R1 eller GSXR 1000

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Det är väl f*n klart att K5:an står sig bra mot de nyare hojarna. Ett bevis på det är att GSXR 2009-2010 är tex "långsammare" än K7-K8, mindre effekt, mer tungrodd osv. I sin tur var K5:an enligt många bättre än K7-K8 också. Sporthojstillverkarna ligger nu på gränsen för vad de kan förbättra på sina hojar och i vissa fall kan man till och med gå baklänges - så pass svårt är det att få till en snabbare hoj än vad som finns i nuläget.

Allt från 2000 talet och uppåt (med untandag från zx9r, 929) står sig jävligt bra mot dagens värstingar. En GSXR 1000 K3 tex, visst är K5:an en bättre hoj men vem fan kan påstå att den inte står sig bra mot en K5?

K5:an är och kommer förbli konkurrenskraftig i många år framåt, detsamma kan man säga om K3:an. Det jag ville få fram är att rent årsmodellmässigt efter 2000 talet så spelar det ingen roll vilken hoj man väljer - alla är jävligt konkurrenskraftiga. K5:an som var värst på sin tid, står sig lite bättre än andra hojar från den epoken idag men fan... alla är krumma!

Jag vill ha en K3 för att jag tycker att det är den snyggaste Gixxern och har ett grymt skönt säte och sittställning... tror fan jag hade kunnat pendla med en sån!

Enl. dig så har alltså utvecklingen av GSXR 1000 hojar stått still eller t.o.m. gått baklänges sedan GSXR 1000, 2003/5 kom, som av en händelse är det du vill köra :va

Sen refererar du till fakta/källor som: "bevis på det är";" enligt många ":rodnar

För att avsluta med: "Det jag ville få fram är att rent årsmodellmässigt efter 2000 talet så spelar det ingen roll vilken hoj man väljer - alla är jävligt konkurrenskraftiga."
Jag fattar inte vad du vill ha fram med detta inlägget, gör någon annan det:confused:
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Enl. dig så har alltså utvecklingen av GSXR 1000 hojar stått still eller t.o.m. gått baklänges sedan GSXR 1000, 2003/5 kom, som av en händelse är det du vill köra :va

Sen refererar du till fakta/källor som: "bevis på det är";" enligt många ":rodnar

För att avsluta med: "Det jag ville få fram är att rent årsmodellmässigt efter 2000 talet så spelar det ingen roll vilken hoj man väljer - alla är jävligt konkurrenskraftiga."
Jag fattar inte vad du vill ha fram med detta inlägget, gör någon annan det:confused:

Din första mening, det är precis det jag menar. Du har förstått det rätt. Specifikationsmässigt har det gått framåt, men inte körmässigt och effektmässigt (möjligtvis 2012 modellen som kanske kan mäta sig med GSXR modellerna 2005-2008).

Och för det andra, vad är det som behöver förtydligas egentligen. Förstår inte vad det är jag behöver förklara för dig?

Jag är inte partisk när det gäller de äldre modellerna heller, kör en 2007 års Ducati. Det är min uppfattning av hojarna i fråga efter att ha kört, läst massa tester, sett dynos osv. Läs bara K9 tråden på forumet så inleds det med att K9:an är svagare än de äldre cyklarna... i min bok är det fel utveckling (även om K9:an har bättre gaffel osv, det fattar väl vem som helst).

I det stora hela tror jag att du fattar vad jag menar, men håller inte med och då kan man ju vara hur petig som helst och vrida och vända på mitt inlägg men det jag har sagt håller många med om.

Peace.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Enl. dig så har alltså utvecklingen av GSXR 1000 hojar stått still eller t.o.m. gått baklänges sedan GSXR 1000, 2003/5 kom, som av en händelse är det du vill köra :va

Sen refererar du till fakta/källor som: "bevis på det är";" enligt många ":rodnar

För att avsluta med: "Det jag ville få fram är att rent årsmodellmässigt efter 2000 talet så spelar det ingen roll vilken hoj man väljer - alla är jävligt konkurrenskraftiga."
Jag fattar inte vad du vill ha fram med detta inlägget, gör någon annan det:confused:

Om någon annan fattar vad han vill få fram?
Att alla hojar efter 2000 är dugliga sporthojar kanske?

Vet inte vad andra tycker men jag tycker att du har en jävligt dryg attityd.
Du gillar att käfta..det är klart. Ditt inlägg kan skrivas på 100ggr mer trevligare sätt. Gör om - gör rätt.
Ett forum ska vara ett trevligt ställe att hänga på
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är väl f*n klart att K5:an står sig bra mot de nyare hojarna. Ett bevis på det är att GSXR 2009-2010 är tex "långsammare" än K7-K8, mindre effekt, mer tungrodd osv. I sin tur var K5:an enligt många bättre än K7-K8 också. Sporthojstillverkarna ligger nu på gränsen för vad de kan förbättra på sina hojar och i vissa fall kan man till och med gå baklänges - så pass svårt är det att få till en snabbare hoj än vad som finns i nuläget.
K9-L1 har helt klart mindre effekt än K7-K8, både mellanregister och toppeffekt. Jag vet dock inte vad du menar med "tungrodd"...? K7-K8 är en stor och lång motorcykel jämfört med både K5-K6 och K9-L1. Både vad gäller praktiska saker som sittställning och mer teoretiska saker som chassiemått. Skillnaden mellan K7-K8 och K9-L1 är tydlig om man hoppar mellan hojarna. K7-K8 känns större, bredare och "mer utsträckt" i sittställningen och inte alls lika kvickstyrd eller lätthanterlig som K9-L1.

Tillverkarna har helt klart nått en gräns vad gäller motoreffekt. Detta beror dock inte på att man blivit sämre på att konstruera och bygga motorer, utan på att man hela tiden kämpar mot ökade buller och avgaskrav och också på att man skiftat fokus. Precis som inom MotoGP och Superbike så har man insett att brutala effektkurvor inte genererar snabbare varvtider. Nu handlar det istället om att skapa maximal kontroll.

Den som vill ha en brutal motor till relativt billig peng väljer K5-K6. Den som vill ha en mer sofistikerad och totalt sett bättre hoj väljer någon av de senare. Jag känner ingen som åker snabbare varvtider med K5-K6 jämfört med K9-L1 eller L2...
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Om någon annan fattar vad han vill få fram?
Att alla hojar efter 2000 är dugliga sporthojar kanske?

Vet inte vad andra tycker men jag tycker att du har en jävligt dryg attityd.
Du gillar att käfta..det är klart. Ditt inlägg kan skrivas på 100ggr mer trevligare sätt. Gör om - gör rätt.
Ett forum ska vara ett trevligt ställe att hänga på

Jag förstår inte ditt resonemang tycker att det är motsägelsefullt i flera led. Förstår heller inte din slutsats. Önskar därför att du utvecklar & tydliggör din argumentation.
Vad gäller min attityd, viljan att käfta & önskad trevlighet, så kan vi lämna den därhän. Jag har egentligen bara bett om en förklaring på frågor jag ej förstått & om du av det känner dig kränkt & påhoppad; är det inget jag kan göra något åt, då det är ditt problem ej mitt.
Glad sommar
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Jag förstår inte ditt resonemang tycker att det är motsägelsefullt i flera led. Förstår heller inte din slutsats. Önskar därför att du utvecklar & tydliggör din argumentation.
Vad gäller min attityd, viljan att käfta & önskad trevlighet, så kan vi lämna den därhän. Jag har egentligen bara bett om en förklaring på frågor jag ej förstått & om du av det känner dig kränkt & påhoppad; är det inget jag kan göra något åt, då det är ditt problem ej mitt.
Glad sommar

Jag har läst många av dina inlägg...och du verkar vara en riktig dryg besserwisser. Det här är inget jag påpekar pga ett litet inlägg utan pga en stor majoritet av dina inlägg jag läst. Så rent spontant har jag reagerat på det.
Så glad sommar på dig själv
 
Last edited:

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
seså barn..va snälla nu..:)

Vi har alla kommit fram till att 2005-2006 modellerna är dom bästa..2007 och --> brukar man som rundningsmärken :)
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Men vi har fortfarande inte kommit fram till huruvida en r1 -05 går att powerwheela på trean med originaldrevning:D och varför i helvete de kostar 20 000 kr för mkt på blocket :huvet
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Men vi har fortfarande inte kommit fram till huruvida en r1 -05 går att powerwheela på trean med originaldrevning:D och varför i helvete de kostar 20 000 kr för mkt på blocket :huvet


:rofl :rofl

Min gamla K5 gick upp på 4:an på gasen..gick som ett spjut
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Skall man få upp en R1 -05'a på 3'an genom att bara ge på gas så får man nog vrida ordentligt på rullen vid 9000rpm typ....
2'an är inga större problem men 3'an vette fan.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Hur skiljer sig de tidigare modellerna typ gixxer 03 gentemot 05?

2 helt olika hojar.

Nytt chassi, ny motor m.m

2003-2004 tycker jag går riktigt bra, 2005-2006 går bara bättre med bättre ram ( mao mer lättsvängd )
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
R1 05 och GSX-R 05 är likvärdiga hojar tycker jag och det är körställning och utseende som får skilja dom åt och där tycker alla olika så provsitt provkör och välj den som faller dig i smaken behöver man skriva mer än så igentligen? 3sidor med tjöt huruvida olika årsmodeller på gixxern skiljer sig åt......
 

Larsson

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Gsxr 1000-07
Jag har svårt att komma överens med min GSXR 1000-07. Har haft R1 00, 01 tidigare (har provkört 05,07 en del). Motormässigt är jag helnöjd. Men bromsarna gillar jag inte alls (har slängt på stålomspunnet så det blev lite bättre men känslan är fortfarande inte bra). Känner mig inte bekväm med hojen i böjarna trots att jag provat olika dämparinställningar. Bytte till ett bakdäck med 55 profil istället för 50 så nu blev den lite trevligare men jag är ändå inte nöjd. Får köpa en R1:a igen och slänga i Gixxer motorn :)
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
för att strula till det ytterligare: honda cbr 1000rr 04-07 då? Körupplevelsen/motorkaraktär och storleken är jag mest nyfiken på. Acceleration och topphastighet är ändå såpass lika så det skiter jag i. Referens: gsxr 1000 2007
 

Goforit

Medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Efter mycket velande och letande så fastnade jag tillslut för en GSX-R 1000 från 2002 som inhandlades igår, lite äldre än vad jag från början tänkt, men känns just nu som ett kanon val :banana
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top