R1 eller GSXR 1000

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
R1:an känns tröttare i botten men har en rejäl ketchup-effekt. Läser man recensioner så placerar sig R1:an ofta bra, men dom brukar kommentera att "over 10k rpm is where the R1 really shines"

Är själv på jakt efter en sådan du kör och är därför lite extra intresserad av det där med "trött". Hur trött är den om vi mäter det hela på det sjukt omogna sättet powerwheelies? :hihi. Powerwheelar du upp den på trean och vid vilket varv orkar den klättra upp på tvåan? (Ja, jag vet att min fråga luktar mycket moppefucko, men jag tycker faktiskt det säger en del om mellanregistret)
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Njaa..säger jag där ;)
k5-k6 hade mer känsligt insprut vilket snarare gav känslan av att de var lite råare i början vid gaspådrag.
Rakt fram så är k7-k8 snabbare på pappret vilket vittnar om att den är starkare o har några extra ponnar.

Mja säger ja :)

Vi bromsade 2 st 2007 mot 2st 2006 alla helt org och sett till låg och mellan register fanns det 2 st vinnare sett till vrid och hk och det var 2006 modellerna.
Att man ser till vem och vilken hoj som avverkar 0-100,200 m.m hänger mycke på förare och däck,dämp,chassi,drivlina än ren motorstyrka .

åter till ämnet...TS..köp en sukki..Skramlaha..Kwackaskaki mfl håller inte måttet..köp sukki...that´s the shit :)
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag valde mellan alla japanare års 04-06 o tog r1 för den tyckte jag är snällast mot oss längre. (189cm)

Effekt? Big deal? Påfart motorväg kanske? Bana, där avgör föraren vad som går snabbast, inte om hojen har ett uns mer drag än annan modell vid 13k.

Alla literklubbor är ju brutalt massa mos i.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har ägt flera årsmodeller av YZF-R1 och GSX-R 1000. Om du ska välja något runt årsmodell 05-06 så är mina erfarenheter följande:

YZF-R1: Bättre chassie, bättre sittställning och bättre byggkvalitet.
GSX-R 1000: Överlägsen motor.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Mja säger ja :)

Vi bromsade 2 st 2007 mot 2st 2006 alla helt org och sett till låg och mellan register fanns det 2 st vinnare sett till vrid och hk och det var 2006 modellerna.
Att man ser till vem och vilken hoj som avverkar 0-100,200 m.m hänger mycke på förare och däck,dämp,chassi,drivlina än ren motorstyrka .

åter till ämnet...TS..köp en sukki..Skramlaha..Kwackaskaki mfl håller inte måttet..köp sukki...that´s the shit :)

jaahaa..säger jag då.
Du kunde inte nämnt det här tidigare så hade man sparat några tusenlappar ;)
Meeeeen..glömde säga att katten måste bort på K7-K8. Min -07 bänkade iallfall då mer än polarens K5:a..hela 7 hästar =P
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
jaahaa..säger jag då.
Du kunde inte nämnt det här tidigare så hade man sparat några tusenlappar ;)
Meeeeen..glömde säga att katten måste bort på K7-K8. Min -07 bänkade iallfall då mer än polarens K5:a..hela 7 hästar =P

mehh 7 hk..:p

var fanns dom 7 hästarna då i registret ?
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
achtung< Kan jag inte hålla med om, däremot var sprutet lite ryckigt men löstes till viss del genom synkning av spjällen, min hoj var på Anderstorp igår, har du inget kort är väl det bästa stället o gasa på; );););)
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Är själv på jakt efter en sådan du kör och är därför lite extra intresserad av det där med "trött". Hur trött är den om vi mäter det hela på det sjukt omogna sättet powerwheelies? :hihi. Powerwheelar du upp den på trean och vid vilket varv orkar den klättra upp på tvåan? (Ja, jag vet att min fråga luktar mycket moppefucko, men jag tycker faktiskt det säger en del om mellanregistret)

Alltså, missförstå mig inte. Den är verkligen inte "trött".
Finns pulver så det räcker och blir över. Men (om den inte är ommappad) så kommer den mer men senare än t ex bladen som drar jämnare hela tiden.

Vad gäller slangning så är nog M|cke den du ska fråga. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kuben skriver
Och nej det är inte 25k i självrisk på dom.
Suzuki märkesförsäkring vid vagnskada.
En så har gammal sukka ligger mellan 35000kr och 50000kr.
Det som ryker först när hojen tex lowsidar (min favoritvurpa om man räknar på min statistik) är plasten. Originalplast till en japs ligger på ca 40000kr har jag sett nånstans.
Dvs de löser in hojen och du får hojens "försäkringsbolagsvärde" -6000kr självrisken på mer än 10 år gamla Suzuki gsxr.

Så jag har slutat helförsäkra och har bara halvförsäkring + Falck bärgning utan självrisk för ca 500kr/år.
Plast går ofta att laga själv eller köpa Kinakåpor för 5000kr och det är snabbare för mig laga själv än vänta tills nästa säsong på att FB låtit laga den på nån verkstad.
FB-jobb under "säsongen" är väl ännu mindre prioriterat än mina 4 månader för att få gaffel och styrlager fixade på en Yamaha Slider EU-moppe (ett FB-jobb inlämnat i november !, klart i mars).
Vilken hoj? Provkör ! Känn vilken du sitter bäst på. Känns bäst.
Annars är det bara rikta in sig på en R1 från 2005 och börja fixa allt från stötdämpare, gaffel, hjul, däck, flytta sadeln,
ändra på styret, flytta fotpinnnarna osv (vilket givetvis går på en sukka också) så den passar dig lika bra som dina bästa skor.
Och sedan går det att åka rikktigt fort om du tränar flitigt.
http://bridgetogantry.com/2/index.p...427-fastest-motorcycle-lap-of-the-ring-really
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Jag är 188 cm och provade både R1-05 och Gixxer 1000 -05.
Jag sitter mycket bättre på Gixxer:n.
Från -05 är Gixxern uppdaterad, och grym :yoparty
Lycka till.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
achtung< Kan jag inte hålla med om, däremot var sprutet lite ryckigt men löstes till viss del genom synkning av spjällen, min hoj var på Anderstorp igår, har du inget kort är väl det bästa stället o gasa på; );););)


Haha ja anderstorp är en rolig bana :) Var där för ett par veckor sen på en kvällkörning. Dock så har jag fått nya spännande fel på gixxern så kunde inte köra igår :huvet Blir till att rulla bort den till renova och lämna den där! Ska till johans mc till helgen och kolla på en gixxer k11 med yoshi burk :)
 

MC Doktorn

Guest
Dessa eviga trådar och frågor om den bäste GSXR, YZF, S1000RR, RSVR ... Varför inte EN hojvalstråd.
 

bmwrobban

framhjulsdrivet är oönskat
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Kalmar Län
Hoj
-94 Gsxr 750(såld), Gsxr 1000 K5 snabb banhoj (såld), -06 zx10, GsxR 1100 1987
du kan liksom inte jämföra över två årsmodeller, R1 00-01= förgasare, R1 02-03= första generationen med insprut, gixxern hade sprut från 01, av dom årsmodellenra så hade R1:an bättre chassi och var roligare att köra, gixxern var brutal genom hela registret men jobbigare över lag.
Ursäkta om jag rättar dig 'kvällsträningskompis' ;) -men gixxrarna kom med sprut -98 :banana
Själv kör jag en K5 1000, har inte haft bättre maskin och den står sig jävligt bra mot dagens maskiner = :fakta
vet dock ej försäkring eftersom det är en banhoj än så länge...
Har även en zx10 -06 gata, men tycker inte den piskar sukkan på långa vägar,
sen vet jag inte ang. rettorna, men sukka har väldigt sjyssta reservdelspriser och de finns i vartannat garage :tummenupp -sen har jag aldrig gillat fronten på rettorna, de gamla undantaget, tycker de nyare hojarna har lustig design på frontkåpan, med sina "Batman" luftintag :3freak -så jag är lite partisk i frågan,
det är väl vad jag kan bidra med :va
...sen kanske gixxermixxer kan bekräfta hur bettan min går ;)
 
Last edited:

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
De vette attans..2008-2010 så gick ju sukki ifrån bra motorer till riktiga symaskiner där inget hände ( jämför med 2005-2006 motorerna )
Ram och chassi led ju 2008 modellen av svampigheten som dom fortfarande inte löst sen 2007 modellen med alla tiders sämsta fjädringspaket..det var ju som att åka gammal jänkare i kurvorna..man somnade ju av gungningen.
2010 och framåt har jag ingen koll på då jag inte provkört dessa.

Har själv ej kört GSXR 1000, 2005 men skillnaden med en 2008 ska enl. förståsigpåarna vara att 05án var spattig på lågvarv (insprutningen) & att kraften kom snabbt & plötsligt högt upp i registret vilket gjorde den ryckig på lågvarv & lömsk på högvarv. Iof. bör man kunna mappa om en 05á till trevligare register. Sen är det så klart en vanesak, man kan säkert vänja sig med den lynniga hojen & bemästra den med stort nöje. 2008án har en mjukare rakare effektkurva, för att vara en sporthoj. Kraften kommer tydligare & är lättare att hantera, den har fortfarande en enorm effekt kicken på topp. Ang fjädringen är det troligen en kompromiss för att vem som helst ska kunna köra den bekvämt på landsväg. Ett sätt att bredda kundkretsen. Själv har jag via inställning styvat upp den tillräkligt för mig, jag kör mest landsväg & city. Den är inte värst (effekt) längre, men väger man in alla parametrar vinner den.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
bmw robban< hej kompis:hej, nja nu tror jag du har lite faktafel där, gixxer 1000 kom knappast 98; );) men att din hoj går bra är ingen tvekan om, nästa kvällskörning får vi byta hojar så jag får se vad den går för, deal??
 

bmwrobban

framhjulsdrivet är oönskat
Gick med
12 Nov 2010
Ort
Kalmar Län
Hoj
-94 Gsxr 750(såld), Gsxr 1000 K5 snabb banhoj (såld), -06 zx10, GsxR 1100 1987
nae det vet jag, jag menade gsxr över lag så kom insprutningen -98 , med SRAD'ens intågande :)
lååååångt innan "skramlaha" :tungan
angående körningen så är jag faktiskt lite sugen att testa skillnaden mellan min k5 och din k7-k8 :tummenupp
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
ja men dåså hehe, ja yammans insprutning kom väl 02 på R1 så det är ju rätt sent.

Klart vi byter hojar ett par varv så jag får bort mina hjärnspöken efter min vurpa för 2 år sedan
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Ursäkta om jag rättar dig 'kvällsträningskompis' ;) -men gixxrarna kom med sprut -98 :banana
Själv kör jag en K5 1000, har inte haft bättre maskin och den står sig jävligt bra mot dagens maskiner = :fakta
vet dock ej försäkring eftersom det är en banhoj än så länge...
Har även en zx10 -06 gata, men tycker inte den piskar sukkan på långa vägar,
sen vet jag inte ang. rettorna, men sukka har väldigt sjyssta reservdelspriser och de finns i vartannat garage :tummenupp -sen har jag aldrig gillat fronten på rettorna, de gamla undantaget, tycker de nyare hojarna har lustig design på frontkåpan, med sina "Batman" luftintag :3freak -så jag är lite partisk i frågan,
det är väl vad jag kan bidra med :va
...sen kanske gixxermixxer kan bekräfta hur bettan min går ;)

Det är väl f*n klart att K5:an står sig bra mot de nyare hojarna. Ett bevis på det är att GSXR 2009-2010 är tex "långsammare" än K7-K8, mindre effekt, mer tungrodd osv. I sin tur var K5:an enligt många bättre än K7-K8 också. Sporthojstillverkarna ligger nu på gränsen för vad de kan förbättra på sina hojar och i vissa fall kan man till och med gå baklänges - så pass svårt är det att få till en snabbare hoj än vad som finns i nuläget.

Allt från 2000 talet och uppåt (med untandag från zx9r, 929) står sig jävligt bra mot dagens värstingar. En GSXR 1000 K3 tex, visst är K5:an en bättre hoj men vem fan kan påstå att den inte står sig bra mot en K5?

K5:an är och kommer förbli konkurrenskraftig i många år framåt, detsamma kan man säga om K3:an. Det jag ville få fram är att rent årsmodellmässigt efter 2000 talet så spelar det ingen roll vilken hoj man väljer - alla är jävligt konkurrenskraftiga. K5:an som var värst på sin tid, står sig lite bättre än andra hojar från den epoken idag men fan... alla är krumma!

Jag vill ha en K3 för att jag tycker att det är den snyggaste Gixxern och har ett grymt skönt säte och sittställning... tror fan jag hade kunnat pendla med en sån!
 
Last edited:
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top