R1 och R6-tråden!

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
alright, får kolla runt lite mer... Jo jag märkte, men jag menar att skillnaden var inte så himla markant, hade förväntat mej mer... men nu tog jag fler kugg bak oxo för att kompensera, kommer inte ihåg hur många det var. anledningen till detta var att när jag skulle köpa nya drev å kedja så hade dom inte orginal hemma, och föreslog mindre fram å fler bak, skulle bli nästan samma

hmm:confused: Mindre fram o större bak =nästan detsamma.
Rätta mig om jag har fel, men du hade köpt 2 mindre fram o några större bak. Om jag inte e helt ute o cyklar så e 1 kugg fram ung= 3 1/2 kugg bak. Så du har igentligen först då tagit( 2 kugg fram= 3 1/2 +3 1/2 =7 + några kugg bak= ja typ 8-10 kugg större bakdrev = du borde ha märkt en jävla skillnad:va .. Men som sagt jag kan ju har räknat helt fel
 

nincellar6

nincellar6
Gick med
13 Jun 2007
Ort
Oxelösund
Hoj
yamaha R6
Vad för olja

Har en R6.a, bytte till denna säsong, OJ vad jag är NÖJD:tummenupp . Kunde inte gjort ngt bättre, hade ZXR 400 innan.
Vad är att rekommendera för olja hel eller del i R6.an alla säger olika, spelar ingen roll eller..
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
Har en R6.a, bytte till denna säsong, OJ vad jag är NÖJD:tummenupp . Kunde inte gjort ngt bättre, hade ZXR 400 innan.
Vad är att rekommendera för olja hel eller del i R6.an alla säger olika, spelar ingen roll eller..


Står det inte i instruktionsboken/användarmanualen? Hör med aktoriserad yamaha firma? Själv har jag ingen aning :)
 

Pegan

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Skövde
Hoj
R1-04
garage.php


Har en Yamaha R1 från 1999. Kikade på lite sprängskisser och upptäckte ett filter som jag inte har på min R1a, någon som vet om detta filter sitter på europa-modeller eller är det möjligt att det endast finns på USA-modeller. Filtret sitter på en slang från vevhusventilationen, som mynnar ut i luftburken, benämnt med 11 på bilden. På min R1a går endast två slangar från luftburken som är sammankopplade i en t-koppling. Den ena från "99" och den andra där slang "2" sitter....

Ytterligare en fråga, när jag öppnade luftburken fanns där olja, beror detta på att någon matat R1an med för mycket olja och att olja tryckts upp genom vevhusventilationen till luftburken?
 
Last edited:

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
Är det någon som vet hur mycket 1 kugg mindre ändrar hastighetsmätningen, det är väl inte så enkelt att man tar % skillnaden mellan 17 och 16 kuggar?

/D.

Jag kommer ju inte direkt med några lösningar här, utan snarare frågor ..:va

Det fanns en länk till ett litet räkneprogram för R1'an där man kunde mata in utväxling, på alla växlar, och få tillbaka hastighet på desamma..

Den var lite rolig att latja med, men jag får inte länken att funka. Någon som ha något liknande.

/ M
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jag kommer ju inte direkt med några lösningar här, utan snarare frågor ..:va

Det fanns en länk till ett litet räkneprogram för R1'an där man kunde mata in utväxling, på alla växlar, och få tillbaka hastighet på desamma..

Den var lite rolig att latja med, men jag får inte länken att funka. Någon som ha något liknande.

/ M

Menar du detta programmet?:)
Spara ned filen & ta bort filändelsen ".txt" så att det bara har filändelsen ".xls".
 

Bifogat

  • gearing-metric.xls.txt
    25 KB · Visningar: 84

Amras

y'all want a single... Fuck That
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Söder
Hoj
660, KTM SMC
hmm:confused: Mindre fram o större bak =nästan detsamma.
Rätta mig om jag har fel, men du hade köpt 2 mindre fram o några större bak. Om jag inte e helt ute o cyklar så e 1 kugg fram ung= 3 1/2 kugg bak. Så du har igentligen först då tagit( 2 kugg fram= 3 1/2 +3 1/2 =7 + några kugg bak= ja typ 8-10 kugg större bakdrev = du borde ha märkt en jävla skillnad:va .. Men som sagt jag kan ju har räknat helt fel

hehe så klart har du rätt, mindre bak oxo :tummenupp
 

Skuggan

Guest
Tja..
Jag letar som en tok efter en r1 -00 typ. I sthlms området. Skall köpa snart så om ngn har en PM:a. Alt om du bor utanför sthlm så kanske du kan ordna transport.. Nog med annonsering :)
Till min fråga, hur mkt behöver man styrdämpare på rettan? Är den helt oduglig utan? Kör mest motorväg (pendlar)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250

Till min fråga, hur mkt behöver man styrdämpare på rettan? Är den helt oduglig utan? Kör mest motorväg (pendlar)

Nej, den är inte helt oduglig utan styrdämpare. Jag uppskattar min dämpare mest när jag kör lite hårdare på ganska dålig väg. På samma väg utan styrdämpare kan hojen kännas lite nervös men bara lite.
 

myt61

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
GBG
Hoj
Honda
r1 -99 halvljuset har slutat fungera, bara hel som funkar. testat byta relä under lyskåpan utan resultat. har någon nått tips!
 

Bollebus

SINGEL
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Borås
Hoj
Hojlös
kolla säkringarna under sadlen sitter en liten hållare till höger för mig det stog "head light" på locket

hadde samma problem en gång lyset å ljuset i hastighetsmätaren dog . givetvis när det va mörkt ute åsså va lagom kul å åka hem utam framlampa

//Bolle

r1 -99 halvljuset har slutat fungera, bara hel som funkar. testat byta relä under lyskåpan utan resultat. har någon nått tips!
 

myt61

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
GBG
Hoj
Honda
kolla säkringarna under sadlen sitter en liten hållare till höger för mig det stog "head light" på locket

hadde samma problem en gång lyset å ljuset i hastighetsmätaren dog . givetvis när det va mörkt ute åsså va lagom kul å åka hem utam framlampa

//Bolle

glömde skriva att jag kollat säkringarna under sadlen med.

vet någon om båda lyserna lyser orginal på -99an eller har jag något hemmapulat kanske :confused:
 

Skuggan

Guest
Nu har jag oxå blivit med Retta

En riktig pärla :yoparty
 

Bifogat

  • DSC00127_edited.JPG
    DSC00127_edited.JPG
    47.5 KB · Visningar: 79
Nyheter
Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Top