R1 och R6-tråden!

Pegan

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
R1-04
Går bra med vilken som helst av dem! Hör med MC-kompaniet i väring så kan du nog få en ny oljepackning som passar alt. köpa för ngn tia. Du ska väl dit på öppet hus i helgen?

Tänkte jag skulle byta oljan imorn, har beställt oljefilter hos autoexperten, dumt gjort?:confused:

Blir ett besök hos MC-kompaniet på lördag är det tänkt :)

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Hur är r6:an att köra längre sträckor? Fungerar det eller får man ont överallt och liknande :p? Fungerar det också bra att skjutsa personer eller sitter de dåligt där bak? Den blir inte seg av att skjutsa folk?

Sedan undrar jag också om vad ni tycker man ska ha för ställ, skinn eller textil? Var hittar man bra ställ och priser?

Snackar vi om nya modellen eller den äldre?
Den nya har en lite extremare körställning som ger mer tryck på armar & axlar i lägre fart. Den äldre är lite snällare och jag har själv kört 33 mil i sträck på en tank utan att stanna, det enda som kändes jobbigt var en enorm "träsmak" i arslet.

Klart att det är skillnad då man skjutsar, ska man skjutsa mycket är inte en sporthoj rätta valet enligt mig iaf. Passageraren kan uppleva den extrema knävinkeln som jobbig, samt att få vinddraget på överkroppen.

Självklart tycker jag att du ska ha ett skinnställ, det ger det bästa skyddet.
Sedan kan du alltid komplettera med ett all-väderställ.

Många beställer från FC-moto.de eller liknande.

Tänkte jag skulle byta oljan imorn, har beställt oljefilter hos autoexperten, dumt gjort?:confused:

Blir ett besök hos MC-kompaniet på lördag är det tänkt :)

Beror väl på vad du betalade & när du får det? :)
Till R1:an kostar ett oljefilter 99:- hos mc-komp.

Men du, oljan byter man innan man ställer av hojen, annars så bildas det avlagringar i motorn från den gamla oljan under vintern! :)

Last edited:

Pegan

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Hoj
R1-04

Beror väl på vad du betalade & när du får det? :)
Till R1:an kostar ett oljefilter 99:- hos mc-komp.

Men du, oljan byter man innan man ställer av hojen, annars så bildas det avlagringar i motorn från den gamla oljan under vintern! :)

60 spänn tror jag, får det imorgon, tänkte mest på kvalitén på filtret, men det ska nog inte vara någon fara :)

bjotta3

Bacardin
Gick med
26 Mar 2007
Hoj
Yamaha R1
2:ans växel hoppar ur....

Hej,
Ville bara höra lite angående att tvåans växel hoppar ur ibland vid uppväxling från 1:an. Hoppar bara ur ibland. Rätt långt läge mellan 1:an å 2:an. Är van vid kort läge som det är på gsx-r:en som jag har. Är det jag som tabbar mig eller är det något fel. Hoppar bara ur precis efter växling inte om man tar det lungt å lägger i tvåan å sen gasar. Hört att de var lite problem me 2:an på -98:an. Jag har en -99:a.

Är detta vanligt ???

Mkt tacksam för svar.

Vad göra ???

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-06 till salu edition
Ok nu har min R6 06 blivit återkallad pga att det finns skruvar till luftfiltret som kan lossna och trilla ner i spjällhuset. Någon som fått sin fixad och kan svara på vad det är dom gör. Har inte original filter på den och har moddat den för rejs så packa in i kärra och köra iväg för att se dom droppa lite loctite känns gay!

Men ingen annan som blivit kallad lr!?

Svep

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2005
Hoj
R1-01 (såld...)
Har ett svagt tickande ljud på min R1a 01 vid runt 3000rpm på låg belastning. Är det något att bry sig om? Eller stoppa in öronpropparna och köra vidare?

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
första turen med R6an idag, bilder kommer när alla kåpor är påskruvade :)

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Hej,
Ville bara höra lite angående att tvåans växel hoppar ur ibland vid uppväxling från 1:an. Hoppar bara ur ibland. Rätt långt läge mellan 1:an å 2:an. Är van vid kort läge som det är på gsx-r:en som jag har. Är det jag som tabbar mig eller är det något fel. Hoppar bara ur precis efter växling inte om man tar det lungt å lägger i tvåan å sen gasar. Hört att de var lite problem me 2:an på -98:an. Jag har en -99:a.

Är detta vanligt ???

Mkt tacksam för svar.

Vad göra ???

Jodå, ganska förekommande på hårt körda exemplar av äldre modell.
Tror bestämt att det är läge att granska växellådan!

Bullshit...

spela roll....

Nja, faktiskt inte. Blir lite som med åderförkalkning på människor.
Men var & en är så klart fria att göra som de behagar!

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Jodå, ganska förekommande på hårt körda exemplar av äldre modell.
Tror bestämt att det är läge att granska växellådan!

Nja, faktiskt inte. Blir lite som med åderförkalkning på människor.
Men var & en är så klart fria att göra som de behagar!

Ge mig konkreta fakta på att de faktiskt spelar roll då.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Ge mig konkreta fakta på att de faktiskt spelar roll då.

Konkreta fakta, ja skulle väl vara att när hojen står i dvala över vintern med "smutsig" olja i motorn så bildas det avlagringar i oljekanaler. Avlagringar som kan bli kvar även efter att man bytt olja.

Men om det spelar roll? Svårt att säga, men för egen del så känns det bra att veta att man har ny olja i bågen över vintern.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Konkreta fakta, ja skulle väl vara att när hojen står i dvala över vintern med "smutsig" olja i motorn så bildas det avlagringar i oljekanaler. Avlagringar som kan bli kvar även efter att man bytt olja.

Men om det spelar roll? Svårt att säga, men för egen del så känns det bra att veta att man har ny olja i bågen över vintern.

O luften i däcken luktar unket o jävligt efter ett tag oxå, men tror inte de spelar nån större roll de heller :D..
Huvudsaken är nog att man byter oljan som man ska sen spelar det nog ingen större roll.

Men ja håller me, har oxå hellre ny fräsch olja i innan vilan.

JustIce

JustIce
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
Yamaha R6
Snackar vi om nya modellen eller den äldre?
Den nya har en lite extremare körställning som ger mer tryck på armar & axlar i lägre fart. Den äldre är lite snällare och jag har själv kört 33 mil i sträck på en tank utan att stanna, det enda som kändes jobbigt var en enorm "träsmak" i arslet.

Klart att det är skillnad då man skjutsar, ska man skjutsa mycket är inte en sporthoj rätta valet enligt mig iaf. Passageraren kan uppleva den extrema knävinkeln som jobbig, samt att få vinddraget på överkroppen.

Självklart tycker jag att du ska ha ett skinnställ, det ger det bästa skyddet.
Sedan kan du alltid komplettera med ett all-väderställ.

Många beställer från FC-moto.de eller liknande.

Det är äldre modellen 99-00!

När det beställer hur vet de att det kmr att passa? Finns det någnostans man kan prova produkterna innan man beställer ifrån nätet?

Btw, nice att du är på sidan här X-up kan mycket och svarar skitbra på frågorna :)!

MVH Kristoffer

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Det är äldre modellen 99-00!

När det beställer hur vet de att det kmr att passa? Finns det någnostans man kan prova produkterna innan man beställer ifrån nätet?

Btw, nice att du är på sidan här X-up kan mycket och svarar skitbra på frågorna :)!

MVH Kristoffer

Tackar! :)

Många brukar prova ut storlekarna i den lokala MC-butiken & beställer därefter på nätet.

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-06 till salu edition
jooopp... min ska in om 3 veckor.

är väl säker lite locktight som ska dit bara =)

Ringde och kollade om det var något man kunde fixa själv. Svaret var att det är hela luftfilterboxen som skall bytas, hur den nu kan trilla ner i spjällhuset :D.

Men men in skall den i maj iaf.

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
Två glada ägare av en varsin R1 2007, jag (tv) och Sirius Black (th).

IMG_0334_2.jpg

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
i torsdags lyfte jag ner min hoj till garaget, då den stått i mitt vardagsrum sedan 28 oktober då jag köpte den.

jag körde den från Handlaren & hem... en tur på ca 1 km

igår satte jag ihop den, då alla kåpor & dyl. varit avmonterade
och jag drog en repa ganska sent på kvällen + att jag varit ute & kört ett par mil idag.

och jag måste säga att efter att ha ägt en R6 -99:a + en R1-99 + en VFR800 FI

så är min nuvarande R1 -04 den absolut skönaste hoj jag kört/ägt
superb sittställning, mjuk & skön i både låda & motor
att Rettan sedan e en av de snyggaste litershojarna som rullar e ju bara ett +

fy fan vad jag bara älskar den hojen :yoparty
skulle få tanken på att byta, så får det bli en MV Agusta

nu måste mitt skinnställ komma snart som jag beställt
funkar ju inte att köra med gortex jacka & jeans :huvet

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...