R1 och R6-tråden!

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016

Ska inhandla en r1

en massa text...

är det ett bra val att satsa på en -04:a eller nyare? hur många hk har en -04:a???

mvh /John

Tjenare

bra val ? tja, det beror på .. första hojen ?
själv tycker jag den är underbar.. skön sittställning (bättre än 98-01)
underbar motorgång & växellåda

172 på veven har 04:an enligt Yamaha, så det blir väl 155 på bakhjulet
 

Göken

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2005
Ort
Halmstad
Hoj
Gixxer
Ska inhandla en r1

Har sökt en hel del men inte fått fram effekt uppgifter på de olika årsmodellerna förutom -07:an som tydligen har 189hk

Är sugen på en -04:a då jag sett att det är första årsmodellen de har börjat med avgassystemet monterat under sätet/bakskärmen är det ett bra val att satsa på en -04:a eller nyare? hur många hk har en -04:a???

mvh /John


Det är ju ingen hoj för en nybörjare i varje fal:huvet l........
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
S-racing's puckar funkar bra :tummenupp ....
..och andra svar på min fråga om kraschpuckar:

Tack för det! Ska kolla lite på det där. :tummenupp


Nu är det tyvärr redan dags för en liten mekfråga. Jag har upptäckt att kopplingen vill slira på min R1 -98. Det är när man gasar fullt och kommer upp till sådär 10-11.000 varv som varvräknarnålen lixom stannar medans hojen fortsätter accelerera.

Plockade nyss loss kopplingskåpan, och kunde inte se något konstigt alls. Lamellerna var gott och väl inom toleranserna och stålskivorna var inte skeva vad jag kunde se. Mätte inte riktigt "by the book" men lade dom på en glasskiva och alla såg helt plana ut.

Enligt killen som hade hojen tidigare är det någon Castrol hoj-olja i hojen. Han visade dunken, och jag tror det var den som heter GPS. Vad tror ni? Ska jag testa med annan olja eller är det nåt annat jag borde kolla upp?
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Ska inhandla en r1

Har sökt en hel del men inte fått fram effekt uppgifter på de olika årsmodellerna förutom -07:an som tydligen har 189hk

Är sugen på en -04:a då jag sett att det är första årsmodellen de har börjat med avgassystemet monterat under sätet/bakskärmen är det ett bra val att satsa på en -04:a eller nyare? hur många hk har en -04:a???

mvh /John

Kolla MC POOLENS hemsida under "referens bibliotek" eller vad där nu står. Där finns all fakta du vill ha. Ta det lugnt med vad du än köper i R1 väg, de rör på sig så det räcker och blir över. Det är som många redan sagt en hoj man skall ta det lilla lugna med innan man lärt sig hantera effekten.

/D.
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Var och hämtade en R1 -01 idag, sitter styrdämpare monterat och den har tagit i tanken vid fullt utslag till vänster. Har läst nån gammal tråd att det skiljer på tanken mellan 98/99 -> 00/01 och det ska tydligen finnas någon bricka att lägga under vid "kulan". Någon som vet något om det?

Sen finns det väl även distanser man kan sätta vid styrstoppen?

Här är hojen. Kommer nog bli en rolig sommar :tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00058.jpg
    DSC00058.jpg
    91 KB · Visningar: 89
Last edited:

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
..och andra svar på min fråga om kraschpuckar:

Tack för det! Ska kolla lite på det där. :tummenupp


Nu är det tyvärr redan dags för en liten mekfråga. Jag har upptäckt att kopplingen vill slira på min R1 -98. Det är när man gasar fullt och kommer upp till sådär 10-11.000 varv som varvräknarnålen lixom stannar medans hojen fortsätter accelerera.


Enligt killen som hade hojen tidigare är det någon Castrol hoj-olja i hojen. Han visade dunken, och jag tror det var den som heter GPS. Vad tror ni? Ska jag testa med annan olja eller är det nåt annat jag borde kolla upp?

testa motul eller shell advance.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016

Enligt killen som hade hojen tidigare är det någon Castrol hoj-olja i hojen. Han visade dunken, och jag tror det var den som heter GPS. Vad tror ni? Ska jag testa med annan olja eller är det nåt annat jag borde kolla upp?


R1:an har en förmåga att slira på den oljan... testa byt olja
själv körde jag på shell advanced på min gamla R1 -99

kolla även stålmellanläggen som ligger mellan lamellskivorna, är dessa "blånerade" så kan kopplingen slira

detta kan du slipa bort med ett fint, fint slippapper
 

Mr.Rackel

Speedoman
Gick med
15 Jun 2006
Ort
Skellefteå
Hoj
Stunt Japanare
..och andra svar på min fråga om kraschpuckar:

Tack för det! Ska kolla lite på det där. :tummenupp


Nu är det tyvärr redan dags för en liten mekfråga. Jag har upptäckt att kopplingen vill slira på min R1 -98. Det är när man gasar fullt och kommer upp till sådär 10-11.000 varv som varvräknarnålen lixom stannar medans hojen fortsätter accelerera.

Hoppas du menar tvärtom motför din beskrivning = När kopplingen slirar så fortsätter hojen att varva, Medans accelerationen uteblir... :tummenupp
Annars om hojen fortsätter att accelerera trots att varvräknaren stannar upp ( som du beskriver ).. Då är det förmodligen fel på din varvräknare som inte hänger med.

För att svara på din andra fråga så , Yes det kan göra ganska stor skillnad på vilken olja du har. Jag kör med Shell Advance, Fungerar ypperligt.

BTW, Som du kanske vet så hade jag åxå en ZXR 750 Tidigare.. Kan bara säga att jag tycker du gjorde ett bra val som bytte upp dig :tummenupp

Dock tycker jag Rettan känns lite slö ändå när man vant sig vid effekten, Trots att min har 143 bhp på bakhjulet. Har börjat samla på mig prylar inför turbo bygge. :)

BTW
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
..och andra svar på min fråga om kraschpuckar:

Tack för det! Ska kolla lite på det där. :tummenupp


Nu är det tyvärr redan dags för en liten mekfråga. Jag har upptäckt att kopplingen vill slira på min R1 -98. Det är när man gasar fullt och kommer upp till sådär 10-11.000 varv som varvräknarnålen lixom stannar medans hojen fortsätter accelerera.


Det där problemet med Castroll GPS känner jag till mycket väl, det lustiga är att andra med samma problem har upplevt tvärtom, dvs när de byter till Castrol så går sliret bort (gäller oftast andra fabrikat än Yamaha).
Orkar du kan du ju läsa här men ett råd, prova något annat än GPS :tummenupp
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=78056&highlight=gps

Hej, är det ngn som vet dim på packboxar som sitter i framgaffeln? (R1-02) Har även läst i mekhandboken att man ska använda vissa spec.verktyg som Yamaha säljer. Är dessa verkligen nödvändiga? Har bytt boxar på crossen flera gånger men aldrig behövt några specialgrejer förutom när den nya boxen ska på.
Det som är lite trixit är att få isär själva stötdämpar/fjäderarrangemanget.
Du behöver i första hand ett verktyg för att spänna ner fjädern och hålla den där så att du kan lossa på själva locket (som även är fastskruvat i stötdämparens kolvstång).
I Haynes repmanual står det hur du tillverkar ett verktyg, sist använde jag ett sånt, ett skruvstycke och två spänband så gick det tom att göra jobbet själv:tummenupp
Ett annat råd, ladda hem en servicemanual, det är värt "jobbet", hehe
 
Last edited:

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge, Stockholm, Sweden
Hoj
kotte

Det som är lite trixit är att få isär själva stötdämpar/fjäderarrangemanget.
Du behöver i första hand ett verktyg för att spänna ner fjädern och hålla den där så att du kan lossa på själva locket (som även är fastskruvat i stötdämparens kolvstång).
I Haynes repmanual står det hur du tillverkar ett verktyg, sist använde jag ett sånt, ett skruvstycke och två spänband så gick det tom att göra jobbet själv:tummenupp
Ett annat råd, ladda hem en servicemanual, det är värt "jobbet", hehe


OK, du vet inte dimensionen på packboxen? Servicemanualen har jag redan:)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det där problemet med Castroll GPS känner jag till mycket väl, det lustiga är att andra med samma problem har upplevt tvärtom, dvs när de byter till Castrol så går sliret bort (gäller oftast andra fabrikat än Yamaha).
Orkar du kan du ju läsa här men ett råd, prova något annat än GPS :tummenupp
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=78056&highlight=gps

Klockrent trådtips. Tackar! :tummenupp

Hoppas du menar tvärtom motför din beskrivning = När kopplingen slirar så fortsätter hojen att varva, Medans accelerationen uteblir... :tummenupp
Annars om hojen fortsätter att accelerera trots att varvräknaren stannar upp ( som du beskriver ).. Då är det förmodligen fel på din varvräknare som inte hänger med.

Jag kanske var lite otydlig. Det är rimligtvis så att motorn först "kör ifrån hojen" lite, och sedan kommer fenomenet jag beskrev, alltså att varvtalet är hyfsat konstant medans hojen är på väg ikapp motorn lixom. :rolleyes:

Hehe, jaså du tycker den är slö. Jag är i alla fall rätt säker på att jag kan åka några år på den utan att tröttna. :tummenupp
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
PacMan: Your Wellcome :tummenupp

OK, du vet inte dimensionen på packboxen? Servicemanualen har jag redan:)
Jag tänkte att i manualen framgår det ganska tydligt att du måste ha åtminstone ett specialverktyg för att lyckas få isär gaffeln, eller iofs kan du ju lockas av att lossa insexskruven i botten... Du får kanske isär det men du kommer inte få ihop det igen :pannkyss

Dimension: 43x55x9,5mm
Se: https://www.touring.se
artnr: 69-9333
Skriv in artnr i artikelsökfältet på deras sida, klart :)

Edit: Det verktyg du behöver är fjäderspännaren.
Du kan böja ett plattjärn (ca 5mm tjockt) till ett U, borra två hål och gänga med M8 eller borra 8mm hål och gör U-et så stort att du får plats med muttrar på insidan också.
Resten står i manualen:)
 
Last edited:

scubasteve

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
örnsköldsvik
Hoj
cbr 1000
Det är bara å ta fram fantasin, gjorde till min R6 -01 idag i aluminium. Ser helt ok ut. bilder kommer.. du kan ju alltid "googla" å få fram lite olika ritningar om fantasin är bortvuxen :p


--------------------------------------------------------------------------------

Ska införskaffa ett slipon till min R6 -01, men är inte hundra på vilket märke jag ska ha. vill ha ett så dovt å kraftfullt muller som möjligt. Inge skrikande.
Ni har ju alla helsys/slipon uppdatera mig lite nu..

Tja! Har ett "Jardine" på min -03 låter helt ok, svårt att beskriva ljudet men...trro inte att du blir besviken... www.motospeed.se
 

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge, Stockholm, Sweden
Hoj
kotte
PacMan: Your Wellcome :tummenupp

Jag tänkte att i manualen framgår det ganska tydligt att du måste ha åtminstone ett specialverktyg för att lyckas få isär gaffeln, eller iofs kan du ju lockas av att lossa insexskruven i botten... Du får kanske isär det men du kommer inte få ihop det igen :pannkyss

Dimension: 43x55x9,5mm
Se: https://www.touring.se
artnr: 69-9333
Skriv in artnr i artikelsökfältet på deras sida, klart :)

Edit: Det verktyg du behöver är fjäderspännaren.
Du kan böja ett plattjärn (ca 5mm tjockt) till ett U, borra två hål och gänga med M8 eller borra 8mm hål och gör U-et så stort att du får plats med muttrar på insidan också.
Resten står i manualen:)


Det var just fjäderspännaren jag hade i åtanke, jag har tidigare bytt boxar på crossen men då har jag för mig att jag använde muskelkraft och min bror. Är väl förmodlingen lite andra bullar med dessa fjädrar. Jag antar att du inte har ngt emot om jag kopierar din ide och gör en likadan. Snygg skiss förresten och tack för hjälpen:)
 

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
*Såld*
Ah, då var de nya bakljusen från clearalternetive installerade, faen va nice det blev...
Likaså "flärpen" bak bortmonterad...

Hur gör man om man vill ha halvljus i bägge lamporna?
Finns det H7 lampor med både halv/hel så man kan koppla själv sedan?
 

scubasteve

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
örnsköldsvik
Hoj
cbr 1000
R6 -03 Färgat lr tonat glas??

Har en R6 -03 Svart/silver som jag funderar på att skaffa ett tonat lr silverfärgat kåpglas till.

Har inte hittat några bilder på hur det kan se ut.... Är det någon som kan lägga ut bilder på sin hoj så man får se hur det kan se ut??

Gärna bilder med cuts lr kraschpuckar också om någon har det?:yoparty
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Har en R6 -03 Svart/silver som jag funderar på att skaffa ett tonat lr silverfärgat kåpglas till.

Har inte hittat några bilder på hur det kan se ut.... Är det någon som kan lägga ut bilder på sin hoj så man får se hur det kan se ut??

Gärna bilder med cuts lr kraschpuckar också om någon har det?:yoparty

Så här kanske?

578%20DB1.jpg


578%20DB2.jpg


Ah, då var de nya bakljusen från clearalternetive installerade, faen va nice det blev...
Likaså "flärpen" bak bortmonterad...

Hur gör man om man vill ha halvljus i bägge lamporna?
Finns det H7 lampor med både halv/hel så man kan koppla själv sedan?

Coolt med baklyset va? :)
Lamporna har jag tyvärr ingen aning aning om..
 
Last edited:

Sirius Black

www.yamaha-r.se
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R1 07
Fan vad nice
prince ringde och sa att det är ok att jag köpte hans grejor :yoparty

Då Sirius black inte kunde lägga in kort på sin hjälm å ställ pga tekniska problem så lägger jag in d till han,hjälmen å stället köpte han av prince 1986,passar verkligen till hans svarta r1-07a
Uppladdade bilder
 

Scorpion.SE

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
*Såld*
Argh, börjar bli tokig på lampor, har iaf bestämt mig för att hojen inte ska förbli enögd...
Ska till helgen försöka modifiera en H4 lampa så att den passar i en H7 sockel... Borde gå med lite vilja..
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top