R1 eller GSXR 1000

Goforit

Medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Går i hojtankar och funderar nu på R1 eller GSXR1000 eller Fz1. Jag är 1,85cm lång och väger ca 96kg. De verkar försäkringsmässigt ligga i ungefär samma prisklass, Vilken åker man bäst på enligt er, vilken är vetigast cykel prestanda mässigt, inte bara effektmässigt? Provkört Fz1 och upplevde många fördelar som körställning och smidighet, dock kändes den lite "trött" om jag jämför med min Thunderace jag hade tidigare och är därför lite rädd att tröttna fort på en sådan.
Årsmodell på R1 runt 00-03, Gsxr 03-05. Är inte helt inne på vad som skiljer årsmodellerna emellan på resp. modell. Finns det fördelar med någon nyare/ äldre årsmodell? prisklass upp till 60k hade jag tänkte mig kunna lägga.
Vad har ni för åsikter/ erfarenheter!? Tell me!!!! Suget efter ny hoj växer för varje dag som går...
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Vad skall du använda cykeln till? Bana? Gata? Bara gata? Längre turer osv?

Personligen sitter jag bättre på min blade än ex en r1 02a (190). Jag skulle även säga att honda är smidigare och mer lätt körd än både R1/Gsxr. Jag kör gata och försöker köra bana när ekonomin tillåter och jag storm trivs med cbren! Dock när jag hade min gamla 600 körde jag retten och då fick jag den känslan av lite "trögstyrd", motorskillnaden vart hur skall man säga på ett bra sätt, inte imponerande? Även om den går minst lika bra om inte bättre än min blade men på blade fick jag känslan av ett mycket bättre botten! Kanske tråkig karaktär för en sporthoj men jag gillar den skarpt!

Jag har inte kört R1an mycket!! Och har bara kört gsxr 05-08 jäkla fina!!!

Kanske hjälper det er nått!
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Finns bara en som kan svara på det och det är du själv.
Försök att få provköra dom en sväng.

Jag har kört/haft båda och tycker att båda funkar, enda är att man får skaffa justerbara fotpinnar så man får till bena bra på båda hojarna.

Dom har olika karaktärer men gör sitt syfte båda två.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
"Konstiga" årmodellsintervaller du valt? Du har räknat in olika generationer av båda hojarna.

R1 04-06 är samma (och rejält uppgraderade från tidigare).
GSXR 2005-2006 är samma, och samma sak där så är de uppgraderade från äldre.

Jag har bara ägt R1 05, men provkört både gsxr och blade, R1:an känns tröttare i botten men har en rejäl ketchup-effekt. Läser man recensioner så placerar sig R1:an ofta bra, men dom brukar kommentera att "over 10k rpm is where the R1 really shines" , på högre varv är den urstark och den har ju samma/likvärdiga siffror som alla andra 1000cc på t ex 0-100 osv, så det handlar som så ofta annars om en vanesak.

edit: ska väl tillägga att "trött" är en definitionsfråga, drar du fullt på 2:an så är det bara hålla i dig om man säger så :)
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Aldrig förstått varför sporthojar får poäng för kraft på 4-siffriga varvtal eller för att dom har handtagsvärmare...
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Köp en gixxer 05 :) En utav de bästa sportmopparna som finns!

Jag undrar vad han menar med sportmoppe? Att sedan göra det i samma mening som GSXR-1000 är en förolämpning.
GSXR-1000 regerar, fr. 2008 & framåt är den en riktig, om inte den bästa sporthojen.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Sugkuki har väl byggt bäst, starkast och mest hållbara motorer i sina gsxr modeller sen urminnes tider - det är bara de 3-4 sista åren som Sugkuki halkat efter.

Jag hade kört på gsxr.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Har haft båda!
Haft en Gixxer -05 och en R1 -05.
Yamman kändes modernare på alla punkter och Sukkan kändes "lite" brutalare på alla punkter. Lite starkare, lite råare och lite snabbare. Men jag är 190cm och väger 95 kg. Så jag väljer R1an alla dagar i veckan för att jag sitter mycket bättre på den.
 

Goforit

Medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Tack för grymt bra och snabba svar...ska ta o se om inte mc-handlaren har öppet här idag. Vore fint om man fick ta sig en provtur på någon av bågarna. Hur är dämparna på dessa hojar, tänker på min vikt, är de ok för mig på bägge modellerna?
Vad skiljer R1 ¨t 04-06 gentemot tidigare versionen?
Tanken med min körning är först och främst på gata, men har senaste tiden börjat känna suget efter att testa lite bana också..
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
R1 med insprut är pigg tycker jag, går inte jämföra med thunderace, även om den har rätt bra prestanda rakt fram.
Suzuki från 05, är enligt mig en pigg, spårstadig (som ett lok i kurvorna)R1 är mer nervös(har bara erfaranhet av 03 R1!)som dock styrdämpare kan råda bot på. Jag gillar min R1 från 2003 med insprut iaf och har inte tröttnat än efter snart 2000 mil, upplever den som mycket bättre kvalitétsmässigt och piggare än cbr 929 som alla lovordar till himmelen.. som jag körde med lika långt, och jag upplevde inte Hondan som varken mer lättkörd, bekväm heller, same same.

Bullgixxern har jag ingen erfarenhet av, prestanda tycker inte jag det skiljer nämnvärt, men Succkans alla modeller du funderar över upplevs nog av gemene man som"piggare" eller mer klipp på topp.

En fin R1 från 03 med få mil borde gå att få för plus minus 40. Beroende på ålder för dig..så är R1 helt överkomlig i försäkring med numer anser jag :) Samt att jag anser de mer linjesnygga än de första tidiga bullgixxern iaf, men det är jag det..

Prova dig fram:tummenupp

Däparna duger fint, jag väger mer än dig och har kört med passagerare både "inspirerat" gata tempo, samt mer inspirerat ändå på bana, fungerar! Går väl justera annars.

Bodde du närmare vore du välkommen titta närmare, ta dig en kort utvärderingstur på min hoj.
 
Last edited:

Goforit

Medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Tack, nu gäller det väl bara för mig att hitta några att provköra. R1 ligger rätt bra till prismässigt, och nu är faktiskt försäkringen ok också. När kom R1 med insprut?
Vad är nackdelarna med Gixxer?
 

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Ort
Långshyttan
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Har du lite kortare ben är gixxern att föredra.Hade nog kollat lite på gixxer k1-k2 också.Ligger väldigt bra i förs. då med sukkas märkes.Och nej det är inte 25k i självrisk på dom.Har själv haft gixxer 1000 k2,k5 och k7.Även en 750k6.
Hade jag valt nu så hade jag lätt tagit 750:n.Den kunde man utnyttja effekten mer på.Men det var ju inte det som var frågan.K5:an är den som är brutalast av gixxrarna.Den spöar R1:an i allt tycker jag.Jämför du R1 01-02 och gixxer 1000 k1-k2 så spöar gixxern R1:an på alla punkter.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Jämför du R1 01-02 och gixxer 1000 k1-k2 så spöar gixxern R1:an på alla punkter.
du kan liksom inte jämföra över två årsmodeller, R1 00-01= förgasare, R1 02-03= första generationen med insprut, gixxern hade sprut från 01, av dom årsmodellenra så hade R1:an bättre chassi och var roligare att köra, gixxern var brutal genom hela registret men jobbigare över lag.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Jag undrar vad han menar med sportmoppe? Att sedan göra det i samma mening som GSXR-1000 är en förolämpning.
GSXR-1000 regerar, fr. 2008 & framåt är den en riktig, om inte den bästa sporthojen.

De vette attans..2008-2010 så gick ju sukki ifrån bra motorer till riktiga symaskiner där inget hände ( jämför med 2005-2006 motorerna )
Ram och chassi led ju 2008 modellen av svampigheten som dom fortfarande inte löst sen 2007 modellen med alla tiders sämsta fjädringspaket..det var ju som att åka gammal jänkare i kurvorna..man somnade ju av gungningen.
2010 och framåt har jag ingen koll på då jag inte provkört dessa.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
du kan liksom inte jämföra över två årsmodeller, R1 00-01= förgasare, R1 02-03= första generationen med insprut, gixxern hade sprut från 01, av dom årsmodellenra så hade R1:an bättre chassi och var roligare att köra, gixxern var brutal genom hela registret men jobbigare över lag.

R1 98-01 gick bättre än 02-03 med insprut :) Btw har du fått ihop din hoj ännu?
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
De vette attans..2008-2010 så gick ju sukki ifrån bra motorer till riktiga symaskiner där inget hände ( jämför med 2005-2006 motorerna )
Ram och chassi led ju 2008 modellen av svampigheten som dom fortfarande inte löst sen 2007 modellen med alla tiders sämsta fjädringspaket..det var ju som att åka gammal jänkare i kurvorna..man somnade ju av gungningen.
2010 och framåt har jag ingen koll på då jag inte provkört dessa.

Njaa..säger jag där ;)
k5-k6 hade mer känsligt insprut vilket snarare gav känslan av att de var lite råare i början vid gaspådrag.
Rakt fram så är k7-k8 snabbare på pappret vilket vittnar om att den är starkare o har några extra ponnar.

När det gäller fjädringen har du fan rätt men men. Har haft 2 st K7:eek:r... sedan en R1 -09 och en R1-08..för att sedan byta tillbaka till suzuki o köpa en K8:a. Bästa hojen till billigaste pris tycker jag!
Hoppade på Bmw s1000rr på en provkörning men att pröjsa 100,000:- till för bättre bromsar o lite mer effekt högst upp på registret jag oftast inte använder känns totalt meningslöst. För under 10.000 varv är det mer drag i K5-k8 än vad det är i s1000rr tycker jag.

Vafan va det vi snacka om...ajust...vill du ha utseende = R1 ....vill du ha bästa motorn = Sukka
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
R1:an känns tröttare i botten men har en rejäl ketchup-effekt. Läser man recensioner så placerar sig R1:an ofta bra, men dom brukar kommentera att "over 10k rpm is where the R1 really shines"

Är själv på jakt efter en sådan du kör och är därför lite extra intresserad av det där med "trött". Hur trött är den om vi mäter det hela på det sjukt omogna sättet powerwheelies? :hihi. Powerwheelar du upp den på trean och vid vilket varv orkar den klättra upp på tvåan? (Ja, jag vet att min fråga luktar mycket moppefucko, men jag tycker faktiskt det säger en del om mellanregistret)
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top