Rörken i MC Folket

ceasar

Vivi Ducati
Gick med
9 May 2003
Ort
Sthlm/Nacka
Hoj
Ducati 1198S Corse
TomK skrev:
"Är bra, men vill förbättra sig" - heter det :7peta :D

Nej, varken Rörken eller Tuvängen är då lämpliga (när det är körning/trafikutbildning anordnad av SMC). Då är det bättre att följa med över till Åland och köra på Vessingsboda eller prova på Rättviksbanan. Och så kan det bli fråga om åkning i närheten av Norrtälje på en rallycrossbana.

men kan man inte ha motardträning på rörken och tuvängen då??
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
ceasar skrev:
men kan man inte ha motardträning på rörken och tuvängen då??

Då måste det ske på annan tid än de "vanliga" körningarna och avtalat med de som förfogar över banan. I fallet med Rörken är det motorsportunionen som kan besluta om uthyrning av banan för sådana ändamål och vid vilka tidpunkter som fungerar (kartuthyrning sker normalt på all tid som inte används för träning eller annan verksamhet och det kan då kollidera). Kartåkarna ser inte gärna att motorcykelverksamheten utökas, så det är kärvt att få till en mer regelbunden körning. Och så har vi det här med försäkringar. Trafikförsäkring gäller ej på Rörken om inte det sker som SMC-övning (och det är ju inte riktigt så som man tränar med motard :) ). Banförsäkring går inte heller i och med att banan bara är godkänd för kart och moppe/minimoto. Så mc-verksamhet som inte är SMC-arrangerad eller är via trafikskola (eller polisens övningar) sker oförsäkrat.

Sedan var det frågan om ljud... Det råder tämligen hårda ljudkrav på Rörken pga miffon till grannar som klagat på ljudet från framförallt motarder (enstånka med fyrtakt låter jävligt mycket mer även i originalutförande, jämfört med vilken radfyra som helst).
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hej på er där "nere"! :hihi

Rörken verkar ju vara rena frälsningen, kanon.

Lär man sig upptäcka och undvika potentiella faror i trafiken också?

Beredskap så man kan utnyttja den teknik man lär sig?

Våga klippa till bromsen fullt från fullgasrepan framför ett långtradarsläp trots att det ligger grus i vägrenen?

Eller är det bara hojhantering på en viss bestämt asfaltsslinga?

Sorry...kunde inte hålla mig. :tungan
Det spammas väldigt ensidigt om Rörken just nu, och det känns lite Ulf Ekman över det hela, med tanke på att jag aldrig hört talas om minsta lilla statistik som visar att det gör nytta. Att det är asball är ju en helt annan sak...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
@Jåke: :hihi det är bara en liten kartingslinga på 800m (med ren asfalt - gräset ligger vid sidan av och används ej :D ), man får ta det för vad det är...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
TomK skrev:
@Jåke: :hihi det är bara en liten kartingslinga på 800m (med ren asfalt - gräset ligger vid sidan av och används ej :D ), man får ta det för vad det är...
Jag vet...men det låter j**vlit seriöst å stort. :tomten Nånstans kommer nån att uppmärksamma det å fråga vart resultaten är :huvet

PS. Får ni inte åka på gräset för banägaren alltså :rofl
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Jåke: Självklart får du åka på gräset om du är en dålig hojförare. :D

Rörken riktar sig till både nybörjare och de som anser sig som riktiga räcer-ess. Samt dom där emmellan. Alla är välkomna. Jag menar alla.

Alla får åka om dom möter våra krav (och dom är enkla).
- Inga hojar får låta mer än 100 dB. Våran mätning. Inte besikningens.
- Var glad och ta åt dig av våra kommandon OM det är nödvändigt.
- Vissa försäkringsbolag tycker inte att deras kunder skall lära sig att köra hoj på en mycket säker bana, så om DU som vill köra där måste se efter om du och din hoj får köra på en SMC-anordnad körning på Rörken ring (gokartbana). Tyvärr så avvisade vi många hojåkare från körning på grund av deras val av försäkringsbolag. Detta är skamligt.
- Vi har en kontroll av hojar som skall köra. Inga slicks är tillåtna. Miniskylt och små blinkers är fortfarande tillåtna. (många trodde att det var förbjudet där) Vi har inget med besiktningen att göra.
 
Last edited:

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Rörken är grym, man lär sig hantera hojjen på en helt annan nivå eftersom det är
en så liten bana, grymt bra, jag har blivit grymt mycket bättre och säkrare på vanliga
vägar pga att jag kan köra mycket mera avslappnat osv :tummenupp *200456
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Jåke skrev:
.... :tomten Nånstans kommer nån att uppmärksamma det å fråga vart resultaten är :huvet

Har saxat lite nedan från SMC Uppsala´s "Rörken Rapporten som bl.a är lämnad till; VV´s Direktion, "troligen Ulrika Messing", If, mf..;

Målsättningen,
med verksamheten är att erbjuda motorcykelförare i Uppsala-län en lättillgänglig och tätt återkommande möjlighet att till en ringa eller ingen kostnad utveckla sina färdigheter som förare samt höja deras medvetenhet om sina och maskinens begränsningar.

Vi verkar för att motarbeta negativt beteende i trafiken och att få deltagarna att själva vilja öka sina säkerhetsmarginaler.

Vi vill uppnå detta med minsta möjliga antal olyckstillbud.

Faktum
"Ingen av Rörkens besökare under de senaste åren har blivit dödad eller allvarligt skadad i trafiken.

Efterfrågan på lättillgängliga och roliga fortbildningar är mycket stor bland landets motorcyklister.

Vi anser
därför att ”Vägverket med nollvisionen i åtanke verkar för att möjliggöra motorcykelträning en kväll i veckan under sommarhalvåret i SMCs regi på gokartbanor i landets alla län då kommunägda gokartbanor är mycket svåra att få tillträde till."


Hursomhälst har vi i lille Uppsala ganska mycket sporthojer på plats - ca. 300 har gått teori uttbildning på Rörken 2004 - och dom försäkrings mässiga konsekvenser är bra :confused:
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
JoS skrev:
Jåke: Självklart får du åka på gräset om du är en dålig hojförare. :D
Man ska nog inte vara dålig chaufför om man ska åka på gräs, det är iaf min erfarenhet från BoK, Gruskurs å vanlig bankörning... :hihi
Galne Dansken skrev:
"Ingen av Rörkens besökare under de senaste åren har blivit dödad eller allvarligt skadad i trafiken.
Det har inte jag heller, å jag har inte kört på Rörken... :7peta
Jag började med att ställa lite vettiga om än vassa frågor. Dessa har jag ännu inte fått riktigt svar på, så jag antar att svaret egentligen är "Njaä". Det hade ju varit intressant att haft med lite från Advanced-konceptet kanske?

Men det gör mig inget, jag tycker åxå det är kanonbra att ni har tillgång till en sån plats, så fort jag vågar ska jag nog försöka mig på ett besök jag med... :rolleyes:
 
Last edited:

Gabor

Guest
Jåke skrev:
Man ska nog inte vara dålig chaufför om man ska åka på gräs, det är iaf min erfarenhet från BoK, Gruskurs å vanlig bankörning... :hihi

Det har inte jag heller, å jag har inte kört på Rörken... :7peta
Jag började med att ställa lite vettiga om än vassa frågor. Dessa har jag ännu inte fått riktigt svar på, så jag antar att svaret egentligen är "Njaä". Det hade ju varit intressant att haft med lite från Advanced-konceptet kanske?

Men det gör mig inget, jag tycker åxå det är kanonbra att ni har tillgång till en sån plats, så fort jag vågar ska jag nog försöka mig på ett besök jag med... :rolleyes:

Tjena, har kört på Rörken sen -81. Vi har inget lösgrus på banan, vi för inte statistik över vilka som trafikalt efter att kört på Rörken är med i olyckor.
Tror att det är ca 5 stycken de senaste 10 åren som lyckat med att göra illa sig. Tre av dom efter att kört in i bilar som plötsligt kört ut framför, eller bara svängt, kan namnen på alla tre. hade det inte varit för evigt nötande på rörken med krokigt, bromsigt, kan det ha vblivit mycket värre än det blev.
Själv kan jag bara säga att efter allt körande där genom åren så är jag en snanbbare men otroligt mer ödmjuk och säkrare förare, det gör ont att klota i 50 åxå, fast mest i själen efter alla glada tillrop om dålig fart genom böjar, man ramlar om man inte har styrfart...... :7peta
Svar på vassa frågor, vad är det för vasst i frågorna. Verbal duell kan vi ha, vi är vana med det... :tummenupp
Full gas repa, sen klippa i bromsen, framför ett släp..??. vi får tyvärr inte in något släp på gokarbanan, blir svårt att prakticera sådant då.
Du är hjärtligt välkommen ner, har du långt att åka, övernattning kan ordnas.
Vi är ett jävligt kul gäng, glimten i ögat, och ett gasglatt sinne. Bela"Tassen"
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Galne Dansken skrev:
Faktum : "Ingen av Rörkens besökare under de senaste åren har blivit dödad eller allvarligt skadad i trafiken.

Inte genom singelolyckor i alla fall. Men jag vet om ett dödsfall (2002 ? vi hade en tyst minut för honom) och t.ex. två egna kollisioner varav den ena med skadeutgång. Men det var bilister inblandade och orsakande. Fast det var förstås fortfarande under "friåkningens" tid...

2003 och 2004 såg bättre ut.
 

Bear

Snart så.......
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Knivsta
Hoj
Avställd klassiker.
Jåke skrev:
Lär man sig upptäcka och undvika potentiella faror i trafiken också?

Beredskap så man kan utnyttja den teknik man lär sig?

Våga klippa till bromsen fullt från fullgasrepan framför ett långtradarsläp trots att det ligger grus i vägrenen?

Eller är det bara hojhantering på en viss bestämt asfaltsslinga?

Eftersom svar önskades så kan jag väl göra ett försök......

1. Både Ja och Nej. Ja för att vi försöker "lära" ut att deltagarna får till vana att inte svänga innan man ser slutet på kurvan. Detta ger en viss framförhållning i trafiken. Nej för att tyvärr så är detta svårt på bana och då menar jag bana generellt och inte bara rörken.
2. Ju mer folk blir bekanta med sin hoj och ju mer "mil" man får i sadeln ger också (enligt min erfarenhet) bättre beredskap för eventuella problem. Om denna erfarenhet skaffas under "träning" inom inhängnat område så är det väl bara bra......
3. Delvis.....Får man lov att utföra den åtgärden beskriven så har man planerat sin körning dåligt och detta försöker vi att få deltagarna att inte göra.... :näsblod Sen har vi alltid det där med ju mer erfarenhet ju bättre....
4. All fortbildning är bra om man ser till att det ger en bättre samspelhet med ens egen motorcykel.


Hoppas att ovanstående ger en del svar som du efterfrågat....

//B
 

Gabor

Guest
TomK skrev:
Inte genom singelolyckor i alla fall. Men jag vet om ett dödsfall (2002 ? vi hade en tyst minut för honom) och t.ex. två egna kollisioner varav den ena med skadeutgång. Men det var bilister inblandade och orsakande. Fast det var förstås fortfarande under "friåkningens" tid...

2003 och 2004 såg bättre ut.
Tjena TK, smiskat nå is än??

Rastade MotoMojängen förra veckan, fan va grusat det var över Ärentuna " race" bana...ha det //B
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
tassen skrev:
...man ramlar om man inte har styrfart...... :7peta

vi får tyvärr inte in något släp på gokarbanan, blir svårt att prakticera sådant då.

Du är hjärtligt välkommen ner, har du långt att åka, övernattning kan ordnas.
Vi är ett jävligt kul gäng, glimten i ögat, och ett gasglatt sinne. Bela"Tassen"

Jotack, det där med styrfart har jag provat :3freak

Sätt upp en undanmanöver med koner i utgången av en snabb kurva eller ändra kurvradie för att träna spårbyte. Det känns knepigt att svänga när man inte är påväg i kurvans riktning... Vitsen? Tja...främst att man ändrar nånting.

Nog ska jag kunna köra både ner å hem när det bara är 1,5 tim enkel resa :tummenupp
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Bear skrev:
Eftersom svar önskades så kan jag väl göra ett försök......

1. Både Ja och Nej. Ja för att vi försöker "lära" ut att deltagarna får till vana att inte svänga innan man ser slutet på kurvan. Detta ger en viss framförhållning i trafiken. Nej för att tyvärr så är detta svårt på bana och då menar jag bana generellt och inte bara rörken.

4. All fortbildning är bra om man ser till att det ger en bättre samspelhet med ens egen motorcykel.


Hoppas att ovanstående ger en del svar som du efterfrågat....

//B
1. Det finns alltså annat att lära sig än bara hojhantering på inhängnat område, kan man konstatera.

4. Det är vi nog rörande ense om.

Tack
:Bugar
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
tassen skrev:
Tjena TK, smiskat nå is än??

Rastade MotoMojängen förra veckan, fan va grusat det var över Ärentuna " race" bana...ha det //B

Is ? Näe, det har jag bara sett i groggen :gnissla Det blev en tur runt Nyår, men sedan har maskinen trilskats och inte velat starta (något knas är det med tändning/bränsle eller vfsh). Vintern har kommit av sig och därmed chansen att ut och köra ordentligt. Tyvärr ingen fin asfalt tillhands heller. Det var hyfsat väglag i förra veckan, men bara närmare stan. Ute vid kusten låg saltlagen kvar på vägen...

Nu får det gärna bli varmt och soligt så man kan ut och köra "Fyllevägen"!! :banana
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Jåke skrev:
...Jag började med att ställa lite vettiga om än vassa frågor. Dessa har jag ännu inte fått riktigt svar på, så jag antar att svaret egentligen är "Njaä". Det hade ju varit intressant att haft med lite från Advanced-konceptet kanske?

... :rolleyes:

Advance Konceptet, är ju jätttebra och egentligen ganska logisk. Kort sagt går det ut på att man utbilder via frågor relaterad till just det som är i huvudet på eleven!
Sen kan vi göra diskutionen ganska mycket mera akademisk - Kontentan är att vi på Rörken är familära med Advanced och nyttjar dom basala princippen..

- Dock, har vi tillsvidare utbildad ganska funktionellt och pragmatisk..
Andra i SMC menar inte att man kan lära ut riskbedömning på en kväll på en gokartbana - men, endast färdighets träning - vilket gör att man endast går hem och kör fortare i vanlig trafik!
Andra i SMC menar sålunda att recepten är att man ska ta på dags kurs på stor bana och svänga/bromsa bl.a om koner - som även du nämnar!

Vi har en fortlöbande Drop-In utbildning - den kursist som vi har haft mest 2004 - har varit på vår fortbildning vid 16 tillfällen = 64 timmar har vi haft möjlighet att ge denne kursist mental massage om hur man ska styra sig själv. Inga andra utbildnings former i SMC eller andra matcher detta :tummenupp

Advance princippen funkar konstant på Rörken: Du kör 15 minuttter, har ofta efter följande teori med gruppens Instruktöra, sen ett pas som flagvakt (även detta ibland med instruktör), äntligen har 15 minutter ledigt till att dricka, och få mera advanced inputs från din med kursister!

Så juvist - är det mesta på Rörken planerad i minsta detail - även om det inte är allmänt kännt av dom som kommer och rajser av sig :banana

Vi synzz på Rörken :tummenupp
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top