R1 och R6-tråden!

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Är kåporna mellan toppkåpa och underkåpa, sidokåporna alltså, lika på R1 99 - 00?

Alloj alloj. Undrar vad för olja ni rekommenderar till Yamma R1 -00?

Shell Advance funkar fint. Med Castrol började kopplingen slira och jag har hört mycket skit om Castrol, så jag skulle råda dig att inte använda den oljan.
 
Last edited:

Ahono

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00
Är kåporna mellan toppkåpa och underkåpa, sidokåporna alltså, lika på R1 99 - 00?



Shell Advance funkar fint. Med Castrol började kopplingen slira och jag har hört mycket skit om Castrol, så jag skulle råda dig att inte använda den oljan.

Tackar tackar:tummenupp

Ser inga skillnad på sidopanelerna mellan 98-99 och 00-01, men det kan vara ett fall av otränat öga iofs;)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Alloj alloj. Undrar vad för olja ni rekommenderar till Yamma R1 -00?

Motul 300V om du kör hårt, annars Motul 5100.

Nu när det ändå snackas färg..
den blåa färgen till r6 00 är det "deep purplish blue p.2.c Yam9093" som gäller?! :va

åååh en anna grej också..inte för att jag nånsin kört för fort men min lilla undelat på 3 år viskade häromdan att min digitala hasighets mätare stannar på 255 km/h när man känner att hojen går mer än så..why!?!?? :gnissla

Piiz Out

Denna kod gäller: 0564 Deep Purplish Blue Metallic C (DPBMC)

Är din hoj omdrevad? Min R6:a visar betydligt mer än så med orginaldrevning.

Är kåporna mellan toppkåpa och underkåpa, sidokåporna alltså, lika på R1 99 - 00?



Shell Advance funkar fint. Med Castrol började kopplingen slira och jag har hört mycket skit om Castrol, så jag skulle råda dig att inte använda den oljan.

Kan skilja något, vet att tanken skiljer mellan -98/99 och -00.
Men det går säkert att anpassa :)
 
Last edited:

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Jag är sugen på att köpa en beg R1:a från 99 och framåt. Jag hade varit väldigt tacksam om ni hade velat hjälpa mig med tips och råd om saker som man bör se upp med när man köper en beg hoj av denna modell.

Ser fram emot svar
/Julius
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jag är sugen på att köpa en beg R1:a från 99 och framåt. Jag hade varit väldigt tacksam om ni hade velat hjälpa mig med tips och råd om saker som man bör se upp med när man köper en beg hoj av denna modell.

Ser fram emot svar
/Julius

Eftersom sökfunktionen ligger nere så bjuder jag dig på ett inlägg som behandlat ärendet förut:

Mätarställning
Säg att en normal mätarställning på en 99-00 är ca:

Min: 3500-4000mil
Max: 7000-8000mil

Är mätarställningen mindre så ska man givetvis syna hojen extra noga i sömmarna för att kunna utesluta mätarfiffel. Ligger mätarställningen kring angivna maxmiltal ovan så ska hojen givetvis vara välservad & ha bok på detta.

Min egna R6:a av 2000 års modell har jag ägt sedan den var ny & den har endast gått 2400mil & många skulle kanske dra öronen åt sig för att den gått så lite. Dock syns det tydligt på skicket & servicebok att det är rimligt. I mitt fall beror det låga miltalet på nyttjande av flera hojar.

Vanliga fel

På tidiga modellerna var det en del problem med den numera klassiska trasiga fjädern på 2:ans växel som kunde uppträda. Dock tror jag bestämt att detta var vanligast på 98-99:ans R1.

Övrigt finns inga direkt vanliga fel.

Standardkontroll inför köp

Kontrollera mätarställning som utgång för att bedöma slitaget.
Antal ägare?
Skick på lack & kedja/drev (säger en hel del om hur hojen skötts).
Miltal kring 3000/6000 mil? Är drivpaketet utbytt, om inte hur ser det ut?
Kontrollera gaffelbenen/packboxarna så det inte läcker olja. (Kan ha wheelats mycket).
Kontrollera så att det inte är märken i styrstoppen. (Indikerar ev krasch).
Kontrollera svinglager, styrlager & hjullagerglapp fram & bak.
Kontrollera om hojen spårar.
Har hojen gått på bana? Leta efter genomborrade bultar som tyder de najats.
Kontrollera även svingen under kedjan efter hål för "hajfena" som är ett måste inom RR.
Kontrollera bromsbelägg, bromsskivor, däck & fälgar.
Servicebok? Intervall på olje/filterbyte.
Växla genom växellådan stillastående.
Provkör, accelerera & växla snabbt genom lådan, missade växlar eller urhoppade växlar tyder på sliten låda. Växellådan upplevs ofta som "klonkig" detta är dock helt normalt!
Provbromsa lagom hårt. Tar bromsarna bra?


Lycka till!
 

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
Var iväg och bytte däck på min R1:a igår. Tog lös hjulen själv och var sedan in med dom till en däckfirma som skiftade däcken. Inga problem med att få av dom, men när jag monterade tillbaka framdäcket så kände jag direkt att det gick tungt att snurra runt. Tog lös det högra bromsoket, då gick det genast mycket lättare. Vad jag kan minnas så var jag aldrig och pillade på bromshandtaget medans hjulet var borta. Iaf så har jag idag tryckt in kolvarna och sedan pumpat ut dom igen ett antal gånger. Sätter man dit oket när kolvarna är intryckta rullar hjulet som det ska, men så fort man bromsar så låser det sig igen.
Någon som har varit med om samma sak?
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Var iväg och bytte däck på min R1:a igår. Tog lös hjulen själv och var sedan in med dom till en däckfirma som skiftade däcken. Inga problem med att få av dom, men när jag monterade tillbaka framdäcket så kände jag direkt att det gick tungt att snurra runt. Tog lös det högra bromsoket, då gick det genast mycket lättare. Vad jag kan minnas så var jag aldrig och pillade på bromshandtaget medans hjulet var borta. Iaf så har jag idag tryckt in kolvarna och sedan pumpat ut dom igen ett antal gånger. Sätter man dit oket när kolvarna är intryckta rullar hjulet som det ska, men så fort man bromsar så låser det sig igen.
Någon som har varit med om samma sak?

Ba smörja bromsskivan lite... eller bromsoket, valfritt :D
 

Ladde

Medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
Husqvarna 701 enduro 2019 & Ducati Scrambler Classic 2015
Var iväg och bytte däck på min R1:a igår. Tog lös hjulen själv och var sedan in med dom till en däckfirma som skiftade däcken. Inga problem med att få av dom, men när jag monterade tillbaka framdäcket så kände jag direkt att det gick tungt att snurra runt. Tog lös det högra bromsoket, då gick det genast mycket lättare. Vad jag kan minnas så var jag aldrig och pillade på bromshandtaget medans hjulet var borta. Iaf så har jag idag tryckt in kolvarna och sedan pumpat ut dom igen ett antal gånger. Sätter man dit oket när kolvarna är intryckta rullar hjulet som det ska, men så fort man bromsar så låser det sig igen.
Någon som har varit med om samma sak?

Spraya in lite halkagott (WD40/5-56 el dyl) innanför damaskerna så att kolvarna smörjs. Tryck sedan in kolvarna och pumpa ut dom igen ett par ggr så kan det nog lösa sig.

//Ladde
 

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
Ba smörja bromsskivan lite... eller bromsoket, valfritt :D

Spraya in lite halkagott (WD40/5-56 el dyl) innanför damaskerna så att kolvarna smörjs. Tryck sedan in kolvarna och pumpa ut dom igen ett par ggr så kan det nog lösa sig.

//Ladde

Glömde skriva att jag duschade med bromsrengöring och försökte rengöra så gott det gick utan att ta isär oket, men kan inte känna att det blev någon skillnad. Hjulet är ditsatt med rätt rotationsriktning också om det skulle kunna ha spelat in.
 

Ladde

Medlem
Gick med
23 May 2003
Hoj
Husqvarna 701 enduro 2019 & Ducati Scrambler Classic 2015
Glömde skriva att jag duschade med bromsrengöring och försökte rengöra så gott det gick utan att ta isär oket, men kan inte känna att det blev någon skillnad. Hjulet är ditsatt med rätt rotationsriktning också om det skulle kunna ha spelat in.

Exakt var duschade du med bromsrengöring..?:va
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
R6 vs alla andra 600

Hej i lådan! Tänkte höra om någon kollat på olika försäkringar på 600cc hojar innan ni bestämde er för en R6! Har funderingar på en R6 men så finns det ju GSX-R 600, Kawa ZX6-R och CBR 600F....har funderingar på en hoj runt 98-99 med tanke på försäkringen (SKA HA HEL då jag åker nästan varje dag) Är det nån skillnad i försäkring på dessa hojar? Ungefär samma vikt och effekt på alla men den bästa jag hittat är på en GSX-R 600 -99 = 16 000kr hel/hel, tror ni att det skulle bli samma på dom andra hojarna, det enda som är annorlunda är att vikten tex är 10kg mindre på en R6 än GSX-R... tänkte att ni kanske visste så slipper jag ringa runt till alla bolag och kolla!

Citera gärna så sparar jag lite tid att kolla (smått upptagen).

Tacksam för all hjälp // Dalmasen
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Hej i lådan! Tänkte höra om någon kollat på olika försäkringar på 600cc hojar innan ni bestämde er för en R6! Har funderingar på en R6 men så finns det ju GSX-R 600, Kawa ZX6-R och CBR 600F....har funderingar på en hoj runt 98-99 med tanke på försäkringen (SKA HA HEL då jag åker nästan varje dag) Är det nån skillnad i försäkring på dessa hojar? Ungefär samma vikt och effekt på alla men den bästa jag hittat är på en GSX-R 600 -99 = 16 000kr hel/hel, tror ni att det skulle bli samma på dom andra hojarna, det enda som är annorlunda är att vikten tex är 10kg mindre på en R6 än GSX-R... tänkte att ni kanske visste så slipper jag ringa runt till alla bolag och kolla!

Citera gärna så sparar jag lite tid att kolla (smått upptagen).

Tacksam för all hjälp // Dalmasen

Hur långt är ett snöre?

Det är helt omöjligt att besvara din fråga, det kan du bara göra själv genom skaffa reg.nr på dom modellerna du är intresserad av och ringa runt.
 

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Hur långt är ett snöre?

Det är helt omöjligt att besvara din fråga, det kan du bara göra själv genom skaffa reg.nr på dom modellerna du är intresserad av och ringa runt.

Jo men jag tänkte att någon på detta forum hade kollat på lite olika 600cc och kanske fått fram lite olika premier.
Det skiljer ju som sagt inte så mycket i vikt och HK, det är ju det som bolagen kollar på eftersom jag kollat på samma årsmodeller!
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Glömde skriva att jag duschade med bromsrengöring och försökte rengöra så gott det gick utan att ta isär oket, men kan inte känna att det blev någon skillnad. Hjulet är ditsatt med rätt rotationsriktning också om det skulle kunna ha spelat in.

Aj aj aj, använde du Bräkleen? Där kan du ha boven, gummipackningar/o-ringar med mera mår inte bra av Bräkleen.

X-up ska du ner till Anderstorp den 1 och köra bana?

Ja, jag lurar på det, hur så?
 
Last edited:

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
Aj aj aj, använde du Bräkleen? Där kan du ha boven, gummipackningar/o-ringar med mera mår inte bra av Bräkleen.

Aj fan..Jag använde nånting som heter King Spray eller liknande. Var inga mängder jag sprayade på, bara så pass att man kunde gnugga bort lite rester. Jag satte först tillbaka hjulet utan att göra nånting annat, det var när det gick så tungt jag började försöka rengöra lite. Åker man på att byta packningar i oket också nu?
 
Nyheter
GASGAS presenterar nya EC125

Nya GASGAS EC 125 har sitt ...

Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

Top