Rörken i MC Folket

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Vad kul!

Äntligen börjar Rörken få den uppmärksamheten den förtjänar.

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
AA, gud va roligt att alla runt rörken får lite uppmärksamhet!
Rörken är guld värd för alla som vill lära sig hantera hojjen ordentligt!
flera :tummenupp

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
Toppen!

Bra och välförtjänt! Både konceptet och alla inblandade är värd all uppmärksamhet!

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Rörken – ett litet alternativ
En annorlunda utbildnings-variant som inte fått så mycket uppmärksamhet i tryckt media, men är desto mer ventilerad på internet, är SMC Uppsalas drop in-träning på gokartbanan Rörken. Den gångna sommaren var den fjärde i rad som länsorganisationen arrangerade träning på banan. Varje måndagskväll kom massor av hojåkare till Rörken för att träna broms- och kurvteknik med hjälp av ett 30-tal instruktörer som håller koll på deltagarna.Innan någon får ge sig ut på banan måste de genomgå en kort teorikurs. Därefter tilldelas de en väst med färg som visar vilken grupp de tillhör. En sammanställning som länsorganisationen gjort visar att Gokart-bana erbjuder snäva kurvor med knä-skrap i ”ofarliga” hastig-heter. runt 300 personer genomgått teoriutbildningen som krävs för att få köra på banan. Det har varit en salig blandning av hojmodeller. Allt från supermotarder till stora touringlok har slingrat sig runt banan men största andelen utgörs av sporthojar.Inom SMC pågår diskussioner om att plocka in även detta arrange-mang i sporthojsprojektets utbild-ningsdel som tidigare enbart varit förlagd på stora roadracingbanor. Att döma av kommentarer från rörkendeltagare är detta en verkligt vettig satsning. Deltagarna talar nämligen om att hojåkning på Rörken innebär intensiv körteknik i ”ofarliga” hastigheter. Vidare uppger deltagare att de lär sig saker de har nytta av även i trafiken såsom att hantera hojen bättre och med större marginal i olika situationer. Det som i hojkretsar kännetecknar rörkenträning är att lära sig köra bättre och att ha skitkul på bana. Det är också arrangörernas och instruktörernas mål: Att alla ska ha kul! I detta mål ingår förstås att deltagarna på ett naturligt sätt, utan pekpinnar, lär sig hantera sin hoj och sina egna begränsningar. Detta kan bidra till att skapa positiva effekter också i trafiken.SMC Uppsala kör vidare med drop in-träning även kommande sommar så ni som inte har testat era förarkunskaper på gokartbana rekommenderas varmt att åka dit en måndagkväll.Text: Petra Holmlund
petra.holmlund@svmc.se
Bildkälla: www.kryptoniten.se

Hoppas fler börjar med liknande arrangemang så det inte blir FÖR fullt på Rörken. Var lite väl hysterisk när man var tvungen att stå i kö i 1-1.5timme i 30 graders värme sommaren 2003.

Bildkälla: www.kryptoniten.se :tummenupp

sandstream

Guest
Jag tror säsongen 2005 kommer att bli den vackraste i Rörkens historia. :D

Barba

Med lem
Gick med
12 May 2004
Hoj
Noll
Kanon! Äntligen får ni (som håller det hela igång) lite uppmärksamhet. Och GD fick sig en rejäl egoboost ;)

Inget gott som inte för något ont med sig ... eller nåt. Nu blir det väl till att vara på plats kring lunch för att få köra :6surkart

Hoppas fler kommer igång med liknande utbildningar så trycket på Rörken inte blir för stort. Borde väl ändå finnas NÅGON bana i sthlm som fungerar? Jag provade en (som jag glömt namnet på) som var lite för ryckig för att det skulle bli bra.
Enköping och Västeråsare kanske har provat Hälla, den borde väl kunna vara ganska bra för hoj?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Barba skrev:
Kanon! Äntligen får ni (som håller det hela igång) lite uppmärksamhet. Och GD fick sig en rejäl egoboost ;)

Inget gott som inte för något ont med sig ... eller nåt. Nu blir det väl till att vara på plats kring lunch för att få köra :6surkart

Hoppas fler kommer igång med liknande utbildningar så trycket på Rörken inte blir för stort. Borde väl ändå finnas NÅGON bana i sthlm som fungerar? Jag provade en (som jag glömt namnet på) som var lite för ryckig för att det skulle bli bra.
Enköping och Västeråsare kanske har provat Hälla, den borde väl kunna vara ganska bra för hoj?

Vad jag hört var banägaren grinig och det skulle absolut inte köras hoj där

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Hoj
Ducati 1198S Corse
hur är det för oss som redan kan hantera hojen då??
någon som vet hur det är med supermotardträning där? man vill ju rejsa lite.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
ceasar skrev:
hur är det för oss som redan kan hantera hojen då??
någon som vet hur det är med supermotardträning där? man vill ju rejsa lite.

"Är bra, men vill förbättra sig" - heter det :7peta :D

Nej, varken Rörken eller Tuvängen är då lämpliga (när det är körning/trafikutbildning anordnad av SMC). Då är det bättre att följa med över till Åland och köra på Vessingsboda eller prova på Rättviksbanan. Och så kan det bli fråga om åkning i närheten av Norrtälje på en rallycrossbana.

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Galne Dansken skrev:

Fick den igår och läste artikeln! Så det va du asså :D Forstod det.... kan inte vara så många som kallar sig Galne Dansken.

Appropå hoppande bakdäck osv..... Har du low eller highsidat?

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Barba skrev:

Barba, du var på Stäkets gokartbana och körde, trodde inte att du var såååå bakis den dan? :hihi
Håller med, den är tekniskt svårare än Rörken...

sandstream

Guest
bikerwoman skrev:
Barba, du var på Stäkets gokartbana och körde, trodde inte att du var såååå bakis den dan? :hihi
Håller med, den är tekniskt svårare än Rörken...
Körde de där på söndagar förra året?
Var där och kollade en gång men det vara bara för medlemmar i någon klubb = trist :död

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
sandstream skrev:
Körde de där på söndagar förra året?
Var där och kollade en gång men det vara bara för medlemmar i någon klubb = trist :död

Det är vi i MCE som kör där på söndagar ja, Barba e inte medlem där, det räcker att man e polare med nån av oss;)

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
RoLLER skrev:
...Så det va du asså :D Forstod det....
1. kan inte vara så många som kallar sig Galne Dansken.

2. Appropå hoppande bakdäck osv..... Har du low eller highsidat?

1. Jag fick kyrkligt vatten i håret när jag var liten och sen des har jag varit Jesper Christensen - tills jag en dag hängde med lite sprothojsfolk med på tur från hemmabanan i Vaxholm till bl.a Rörken :D
Från den gång kallar ALLA mig för Galne Dansken :lol

2. Sånt där hoppen blir det ibland när jag jagar Rajs Pingviner - sen blir dom rädda - och drar bort till stora rajsbanor i tävlingsgrupper.. Pingvinar är elegante, men dom beter sig som kycklingar när det är 400 kilo dansk bacon på G :D :D :D

sandstream

Guest
bikerwoman skrev:
Det är vi i MCE som kör där på söndagar ja, Barba e inte medlem där, det räcker att man e polare med nån av oss;)
Kan inte vi bli kompisar :pannkyss
(Bor i Kungsängen så banan ligger minst sakt bra till).

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...