R1 och R6-tråden!

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Köpte en R1:a idag!!! Efter 14års väntan förverkligade jag mina drömar och köpte en hoj till slut. Får väl ta en runda kring kvarteret i 30km/h inom dagarna och testa den :p. Blir nervös och får handsvett bara jag sitter på den :). Tycker dock synd om kompisen jag hade med mig som körde hem den idag, 6 mil på motorväg i ösregn med tunn sommarjacka och jeans... Själv satt man i bilen framför med vindrutetorkarna, radio och värmen på och skämdes.

Bilder kommer in så fort jag polerat upp den och gjort mina plannerade design modifikationer.

En fråga bara! Är det olagligt att ha regskylten fast undertill på undertailen vilket jag sett andra har?

Vänliga hälsningar
Julius
 

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
Var iväg och bytte däck på min R1:a igår. Tog lös hjulen själv och var sedan in med dom till en däckfirma som skiftade däcken. Inga problem med att få av dom, men när jag monterade tillbaka framdäcket så kände jag direkt att det gick tungt att snurra runt. Tog lös det högra bromsoket, då gick det genast mycket lättare. Vad jag kan minnas så var jag aldrig och pillade på bromshandtaget medans hjulet var borta. Iaf så har jag idag tryckt in kolvarna och sedan pumpat ut dom igen ett antal gånger. Sätter man dit oket när kolvarna är intryckta rullar hjulet som det ska, men så fort man bromsar så låser det sig igen.
Någon som har varit med om samma sak?

Har nu haft hojen på verkstad 2 gånger utan att det blivit någon skillnad. I början när man kom upp i ~120 km/h var det som att komma in i en vägg, samtidigt som det började vobbla fruktansvärt mycket. Märkte att höger bromsskiva blev grymt varm även fast man inte bromsat med frambromsen. Försökte motionera oket så mycket det gick men det blev aldrig någon direkt skillnad, så på fredagen körde jag den till en verkstad.
Där luftade han högra sidan innan jag fick ta en provtur. Samma fenomen var kvar, men nu var det istället vänster skiva som var glödhet. Han luftade då den sidan, men den var fortfarande varm. Lämnade in hojen idag igen för att han skulle få fortsätta felsöka. Han tömde då hela systemet på vätska och fyllde i ny samtidigt som han kollade över båda oken. Sedan balanserade han hjulet. 50g balansvikter behövdes. Ringde på eftermiddagen och frågade hur det gick, han hade då provkört den och tyckte att den gick som den skulle. Var in och hämtade den för lite drygt en timma sedan och hoppades att man skulle hinna köra lite mer den sommaren. Men nästan direkt efter att man rullat därifrån kände jag att den gick lika tungt. Balanseringen gjorde en grym skillnad, men vänster skiva blir fortfarande stekhet när man kört en bit så jag antar att felet fortfarande ligger där. Ligger jag på sexan i 80-90 km/h och drar fullt vill hojen nästan kvamna, förut stack den iväg. Man märker det också när man varvar ur den och ska till att växla, när man drar in kopplingen niger den ner på samma sätt som den gör när man bromsar med frambromsen.
Vad f-n kan vara fel?
 

pro :)

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
nora/stockholm
Hoj
betald
Har nu haft hojen på verkstad 2 gånger utan att det blivit någon skillnad. Vad f-n kan vara fel?
är det möjligt att det har blivet felvänt? har för mig att jag har försökt göra det på fazern vid ett tillfälle:rolleyes: det gick men ändå inte (som flickan sa;)) kollat rot.riktning på både fälg och däck?
 

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
är det möjligt att det har blivet felvänt? har för mig att jag har försökt göra det på fazern vid ett tillfälle:rolleyes: det gick men ändå inte (som flickan sa;)) kollat rot.riktning på både fälg och däck?

Var ut igen nu och dubbelkollade. Både däcket och hjulet hade rätt rotationsriktning.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Någon som vet om man kan ställa typ "tätheten" mellan växlarna på en R1? Tycker min 2003 känns ungefär som att växla en traktor jämfört med en jämförbar Suzuki, vilket så klart är oacceptabelt. En Suzuki 2003 jämfört med en 2007 är typ noll skillnad i lådan och då ska inte en Yamaha vara dag och natt mellan 2003 och 2007. Tycker jag.
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Angående ensits cuts på en Yamaha R1 -00. Jag har beställt en sådan nu från bikersneed för 1990:-. Jag tycker detta är väldigt dyrt för en liten plastkåpa (men jag var tvungen då jag fått en idé hur jag ska lacka om översidan på bakpartiet), ska de verkligen va så dyra, eller har jag blivit "blåst"? Finns det inte billigare i sverige eller utomlands? Får väl googla lite, men ser gärna fram emot svar här också.
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Tjena

Nu är det så att min R6 -01 dricker en del olja.
Har sökt lite o kommit fram till att det verkar rätt vanligt.

Men hur mycket är det "ok" att den dricker??
Min slukar typ 3dl/100mil

/paco
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Någon här som provat att byta framdrevet till 1 kugg mindre än orginal på sin R1:a. Hur stor blir skillnaden? Nyfiken!!!
 

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
Någon här som provat att byta framdrevet till 1 kugg mindre än orginal på sin R1:a. Hur stor blir skillnaden? Nyfiken!!!

jag bytade 2 mindre fram, och några större bak, märkte inte så mycket, men en hel del på hastighetsmätaren... någon som vet hur jag kan synka det så det blir rätt hastighet igen :confused:
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
jag bytade 2 mindre fram, och några större bak, märkte inte så mycket, men en hel del på hastighetsmätaren... någon som vet hur jag kan synka det så det blir rätt hastighet igen :confused:

Lite märkligt då jag läste på zx9r tråden att en färre kugg där fram skulle ge stor skillnad. Det borde väl bli skillnad i accet tycker man plus att den borde gå att få upp på bakhjulet endast av gaspådrag på låt säga en växel högre?
Orginal har den 16 kuggar fram har jag för mig, 2 kuggar mindre är ju 12,5% av totalt antal kuggar. Är det likvärdigt med en effekthöjning med 12,5% eller hur räknar man på det? :confused:

Här finns väl folk som kör banracing som kanske kan upplysa bättre, de anpassar ju sina drev efter bantyp.
 

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
jag bytade 2 mindre fram, och några större bak, märkte inte så mycket, men en hel del på hastighetsmätaren... någon som vet hur jag kan synka det så det blir rätt hastighet igen :confused:


Såg en liten mojäng i en Engelsk hojtidning, som man kunde calibrera eller programera om hastighetsmätaren med..

Vet inte så mycket mer om det... Lite nyfiken jag också, om det finns något annat sätt :tummenupp

Till JTPK 79 ; 1 kugg ner fram och två upp bak brukar vara lagom..
Lite konstigt att inte Amras här kände skillnad..

/ Micke
 

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
Såg en liten mojäng i en Engelsk hojtidning, som man kunde calibrera eller programera om hastighetsmätaren med..

Vet inte så mycket mer om det... Lite nyfiken jag också, om det finns något annat sätt :tummenupp

Till JTPK 79 ; 1 kugg ner fram och två upp bak brukar vara lagom..
Lite konstigt att inte Amras här kände skillnad..

/ Micke

alright, får kolla runt lite mer... Jo jag märkte, men jag menar att skillnaden var inte så himla markant, hade förväntat mej mer... men nu tog jag fler kugg bak oxo för att kompensera, kommer inte ihåg hur många det var. anledningen till detta var att när jag skulle köpa nya drev å kedja så hade dom inte orginal hemma, och föreslog mindre fram å fler bak, skulle bli nästan samma
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Angående ensits cuts på en Yamaha R1 -00. Jag har beställt en sådan nu från bikersneed för 1990:-. Jag tycker detta är väldigt dyrt för en liten plastkåpa (men jag var tvungen då jag fått en idé hur jag ska lacka om översidan på bakpartiet), ska de verkligen va så dyra, eller har jag blivit "blåst"? Finns det inte billigare i sverige eller utomlands? Får väl googla lite, men ser gärna fram emot svar här också.

Beställde också en från Bikersneed som jag använde i 50 mil och sedan sålde jag hojen. Det var en röd R1-01:a. Du kan få den för 1200 sek så sparar du lite stålar, om den passar i färgerna d.v.s.

/D.

Någon som vet om man kan ställa typ "tätheten" mellan växlarna på en R1? Tycker min 2003 känns ungefär som att växla en traktor jämfört med en jämförbar Suzuki, vilket så klart är oacceptabelt. En Suzuki 2003 jämfört med en 2007 är typ noll skillnad i lådan och då ska inte en Yamaha vara dag och natt mellan 2003 och 2007. Tycker jag.

Hade en R1-01:a som jag också tyckte hade stora läge mellan växlarna, har nu en 07:a och skillnaden är stor. 07:an har en fin låda. Tycker generellt att Suzuki har tätare lådor.

/D.

Såg en liten mojäng i en Engelsk hojtidning, som man kunde calibrera eller programera om hastighetsmätaren med..

Vet inte så mycket mer om det... Lite nyfiken jag också, om det finns något annat sätt :tummenupp

Till JTPK 79 ; 1 kugg ner fram och två upp bak brukar vara lagom..
Lite konstigt att inte Amras här kände skillnad..

/ Micke

Har denna mojäng liggande hemma, verkar så jobbig att montera att jag hoppat över det tills nu.

Har i kugg mindre fram på min och det passar bättre. Skillnaden är inte enorm men tydlig.

Är det någon som vet hur mycket 1 kugg mindre ändrar hastighetsmätningen, det är väl inte så enkelt att man tar % skillnaden mellan 17 och 16 kuggar?


/D.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hej,får väl skriva in här jag med som nybliven R6 ägare,kul och lättkörd hoj som det är hyfsat drag i om man eldar på lite grann(aldrig tappa under 11000!)men ändå snäll på låga varv.
Köpte den åt tjejen att övningsköra på annars hade blitt en r1a,tyckte det var lite overkill åt henne sen är den ju lättare oxå,det var ett av kraven från henne(det och att den inte fick se gubbig ut! :) )

Hennes försök att köra RD med min farbror när jag var och jobbade resulterade i bärgning för ingen lyckades kicka igång den,blir lika dyrt i längden som fösäkringskostnaden på R6an! :))
Att jag oxå kan ha kul på den när hon inte använder den är väl inte någon direkt nackdel.

För övrigt kan jag inte tänka mig att jag skulle ha roligare på en r1a annat än på raksträckor då jag inte vågar köra hårdare än hojen klarar när det svänger och jag tycker personligen inte det är så kul att köra rakt,har inte närmat mig gränserna på denna så effekten räcker mer än väl åt mig(for now anyway).

Annars är väl detta så nära hädelse som man kan komma 2taktstaliban som man är men den är ju på alla punkter en oerhört mycket bättre och säkrare hoj än RDn som jag dock älskar trots(eller pga.)sina egenheter.

Ha det
Henrik
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tycker du lådan är för tätstegad eller är den trög eller är det stort slag i växelföraren eller...vad upplever du vara fel?

Förstår inte frågan riktigt.

Stort slag i växelföraren låter bra, typ "klonkig" och inte tät och fin som t.ex. din låda. Eller en fem år gammal Suzukilåda för den delen.
 
Nyheter
Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Top