R1 och R6-tråden!

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Bromsbelägg R1-01

Börjar bli läge för mitt första byte av bromsbelägg fram och bak på min R1-01:a. Tacksam för tips på om det finns belägg av bättre kvalitet (bättre grepp) och var dessa isåfall kan beställas. Även tacksam för råd hur man byter beläggen på en R1:a på smidigaste sätt.

Tack/D.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Börjar bli läge för mitt första byte av bromsbelägg fram och bak på min R1-01:a. Tacksam för tips på om det finns belägg av bättre kvalitet (bättre grepp) och var dessa isåfall kan beställas. Även tacksam för råd hur man byter beläggen på en R1:a på smidigaste sätt.

Tack/D.

Ferrodo XP Racing diggar jag. Bra bett i dem.
Jag har några uppsättningar som endast gått 1 tävling om det skulle vara intressant. (Byter inför varje race).

Bak är skitenkelt att byta, bara att lossa skruven & vinkla upp bromsoket.
Lossa på plåtblecket & vips så trillar beläggen bort.

Fram kräver något mer skruvande men går hyffsat snabbt.
Bort med framhjulet & lossa på bromsoken, bort med låsblecket & ut med belägget.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02

Fram kräver något mer skruvande men går hyffsat snabbt.
Bort med framhjulet & lossa på bromsoken, bort med låsblecket & ut med belägget.

Eller så tar man bara bort de 2 "saxsprintarna" och drar ut pinnen och drar beläggen rakt upp......

//P
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Följer det med någon verktygssats till R1 -04 och vad innehåller den isf?
Jag fick nämligen inte med någon till min och det vore bra att ha med på min Nürburgring/MotoGP-resa i sommar :)
Någon som har en att sälja?

/Danne
 

Mr. Brasse

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR 600
behöver bakblinkers till min R6:a 00

jag ska besikta min r6:a 00 och behöver bakblinkers till min original undertail. jag kör idag med en annan undertail.
nån som har det hemma ligandes som jag skulle kunna låna/hyra/köpa bara för att besikta min hoj.
mvh
sergio
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
I höstas monterades ett helt nytt orginalbatteri i min R1. Jag har kört med hojen titt som tätt under hela vintern samt varje dag nu i nästan 2 månader på våren. En dag på jobbet glömde jag parkeringsljuset på så att batterit laddade ur. Jag har kört batterit i laddare i 10 timmar med den hände inget. Batterit är fortfarande dött. Detta är ju ett liggande batteri. Kan man inte ladda upp dessa med en vanligt batteriladdare(jag har biltemas billigaste för 79kr)? Ett batteri ska väl kunna ladda ur en gång utan att det dör totalt?
Om nu inte min laddare klarar av detta, hur länge tror ni jag måste köra runt med hojen för att ladda upp batterit fullt?
Om jag nu inte lyckas ladda batterit, så att jag måste köpa nytt, vad ska man då köpa. Jag vill inte köpa orginal för det är svindyrt. Till alla mina tidigare hojar har jag haft biltema batterier. Dom har alltid funkat så jäkla bra och så kostar dom mycket mindre också. Biltema verkar dock inte ha något som passar min R1 årsmodell 00 till storleken. Eller har dom det?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
I höstas monterades ett helt nytt orginalbatteri i min R1. Jag har kört med hojen titt som tätt under hela vintern samt varje dag nu i nästan 2 månader på våren. En dag på jobbet glömde jag parkeringsljuset på så att batterit laddade ur. Jag har kört batterit i laddare i 10 timmar med den hände inget. Batterit är fortfarande dött. Detta är ju ett liggande batteri. Kan man inte ladda upp dessa med en vanligt batteriladdare(jag har biltemas billigaste för 79kr)? Ett batteri ska väl kunna ladda ur en gång utan att det dör totalt?
Om nu inte min laddare klarar av detta, hur länge tror ni jag måste köra runt med hojen för att ladda upp batterit fullt?
Om jag nu inte lyckas ladda batterit, så att jag måste köpa nytt, vad ska man då köpa. Jag vill inte köpa orginal för det är svindyrt. Till alla mina tidigare hojar har jag haft biltema batterier. Dom har alltid funkat så jäkla bra och så kostar dom mycket mindre också. Biltema verkar dock inte ha något som passar min R1 årsmodell 00 till storleken. Eller har dom det?

Kasta Feltema junket i soptunnan & köp en CteK-laddare, de har en häpnadsväckande förmåga att återuppliva "döda" batterier som andra laddare inte rår på. CteK kostar ca 600kr.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Hjälp mig nu!!

Jag har kollat på R6 länge nu och i princip bestämt mig för en sån.....ända tills jag insåg att en R1 av samma årsmodell kostar exakt lika mycket att försäkra.
Så nu har jag svår ångest och vet inte vilken jag ska ta!

Skulle vilja ha några åsikter om vad jag bör köpa efter att ni tagit del av följande förutsättningar:

*Jag är ingen jättekvinna och uppskattar en lätt, låg och smidig hoj
*Jag kör på gata, lite touring och på bana
*Jag kör inte som en dåre, men heller inte som en mes
*Jag körde tidigare SV650 som jag tyckte mycket om att hantera men jag växte ur den effektmässigt
*Årsmodellen som är intressant är 2003 (R1 el R6)

Åsikter och reflektioner mottages tacksamt!! Jag måste snabbt göra affär!

puss

edit: en grej till - vad är sitthöjden på R1 resp R6?
 
Last edited:

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Hjälp mig nu!!

Jag har kollat på R6 länge nu och i princip bestämt mig för en sån.....ända tills jag insåg att en R1 av samma årsmodell kostar exakt lika mycket att försäkra.
Så nu har jag svår ångest och vet inte vilken jag ska ta!

Skulle vilja ha några åsikter om vad jag bör köpa efter att ni tagit del av följande förutsättningar:

*Jag är ingen jättekvinna och uppskattar en lätt, låg och smidig hoj
*Jag kör på gata, lite touring och på bana
*Jag kör inte som en dåre, men heller inte som en mes
*Jag körde tidigare SV650 som jag tyckte mycket om att hantera men jag växte ur den effektmässigt
*Årsmodellen som är intressant är 2003 (R1 el R6)

Åsikter och reflektioner mottages tacksamt!! Jag måste snabbt göra affär!

puss

"Växte ur den effektmässigt"...? Ska hon säga som blev frånåkt av en XT på banan...:tungan

Ne men ärligt. Med den erfarenhet jag har av R6an och i just den årsmodellen skulle jag tippa på att R6an är något mera förlåtande i kurvorna än vad "rettan" är samt nåååågot mindre i måtten.
Jag skulle ha gått på 600an men så är ju jag såld på R6 oxå...:D
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Har aldrig förstått hur någon kan föredra en 600 framför en 1000 om priset är likvärdigt.

R6 har något mindre gyrokrafter men en R1 är inte svårsvängd och motorn...lirar i en helt annan division.

Just R1 02-03 är nog så nära perfekt sporthoj man kan komma. Allt är på rätt plats och har rätt storlek. Det som saknas original är en styrdämpare.

Köp R1 (om skicket är bra), utan tvekan!
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Har aldrig förstått hur någon kan föredra en 600 framför en 1000 om priset är likvärdigt.

R6 har något mindre gyrokrafter men en R1 är inte svårsvängd och motorn...lirar i en helt annan division.

Just R1 02-03 är nog så nära perfekt sporthoj man kan komma. Allt är på rätt plats och har rätt storlek. Det som saknas original är en styrdämpare.

Köp R1 (om skicket är bra), utan tvekan!

Har du provat en R6? Jag kör båda & kan säga att bägge har sina fördelar & nackdelar. R6:an kräver mer växlande & högre varv för att man ska ha riktigt kul medan R1:an exploderar redan från början.

R6:an är kortare & snabbare i chassiet samt med bättre bromsverkan.
R1:an upplevs som "klumpigare" att hantera än R6:an i mina ögon eftersom den är längre, högre & tyngre.

Som sagt bägge har sina för & nackdelar. Men att enbart gå på effekt säger inte mycket.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Har du provat en R6? Jag kör båda & kan säga att bägge har sina fördelar & nackdelar. R6:an kräver mer växlande & högre varv för att man ska ha riktigt kul medan R1:an exploderar redan från början.

R6:an är kortare & snabbare i chassiet samt med bättre bromsverkan.
R1:an upplevs som "klumpigare" att hantera än R6:an i mina ögon eftersom den är längre, högre & tyngre.

Som sagt bägge har sina för & nackdelar. Men att enbart gå på effekt säger inte mycket.

Ja, -01

Skall försöka utveckla mitt tyckande.
För en normalförare utan raceambitioner anser jag att den väldigt jämna effektutvecklingen från i stort sett tomgång gör R1 mer lättkörd. Det går fint att ligga både en och två växlar högre än med en 600 vilket gör körningen mer harmonisk.
Jag värdesätter alltså kraft på låg och mellanvarv. Ett spetsigt register med hög toppeffekt är för "medelhojaren" helt bortkastat.
Bromskomponenterna är väl de samma och ingen av dom är nr.1, dock inte riktigt så usla som många anser. En ny Brembopump kan göra underverk enligt hörsägen.
Visst, en R6 svänger smidigare, men inte så mycket att det kompenserar den mindre motorn, för "normalhojaren".
På gokartbanor med ett äss bakom styret gäller andra värderingar men det var väl inte det som vi diskuterar här :kiss
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R

På gokartbanor med ett äss bakom styret gäller andra värderingar men det var väl inte det som vi diskuterar här :kiss [/FONT]

Näe, jag är bara en vanlig chey....

Är det så alltså, att man måste varva som en tok på en R6 för att den ska röra sig? Jag är inte van vid att varva....

Och storleksmässigt - kommer R1 att kännas klumpig för mig?

Jag är lite rädd för att R1:an förpliktigar....det är så lamt att inte kunna nyttja dess fulla potential.

Servicekostnader - hur skiljer det där?


tack föresten för alla svar - mer input mottages tacksamt"
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
1) Näe, jag är bara en vanlig chey....

2) Är det så alltså, att man måste varva som en tok på en R6 för att den ska röra sig? Jag är inte van vid att varva....

3) Och storleksmässigt - kommer R1 att kännas klumpig för mig?

4) Jag är lite rädd för att R1:an förpliktigar....det är så lamt att inte kunna nyttja dess fulla potential.

5) Servicekostnader - hur skiljer det där?


6) tack föresten för alla svar - mer input mottages tacksamt"

1 - Helt ok
2 - Nej, men mer än R1
3 - Nej, men det är alltid tid för tillvänjning
4 - Det finns ingen hoj som förpliktigar till någonting! 1:a pris på en gattur eller bandag är att komma hem hel och glad utan incidenter, några andra priser finns inte, så lämna kvar prestigen hemma när du kör hoj. Och full potential, är det någon mer än Rossi och grabbarna som fixar det?
5 - Nej
6 - Jag lämnar över till nästa talare...
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
sitt höjden är 82 cm har jag för mej (har inte boken här) men det ska du inte bekymra dej om, köp den hoj som känns bekväm, du kan alltid sänka den i efterhand.

Bra svar FZ1:tummenupp
 

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen
Har ägt r1 tre år och detta är det 4e märket och 5e hojen.
Testat en del hojar och en av mina bättre vänner hade tidigare en R6 -00 som jag ofta lånade.
Det är en riktigt bra hoj men en R1 -00 är bara bättre.. Så är det bara :)
 

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
Fick mitt Racefit Growler med UPS igår...

Fy FAN va snyggt, sicken finish:tummenupp

Och ljudet, omg:yoparty :D :yoparty
Måste dock sätta i insatsen annars kommer jag bli döv...


Eftersom en del data gick förlorad så är klippen borta. Så jag undrar om du har lust att ladda upp klippen igen? jag hann aldrig lyssna på dom hade varit uppskattat.











.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top