Nu är jag ju lite "partisk" som Suzuki ägare men då jag har haft en 02 gixxer 1000 så måste jag säga att det är en MYCKET trevlig bekantskap med mycket bra motor, har egentligen inget att klaga på då jag tycker att den nog var den bästa 1000cc maskinen av japps tillverkning under perioden 01/02om man ser till prio ordningen motor, chassi, bromsar. För vanlig gatåka vill jag påstå att den presterade bättre än de flesta klarar av att hantera så begränsningen sitter inte i hojen om man inte är en MYCKET duktig pilot.
När K1:an kom så var motorn den brutalaste som fanns att köpa från japan i 1000cc segmentet, den vann de flesta tester och presterade bra på banorna och har av mig inga kända svagheter mer än att spjäll lägesgivaren på K1
rna byttes på garanti och att K1
rna har en lite konstig "choke" funktion som inte finns på K2
rna eller senare modeller.
Jag är 190cm lång och tyckte inte att sittställningen var något egentligt problem mer än de vanliga som alla supersport hojar har för folk med min längd. Kör en K7:a numera och den har då en något annorlunda körställning och smalare tank. Motorn är dock inte lika "trevlig" då den kräver mer varvande men när man låter den varva, vilken MOTOR
Edit:
Såg att någon skrev om högfartsstabiliteten, kommer ihåg att en kompis som kör R1:a på en fest beklagade sig om tillfället då jag körde om honom i en snabb kurva och då vände mig om och tittade på honom när jag passerade samtidigt som jag då släppte ena handen från styret , detta skedde då vid en hastighet som han beskrev som den högsta han klarade av i den kurvan med sin R1:a så det kan ligga något gällande skillnad i högfartsstabilitet, det lustiga i situationen är att jag inte ens tänkte på att denna handling skulle vara det minsta svår då jag tyckte hojen gick som tåget (å andra sidan gjorde den det även fullt ut förutom att framhjulet ibland blev lite lätt i riktigt höga farter) . Gixxer 1000 har styrbroms som std vilket kan vara en faktor eller så har R1
rna en design som gör dem "lätt svängda" men samtidigt något instabila i högre farter