R1 och R6-tråden!

idris

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Järfälla
Hoj
S1000RR
Dom flesta slipon kräver ingen justering men så som du beskriver hojens beteende så låter de ju onekligen som att en justering vore på sin plats.

Powercommander är en liten databox som man kopplar till insprutningen, den där boxen kan man vid behov plocka bort och koppla till en datorn via usb kabel och på så sätt överföra en ny "mapp" till insprutet.

nu är jag me..ska testa det. tack för hjälpen!

Hallå alla vettiga R6-ägare.
Jag sitter och spanar lite på en R6a som jag tycker verkar fin. En -03a som gått 2850 mil, ser fin ut, servad, nytt bakdäck, slip-on m.m...
nu priset.. 57000kr eller bud?!? Är det verkligen där priset borde ligga? Nästan 60000 för en 5år gammal hoj. Är det så att R6orna ligger i den prisklassen (alltså överpris) eller borde jag titta på en annan? Vad säger ni?

Länken till hojen:
http://www.blocket.se/vi/16934312.htm?ca=21_s

Mvh Magnus ...

köpte min i höstas, exakt likadan.. men med 2100 mil och två ägare, nytt bakdäck. 50 000, visserligen när säsongen var slut..
 
Last edited:

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Oljenivågivare R1-99

Någon som vet ifall dessa är kända för att krångla? Tycker min gnäller på tok för tidigt över att den vill ha mer olja, kan tändas även om nivån i glaset visar 3/4...

Jag är inne på min andra R1 -98 och både den och den förra hade detta fenomen. Tror mätaren är lite överkänslig helt enkelt.

Hade in min -07 på service och efteråt ville oljenivålampan inte slockna trots att de hade fyllt i rätt mängd så de fyllde i en dryg deciliter till och sen var det ok. Frågade varför det blev så här och svaret var att nivåmätaren på R1:an har väldigt snäv tollerans, minsta lilla i närheten av lägsta nivå så tänds lampan. Jag vet inte men troligtvis gäller detta alla årsmodeller, ser inget fel i det då du inte riskerar att köra med för lite olja i motorn.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13

Vad lustigt att du vill att jag ska köpa den... :D
Men den ser fin ut...

Blir nog att köpa en hoj efter säsongen... då vill ju folk bli av med sina grejer. Ungefär som Idris gjorde.

Vad betalar ni i försäkring för era R6or?
(Är 26, tog kortet i år och bor i en mellanstor stad.)

Stämmer det att man "tröttnar" på en 600cc sporthoj efter en säsong, eller är det bara ren BS?

Tack på förhand.. //Magnus
 

Svegarn

Det är vägen dit som räknas!
Gick med
23 May 2008
Ort
Östersund
Hoj
KTM RC8R Pro Competition Revolver
Jaha då har äntligen mina nya fina oskrapade krashkåpor dykt upp. Ska montera i helgen. Lägger ut före och efterbilder så får vi se om det är bra eller an.s. :)
 

offa

Guest
Hallå alla glada!!

Vart hittar man billigast dela till R1...ska ha nya lameller o lite packningar? Eller är d skit samma vart man vänder sig?

Ska du ha originaldelar så titta in på www.cmsnl.com . Priserna är dock utan holländsk moms på 19% eller nåt sånt. Frakten är inte särskilt dyr heller, tror man kan beställa rätt mycket för en kostnad av 17€.
 

offa

Guest
Här finner du delar till Yamaha, har mailat till dem och de har sagt att det går att få det skickat till Sverige, har dock inte provat själv än men är bra sugen :tummenupp

http://www.partforyamaha.com/

http://www.stadiumyamaha.com/ är billigare, men deras frakt är ASDYR! Vet inte hur det ligger till med den sidan du tipsade om. För min del blev det billigare från Holland, då jag räknade med att jag skulle få betala tull samt svensk moms på delarna från USA. Om du känner till hur mycket dem begär i frakt på den sidan du tipsade om så vore det skoj.

EDIT: $47.75 i frakt för endast en detalj. Frakten ökar rejält för varje del man beställer tror jag.
 
Last edited:

Pegan

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Skövde
Hoj
R1-04
http://www.stadiumyamaha.com/ är billigare, men deras frakt är ASDYR! Vet inte hur det ligger till med den sidan du tipsade om. För min del blev det billigare från Holland, då jag räknade med att jag skulle få betala tull samt svensk moms på delarna från USA. Om du känner till hur mycket dem begär i frakt på den sidan du tipsade om så vore det skoj.

EDIT: $47.75 i frakt för endast en detalj. Frakten ökar rejält för varje del man beställer tror jag.



Har tyvärr ingen uppfattning om vad frakten kostar från sidan jag tipsade om. Fungerade det bra att beställa från Holländarna?
 

DBA

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Ort
Nacka
Hoj
2003, Yamaha R6
Vad lustigt att du vill att jag ska köpa den... :D
Men den ser fin ut...

Blir nog att köpa en hoj efter säsongen... då vill ju folk bli av med sina grejer. Ungefär som Idris gjorde.

Vad betalar ni i försäkring för era R6or?
(Är 26, tog kortet i år och bor i en mellanstor stad.)

Stämmer det att man "tröttnar" på en 600cc sporthoj efter en säsong, eller är det bara ren BS?

Tack på förhand.. //Magnus

Det verkar vara coolt att säga att man tröttnar på en 600:a efter en säsong... Har de verkligen kört en mordern 600:a med insprutning?

Jag köpte min R6:a nu i våras och om det är hojen som sätter begränsningen och inte jag efter denna sommar så ska jag slå en pling till Rossi.

Jag säger BS och att en 600:a är ett betydligt bättre val för de allra flesta.
 

offa

Guest
Har tyvärr ingen uppfattning om vad frakten kostar från sidan jag tipsade om. Fungerade det bra att beställa från Holländarna?

Än så länge verkar holländarna fungera bra, ordern plockas ihop nu så inga pengar är dragna från VISAkortet.
Men det verkar faktist som jag kunde ha fått mina delar billigare från den sidan du tipsade om. Deras frakt stack inte iväg hutlöst som den andra USA-sidan jag länkade till. Kunde ha "sparat" runt 3-500SEK på den sidan på fyra delar :/
 
Last edited:

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
CRF450 -02
Ställa in dämpare

Är bra mkt tyngre än vad hojen förmodligen är inställd för (110kg). Vad ska man börja med, Har ställt på förspänningen lite, ökat på kompressionen 2 klick. Är osäker på hur returen beteer sig, är hårdare retur lika med snabbare utfjäding?

Var ska man göra de största justeringarna, fram eller bak?.

Tips på inställning utifrån original/normalläge.

EDIT: Vet att detta avhandlats tidigare men kommer inte ihåg var i tråden och det känns lite segt att plöja igenom 270+ sidor för att hitta det :).
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Det verkar vara coolt att säga att man tröttnar på en 600:a efter en säsong... Har de verkligen kört en mordern 600:a med insprutning?

Jag köpte min R6:a nu i våras och om det är hojen som sätter begränsningen och inte jag efter denna sommar så ska jag slå en pling till Rossi.

Jag säger BS och att en 600:a är ett betydligt bättre val för de allra flesta.

Jag har haft en modern 600 ( en hynda 600rr -05 ) och jag tröttna på den efter en halv säsong.. :fakta Det Jag tröttna på var inte att den sakna effekt utan att man hela tiden va tvungen att ha rätt växel i och höga varv.. På min liter hoj spelar inte växeln lika stor roll och den varvar inte mer än 10.5k vilket knappt är tomgång på en nyare 600..

Men visst kan man köra lika fort på en 600 :tummenupp
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag har haft en modern 600 ( en hynda 600rr -05 ) och jag tröttna på den efter en halv säsong.. :fakta Det Jag tröttna på var inte att den sakna effekt utan att man hela tiden va tvungen att ha rätt växel i och höga varv.. På min liter hoj spelar inte växeln lika stor roll och den varvar inte mer än 10.5k vilket knappt är tomgång på en nyare 600..

Men visst kan man köra lika fort på en 600 :tummenupp



Man kör R6
Man åker R1

R1 passar bra för gamla farbröder som jag :)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Och angående att tröttna på en 600cc.

Jag har haft min R6:a sedan jag köpte den ny -00 och jag kan lugnt säga att jag inte har tröttnat på den än. Visst saknar den det där rivet som R1:an har men det tar den igen på sin smidighet. Den ger helt enkelt mycket körglädje när den befinner sig på en kurvig väg eller bana.

R1:an har sin charm & R6:an har sin.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Det verkar vara coolt att säga att man tröttnar på en 600:a efter en säsong... Har de verkligen kört en mordern 600:a med insprutning?

Jag köpte min R6:a nu i våras och om det är hojen som sätter begränsningen och inte jag efter denna sommar så ska jag slå en pling till Rossi.

Jag säger BS och att en 600:a är ett betydligt bättre val för de allra flesta.

Jag personligen har inte kört en modern 600. Jag vet att det är extrema hojar, det var väl lite därför min fråga. Nu blir det en 600... vet inte vilken bara ... R6an är fin... men det får bli försäkringskostnaden som bestämmer om det blir cbr eller R6a... Jag tror inte jag kör bättre på den ena än den andra....

Tack för dina synpunkter!

btw... vilket år kom insprutning till R6an? Har hört -00, stämmer det?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top