R1 -01 eller GSX-R 1000 -01?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag funderar på att köpa en av dessa till våren och jag skulle behöva lite mer kött på benen. Jag vet att GSX-R:en har en bättre motor, men hur mycket märks det? Hur skiljer sig chassit på dessa hojar? Vilken är mest lättsvängd?

De som har kört bägge får gärna skriva vad de tycker om dem rent allmänt, hur de går i motor och låda, tillförlitlighet osv.
 

sticke

drygare än yes...
Gick med
23 May 2006
Ort
H-Town
Hoj
F4 Izzle
det blir nog svårt för annan än dig själv o bestämma det, provkör båda och ska ffa lite mer kött på benen det sättet, enda vettiga tyvärr!!!!!
lycka till:tummenupp
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Har haft båda och kört mycket med dem.

Yamman är klart mer lättsvängd, kanske lite för lättsvängd. Suckan är trögstyrd i jämförelse. Yamman har svårdoserade bromsar, Suckan har tungjobbade.

Man sitter skitbra på rettan medan suckan har skitskarp knävinkel och långt fram till styret.
Yammas motor är kannonbra men lite tam i botten, Suckans motor var underbar redan då! Den sviker aldrig och det är en rätt stor skillnad kraftmässigt men annars är det grymma hojar båda två!

det blir nog svårt för annan än dig själv o bestämma det, provkör båda och ska ffa lite mer kött på benen det sättet, enda vettiga tyvärr!!!!!
lycka till:tummenupp

Lite svårt 13:e jan att gasa sig totalkunnig på dessa hojar kanske.

Jag tror inte han blir missnöjd av någon. Båda har bra med beggatdelar och håller bra prestanda med dagens mått mätt.

Jag började med 3000 mil R1-01 men har haft en gixxer 1000 -02 som är en av hojarna Jag gillade allra mest. Den är ju samma som -01 fast -01:an har nån skum halvchoke trots insprut och fula speglar, mm men de river man ju av jallafall så.
 
Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Tycker rettan är en kalashoj, lite kassa bromsar på bana och lite nervös men efter ett tag tyckte jag bara det var charmigt och roligt.
Sukkan avskydde jag pga att tanken är så jävla stor så man når knappt fram till styret.
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
R1:an är snyggare och smidigare - speciellt -00 & -01:tummenupp Tror det stämmer som ngn skrev att sukkan har lite mer tryck i motorn men allmänt större o sämre chassi. Har kört R1 -01 och tycker bra om dem så hade nog tagit en sån:tummenupp
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Tack för alla kanonsvar! :tummenupp

Det blir nog till att provköra bägge. R1:an ligger dock bättre till. Körställningen är nog viktigare för mig än det där lilla extra trycket i motorn.

en gsxr 1000-01 för 48 000:-?? Skulle det smaka??

pm;a vid intresse /pete
Tack för erbjudandet, men det blir nog lite senare i vår. Har en bil att sälja först bland annat...
 
Last edited:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Tack för alla kanonsvar! :tummenupp

Det blir nog till att provköra bägge. R1:an ligger dock bättre till. Körställningen är nog viktigare för mig än det där lilla extra trycket i motorn.


Tack för erbjudandet, men det blir nog lite senare i vår. Har en bil att sälja först bland annat...

Sen kan du PM:a mig i vår, funderar på sälja min Retta -02. Insprut å grejjer på en sån sörrö, bra drag från botten.....:yoparty
 

Irons_bror

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2009
Ort
..
Hoj
..
kvalitetsmässigt så ligger R1 i lä... Gsx-r har "hundra" gånger säkrare låda. R1 har kass låda (fram till 02), men kan man meka själv och byta drev och etc fine.

jag har rasat R1-lådor, ganska oskyldigt t.o.m... sen alla som misshandlar är en femma för sig. jag har röjt med slitage i åtanke men vetat vad jag gjort. sen finns de som röjjer, varvbryt mm :gnissla

jag skulle satsa på gixxer för säkrare kvalitetsköp. alla gånger...eller köpa av ensam ägare 50 år+.. undvik 17 ägare fast den har knullputs....

lägg gärna 10 mer, för en cykel med färre mil och färre ägare = sunt förnuft.
 
Last edited:

Tommy.exe

Guest
Saknar min k2:a varje dag. Vilket ju är ganska så sjukt när man tänker efter.

R1:an känns slö och skramlig i motor/låda . Nu har jag ju en gammal 98:a. Vet inte vad som skiljer fram till 01:eek:rna eller vilken årsmod dom fick insprut?

För min del så blir det en gixxer igen. K3 känns prisvärd.

http://www.blocket.se/vi/18917378.htm?ca=23_3_s
 

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Har haft en R1 -00 och en Sucka 02.
Suckan är en annan nivå enl mig. Men smaken är som baken,bara du kan bestämma vilken som passar dig bäst. Tanken på gixxern är stor,inget jag tyckte va dåligt men en sak som du kanske inte kan tänka dig?
R1 i mitt fall va ny men kändes lite "plastig" överallt,lite "vek o lätt". Suckan för mig va som en Solid styrkedemostration. Kraft överallt och bestämt chassie.

Mina ovr och tankar. Sätt dig o kör. enda sättet. Lycka till :tummenupp

Köp Suckan.
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Har haft båda och kört mycket med dem.

Yamman är klart mer lättsvängd, kanske lite för lättsvängd. Suckan är trögstyrd i jämförelse. Yamman har svårdoserade bromsar, Suckan har tungjobbade.

Man sitter skitbra på rettan medan suckan har skitskarp knävinkel och långt fram till styret.
Yammas motor är kannonbra men lite tam i botten, Suckans motor var underbar redan då! Den sviker aldrig och det är en rätt stor skillnad kraftmässigt men annars är det grymma hojar båda två!
Håller med fullständigt och lägger till en skillnad till Suzukins fördel...kanske den största...
När du är ute och åker fort på vägarna, så är R1 så extrem i sitt uppförande, så du måste koncentrera dif till max på hojens uppförande.
På Suzukin i samma fart sitter du och njuter av naturen, den inger mer förtroende och är mer lättkörd.
Jag väljer Suzuki före Yamaha alla dagar. Hade två R1 innan jag gick till Suzuki, nu har jag haft tre Suzuki 1000 på rad :tummenupp
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Är lådan i R1 -01 så vek? Jag hade för mig att det främst var 98-99 som var kassa. Vad är det som ger sig i lådan? Blir reparationen dyr/krånglig?
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Jag hade valt gsxr alla dagar i veckan. Saknar min K2.a varje dag! R1orna saknar jag inte alls lika mycket. Suzukins underbara motor gör att allt annat är förlåtet.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Jävligt svårt val det här:

R1:
-Bättre komfort
-Smidigare
-Ser jävligt mycket fräschare ut

GSX-R:
-Bättre motor
-Bättre kvalitet

:gnissla
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Jävligt svårt val det här:

R1:
-Bättre komfort
-Smidigare
-Ser jävligt mycket fräschare ut

GSX-R:
-Bättre motor
-Bättre kvalitet

:gnissla

Bara för för att göra valet ännu svårare kan jag säga att jag sitter bättre på suzukin.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
..många ägare på sporthoj är ju kanske förklarligt i dessa tider när avställningsbara försäkringar är hutlöst dyra, och enda alternativet att bryta en dyr försäkring är just ägarbyte...vilket säkert sätts i system polare emellan...

/J
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Bara för för att göra valet ännu svårare kan jag säga att jag sitter bättre på suzukin.

Även jag sitter mycket bättre på suzukin, och fjädringen är också bättre enligt min mening, och bromsarna. Sedan att suzukin inte är lika smidig var inget jag led av, uppskattade däremot att den var lugnare och stadigare.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Ni får gärna säga på vilket sätt ni upplever Suzukin bekvämare. Det där med längre fram till styret, skarpare benvinkel och bredare tank låter ju inte riktigt bra om det nu stämmer...
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Är lådan i R1 -01 så vek? Jag hade för mig att det främst var 98-99 som var kassa. Vad är det som ger sig i lådan? Blir reparationen dyr/krånglig?

Nä det är en överdrift. Folk har kört sönder gixxer och bladelådor också för att inte tala om ZX9r...
-98 hade rettan en för svag fjäder till hållaren på 2:ans växel men åtgärdades till -99. Rettan har fått lite oförtjänt kritik för lådan då många av de första köptes av nyrika börsklippare då tiden var sådan när den kom och den då var det värsta som fanns. Dessa kunde inte köra utan gasade upp på ettan och crossväxlade över friläget...
Den har dock jäkligt vek ram om man får för sig att rasa omkull med den.

Gixxern har dock haft problem med skeva gaffelben i början. Rettans framgaffel höll fanimej till vad som helst. Jag bytte inte ens en packbox under min 3000 mil av misshandel, sen hur bra den är för bana är ju en annan sak.

Ni får gärna säga på vilket sätt ni upplever Suzukin bekvämare. Det där med längre fram till styret, skarpare benvinkel och bredare tank låter ju inte riktigt bra om det nu stämmer...

Jag åker klart hellre långt på en R1. Suckans sadel är som att sitta på en bulldeg. Tjock och mjuk som fan. Kanske bra om man har hemoröjder iof.

Det har med hur man ser ut fysiskt. Har du lång rygg, långa armar, korta ben sitter du bättre på gixxern, har du längre ben sitter du bättre på rettan.

en annan sak som kanske inte är intressant är att rettan är stabil på slangen när det går fort medans gixxern vill ligga antingen åt höger eller vänster när det närmar sig 200ingen. Lite äckligt att sätta ner märkte Jag. Dock är gixxern roligare att hjula med i övrigt bortsett från all plast man har framför sig. På rettan ser man genom framgaffelhålet om man sitter ner :)
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top