att åberopa det.

att ta bössan med sig ut kan väl klassas som nödvärn i sig? han hade blivit hotad sedan innan och tog med sig vapen för att avvärja en ännu större hotande situation när denna bokstavliga talat stod för dörren. vad som sedan triggade avfyrandet av vapnet lär väl vara det som är relevant i det här sammanhanget, och jag håller med om att varningsskott hade varit det mest lämpliga. men som sagt, kanske tvingades han till att handla så som han gjorde. och under sådana omständigheter går även avfyrandet av vapnet in under nödvärn så vitt jag förstår?:va

Dr.Bike

Guest
att ta bössan med sig ut kan väl klassas som nödvärn i sig?
Nej - nödvärn är att skydda sig med för tillfället det våld situationen kräver, och nödvärn är en handling. Ett gevär är alltså inte nödvärn.
Därremot rekvisita.

Dessutom: Att ta med sig ett vapen (vilket som) ut i en situation, anses som överlagt, och man kan knytas till tanken att man skulle kunna komma att bruka detta vapen - dvs överlagd våldshandling.

Att i nattens mörker ta med sig en "för annat syfte" ändamålsenlig pryl, t.ex en stavlampa modell kraftig är däremot aldrig överlagt.
Även om jag slår ihjäl tjuven med min duracell D-cell lampa.

Ett basebollträ däremot har inget annat syfte än att skada, och kan inte hävdas ha behövts. Lika lite som en kniv eller en hagelbrakare.

Så tänker lagen.

han hade blivit hotad sedan innan och tog med sig vapen för att avvärja en ännu större hotande situation när denna bokstavliga talat stod för dörren.
Det är ett antagande. (även om det gränsar till visshet)
vad som sedan triggade avfyrandet av vapnet lär väl vara det som är relevant i det här sammanhanget, och jag håller med om att varningsskott hade varit det mest lämpliga. men som sagt, kanske tvingades han till att handla så som han gjorde. och under sådana omständigheter går även avfyrandet av vapnet in under nödvärn så vitt jag förstår?:va
Det kan det göra - om han hävdar excess.
Men han kommer garanterat falla på att ha tagit till mer våld än nöden krävde (vilket spammande humanister samt juridiken ALLTID tycker om man själv har klarat sig ur en knipa. Har man däremot blivit ihjälslagen , eller iaf halvt, så kan det TÄNKAS ha varit ok... Gå siffra.)

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Vad säger lagen - Vad säger moralen?

Om allt som står i tidningarna stämmer så är det ett exempel för framtida skolböcker. En domstol kan rimligtvis inte döma för mindre än vållande till annans död. En slumpvis samlad folksamling på gatan skulle fria.

Min spontana känsla är att moppeslöddret fick det de bad om. Logiken säger mig dock att dödligt våld inte löser det systematiska problemet bakom det här, och även om hela Sverige hurrar just nu så ångrar nog 50-åringen djupt att han inte sköt i luften.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

...även om hela Sverige hurrar just nu så ångrar nog 50-åringen djupt att han inte sköt i luften.

Eftersom han sannolikt kommer dömas för ett grovt brott, i övrigt tror jag han grämer sig att han inte fick 16-åringen också.

Jag tror jag ska samla till en kvast, någon som läst var han sitter anhållen?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Han verkar ha lärt sig stava på Sporthoj nästan.
"Poffe med betan" :lol
Stavningen påminner om någon. :gnissla
Men han hade bra musik, Gigi är grym. :yoparty

Om killen kallas för Poffe, och moppen är en Beta? Vad var felstavat?

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Jury menar du?

För övrigt är det huvudnyhet på Tv4 just nu, socialchefen konstaterar att det är samhället i stort som misslyckats.
Alltså, exakt vad betyder det egentligen? Vem har misslyckats?

Det betyder att "samhället i stort" är ansvarigt, och alltså är det ingen som gjort fel. Polis och socialstyrelse kan fortsätta att klappa sig själva på axeln och tycka att de gör ett bra jobb. :huvet

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Hoj
Hornet 600 (2004)
Tja, vi kan ju tända ett virtuellt ljus på Aftonbladet.se för att visa vårt motstånd mot våldet så har vi löst problemet :tummenupp .

Eller så kan vi starta en ***bandet kampanj (*** = sätt in valfri färg) så kan vi sova tryggt i vetskap om att samhällets framtid är säkrad :yoparty

(ironi ovan, allvar nedan)

Jag hade en lärare som hette Gunnar som de flesta tyckte illa om för han var så äckligt sträng. Idag när man är äldre och klokare tycker jag Gunnar är gud.

Fler Gunnar till folket!

Dock är inte allt skolans fel, föräldrar borde ha något ansvar för sina barn uppfostran :gnissla .

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
Jag kan inte tänka mig speciellt många situationer där det är acceptabelt att skjuta verkanseld mot barn.

Då han dog som en direkt konsekvens av sin grova kriminella verksamhet, så är han inte ett offer. Han är en varning för andra som väljer att agera som honom, så någon nytta gör han till slut ändå.

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Skräpmänniskor behövs inte. En skit mindre.
Poliser gör ingenting som vanligt, jag är inte förvånad alls.
Klandar inte "gubben" heller.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...