Rörken idag ?? 25/7

Dr.Bike

Guest
Tack för det! Givetvis har du rätt - alla ska ha sitt, och alltid under förutsättningen att man bibehåller säkerheten så långt det är möjligt.
Det du berättar om oförsäkrade gruppen på bandagar verkar hårresande... :skrämd
Viktigast är som sagt säkerheten, och att det aldrig går prestige i körningen.

Jag pysslar även med dykning och där är ödmjukhet A&O. Ibland t.o.m skillnaden på liv och död. Fanns samma tänk i trafiken ute på vägarna så vore man glad.

Väl skött arrangemang där uppe på Rörken, och alla instruktörer ska ha heder för den insats som görs! :tummenupp

Varför är inte detta en riksomfattande verksamhet från SMC?
Det borde det ju vara.

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
Ullis skrev:
Om jag fått rätt info. om Anneli så är jag förvånad om hon kan köra.....möjligtvis bara va instruktör då.

Efter en sjuhelveteslång månad så kan jag faktiskt köra. Inte några hastighetsrekord och inte alls smärtfritt men ändå. I´m back! :yoparty

:näsblod

sandstream

Guest
Eftersom jag inte avsåg någon enskild person väljer jag att inte citera någon.

Det jag menar är att när det blir fullt i en grupp tar folk en väst i en annan grupp trots att de inte har tillräckligt med fart för att köra i den gruppen.

Att 1-2 personer lär sig mer är ju alltid bra men om 15 st samtidigt åker omkring och svär i hjälmen är inte så mycket vunnet.
Dessutom, som M:et skrev, så är banan liten och det spelar ingen roll vad man har för hoj, det går ändå inte att komma om säkert på så många ställen.
Därför kör man istället om där man inte borde med för små marginaler vilket garanterat kommer att leda till en olycka så småningom.

Jag påtalade problemet i grön grupp för en instruktör, troligtvis samma som M:et sagt till, och det vart bättre.

En bra lösning på problemet vore att tvinga folk att köra upp sig genom grupperna.
Då skulle man inte kunna gå från tex gul till orange utan att en instruktör godkänt det.
En markering för grupp vid anmälan tex.

Dr.Bike

Guest
Det är en lösning som nog inte är så dum!
Men vad händer om det inte dyker upp mer än två tre st "gröningar"? Ska de då ha banan helt själva, samtidigt som rosa respektive orange grupper är "överfulla"
(bara spånar på en tanke)
Men troligen ar det du säger det effektivaste.

Kan en förändring av passens längd vara nåt när det är tokmycket folk?
Säg: Man gör TVÅ orange grupper, två rosa osv vid ev. behov, och körpasset är bara 10 min långt.
Eller blir det för mycket nytänkande?
Går det att gemomföra rent praktiskt?

Med detta resonemang skulle det bli 6 grupper de dagar det är tokchokat med folk.
6? hur tänker jag då? Jo: Gul grupp är väl sällan överfull? Likaså grön?
Dessa grupper har alltså inte samma behov av att delas in i två subgrupper.

I dag rastas 4 grupper / timme
Med mitt förslag rastas 6 grupper / timme då så behövs.
4 grupper per timme ligger alltid kvar som bas för verksamheten.

Med det förslaget blir inte banan igenkorkad ens för de som åker i orange/rosa = säkerheten ökar och varje elev får ett större mått av kontroll via instruktör, som i sin tur kan följa upp den enskilde bättre, och därigenom ge sitt samtycke till uppflyttning till högre grupp.

M.v.h

Last edited:

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
spätta på en blackbird
Dr.Bike skrev:
Det är en lösning som nog inte är så dum!
Men vad händer om det inte dyker upp mer än två tre st "gröningar"? Ska de då ha banan helt själva, samtidigt som rosa respektive orange grupper är "överfulla"
(bara spånar på en tanke)
Men troligen ar det du säger det effektivaste.

Kan en förändring av passens längd vara nåt när det är tokmycket folk?
Säg: Man gör TVÅ orange grupper, två rosa osv vid ev. behov, och körpasset är bara 10 min långt.
Eller blir det för mycket nytänkande?
Går det att gemomföra rent praktiskt?

Med detta resonemang skulle det bli 6 grupper de dagar det är tokchokat med folk.
6? hur tänker jag då? Jo: Gul grupp är väl sällan överfull? Likaså grön?
Dessa grupper har alltså inte samma behov av att delas in i två subgrupper.

I dag rastas 4 grupper / timme
Med mitt förslag rastas 6 grupper / timme då så behövs.
4 grupper per timme ligger alltid kvar som bas för verksamheten.

Med det förslaget blir inte banan igenkorkad ens för de som åker i orange/rosa = säkerheten ökar och varje elev får ett större mått av kontroll via instruktör, som i sin tur kan följa upp den enskilde bättre, och därigenom ge sitt samtycke till uppflyttning till högre grupp.

M.v.h

Förslaget är isig mycket bra, men med tanke på mängden instruktörer, och att vi har teoripass med grupperna, så kan det bli rätt så körigt...
Någon instruktör får rätta mig om jag har fel.
Sedan kan det faktist bli så att folk vill byta grupper pga den korta körtiden...man vill gärna (om jag förstått saken rätt) köra så mycket som möjligt på en kväll.

Dr.Bike

Guest
Optimera tidsuttaget

JO...jag anar att antalet instruktörer KAN vara begränsande, det går ju åt ett par till, eller fyra, ja om inte samma instruktörer kan tänka sig att köra flera gånger? Men de kanske inte gärna byter grupp/färg?

Hur teoripassen skulle påverka mitt förslag kan jag inte se, då detta är en verksamhet för sig, och som (väl?) är före man går in i gula gruppen.
Och DEN delen av verksamheten (liksom grön grupp) skulle ju lämnas oberörd av förslaget.

Iofs KAN det ju uppstå ett stort behov av FLERA teoriklasser nån kväll, men då föreslår jag att EN och samma instruktör tar de klasserna, så visst, helt klart går det åt några fler människor. Men inte så många, och inte hela tiden.
Under den pågående verksamheten i klassrum och på bana går det faktiskt inte åt en enda till!

Logistik ÄR svårt, och detta löser vi inte nu.
Men mitt förslag är ju i sin helhet att OM det finns några "extra" instruktörer vid något tillfälle, så kan man iaf ha denna plan i rockärmen, och vara bredd att lösa ut den med kort varsel.

Iaf värt att dikutera på nåt möte ni har?

Keep up the good work! :tummenupp

Last edited:

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Ähh varför hålla på o fixxa något som inte är trasigt?
Tycker det funkar fint idag. Var väll ju bara du som inte visste att grön var
snabba gruppen när du stod där o valde väll?
Lite mer info ang grupperna på teorin kanske?
Sedan är det väll bara tuta o köra.

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
jag tycker inte att 10minuterspass är något att satsa på. Det är ju de sista 5 minutrarna som däcken är varma och flytet flyter! :banana
Ang. teorin har det varit olika varje kväll, vad jag sett, ibland har nån civilklädd instruktör hållt tal för alla förstagångarna en kväll. Nästa kväll, är det olika på teoripassen.

10min blir för hattigt, jag har för mig att jag läst förslaget tidigare.
Jag tycker det funkar rätt bra på Rörken nu, det är inte så hysteriskt som för nått/några år sedan med västeriet och omkullkörningar.
Fler län är ju på G att starta upp liknande arrangemang, vilket ju skulle minska trycket på Rörken :tummenupp

Det har också varit på förslag om att SMC-uppsala-medlemmar skulle haft förtur i kön o.s.v. o.s.v.

Rörkenarrangemanget har inte alltid sett ut som idag, det har förändrats från år till år, så nytänkandet är det inget fel på, enligt mig.

sandstream

Guest
TinaTjejen skrev:
Det har också varit på förslag om att SMC-uppsala-medlemmar skulle haft förtur i kön
Coolt :yoparty

Vet att en MC-klubb i Stockholm ordnade körningar på banan där SM i Gokart kördes nyligen så någon från SMC borde väl kunna få till regelbundna körningar där kan man tycka.

Tyvärr så är ju de flesta på Rörken jäkligt trevliga så jag skulle inte överge stället även om det fanns körningar i Stockholm :)

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
sandstream skrev:
Vet att en MC-klubb i Stockholm ordnade körningar på banan där SM i Gokart kördes nyligen så någon från SMC borde väl kunna få till regelbundna körningar där kan man tycka.
Tyvärr så är ju de flesta på Rörken jäkligt trevliga så jag skulle inte överge stället även om det fanns körningar i Stockholm :)

Så när ska du byta din avatarbild till en glad person då? :tungan
Ser ut som du bitit i en riktigt sur citron där : )

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
sandstream skrev:

men så vart det aldrig:)

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...