R1 och R6-tråden!

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
tack för svaret, ska testa detta då det skiljer en hel del från det jag har nu: ):):) cykeln är ok i övrigt , när du skriver 12 klick osv, menar du då inskruvad max och utgår därifrån? dvs 12 klick ut? /p
Skruva in (medsols) till anslag (max dämpning), skruva sedan utåt (motsols) och räkna antal klick. Om inte skruvarna varit ändrade på ett tag kan de vara lite sega, det är då bra att motionera dom mellan endlägena några gånger.

På min var det 26 möjliga klick på returdämpningen fram, de övriga 20 klick.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Skruva in (medsols) till anslag (max dämpning), skruva sedan utåt (motsols) och räkna antal klick. Om inte skruvarna varit ändrade på ett tag kan de vara lite sega, det är då bra att motionera dom mellan endlägena några gånger.

På min var det 26 möjliga klick på returdämpningen fram, de övriga 20 klick.
jepp det är så jag har haft tankarna på, in max o sedan räkna klicken ut, så har jag gjort hittills, ska testa ditt "recept" i helgen tack!!
 

ruffrider_

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2006
Ort
kungsbacka
Hoj
Yamaha R6 -00
Funderar på att köpa en R6 - 03. men jag undrar vad försäkringen kostar ungefär? (Den ska vara reggad som 25Kw och jag är 18 år)
Så du som vet skriv gärna vad du betalar för din R6 i försäkring och vilket bolag det va?

Ha det gött
 

Anders J.

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2007
Ort
Karlstad
Hoj
KTM 950 Superenduro
Modifiering av originalljuddämpare R1

Hej!
Jag har en originalljuddämpare till en Yamaha R1 som jag tänkt använda på min KTM för att bygga 2-1.
Dämparen är ju popnitad. Går det att komma åt innanmätet om man borrar ur popniten i dämparen och tar loss höljet? Eventuellt vill jag "justera" dämparen för litet bättre flöde.
Nån som testat?
/Anders
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hej!
Jag har en originalljuddämpare till en Yamaha R1 som jag tänkt använda på min KTM för att bygga 2-1.
Dämparen är ju popnitad. Går det att komma åt innanmätet om man borrar ur popniten i dämparen och tar loss höljet? Eventuellt vill jag "justera" dämparen för litet bättre flöde.
Nån som testat?
/Anders

Ja det går. Borra ur popnitarna så får du ut hela insatsen med rör & mellanväggar.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Funderar på att köpa en R6 - 03. men jag undrar vad försäkringen kostar ungefär? (Den ska vara reggad som 25Kw och jag är 18 år)
Så du som vet skriv gärna vad du betalar för din R6 i försäkring och vilket bolag det va?

Ha det gött

Ring runt och fråga.

Jag fick priser mellan 7700:- - 29000:-, men jag tillhör knappast samma försäkringsgrupp som dig. Räkna med 3-4ggr högre pris.
 

walle85

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Ort
uppsala
Hoj
R1
Funderar på att köpa en R6 - 03. men jag undrar vad försäkringen kostar ungefär? (Den ska vara reggad som 25Kw och jag är 18 år)
Så du som vet skriv gärna vad du betalar för din R6 i försäkring och vilket bolag det va?

Ha det gött

tjenare.. har en r6, 99:a som jag skulle få ge ca 2000 för halv/ hel. och 4000 för hel/hel om den var strypt. det var på saluansvar. lycka till:tummenupp
 

JustIce

JustIce
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha R6
Hej!

Funderar på att köpa en R6:a för det är de vackraste maskinerna jag någonsin sett!

Jag bara undrar om någon kan tipsa om lite vanliga fel och saker man ska se upp med? Känns som de ganska lätt kan vara sönderkörda. Har tänkt mig en 99-00 i årsmodell, hur långt ska den max gått ungefär?

Tacksam för svar!

MVH Kristoffer
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hej!

Funderar på att köpa en R6:a för det är de vackraste maskinerna jag någonsin sett!

Jag bara undrar om någon kan tipsa om lite vanliga fel och saker man ska se upp med? Känns som de ganska lätt kan vara sönderkörda. Har tänkt mig en 99-00 i årsmodell, hur långt ska den max gått ungefär?

Tacksam för svar!

MVH Kristoffer

Ämnet har avhandlats många gånger tidigare, sök och du skall finna!

Men i korthet:

Mätarställning
Säg att en normal mätarställning på en 99-00 är ca:

Min: 3500-4000mil
Max: 7000-8000mil

Är mätarställningen mindre så ska man givetvis syna hojen extra noga i sömmarna för att kunna utesluta mätarfiffel. Ligger mätarställningen kring angivna maxmiltal ovan så ska hojen givetvis vara välservad & ha bok på detta.

Min egna R6:a av 2000 års modell har jag ägt sedan den var ny & den har endast gått 2400mil & många skulle kanske dra öronen åt sig för att den gått så lite. Dock syns det tydligt på skicket & servicebok att det är rimligt. I mitt fall beror det låga miltalet på nyttjande av flera hojar.

Vanliga fel

På tidiga modellerna var det en del problem med den numera klassiska trasiga fjädern på 2:ans växel som kunde uppträda. Dock tror jag bestämt att detta var vanligast på 98-99:ans R1.

Övrigt finns inga direkt vanliga fel.

Standardkontroll inför köp

Kontrollera mätarställning som utgång för att bedöma slitaget.
Antal ägare?
Skick på lack & kedja/drev (säger en hel del om hur hojen skötts).
Miltal kring 3000/6000 mil? Är drivpaketet utbytt, om inte hur ser det ut?
Kontrollera gaffelbenen/packboxarna så det inte läcker olja. (Kan ha wheelats mycket).
Kontrollera så att det inte är märken i styrstoppen. (Indikerar ev krasch).
Kontrollera svinglager, styrlager & hjullagerglapp fram & bak.
Kontrollera om hojen spårar.
Har hojen gått på bana? Leta efter genomborrade bultar som tyder de najats.
Kontrollera även svingen under kedjan efter hål för "hajfena" som är ett måste inom RR.
Kontrollera bromsbelägg, bromsskivor, däck & fälgar.
Servicebok? Intervall på olje/filterbyte.
Växla genom växellådan stillastående.
Provkör, accelerera & växla snabbt genom lådan, missade växlar eller urhoppade växlar tyder på sliten låda. Växellådan upplevs ofta som "klonkig" detta är dock helt normalt!
Provbromsa lagom hårt. Tar bromsarna bra?


Har säkert glömt nämna massor, men detta var den korta versionen! ;)
Lycka till!

/Morgan
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig

Alltid svårt att säga när man bara utgår från bilder.
Men utifrån dessa bilder så är är min bedömning:

Exempel 1: Ser fin ut till bra pris, kolla dock hur kedja & drev ser ut på foto 2 & 3. Tyder på en ägare som inte vårdar sin investering värst noga.

Exempel 2: Svår att bedöma, ser "bra" ut.

Exempel 3: Misstänkt låga mil men ser också "bra" ut.

Endast en närmre avsyning av objekten kan säga vilken som är bäst att välja.
 
Last edited:

Sharkie

Medlem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Söder om söder
Hoj
XT660R unt kromsläde
Låt oss säga att jag går ifrån en GSX-R 750 av 1996 års modell till en R6 00-01, hur mycket gladare blir jag? :)

Tänkte att folket här i R1/R6-tråden skulle få övertyga mig om varför jag ska byta till en R6. Shoot!
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top