Hej!
Funderar på att köpa en R6:a för det är de vackraste maskinerna jag någonsin sett!
Jag bara undrar om någon kan tipsa om lite vanliga fel och saker man ska se upp med? Känns som de ganska lätt kan vara sönderkörda. Har tänkt mig en 99-00 i årsmodell, hur långt ska den max gått ungefär?
Tacksam för svar!
MVH Kristoffer
Ämnet har avhandlats många gånger tidigare, sök och du skall finna!
Men i korthet:
Mätarställning
Säg att en normal mätarställning på en 99-00 är ca:
Min: 3500-4000mil
Max: 7000-8000mil
Är mätarställningen mindre så ska man givetvis syna hojen extra noga i sömmarna för att kunna utesluta mätarfiffel. Ligger mätarställningen kring angivna maxmiltal ovan så ska hojen givetvis vara välservad & ha bok på detta.
Min egna R6:a av 2000 års modell har jag ägt sedan den var ny & den har endast gått 2400mil & många skulle kanske dra öronen åt sig för att den gått så lite. Dock syns det tydligt på skicket & servicebok att det är rimligt. I mitt fall beror det låga miltalet på nyttjande av flera hojar.
Vanliga fel
På tidiga modellerna var det en del problem med den numera klassiska trasiga fjädern på 2:ans växel som kunde uppträda. Dock tror jag bestämt att detta var vanligast på 98-99:ans R1.
Övrigt finns inga direkt vanliga fel.
Standardkontroll inför köp
Kontrollera mätarställning som utgång för att bedöma slitaget.
Antal ägare?
Skick på lack & kedja/drev (säger en hel del om hur hojen skötts).
Miltal kring 3000/6000 mil? Är drivpaketet utbytt, om inte hur ser det ut?
Kontrollera gaffelbenen/packboxarna så det inte läcker olja. (Kan ha wheelats mycket).
Kontrollera så att det inte är märken i styrstoppen. (Indikerar ev krasch).
Kontrollera svinglager, styrlager & hjullagerglapp fram & bak.
Kontrollera om hojen spårar.
Har hojen gått på bana? Leta efter genomborrade bultar som tyder de najats.
Kontrollera även svingen under kedjan efter hål för "hajfena" som är ett måste inom RR.
Kontrollera bromsbelägg, bromsskivor, däck & fälgar.
Servicebok? Intervall på olje/filterbyte.
Växla genom växellådan stillastående.
Provkör, accelerera & växla snabbt genom lådan, missade växlar eller urhoppade växlar tyder på sliten låda. Växellådan upplevs ofta som "klonkig" detta är dock helt normalt!
Provbromsa lagom hårt. Tar bromsarna bra?
Har säkert glömt nämna massor, men detta var den korta versionen!
Lycka till!
/Morgan