R1 och R6-tråden!

Henken

Guest
Om en r6 gått 5000 mil, vad ska då ha gjorts på den? Behöver man vara orolig om förra ägaren har bytat kolvringar och motorpackningar och gjort ventiljusteringen, eller ska detta mer anses som positivt, är där kanske något mer som man ska hoppas på är bytat etc?

Tack på förhand

Det är alltid bättre att sådant är gjort än att det inte är gjort :)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
En fråga, jag har ägt min R1-98 sedan den var ny. Nu tänker jag byta styrlager och undrar om det finns någon som bytit ut styrlagren mot koniska sådana.
Upplever att det inte blir riktigt bra när jag drar åt dem gamla.

Har aldrig hört någon byta till koniska styrlager så där kan jag inte uttala mig. Vad är det du upplever som inte blir bra med de gamla? Om du menar att du måste dra åt dem igen under säsongen så kan det bero på te x frekvent wheelande.

Om en r6 gått 5000 mil, vad ska då ha gjorts på den? Behöver man vara orolig om förra ägaren har bytat kolvringar och motorpackningar och gjort ventiljusteringen, eller ska detta mer anses som positivt, är där kanske något mer som man ska hoppas på är bytat etc?

Tack på förhand

Vid 4800 mil ska hojen servas enligt intervall i servicebok. Om du vill få specat exakt vad som ingår i den servicen kan du få reda på om du ringer en Yamaha-butik.

Men har förre ägaren gjort jobbet själv & det är korrekt utfört så finns ingen anledning till oro. Inte annat än om något skulle gå sönder i så fall. Gör du servicen på auktoriserad firma får du garanti på utfört arbete.

Vilken årsmodell har du? 99-02? I så fall kanske en förgasarsynkronisering är på sin plats. 03-> Kontroll av insprutning.

Hej!

Glad R6:a ägare. Var och köpte mig denna för några veckor sedan.
Dags att invänta kortet bara. Känns långt, men som de säger, "den som väntar på något gott väntar aldrig för länge"! :)

Mycket fin, vårda den väl nu! :)
 
Last edited:

le skier

Guest
Vad är det du upplever som inte blir bra med de gamla? Om du menar att du måste dra åt dem igen under säsongen så kan det bero på te x frekvent wheelande.QUOTE]

Just precis så är det! Jag måste dra åt dem regelbundet, har inga konstiga lägen lr hack som märks i styrningen.
Hursomhelst...jag byter.
 

JustIce

JustIce
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R6

Vid 4800 mil ska hojen servas enligt intervall i servicebok. Om du vill få specat exakt vad som ingår i den servicen kan du få reda på om du ringer en Yamaha-butik.

Men har förre ägaren gjort jobbet själv & det är korrekt utfört så finns ingen anledning till oro. Inte annat än om något skulle gå sönder i så fall. Gör du servicen på auktoriserad firma får du garanti på utfört arbete.

Vilken årsmodell har du? 99-02? I så fall kanske en förgasarsynkronisering är på sin plats. 03-> Kontroll av insprutning.

Är 99! Väldigt glad för denna sidan, tack för svar!

MVH Kristoffer
 

Skuggan

Guest
magkåpa!!

Är det någon där ute som har en magkåpa höger sida till en r6 99-02 som ligger o skräpar?? Jag vet att det finns ett köp o sälj forum men för stunden är det ingen som säljer en sådan.. Så om någon har en köper jag den omgående, om den är hel dvs, färg utan betydelse..
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Efter ytterliggare ett 20 tal mil på min R1:a kan jag bara konstatera att det är en riktigt kompetent hoj. Det enda man skulle vilja bli av med är gyroeffekten som är väldigt tydligt jämfört mot mindre hojar. Man kastar inte runt den i snäva kurvor helt utan problem. Man får ta det lite lugnt med bakbromsen vid riktigt hårda inbromsningar så att man inte blir omkörd av bakänden:gnissla

Men vilken motor!! De har verkligen lyckats:tummenupp

/D.
 

Pegan

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Skövde
Hoj
R1-04
Mått på kedjeslack på en R1a, årsmodell 99, ska det ligga runt 40-50mm? Känns som det är mycket men det är uppgiften som står i Haynes repbok...
 

Sharkie

Medlem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Söder om söder
Hoj
XT660R unt kromsläde
Blev en R6 -00 idag. Av den lilla provturen att dömma så verkar det som att jag kommer skratta mig till sömns resten av säsongen. Fyfan vilken skillnad mot gixxern! Dock så kändes förlusten av 150cc av, inte samma vrid på låga varv.

Men overall : :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har köpt en styrdämpare till min R1'a årsmodell 00. Det är en öhlinsdämpare. Jag antar att man fäster den med skruven som håller tanken i framkant och skruven som fäster höger handtag? Använder man orginalskruvarna eller måste man köpa nya längre skruvar? Är det bara i dessa två skruvar man ska fästa den? Kruven vid höger handtag känns rejäl men skruven vid tanken är ju rejält klen.

Ps. I höstan skrev jag i denna tråd att jag inte kunde få upp min R1'a på bara gas på tvåans växel. Fattar inte hur jag inte lyckasdes då. Nu får jag upp den på bara gas på tvåans växel från 4000 varv utan problem :)

Edit: en fråga till. Min har gått 1800mil. När ska jag göra nästa service och vad ska jag göra då?
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Helt riktigt så monterar du själva fästet vid tanken. Sedan är det en liten "arm" som du monterar vid ena styrhalvan vid styrkronan, lite svårt att förklara men jag kan ta en bild i kväll som visar. Skruvar brukar ingå till respektive Öhlins-modell. Skruven vid tanken är klen, men räcker gott.

Har din hoj gått 1800 mil så är det dags för en mellanservice. Kontakta ett Yamaha-center för att få specat vad som ingår i den. Oftast är det oljefilter, olja, luftfilter & diverse kontroller som utförs. Eventuellt även synkning av förgasarna.


jag har köpt en styrdämpare till min R1'a årsmodell 00. Det är en öhlinsdämpare. Jag antar att man fäster den med skruven som håller tanken i framkant och skruven som fäster höger handtag? Använder man orginalskruvarna eller måste man köpa nya längre skruvar? Är det bara i dessa två skruvar man ska fästa den? Kruven vid höger handtag känns rejäl men skruven vid tanken är ju rejält klen.

Ps. I höstan skrev jag i denna tråd att jag inte kunde få upp min R1'a på bara gas på tvåans växel. Fattar inte hur jag inte lyckasdes då. Nu får jag upp den på bara gas på tvåans växel från 4000 varv utan problem :)

Edit: en fråga till. Min har gått 1800mil. När ska jag göra nästa service och vad ska jag göra då?
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Helt riktigt så monterar du själva fästet vid tanken. Sedan är det en liten "arm" som du monterar vid ena styrhalvan vid styrkronan, lite svårt att förklara men jag kan ta en bild i kväll som visar. Skruvar brukar ingå till respektive Öhlins-modell. Skruven vid tanken är klen, men räcker gott.

Har din hoj gått 1800 mil så är det dags för en mellanservice. Kontakta ett Yamaha-center för att få specat vad som ingår i den. Oftast är det oljefilter, olja, luftfilter & diverse kontroller som utförs. Eventuellt även synkning av förgasarna.


ta gärna en bild och lägg in. det vore suveränt. jag fick inte till några skruvar.

den servicen gör man ju lätt själv. ska ringa ochkolla om det är något mer som ska göras.
 

|chippen|

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
450 FE
Vad säger ni om priset på en R6 -01 på 52 000kr? gått 2400km servad som den ska + servicebok, allt org. bra däck, aldrig varit omkull eller dyligt. Nytt drivpaket, bra dämpare.
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Vad säger ni om priset på en R6 -01 på 52 000kr? gått 2400km servad som den ska + servicebok, allt org. bra däck, aldrig varit omkull eller dyligt. Nytt drivpaket, bra dämpare.

Låter helt rimligt. 2400 mil är dock lite tidigt för ett nytt drivpaket. Bör hålla ca 3000 mil vid normal körning & skötsel. Betyder inte att hojen har vanskötts, utan bara en riktlinje!


Vassego! :)
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
ta gärna en bild och lägg in. det vore suveränt. jag fick inte till några skruvar.

den servicen gör man ju lätt själv. ska ringa ochkolla om det är något mer som ska göras.

Här kommer lite bilder som jag tog i kväll.
Hoppas du ser hur den ska sitta.

Infästningen vid tanken är lurig att dra åt. Använd en insex T-nyckel så går det lättare.
 

Bifogat

  • dämpare1.JPG
    dämpare1.JPG
    93.1 KB · Visningar: 91
  • dämpare 2.JPG
    dämpare 2.JPG
    117.4 KB · Visningar: 94
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top