R1 och R6-tråden!

hillbilly

To Fast For You...
Gick med
12 Jul 2004
Ort
märsta
Hoj
Såld
R1 folk...

Ville Bara att de va kul att vi har en egen tråd....Här kommer jag titta till
ofta.../Ha de gott alla R1 freaks.....mvh johan..:tummenupp
 

Roothen

Suzuki GSX-R 1000 K7
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Såld R1-06 Stulen R1-03
R1-06

Någon som vet hur lång en R1-04-06 är, alltså måttet mellan utkant av framdäck, och bakdäck?

MVH Roothen
 

Bifogat

  • bikepics-662265-800.jpg
    bikepics-662265-800.jpg
    80 KB · Visningar: 113
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Här kommer lite bilder som jag tog i kväll.
Hoppas du ser hur den ska sitta.

Infästningen vid tanken är lurig att dra åt. Använd en insex T-nyckel så går det lättare.


tack så mycket. var precis så jag trodde att det skulle sitta. jag ska testa om mina orginalskruvar funkar eller om jag måste fixa längre skruvar.

vad brukar ni ha för inställning på era öhlindämpare. ändrar ni det hela tiden beroende på vilken sorts körning ni bedriver eller kör ni samma läge hela tiden?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
tack så mycket. var precis så jag trodde att det skulle sitta. jag ska testa om mina orginalskruvar funkar eller om jag måste fixa längre skruvar.

vad brukar ni ha för inställning på era öhlindämpare. ändrar ni det hela tiden beroende på vilken sorts körning ni bedriver eller kör ni samma läge hela tiden?

Inställningen är liksom övrig fjädring på hojen högst individuell och får helt enkelt provas fram. Kör man bana så får man ändra den beroende på vilken bana det gäller. Därmed är det ju ganska svårt att hitta en optimal inställning för gata. Men börja med att ställa in standardinställningen.

  1. Skruva åt styrdämparen medurs tills det tar stopp
  2. Skruva sedan ut 10 klick moturs
  3. Provkör

Känns styrningen fortfarande nervös så justerar du styrdämparen medurs med 2 klick åt gången tills du hittar ett läge som känns bra.

Ställ inte styrdämparen på mindre än 5 klick, då gör den ingen större nytta.
Likadant om du ställer den för hårt, då fortplantar sig krafterna från det ojämna underlaget till chassiet & kan leda till en läskig överraskning. :)
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Magnus på Bike kör också R1. Men han verkar inte sköta den som ett barn direkt... Kolla på http://www.bike.se/blog/
Sån't där speglar ganska bra hur man är som person. I Magnus fall ger det sig tydligt tillkänna även i Bike, och dess brist på nogrannhet / korrekthet i testvärden, korrekturläsning osv.

Det här inlägget är väl OT i tråden, men jag störs svårt av tester som är uppenbart felaktiga, gång på gång.
 
Last edited:

Toyboy

HjärnKirurg!
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Sthlm/Haninge
Hoj
RRRSeexNollseex
Vad säger ni om priset på en R6 -01 på 52 000kr? gått 2400km servad som den ska + servicebok, allt org. bra däck, aldrig varit omkull eller dyligt. Nytt drivpaket, bra dämpare.

jag gav 52 för min r6-02, hade gått 700mil, servad enligt servcie bok,
är i toppskick, det enda som fanns att anmärka på var att bakdäcket va dåligt..

köpte min iofs i höstas :)
 

Roothen

Suzuki GSX-R 1000 K7
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Såld R1-06 Stulen R1-03
...........

KRILLEYZF. Då ser det ljust ut, om mina beräkningar stämmer, så går den in i hissen..... :tummenupp Har då ett par centimeter tillgodo, om det räknas från Cutsen.. :)
För iår ska ingen sno skiten från mig...:mad:
Fan vad gött, om 2 veckor ska jag hämta hojen...:yoparty

MVH Roothen
 

Bifogat

  • bikepics-526559-800.jpg
    bikepics-526559-800.jpg
    63.4 KB · Visningar: 148

Andreas!

Viva La france!
Gick med
2 May 2006
Ort
Stockholm Stolthet Haninge!
Hoj
Yamaha YZF-R6 Yamaha Gokart 360 cc Yamaha Aerox , Yamaha Xt 600 -03
Hej! Tänkte bara höra om någon av er är ute har erfarenheter av Yamaha R6 -06? om det finns någon tomgång skruv på den? eller om man bara kan köra via dator?

Här får ni en bild på hojen
andreasstoopppiecopypu2.jpg


Mvh Andreas
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hej! Tänkte bara höra om någon av er är ute har erfarenheter av Yamaha R6 -06? om det finns någon tomgång skruv på den? eller om man bara kan köra via dator?

Här får ni en bild på hojen


Mvh Andreas

Hej!

Eftersom din hoj är utrustad med YCCT - Yamaha Chip Controlled Throttle eller mer känt som "Fly-By-Wire" så har jag för mig att tomgången styrs elektroniskt. :va I så fall ändras detta säkert genom instrumenteringen.

Annars har du en justeringsskruv under tanken på vänster sida.

Enligt "handboken" är den 2065 mm men tror då att det är från "cutsen" till framkant framdäck.

På tal om handböcker, eller, instruktionsböcker så kan jag tipsa om att dessa finns att ladda ner eller beställa från Yamahas hemsida:

http://www.yamaha-motor.com/sport/service/viewmanuals/viewmanuals.aspx?ls=sport

Välj årtal, typ & modell.
 
Last edited:

JustIce

JustIce
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R6
Hur är r6:an att köra längre sträckor? Fungerar det eller får man ont överallt och liknande :p? Fungerar det också bra att skjutsa personer eller sitter de dåligt där bak? Den blir inte seg av att skjutsa folk?

Sedan undrar jag också om vad ni tycker man ska ha för ställ, skinn eller textil? Var hittar man bra ställ och priser?
 

|chippen|

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
450 FE
Med andra ord är 52 000 ganska mycket för en 01, helt enkelt.. ser man på blocket så ligger liksom 99 på över 50-sträcket.. var ska man titta??
 

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R1 -98
Hur är r6:an att köra längre sträckor? Fungerar det eller får man ont överallt och liknande :p? Fungerar det också bra att skjutsa personer eller sitter de dåligt där bak? Den blir inte seg av att skjutsa folk?

Sedan undrar jag också om vad ni tycker man ska ha för ställ, skinn eller textil? Var hittar man bra ställ och priser?

Har ingen aning om körställning eller skjutsning, men det är ju en sporthoj som i regel inte är särskillt bekväm efter 50mil. Körde min CBR 600F 102 mil i stäck. Det var inga problem, men cbren är lite mindre sportig än en R6.

Det blir en ganska stor skillnad i prestanda när man skjutsar någon då hojjen blir avsevärt mycket tyngre.

Jag anser att det är skinställ som gäller till alla sporthojar
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Hur är r6:an att köra längre sträckor? Fungerar det eller får man ont överallt och liknande :p? Fungerar det också bra att skjutsa personer eller sitter de dåligt där bak? Den blir inte seg av att skjutsa folk?

Sedan undrar jag också om vad ni tycker man ska ha för ställ, skinn eller textil? Var hittar man bra ställ och priser?

Körde en 03a 20 mil i lördags utan stopp o de va iaf inga större problem... o mkt längre än så kommer du inte på en tank så då måste du ändå av o sträcka på benen :D
 

Henken

Guest
Hur är r6:an att köra längre sträckor? Fungerar det eller får man ont överallt och liknande :p? Fungerar det också bra att skjutsa personer eller sitter de dåligt där bak? Den blir inte seg av att skjutsa folk?

Körde 22-mil nonstop förra sommaren några gånger utan större problem. Lite segt är det såklart. Att skjutsa är ingen höjdare tycker jag personligen. Den går sakta, personen bakom gör hojjen klumpig & krossar gärna dina ädlare delar mot tanken när du bromsar. :)
 

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Chail
Hoj
R6-06 till salu edition
Ok nu har min R6 06 blivit återkallad pga att det finns skruvar till luftfiltret som kan lossna och trilla ner i spjällhuset. Någon som fått sin fixad och kan svara på vad det är dom gör. Har inte original filter på den och har moddat den för rejs så packa in i kärra och köra iväg för att se dom droppa lite loctite känns gay!
 

Pegan

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Skövde
Hoj
R1-04
Dags att byta olja i spisen, vad bör jag välja för olja, 10W30 eller 10W40? Någon som har koll på mått till packningen för dräneringspluggen?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Dags att byta olja i spisen, vad bör jag välja för olja, 10W30 eller 10W40? Någon som har koll på mått till packningen för dräneringspluggen?

Går bra med vilken som helst av dem! Hör med MC-kompaniet i väring så kan du nog få en ny oljepackning som passar alt. köpa för ngn tia. Du ska väl dit på öppet hus i helgen?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top