Rörken i MC Folket

Barba

Med lem
Gick med
12 May 2004
Hoj
Noll
Fråga till till er som håller i det hela:

Är det olagligt, vädligt opraktiskt eller direkt osmart att köra moturs på Rörken?
Inte för att jag är sugen på att vända och börja köra åt andra hållet mitt i ett pass :kryckor
Tänkte närmast som ett avbrott från det "vanliga". Vissa har ju som sagt kört ett och annat varv och det finns väl en risk att det kan bli lite för ... erm... enkelt? Räknar man lite på det hela borde kursisten som körde mest förra året hamna på 480 varv. :3freak

Jag skulle iaf vilja köra några pass åt andra hållet, visst, mest för att det skulle vara kul men det går nog att baka in ett övningsargument i det hela oxå. (andra typer av kurvor i andra hastigheter etc)

I och för sig kanske det inte är direkt optimalt säkerhetsmässigt. De små avåkningszoner som trots allt finns blir helt galet snett, framför allt sista (eller första) kurvan efter rakan ...

Jaja, något ni kan fundera på iaf, vore kul att prova på några gånger.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Avåkningsytorna blir som sagt inget vidare, har för mig att jag konstaterat att det finns risk att hamna bland sten eller andra hårda hinder.

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Byta håll på rörken som omväxling?

Tja, varför inte? Det skulle vi som håller i det hela kunna testa att provköra innan premiären i vår.

Rent praktiskt skulle vi kunna lösa det med hastighetssänkande hinder i form av konor där det inte finns eller har dåliga avåkningszoner. I värsta fall fartgupp. :tomten

Lucky Luke

::::::::::::::::::::
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1100 XX med original reg.skylt
JoS skrev:
Tja, varför inte? Det skulle vi som håller i det hela kunna testa att provköra innan premiären i vår.

Rent praktiskt skulle vi kunna lösa det med hastighetssänkande hinder i form av konor där det inte finns eller har dåliga avåkningszoner. I värsta fall fartgupp. :tomten
Då blir det konor och gupp i princip innan varje kurva.
Det blir inte bra, tanken har kommit upp förut.

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jo, jag tänkte på det. Men det "enda" stället man kan ladda gärnet på är ju rakan. Det är väl inga varvtider som skall slås.

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Om man skulle byta riktning har man ett järnstaket istället för sandfålla efter start/målrakan.. :död

Kanske riktigt spännande och ett effektivt sätt att uppmuntra planerad körning? Lite svårt med blicken i just den kurvan blir det nog.. :D

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Lucky Luke skrev:
Då blir det konor och gupp i princip innan varje kurva.
Det blir inte bra, tanken har kommit upp förut.

Det där med gupp gillar jag. Koner gör det bara onödigt knixigt på en redan tajt bana, men några fina gupp på en halvmeter eller så förhöjer nöjet avsevärt!! Så ser det ju ut på våra små favvovägar runt stan, så varför inte lägga in det i banövningen också :)

...och så en sträng med grus strax efter bromspunkten på ett par ställen, bara för att göra saker mer spännande :3freak

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
TomK skrev:
Det där med gupp gillar jag. Koner gör det bara onödigt knixigt på en redan tajt bana, men några fina gupp på en halvmeter eller så förhöjer nöjet avsevärt!! Så ser det ju ut på våra små favvovägar runt stan, så varför inte lägga in det i banövningen också :)

...och så en sträng med grus strax efter bromspunkten på ett par ställen, bara för att göra saker mer spännande :3freak

Grus i maskineriet gör det juh bara skojj : )

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TomK skrev:
Om inte det är en simulering av verkliga trafikförhållanden så är inget det.

Det om guppen var tänkt som ett skämt. Men ju mer jag tänker på det så... :D

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Prova åt andra hållet åtminstone. Borde ju gå att hänga dit lite däck på ställen men vassa och hårda föremål. Gocart uthyraren kanske också är sugen på att göra i ordning banan för att det ska gå att köra åt båda hållen.

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hmm, taggtråd borde göra susen...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Lucky Luke skrev:
Man kan ju köra åt båda hållen samtidigt, då blir det en realistisk trafikövning med motande trafik :3freak

Det har vi provat en gång - men säg det inte högt... schhh!!

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Lucky Luke skrev:
Man kan ju köra åt båda hållen samtidigt, då blir det en realistisk trafikövning med mötande trafik :3freak
Och uppmuntra u-svängar samt ta bort betongsuggan vid flaggvaktspostering B så man har två ställen att gena/byta håll på. Låt dessutom en 4-5 bilar få rejsa samtidigt så kan det bli *riktigt* spännande! :gnissla

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Jag har just fått upp ögonen för Rörken, och är sugen på att åka dit och prova på. På hemsidan framgick inte om man måste vara SMC medlem för att få deltaga, måste man det?

Skulle även vilja veta lite mer hur det går till, på sidan stod det inte så mycket. Hur går det till med de utbildare som är på plats osv. Jag har nytaget kort och vill lära mig köra på riktigt!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
n'Lasse skrev:
Och uppmuntra u-svängar samt ta bort betongsuggan vid flaggvaktspostering B så man har två ställen att gena/byta håll på. Låt dessutom en 4-5 bilar få rejsa samtidigt så kan det bli *riktigt* spännande! :gnissla

Tja, låter som en helt vanlig dag på bogesundsvägen fast med bättre avåkningszoner...
Kul att den miljön man kör i till vardags känns helt livsfarlig på Rörken där man är van vid hög säkerhet.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
scud skrev:
Jag har just fått upp ögonen för Rörken, och är sugen på att åka dit och prova på. På hemsidan framgick inte om man måste vara SMC medlem för att få deltaga, måste man det?

Skulle även vilja veta lite mer hur det går till, på sidan stod det inte så mycket. Hur går det till med de utbildare som är på plats osv. Jag har nytaget kort och vill lära mig köra på riktigt!

Nope inget medlemskap krävs, däremot är det gratis för medlemmar i SMC uppsala.

Så här går det till:
Första gången du kommer dit får du genomgå en kort teorikurs som behandlar lite grundläggande mckörning med placering, blick osv samt hur det går att köra bana. Sen är det dax att välja grupp, hämta ut en väst och köra in hojen i depån där däck, bromsar och evoljeläckage kollas.
Varje grupp har max 15 deltagare och kör 15 min åt gången.
Oftast finns två instruktörer som kör med din grupp hela kvällen plus att "lediga" instruktörer ofta kan ge lite mer personlig träning tex köra med deltagare bakpå för att visa spårval eller ägna större delen av ett pass åt en person.
Efter avslutat pass samlas gruppen för att få feedback från instruktörer och diskutera körningen.
Vill du ha lite specifik hjälp eller lite mer personlig input kan du hugga tag i någon instruktör som inte ser allt för upptagen ut, vi hjälper hjärna till när det finns tid.
Varje pass är 15min och det blir max fyra grupper. Mellan passen kan det vara läge att ta en korv/fika om man inte har fått som uppgift att vara flaggvakt.

Vad har jag glömt/ljugit om grabbar?
Jo, det är inte bara lärorikt det är skitkul också :tummenupp

Välkommen

Lucky Luke

::::::::::::::::::::
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1100 XX med original reg.skylt
Josef, en rättelse bara.
Det är inte gratis för SMC-uppsalas medlemmar, det är SMC-uppsala som står för medlemmarnas kostnad.
Motorsportunionen gillar inte att man säger att det är gratis, även om det i praktiken blir så för medlemmarna (i uppsala län) :mattias

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...