R1 och R6-tråden!

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Hade jag bara kört bana hade jag haft en 600.. Men i trafiken tycker jag det blir drygt i längden..

Som nån sa.. man åker mer r1a än r6a på 6an är det ju mer aktiv körning.. Men jag tror tvärt imot han som skrev förstainlägget att dom som tröttnat har haft 600 och provat en 1000 Dom som skriver att 600 är så starka att man aldrig skulle vilja ha annat har nog inte testat en 1000 :tummenupp

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
magpower skrev:
Jag personligen har inte kört en modern 600. Jag vet att det är extrema hojar, det var väl lite därför min fråga. Nu blir det en 600... vet inte vilken bara ... R6an är fin... men det får bli försäkringskostnaden som bestämmer om det blir cbr eller R6a... Jag tror inte jag kör bättre på den ena än den andra....

Tack för dina synpunkter!

btw... vilket år kom insprutning till R6an? Har hört -00, stämmer det?

Insprut till R6an kom 2003.
Här kan du se all info om alla årsmodeller av R6 och R1 och vilka uppdateringar som gjordes vilket år: http://www.yamaha-motor.se/rseries10/

Angående försäkring så betalar jag ca 1200/mån för trafik hos folksam. Då är jag 21 år och skriven i Uppsala, kortet tog jag egentligen 2005, men alla bolag går på 2007 eftersom jag fick tungt då.

Sen så går bolagen mest på årsmodell enligt min erfarenhet. En -05 kawa zx6r kostar tex mer än en -03 R1

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Insprut till R6an kom 2003.
Här kan du se all info om alla årsmodeller av R6 och R1 och vilka uppdateringar som gjordes vilket år: http://www.yamaha-motor.se/rseries10/

Angående försäkring så betalar jag ca 1200/mån för trafik hos folksam. Då är jag 21 år och skriven i Uppsala, kortet tog jag egentligen 2005, men alla bolag går på 2007 eftersom jag fick tungt då.

Sen så går bolagen mest på årsmodell enligt min erfarenhet. En -05 kawa zx6r kostar tex mer än en -03 R1

Kul att se skillnaderna. Då blir det -03 och framåt jag ska sikta på iaf. Sen tror jag att en r6a räcker. Kommer köra min motard denna säsongen, sen är SH som gäller.

Putte:
Visst är det så att 1000cc är bra mycket starkare... men om man börjar på 600 så får man ju ännu en glad överraskning när man tar steget upp till 1000 senare :)

Tack för era åsikter!!

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag tycker att man får hålla isär begreppen lite. Jag Vande mig vid effekten efter 2-3 dagar men jag har definetivt inte tröttnat på hojjen... Jag har kört tusenkubikare med och kan förstå tjusningen i dom hojjarna med absolut men än så länge nöjjer jag mig med min 600 och när jag kan nyttna den till max kanske jag går upp nån klass !

DBA

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2008
Hoj
2003, Yamaha R6
Kul att se skillnaderna. Då blir det -03 och framåt jag ska sikta på iaf. Sen tror jag att en r6a räcker. Kommer köra min motard denna säsongen, sen är SH som gäller.

Putte:
Visst är det så att 1000cc är bra mycket starkare... men om man börjar på 600 så får man ju ännu en glad överraskning när man tar steget upp till 1000 senare :)

Tack för era åsikter!!

Försäkringen kostar som en schyst vecka på Mallis för en sommar. Betalar själv 1900:-/mån hos if halvförsäkrat (31år Stockholm, nytt kort). Trygghansa är oftast billigast, men tänk på att de säljer helårsförsäkring utan möjlighet att ställa av.

Man ska inte tänka så mycket på vad varje mil kostar, vi pratar livskvalitet här :)

Honda brukar vara något billigare för att de är något tråkigare ;)

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Njaa skall köpa en vettig bil som lirar ett tag är tanken. Kan lova dig att det antagligen står en 2-hjulig ersättare i garaget innan året är slut, jag känner mig själv..

Addonic

Lindis #89 Rookie 1000
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
R1:or
Någon som vet om Bromsoken från en R1 -04 el 05:a passar på en gaffel från en R1 -06 el 07:a ?

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
R1 -98
Bytte drivpaket på hojen idag, och passade samtidigt på att sätta ett 2 kugg större bakdrev. Fy f*n vilken skillnad det blev! Den gamla kedjan hade gjort sitt, men jag kunde aldrig tro att det kunde bli en så här stor skillnad. Nu kan man köra på en växel högre mot för vad man gjorde innan utan att man känner någon skillnad, och den matar på grymt hela vägen till varvstoppet. Jaja, ville bara skriva av mig lite av den positiva upplevelsen :)

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Är bra mkt tyngre än vad hojen förmodligen är inställd för (110kg). Vad ska man börja med, Har ställt på förspänningen lite, ökat på kompressionen 2 klick. Är osäker på hur returen beteer sig, är hårdare retur lika med snabbare utfjäding?

Var ska man göra de största justeringarna, fram eller bak?.

Tips på inställning utifrån original/normalläge.

EDIT: Vet att detta avhandlats tidigare men kommer inte ihåg var i tråden och det känns lite segt att plöja igenom 270+ sidor för att hitta det :).

med 110 kg så blir hojen mjuk hur du än ställer den, jag har min förspänning i max bak och fem ringar synliga i fram, comp och retur 3 snäpp hårdare än standard i fram och likadant bak, jag väger 83kg

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Hallå allihopa... Nykomling med nytaget körkort (17/7).
Är tänkt nu i helgen köpa en hoj men har några frågor om just sporthoj.

Är det obekvämt att köra t.ex en R6?, slitet för armarna? ryggen? går det att köra t.ex 4h non-stop med en sporthoj eller pallar man inte detta?
Hur är det för passageraren att sitta baktil, obekvämt med knän i höjd med hakan?
Jag föredrar att köra lite längre turer med min mc och har darför börjat fundera om en sporthoj verkligen är något att satsa på. Var i Fredags inne på AVAMC och snackade med en säljer, han var väldigt övertygande om att en sporthoj är otroligt obekväm när man bara "glider", däremot en jävligt rolig mc när man kör gas,gas,gas i 150 km/h....

Funderat på antingen en Suzuki GSXR 600 eller Suzuki GSXF 600.

Tacksam för svar :)
/Nille

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM