R1 och R6-tråden!

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Fz1 Turbo
Någon som vet vad ungefär en R6 -06 eller nyare skulle kunna kosta på på mej som är 24 och bor i pite?
trafik , Halv , Hel.
 

Loke

Master
Gick med
12 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Sportster 1200
Felkod 51 är mycket riktigt Immobilizern. Antar att det även står "Hi" i displayen?

Detta är ett mycket suspekt fel som en del R1-ägare av 04-06 modellen har råkat ut för.

När man vrider på tändningen så startar soppapumpen, trycker man på tändningen så går motorn runt men startar ej.

Har man tur så startar hojen annars är det bara att hålla på & vrida av & på tändningen tills felkoden försvinner.

Vad jag vet så finns det ingen lösning på detta felet just nu.

Har du provat med alla nycklar? Samt att du inte har alla nycklarna i samma knippa då du startar, det kan tydligen sätta immobilizern ur spel.

Hej igen!
Nu har jag bytt immobilizern på min R1 -06.. men tyvär så blev det inte så mycket bättre.
Nu har jag fått Error Code 52 stället för 51.. Code 52 betyder att nyckelens kod och immobilizerns kod inte matchar med varandra.
I verkstadshandboken står det att man ska slå på tändningen med den röda nyckelen för att immobilizern ska koda om sig. men detta funkar ej! någon som vet vad man ska göra nu?:confused:
 

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Ort
Vaxjo
Hoj
Mt07-15
Någon som har koll på hur man justerar lyset som är för lågt riktat på r6a 99a? Något som e svårt o göra själv? tack på förhand
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Någon som har koll på hur man justerar lyset som är för lågt riktat på r6a 99a? Något som e svårt o göra själv? tack på förhand

Ställ hojen upprätt med lyset mot en vägg så du ser hur mycket du ändrar. Annars brukar dom va rätt snälla och hjälpa till med det på besiktningen.
 

Bifogat

  • DSC00042.JPG
    DSC00042.JPG
    212 KB · Visningar: 73
  • DSC00043.JPG
    DSC00043.JPG
    190.6 KB · Visningar: 66

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
nepp.. men det ska du inte behöva så som jag förstått det.

Nu är jag ju ingen mc mek utan bilmek men på våra bilar "vag" är ju nyckeln kodad till just den immon byter man immo måste man koda om samtliga nycklar igen. Att den röda nyckeln du har är en upplåsningsnyckel till en immo står ju helt klart men som du resonerar då skulle ju vem som helst med en sån röd nyckel kunna bryta upp tändningslåset hålla en röd sån i närheten och på så sätt få igång maskinen och det låter ju faktiskt lite FÖR lätt att få iväg en yamaha då.... Som sagt jag är inte 100% men du kanske förstår vart jag vill komma?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Nu är jag ju ingen mc mek utan bilmek men på våra bilar "vag" är ju nyckeln kodad till just den immon byter man immo måste man koda om samtliga nycklar igen. Att den röda nyckeln du har är en upplåsningsnyckel till en immo står ju helt klart men som du resonerar då skulle ju vem som helst med en sån röd nyckel kunna bryta upp tändningslåset hålla en röd sån i närheten och på så sätt få igång maskinen och det låter ju faktiskt lite FÖR lätt att få iväg en yamaha då.... Som sagt jag är inte 100% men du kanske förstår vart jag vill komma?

Jo men, nyckeln är kodad mot ECU boxen som sitter under sadeln.
Själva imobilizern är i princip bara en antenn som ligger runt låset
 

Loke

Master
Gick med
12 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Sportster 1200
Nu är jag ju ingen mc mek utan bilmek men på våra bilar "vag" är ju nyckeln kodad till just den immon byter man immo måste man koda om samtliga nycklar igen. Att den röda nyckeln du har är en upplåsningsnyckel till en immo står ju helt klart men som du resonerar då skulle ju vem som helst med en sån röd nyckel kunna bryta upp tändningslåset hålla en röd sån i närheten och på så sätt få igång maskinen och det låter ju faktiskt lite FÖR lätt att få iväg en yamaha då.... Som sagt jag är inte 100% men du kanske förstår vart jag vill komma?


Det är så som ozto säger, den RÖDA nyckeln och ECU måste ha samma kod.

Men jag funderar på om det kanske är så att det inte går att byta till en begagnad imobilizer utan att den måste vara ny för att den ska kunna "kodas"!? Va tror ni?
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag sitter fortfarande i mina biltermer då. På bilarna går det inte att byta motorstyrdon heller utan att immon slårbakut dock måste man inte koda om bilen för att den ska starta om man byter motorstyrdon utan då räcker det att göra en anpassning bara så enheterna känner igen varandra. En 06a mc borde väl ha ett diagnosuttag man kan koppla in sig på o meka lite antar jag?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Det är så som ozto säger, den RÖDA nyckeln och ECU måste ha samma kod.

Men jag funderar på om det kanske är så att det inte går att byta till en begagnad imobilizer utan att den måste vara ny för att den ska kunna "kodas"!? Va tror ni?

Jag har inte 100% koll på yamaha men på suzuki så är imobilizern endast en antenn. Tror det är samma på yamaha. I så fall spelar det ingen roll om man byter den.
Men bevisligen har du ju problem så det kanske funkar på annat sätt..
 

Katana#007

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki GSX1100S, Katana. Yamaha R1 -07.
Om tex batteriet varit bortkopplat, och dom svarta nycklarna inte fungerar, hur programmerar man in dom igen?

Någon som har R1 -07 instruktionsbok i utskrivningsbar .pdf? Hittade .pdf hos Yamaha, men utskriftsblockerad. Verkstadshandbok?
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
För att få kallas immobilizer så krävs det att det bryter tändning soppa startmotor. Eftersom det inte är själva antennen i sig som gör detta måste det ju finnas en tillhörande låda som gör just dessa grejjerna.
 

Loke

Master
Gick med
12 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Sportster 1200
För att få kallas immobilizer så krävs det att det bryter tändning soppa startmotor. Eftersom det inte är själva antennen i sig som gör detta måste det ju finnas en tillhörande låda som gör just dessa grejjerna.

Jag väntar på svar från Yamaha så får vi se hur det verkligen är. Men i verkstadshandboken så står det att man kan byta ut antingen immobilizern eller ECU om någon av dessa grejer är trasiga utan att man ska behöva göra något speciellt.
Den "lådan" du menar sitter ihop med "antennen". denna "enhet" är alltså immobilizern.
Om du förstår vad/hur jag menar.:)
 

Loke

Master
Gick med
12 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Sportster 1200
Yamahas svar var att det ska gå byta till en ny immobilizer!
Att byta till en begagnad immobilizer hade dom inga komentarer till!:va
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top