R1 och R6-tråden!

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Hallå ja! Har som sagt en R1 01-...ska försäkra den...vart ha ni era försäkradeo vilket är bäst/billigast/säkrast? Så slipper ja ringa runt o höra deras predikan om att dom är bäst...jadda jadda...

Ett tips är att gå in på Insplanet.com. De är anlitade att fixa försäkringtagare åt ett gäng försäkringsbolag som de har listade. De letar upp den försäkring du vill ha till billigaste pris av de försäkringsbolag som anlitat dem. De får provision eller bonus av det bolag som de har fixat en försäkringstagare åt.
För dig kostar det nada kronor!

De hade inga MC-försäkringar listade på deras sida när jag kollade sist och kontaktade dem utan jag ringde dem.

De rekommenderade en försäkring via Salus Ansvar. Jag tog en halvförsäkring förra året och den kostade under tusenlappen för mig i månaden, innan de nya försäkringsreglerna kom. Då blev det strax över tusenlappen.

Kolla med dem vettja!:)
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Kan meddela att enl info har Yamaha dragit in sina orginal kraschpuckar (iaf för YZF-R1 2007-2008) från försäljning då de anser att de gör mer skada än nytta.
 

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
ja då har man tagit lite kort på nya hojjen=)
första "etappen" blir uppflyttad regskylt, miniblinkers och en ordentlig maskinpolering o vaxning. för övrigt är den helt orginal!!


Fin, men på med ett par kortare koppling&broms handtag för en mer clean look.
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Vad är det som man ska oroa sig över när man märker av detta beteende? Vad ska man göra åt det?

I det läget börjar det bli dags att spänna kopplingsvajern eller så är kopplingen utsliten och det är dags att byta.
 

Lirc

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2007
Ort
Skövde
Hoj
R1 -05
funderar på o införskaffa en r1 från 98-99 att i 1:a hand köra bana med men även ha som söndagshoj, några kända fel/reparationer på modellen när det börjar bli 3000-4000 mil på mätaren?
 

Walden

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Vadstena
Hoj
Harley Davidson Street Bob 2008
Jag har ju under några dagar brottats med om jag ska skaffa mig en r6,zx9r eller r1. Jag har svängt fram och tillbaka och fördelar kontra nackdelar har försökts väga in utifrån bästa förmåga.

zx9r var inte en hoj som jag titade på fram tills polarens erbjudande dök upp och det är fortfarande ett alt. men faktum är att när jag jämför hojarna så är ju bara yamahacyklarna SÅÅ mycket trevligare att titta på. Med andra ord lutar det r6 eller rentutav en r1.

Nu till min fråga, ni som har r1:eek:r. Hur är dom att köra "vanligt" med.
Med vanligt menar jag att köra lugnt, att inte alltid ligga i 200+ samt accelerera som en tok?
Går dom att köra snällt och ända tycka att det är en bra hoj?

Kanske dum fråga men ändå av vikt för mig då jag inte kommer att nyttja hojens potential för fem öre åtminstone de 2 första säsongerna pga bristande erfarenhet. Ändå kan jag inte låta bli att tycka den är förjävla fin och HA-begäret i mig vaknar till liv.

MVH
Walle
 

Dark_Messenger

Guest
Jag har ju under några dagar brottats med om jag ska skaffa mig en r6,zx9r eller r1. Jag har svängt fram och tillbaka och fördelar kontra nackdelar har försökts väga in utifrån bästa förmåga.

zx9r var inte en hoj som jag titade på fram tills polarens erbjudande dök upp och det är fortfarande ett alt. men faktum är att när jag jämför hojarna så är ju bara yamahacyklarna SÅÅ mycket trevligare att titta på. Med andra ord lutar det r6 eller rentutav en r1.

Nu till min fråga, ni som har r1:eek:r. Hur är dom att köra "vanligt" med.
Med vanligt menar jag att köra lugnt, att inte alltid ligga i 200+ samt accelerera som en tok?
Går dom att köra snällt och ända tycka att det är en bra hoj?

Kanske dum fråga men ändå av vikt för mig då jag inte kommer att nyttja hojens potential för fem öre åtminstone de 2 första säsongerna pga bristande erfarenhet. Ändå kan jag inte låta bli att tycka den är förjävla fin och HA-begäret i mig vaknar till liv.

MVH
Walle

Ingen sportmaskin är behaglig i stadstrafik. Jag tycker man måste upp i 150-200 innan det blir uthärdligt att marscha några längre sträckor. Detta är ju oftast inget problem eftersom det ändå går i de farterna utom i stadstrafik.

R1an är den rymligaste/bekvämaste sportmoppen jag testat f.ö. :tummenupp
 

Walden

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Vadstena
Hoj
Harley Davidson Street Bob 2008
ok tack för ditt svar dark mess...då är jag lite ute o cyklar med andra ord för några 150-200 kommer jag inte ligga i hela tiden. Visst kommer jag ge på vid tillfälle men minst lika mycket ser jag mig ligga i 70-120....

Antar att ni som idag kör sporthoj helt enkelt tar obekvämligheten då det går "långsamt" för har svårt att se att alla ligger o pumpar i 150-200 hela tiden även om det är trevligast då :)

Fler tankar kring detta...någon?
 
Last edited:

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Själv tycker jag R1 är bekväm från ca 100 km/h, över 200 börjar det bli jobbigt.

Ligger mest runt 100-140 när jag är ute och åker en längre sträcka.
 

terje2

Halv7 till halv4!!
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
01 R1
Så var vi där igen, gör om gör rätt! :mad:

jag tänkte på en sak just nu!!! Har sporthojs försäkringen...och där gäller hojförsäkringen för familjemedlemmar, ja de får köra hojen, men inte polarn. SÅ tanken blev då att försäkringen gäller för sonen i detta fall??? eller? :va
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Jag tycker att 100-120km/h är ok, över det är det jobbigt att hålla emot fartvinden.
Fast då kör jag ju med orginalkåpglaset, hoppas det blir bättre med ett högre.

Och visst håller jag med, stadstrafik är ingen höjdare, men sen vänjer man sig ju också...
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Värt att tänka på är att en R1a funkar betydligt bättre att köra "lungt" än en 600a vridet och det lägre varvtalet gör tusenkubikarna enklare att köra runt på.. En R1a är inte jätte bekväm i stadskörning, men det är ingen direkt skillnad mot nån annan sporthoj. Jag tycker iofs inte att det är så jobbigt att åka lägre farter men över 70 är det riktigt ok!

Tycker absolut du ska ta en R1a när du endå köper! Valde 600 första gången jag köpte sporthoj och var aldrig riktigt nöjd.
 

Walden

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Vadstena
Hoj
Harley Davidson Street Bob 2008
Trevligt med flera snabba svar!

OK så från Dark mess inlägg har det svängt lite och nu är ni några stycken som faktiskt tycker det går bra at köra "lugnt" med R1:an.

Blocket here I come :p

Kanon...tack alla!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top