Rörken idag ?? 25/7

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
ReDan skrev:
Fastnade med foten på curbsen och hojen och jag åkte vidare fast inte foten!

Men vad gjorde foten nere vid curbsen ? :7peta Hade du riktiga cross-boots på dig eller lövtunna racinggaloscher ? Om det senare - så vet du nu varför motardåkning endast ska ske med riktiga pjucks som kan ta smällar ;)

En månad till och du kan ut och köra igen ska du se! Voltaren and friends är jättebra kompisar :tummenupp

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR -98 och en Honda Fireblade 954 -02
hittade du lite ambulansbilder i kameran ? ;)
hehe. det var nog jag.

/z

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
TomK skrev:
Men vad gjorde foten nere vid curbsen ? :7peta Hade du riktiga cross-boots på dig eller lövtunna racinggaloscher ? Om det senare - så vet du nu varför motardåkning endast ska ske med riktiga pjucks som kan ta smällar ;)

En månad till och du kan ut och köra igen ska du se! Voltaren and friends är jättebra kompisar :tummenupp

hade racingstövlar : ( , ska investera i riktiga "kross"skor nu...

2 månader hade jag sjukskrivning, kanske efter 1 månad att man kan börja träna
lite hårdare för att komma tillbaka.

Last edited:

sandstream

Guest
Jag vart lite små irriterad på att det var en del i grön grupp som kanske borde ha kört i rosa eller orange istället.
Förstår att man vill köra och tar en väst i den grupp som är närmast den man brukar köra i om de är slut, men...

När instruktörerna ser att någon är mycket långsammare än de andra i en grupp så bör den personen tas in i depån direkt och bli flyttad till en annan grupp.

I övrigt en kanonkväll med kanonväder och kanonbana! :)

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
sandstream skrev:
Jag vart lite små irriterad på att det var en del i grön grupp som kanske borde ha kört i rosa eller orange istället.
Förstår att man vill köra och tar en väst i den grupp som är närmast den man brukar köra i om de är slut, men...

När instruktörerna ser att någon är mycket långsammare än de andra i en grupp så bör den personen tas in i depån direkt och bli flyttad till en annan grupp.

Lixom det finns folk i andra grupper som borde flyttas upp:mattias

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Såld.
sandstream skrev:

Är det inte alltid så? Men all övning är bra övning ellerhur? Det är väl därför man åker till Rörken?? Sen var det ju en del som förändrades i måndags, som tex. reserverade västar för 4 personer som gjorde teorin, det kan man ju fråga sig om det verkligen var rätt gjort när det var så lång kö...

Att personer hamnar i fel grupp händer varje vecka, det är inte så lätt för instruktörerna att byta grupp på folk om det inte Finns några västar till hands.. sen är det väl lite så, man måste avancera för att lära sig.. alla är vi inte bäst från början.
Jag körde i grön grupp i måndags och tog åt mig, jag brukar köra i orange. Måste säga att jag lärde mig OTROLIGT mycket av att köra i grön då mer koncentration och uppmärksamhet krävdes samt att benhårt hålla sina spårval pga omkörning överallt. Jag är nöjd över min körning i måndags och jag kände en utveckling! :Bugar Man ska väl egentligen kunna köra i vilken grupp som helst, kurvor är lättare att hantera i högre hastighet när man kan det, men oftast då svårare att bemästra dem i ett lägre tempo, så egentligen, spelar det någon roll vilken grupp man kör i? Finns ju alltid något att öva på när man inte har valmöjligheten plus att man faktiskt får köra :banana :banana

Synd att kartan visar regn på måndag :(

/A

Last edited:

Lucky Luke

::::::::::::::::::::
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1100 XX med original reg.skylt
sandstream skrev:

TinaTjejen skrev:
Lixom det finns folk i andra grupper som borde flyttas upp:mattias
Det underlättar om sånt här påpekas för instruktör/träningsansvarig på plats en måndagkväll, när ni ser sånt här.
ist. för en lördagkväll när man sitter vid datorn. :pannkyss
Ni som är inventarier :) på rörken kan ju agera "hjälpögon" och påpeka t.ex sådana här saker till instruktör/träningsansvarig.

M:et påpekade :tummenupp en sån här situation för mig i måndags, varvid två deltagare fick byta grupp.

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Lucky Luke skrev:
Det underlättar om sånt här påpekas för instruktör/träningsansvarig på plats en måndagkväll, när ni ser sånt här.
ist. för en lördagkväll när man sitter vid datorn. :pannkyss
Ni som är inventarier :) på rörken kan ju agera "hjälpögon" och påpeka t.ex sådana här saker till instruktör/träningsansvarig.
aj aj kapten!
Jo, man märker att ju mer "inventarierna" söker sig till andra saker på måndagkvällar och ju fler nyfrälsta som kommer till Rörken, ju mindre tid har instruktörer och träningsledare att se och få reda på saker och ting. (därför att allt blir så mkt snurrigare då när nytt folk kommer och inte hittar, vet hur de går till m.m)

Jag hjälper gärna till:)

Lucky Luke

::::::::::::::::::::
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1100 XX med original reg.skylt
Annchua skrev:
Är det inte alltid så? Men all övning är bra övning ellerhur? Det är väl därför man åker till Rörken?? Sen var det ju en del som förändrades i måndags, som tex. reserverade västar för 4 personer som gjorde teorin, det kan man ju fråga sig om det verkligen var rätt gjort när det var så lång kö...

Att personer hamnar i fel grupp händer varje vecka, det är inte så lätt för instruktörerna att byta grupp på folk om det inte Finns några västar till hands.. sen är det väl lite så, man måste avancera för att lära sig.. alla är vi inte bäst från början.
Jag körde i grön grupp i måndags och tog åt mig, jag brukar köra i orange. Måste säga att jag lärde mig OTROLIGT mycket av att köra i grön då mer koncentration och uppmärksamhet krävdes samt att benhårt hålla sina spårval pga omkörning överallt. Jag är nöjd över min körning i måndags och jag kände en utveckling! :Bugar Man ska väl egentligen kunna köra i vilken grupp som helst, kurvor är lättare att hantera i högre hastighet när man kan det, men oftast då svårare att bemästra dem i ett lägre tempo, så egentligen, spelar det någon roll vilken grupp man kör i? Finns ju alltid något att öva på när man inte har valmöjligheten plus att man faktiskt får köra :banana :banana

Synd att kartan visar regn på måndag :(

/A
Jo det är ju så att ibland kanske det inte finns så stora möjlighetet att möbelera om folk mellan grupperna.
Nu när folk har semester så kommer det många nya och ibland väldigt långväga deltagare. (I måndags var det folk från Dalarna och Västergötland (inte långt från Kinnekulle))
Det där med ett antal (4?)undanlagda västar var tydligen ett test, som troligen inte kommer ske igen.

Dr.Bike

Guest
sandstream skrev:

Såklart Sandstream ska det ju vara jämn fördelning, OM det går, och så långt möjligt...
ELLER så lär man sig att köra om de långsammaste. Typ mig som du kanske syftade på?
För det är väl oxå taktik och skicklighet?
Eller vad gäller? Kanske snabbaste banvarv? Ger det poäng?
Eller är vi där för att lära oss?
Det är väl trots allt SMC´s "övningar" och inte en ordinarie bandag, eller ve och fasa om nu nån trodde det: Tävling!

Kan bara hålla med Annchua och Tinatjejen: Word! : tummenupp

Vad är det man säger på sjön: " En seglare ber inte om vind, utan lär sig att segla..."

Love all -Serve all.

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Lucky Luke skrev:
(I måndags var det folk från Dalarna och Västergötland (inte långt från Kinnekulle))
Det där med ett antal (4?)undanlagda västar var tydligen ett test, som troligen inte kommer ske igen.
och en hög från Västmanland som jag hade med mig:)

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Såld.
Lucky Luke skrev:
Jo det är ju så att ibland kanske det inte finns så stora möjlighetet att möbelera om folk mellan grupperna.
Nu när folk har semester så kommer det många nya och ibland väldigt långväga deltagare. (I måndags var det folk från Dalarna och Västergötland (inte långt från Kinnekulle))

körning 2 dagar/vecka kansek skulle underlätta ;)

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
min personliga åsikt är att grupperingarna e kanon!
Som Annchua säger kan det ge mer utveckling att köra i en snabbare grupp då och då, å så förbenat svårt ska de väl inte va att komma om en 600:a med en 1000kubikare? :7peta :hihi

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Dr.Bike skrev:
Såklart Sandstream ska det ju vara jämn fördelning, OM det går, och så långt möjligt...
ELLER så lär man sig att köra om de långsammaste. Typ mig som du kanske syftade på?
För det är väl oxå taktik och skicklighet?
Eller vad gäller? Kanske snabbaste banvarv? Ger det poäng?
Eller är vi där för att lära oss?
Det är väl trots allt SMC´s "övningar" och inte en ordinarie bandag, eller ve och fasa om nu nån trodde det: Tävling!

Kan bara hålla med Annchua och Tinatjejen: Word! : tummenupp

Vad är det man säger på sjön: " En seglare ber inte om vind, utan lär sig att segla..."

Love all -Serve all.

Visst är det så att det är körträning och inte hastighetstävling det är frågan om så ur den synvinkeln är det ju kalas att ha några långsamma på banan så man får träna omkörningar :tummenupp

Dessvärre så är banan väldigt trång och omkörningar görs inte helt enkelt, det blir lätt incidenter vid stora hastighetsskillnader.
I fallet på på Rörken i måndags när jag sa till så tyckte jag det såg direkt farligt ut när en del var tvugna att bromsa mitt i en kurva för att undvika en krock.
Det är inte inte helt enkelt att bedömma hastigheten.
När man då är van att även de som är lite långsammare i grön grupp går på gas ut ur kurvan så får man ladda lite extra för att hinna om.
Om det då istället är en nybörjare som inte är så van som ligger framför så blir det intressant.
Dels väntas det oftast tills hojen är helt upprätt innan de lägger på gas vilket gör att hastighetsskillnaden i utgången blir kraftig.
Ibland är det även så att en person tycker att det går läskigt fort mitt i kurvan och istället tippar av lite/bromsar. Gissa då vad som händer när det kommer en bakom med öppna spjäll.....

Det är inget fel vara lite rädd och ta det försiktigt, snarare ett sundhetstecken!
Men det är därför det finns olika grupper så var och en får bästa förutsättningarna för sin körning. Det blir det inte om grupperna blandas.
Ett tydligt exempel är oförsäkrade gruppen vid bankörningar, det är inte en gång man står och blundar när man ser licensåkare och nybörjare blandade i en och samma grupp.

I ditt fall Dr Bike så tror jag nog att du har kunskapen och att du kan köra fort men med tanke på hoj och däcksval så är det inte lämpligt att köra i snabb grupp, det går helt enkelt inte tillräckligt fort!
Jag blev dock imponerad av tempot du lyckades hålla med tanke på förutsättningarna :tummenupp

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!