R1 och R6-tråden!

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Dålig oljetillförsel med vevlagerskärning som följd är det jag har hört.

Någon mer som har info om detta eller annat som kan vara dåligt i R1 07-08 motorn?

Jag skulle behöva ett kattersättningsrör / y-rör till R1 07-08.

Finns det någon som har ett begagnat eller vet var jag handlar bäst och billigast?


Jag är också intresserad av samma sak.
 
Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hej på er!

Jag kommer med stor sannolikhet köpa mig en 01:a denna vecka.
Ägaren säger att han hör ett svagt tickande i hojen, förgasarna är synkade & ventilerna justerade, han säger själv att han hört från många andra R1 piloter att "dom låter så" en Yamaha mekaniker jag talade med idag sa att dom tickar lite från vänstra delen av motorn.
Hur mycket ska jag oroa mig för detta?

Tack
Klasse
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Någon mer som har info om detta eller annat som kan vara dåligt i R1 07-08 motorn?



Jag är också intresserad av samma sak.

Nä vad jag har hört så ska det mest va det som strular.. yamaha rekomenderar ett man fyller i någon dl olja över fönstret.
Vi får väl se hur många motorer jag skjuter 2009 :näsblod


jag köpte ett gpr rör från boove ca 2000kr tror ja priset var
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hej på er!

Jag kommer med stor sannolikhet köpa mig en 01:a denna vecka.
Ägaren säger att han hör ett svagt tickande i hojen, förgasarna är synkade & ventilerna justerade, han säger själv att han hört från många andra R1 piloter att "dom låter så" en Yamaha mekaniker jag talade med idag sa att dom tickar lite från vänstra delen av motorn.
Hur mycket ska jag oroa mig för detta?

Tack
Klasse

Jo det är ett litet "signum" för Yamaha att ha ett visst tickande. Tyvärr finns det de som har fått erfara en kraftig ventilsallad efter ett tag men för de flesta så brukar det inte vara något problem mer än just ett svagt tickande. Skulle det öka så är det en god idé att kolla upp innan det är för sent.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Samma här,är dock en god ide att låta någon erfaren lyssna på det.

Det som för en person låter som lite tick kan vara något allvarligt,svårt när man ska bedöma ljud utan att veta hur det ska/kan låta utan att vara farligt.

Kollade en bil som säljaren sa att det tickade lite om men inget allvarligt(BMW)tyckte helt annorlunda när jag lyssnade och efter ett lyft av ventilkåpan visade sig nockarna vara nerslipade så det kan vara svårt att bedöma vad som är standardtick eller ett problem om man inte har någon referens.

Henrik
 

aze

#52 Rec 2010
Gick med
23 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R6 ratrace edition
Hej på er!

Jag kommer med stor sannolikhet köpa mig en 01:a denna vecka.
Ägaren säger att han hör ett svagt tickande i hojen, förgasarna är synkade & ventilerna justerade, han säger själv att han hört från många andra R1 piloter att "dom låter så" en Yamaha mekaniker jag talade med idag sa att dom tickar lite från vänstra delen av motorn.
Hur mycket ska jag oroa mig för detta?

Tack
Klasse

Samma här du. Lämnade in min i höstas för att kolla detta men jag fick åka hem me den innan dom tagit in den ens. Dom låter så..:)
 

Mr_Flax

Syns i Depån
Gick med
23 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
Honda 900 fighter, sukka k5 banhoj o två st husqvarna 258
Hällde i Biltemas finaste i min, gick åt käpprätt åt skogen, kör endast med Q8 SBK 10W-40 eller motsvarande i annat märke.

Fast å andra sidan har min gått 900 och aze's 5000



vad var det som gick åt skogen med biltemas?
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Hej på er!

Jag kommer med stor sannolikhet köpa mig en 01:a denna vecka.
Ägaren säger att han hör ett svagt tickande i hojen, förgasarna är synkade & ventilerna justerade, han säger själv att han hört från många andra R1 piloter att "dom låter så" en Yamaha mekaniker jag talade med idag sa att dom tickar lite från vänstra delen av motorn.
Hur mycket ska jag oroa mig för detta?

Tack
Klasse

Jag köpte en sprillans R1-01 och den tickade också som du beskriver man kunde till och med höra det när man körde (om man har orginalröret på, utan öronproppar, öppet visir) i låga farter runt 30-40 km/h ca 3000 varv.
Nu har jag köpt en R1-98 (00:ans motor) och den tickar även den från vänster sida men jag är inte ett dugg orolig.

R1 98-99 har högre mekaniskt ljud än 00-01.
Lite överkurs.....Citat ur Bike från år 2000:
"kamaxlarna har fått inre oljekanaler där olja pressas ut till glidlagren innifrån och ut, genom den här lösningen har man kunnat minska toleranserna och därigenom fått lägre mekaniskt ljud"

Som flera sagt R1:eek:r låter så.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Tack! känns som man vågar slå till då! :)

Vill även efterlysa HÖGER mellankåpa + nedre kåpa i BRA skick till en BLÅ 2001:a
PM:a om du har ngt liggandes!

/Klasse
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tack! känns som man vågar slå till då! :)

Vill även efterlysa HÖGER mellankåpa + nedre kåpa i BRA skick till en BLÅ 2001:a
PM:a om du har ngt liggandes!

/Klasse

Är du inte SÄKER på att det är yamaha standardtick låt någon som vet kolla det.

Att bara utgå från att det ska låta i en yamaha och tro att det är lugnt utan att veta vad som är normalt kan bli dyrt.

Men det är nog lugnt,säkert bara jag som är paranoid,lycka till med köpet.

Henrik
 

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Ne på är de väl dumt å hälla ja :) Jag har provat två olika en Motul delsynt för 100kr litern och en Castrol helsynt för 220kr litern. Märkte ingen som helst skillnad men så de blir nog Motul igen om ingen annan har nåt knalltips? :tummenupp

Du som bor i Göteborg skall ju åka till Alvhem och Svenssons Livs. Där köper man snuskigt billig och bra olja. Bara att ta med en dunk och fylla på. Läs denna tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=139037 så både hittar du dit och ser vilket sjukligt bra pris det är.

T.ex Q8 SBK Racing MC 15W50 59 kr/liter

Edit: Senaste prislistan jag sett - http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=234923&d=1210779462
 
Last edited:

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Behöver hjälp med ett litet problem; Jag har Kat-ersättare/Y-rör (Akrapovic) på min R1'a -07. Med det monterat går det inte att ha värmeskölden på, och infästningen till bakre bromsvätskebehållaren sitter väl i värmeskölden.

För tillfället sitter en egentillverkad hållare på fotpinnefästet och håller denna.

Någon som har en lösning?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top